Folketingets Finansudvalg Bilag Journalnummer Kontor 403.Vestbalkan.3-2 NAB 6. juni 2005 a. Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2005 afgives tilsagn på 29 mio. kr. i støtte til udfasningsstrategien for det regionale Sydøsteuropa-program. Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til det beløb, som allerede er bevilget på finansloven til det bilaterale naboskabsprogram.   b. Baggrund I juli 2000 indledtes et regionalt civilsamfundsprogram for Sydøsteuropa. Formålet med programmet er at fremme fred og stabilitet gennem styrkelse af civilsamfundsorganisationers samarbejde på tværs af grænser på Balkan. Metoden har været etablering af regionale netværk af civilsamfunds- organisationer på fire hovedområder – menneskerettigheder, flygtninge og internt fordrevne, ungdom samt medier. Programmet indgår i den danske nærområdeindsats og støtten til menneskerettigheder og demokrati. Der er i alt bevilget 199 mio. kr. til Sydøsteuropa-programmet i perioden 2000-2004, jf. Akt 260 24/5-2000, Akt 224 23/5-2001, Akt 185 29/5-2002, Akt 156 28/5-2003 samt Akt 174 26/6-2004. Det er besluttet at udfase den danske støtte til netværkene i 2007. I 2003 indledtes på den baggrund en udfasningsproces, der skal bidrage til, at netværkene er bæredygtige, så netværkene selv er i stand til at videreføre aktiviteterne, når den danske støtte ophører. Med dette aktstykke videreføres programmet for en etårig periode fra 1. juli 2005 til 30. juni 2006. Programmet ventes at være fuldt udfaset i 2007. I programmets tidlige fase spillede danske organisationer en betydelig rolle med at samle civilsamfundsorganisationer fra de forskellige lande i net- værkene. Fra den oprindelige udfordring med at bringe organisationerne sammen, har netværkene udviklet sig til et samarbejde om at opnå ændringer i landene. De regionale netværk har fået et stadigt større ansvar for programmet, og de danske partneres rolle er nu mindre fremtrædende.  
2 Programbeskrivelse 1) Balkan Human Rights Network (BHRN) har fokus på indarbejdelse af menneskerettighedsstandarder i lovgivning og praksis eksempelvis gennem samarbejde med politiakademier om uddannelse af nye politiofficerer. BHRN er et samarbejde mellem menneskerettighedsorganisationer fra regionen, som har til formål at fremme respekt for menneskerettigheder og retsstatsprincipper. Budget: 3,4 mio. kr. 2) South East European Refugee Assistance Network  (SEERAN) Flygtningenetværkets store udfordring i den kommende periode er at bidrage til udviklingen af de nationale handlingsplaner for flygtninge og internt fordrevne, som landene på det vestlige Balkan har forpligtet sig til at sætte i værk. Det ventes blandt andet at indebære et øget samarbejde med offentlige myndigheder. SEERAN er et samarbejde mellem organisationer involveret i repatriering og reintegration af flygtninge og internt fordrevne. Budget: 6,3 mio. kr. 3) South East European Youth Network  (SEEYN) og Twinning netværket er to netværk, der arbejder for at sikre unges deltagelse i samfunds- udviklingen i regionen. Der etableres et samarbejde mellem regionens ungdomsorganisationer med henblik på at fremme udveksling af unge. I den kommende programfase ventes relationerne til internationale paraplyorganisationer og FN’s ungdomsarbejde styrket. SEEYN forener ungdomsorganisationer, der arbejder med udveksling. Twinning netværket består af samarbejde mellem frivillige ungdomsorganisationer (spejdere, studenter og ungdomspolitikere). Budget: 5 mio. kr. 4) South East European Network for the Professionalisation of Media   (SEENPM) og South East European Network for Associations of Private Broadcasters  (SEENAPB) støtter udviklingen af mediesektoren for at fremme kritisk, uafhængig og saglig informationsformidling via mas- semedier og lokale medier. SEENPM er et netværk af professionelle træ- nings- og medieinstitutioner, der arbejder for at etablere en kritisk masse af veluddannede journalister i medieverden. SEENAPB er et samarbejde mellem uafhængige radio- og tv-stationer, der som hovedformål advokerer for fælles mediepolitiske spørgsmål og har etableret en regional nyhedsud- veksling baseret på uafhængig journalister. Budget: 3,9 mio. kr. Under programmet afsættes endvidere to fleksible puljer. Som hidtil afsæt- tes 20 pct. af aktivitetsbudgettet svarende til 4 mio. kr. til en pulje for aktiviteter mellem netværkene. Aktiviteterne bidrager til at etablere samarbejde, der kan trække på professionelle bidrag fra flere netværk, og derigennem opnå særlige og større effekter af indsatsen.   Endvidere afsættes 5,4 mio. kr. til tiltag, der direkte skal understøtte udvikling af netværkenes bæredygtighed. Det kan være bistand til at udvikle evnen til fundraising eller processer sigtende mod kommercialisering af dele af netværkenes aktiviteter. Kommercialisering vurderes især at være relevant
3 for medienetværkene. Puljen skal endvidere dække endnu ikke programsatte aktiviteter såsom information og evalueringer.   Udenrigsministeriet vil indgå resultatkontrakter med de seks netværk, med klare mål for dels netværkenes aktiviteter, dels tiltag der kan sikre netværkenes fortsatte virke på mellemlang sigt. Den fortsatte finansielle støtte til netværkene vil være afhængig af deres evne til at opfylde målene i resultatkontrakterne. Koordinationen af det samlede program vil fortsat blive varetaget af ambassaden i Sarajevo. Budget Det samlede budget andrager 29 mio. kr. fordelt på følgende poster. Menneskerettigheder (BHRN)……………………………….3,4 mio. kr. Flygtninge og internt fordrevne (SEERAN)……………….    6,3 mio. kr. Ungdom (SEEYN og Twinning)……………………………. 5,0 mio. kr. Mediesektoren (SEENPM og SEENAPB)…………………  3,9 mio. kr. Pulje til tværgående aktiviteter…………………………… 4,0 mio. kr. Reserve og bæredygtighedsstøtte………………………… 5,4 mio. kr. Programkoordination (Sarajevo)…………………………. 1,0 mio. kr. I alt………………………………………………………    29,0 mio. kr. Budgettet for denne periode er som følge af udfasningen reduceret med cirka 25 pct. i forhold til sidste år. Tilsagnet vil blive afholdt med 29 mio. kr. under § 06.11.19.30. Naboskabsindsatser på Balkan, i Kaukasus, Moldova og Tyrkiet. Væsentlige risikoelementer Den væsentligste risiko i den resterende programperiode er, hvorvidt netværkene formår at etablere langsigtet bæredygtighed, hvilket blandt andet vil kræve udvikling og tilpasning af netværkenes sekretariater samt etablering af et finansielt grundlag for deres fortsatte eksistens.   c. Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en bevilling under Naboskabsprogrammet, hvor totaludgiften overstiger 5 mio. kr. e. Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2005 afgives tilsagn på 29 mio. kr. i støtte til udfasningsstrategien for det regionale Sydøsteuropa- program. Tilsagnet vil blive afholdt af det beløb, som på finansloven er stillet til rådighed under § 06.11.19. Bilateralt naboskabsprogram f. Finansministeriets tilslutning foreligger.