Folketingets Finansudvalg Bilag Journalnummer Kontor 403.Kroatien.1-01 NAB 31. maj 2005 a. Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2005 afgives tilsagn på i alt 13,5 mio. kr. i støtte til et EU-forberedelsesprogram i Kroatien. Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til det beløb, som allerede er bevilget på finansloven til det bilaterale naboskabsprogram. b. Baggrund Det Europæiske Råd godkendte i juni 2004 Kroatiens ansøgning om at påbegynde tiltrædelsesforhandlinger. En afgørende forudsætning for til- trædelse er en gennemgribende forbedring af den offentlige administrati- on, således at denne kan forvalte EU's regelsæt og i øvrigt varetage de forpligtelser, der følger af et EU-medlemskab. Centralt står behovet for en væsentlig reform og kapacitetsudvikling af de offentlige institutioner, som under alle omstændigheder er nødvendig. En gennemgribende undersøgelse af Verdensbanken fra 2003 og EU- analyser peger på, at den offentlige administration i Kroatien er meget stor og uforholdsmæssig dyr (10,6 pct. af BNP i 2003). Den vurderes samtidig som stærkt fragmenteret og sårbar overfor forskellige politiske indflydelser. Der er desuden et stort rum for effektivitetsforbedringer. Den hidtidige støtte under EU's program fra 2001 har fokuseret på at danne grundlaget for en gennemgribende offentlig reform, bl.a. gennem støtte til forberedelse af en ny lov for den offentlige sektor, der forventes vedtaget i første halvår af 2005. Samtidig er Statsadministrationens Cen- trale Administrationskontor (CSOA) blevet etableret, og det er tiltænkt en central rolle i kapacitetsudviklingen under den kommende reformpro- ces. Den hidtidige danske EU-forberedelsesstøtte har især været rettet mod udvikling af træningskapaciteten til generelle og horisontale EU-emner, primært i samarbejde med Ministeriet for Europæisk Integration (MEI), der siden er sammenlagt med det kroatiske udenrigsministerium. Projek- terne har i væsentlig grad medvirket til at udvikle et omkostnings- effektivt og bæredygtigt træningskoncept i MEI.  
2 Programbeskrivelse Programmets overordnede mål er at støtte Kroatiens EU-forberedelse ved at fremme en effektiv offentlig administration. Konkret vil pro- grammet støtte en gennemgribende kapacitetsopbygningsproces i de of- fentlige institutioner og støtte opbygning af et langsigtet, tværgående ka- pacitetsudviklingssystem (Human Resource Development – HRD). Programmet vil primært være rettet mod Statsadministrationens Centrale Administrationskontor (CSOA), der vil have en central rolle i videreud- vikling af de ansatte i den offentlige administration i forbindelse med re- formprocessen. Fokus vil være etablering af tværgående træningsmoduler ved CSOA, der dels støtter kapacitetsopbygning i de enkelte institutioner direkte, dels fremmer større integration mellem de offentlige institutio- ner. CSOA vil samtidig være centerpunkt for opbygning af et tværgående og sammenhængende HRD-system som en væsentlig del af en kontinuerlig kapacitetsopbygningsproces. Formålet er at fremme større samspil og synergi mellem CSOAs træningsmoduler og ministeriernes egen træning. Dette kan gøre en større grad af specialisering mellem forskellige træ- ningsinstitutioner mulig. Et samlet HRD-koncept kan skabe større dybde og effektivitet i de enkelte træningsmoduler og skabe større sammen- hæng mellem træning/kapacitetsudvikling, målene i den overordnede re- formproces og de konkrete handlingsplaner ved de enkelte institutioner til at gennemføre reformerne. Programmet består af to dele: en rådgiver, der placeres centralt ved CSOA, og en fond med henblik på at muliggøre fleksible og målrettede ekspertinput til støtte for kapacitetsopbygningen i CSOA. Rådgiveren vil være en primær partner for den særlige træningsinstituti- on, der er oprettet under CSOA, men også støtte CSOA samt Udenrigs- og Europæisk Integrationsministeriet, der har det overordnede ansvar for EU-forberedelsesprocessen. En hovedopgave for rådgiveren vil være at støtte udvikling af ledelse, planlægning og administration, uddannelse af lærere og trænere, uddannelsesplanlægning (curricula-udvikling) samt fremme strategier og handlingsplaner for en komplementær, synergiori- enteret, fleksibel og integreret kapacitetsopbygning efter moderne prin- cipper. Gennem kapacitetsopbygningsfonden vil rådgiveren have mulighed for fleksibelt at tilrettelægge den konkrete ekspertstøtte fra Danmark eller de nye medlemslande, der netop har gennemgået EU-forberedelses- processer. Fleksibiliteten er særligt nødvendig for at kunne understøtte udviklingen i reformprocessen, som vil være meget dynamisk, og samti- dig fremme synergi og komplementaritet til andre partneres støtteindsat- ser. I første omgang skal programmet medvirke til at udvikle CSOAs træningsinstitution som organisation og udvikle dens professionelle træ- ningskapacitet. Dernæst vil fokus være at opbygge et sammenhængende
3 og komplementært træningssystem på tværs af den offentlige administra- tion. Støtten bliver tæt koordineret med EU-kommissionen og andre partnere, der også støtter den offentlige reformproces. Budget Det samlede budget andrager 13,5 mio. kr. fordelt på følgende poster: Kapacitetsopbygningsfond……………………………..9,5 mio. kr.   Langtidsrådgiver………………………………………. 3,0 mio. kr. Administration, review etc.………………….………… 1,0 mio. kr. I alt……………………………………………..……..13,5 mio. kr. Udgifterne vil blive afholdt med 13,5 mio. kr. under § 06.11.19.30. Na- boskabsindsatser på Balkan, i Kaukasus, Moldova og Tyrkiet. Det be- mærkes, at egentlige optagelsesforhandlinger med Kroatien på nuværen- de tidspunkt endnu ikke har kunnet indledes som følge af, at landet end- nu ikke opfylder en af Det Europæiske Råd stillet forudsætning om fuldt samarbejde med krigsforbrydertribunalet vedrørende det tidligere Jugo- slavien. Rådet har imidlertid i forbindelse med udsættelsen af forhandlin- gerne bekræftet Kroatiens status som kandidatland og godkendt rammen for optagelsesforhandlingerne, der ventes indledt, så snart forudsætnin- gen er opfyldt. Væsentlige risikoelementer Der vurderes ikke at være væsentlige risikoelementer forbundet med programmet, om end den offentlige reformproces forventes at ville mø- de både politisk og bureaukratisk modstand. c. Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en bevilling under Naboskabsprogrammet, hvor totaludgiften overstiger 5 mio. kr. e. Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Fi- nansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2005 afgives tilsagn på i alt 13,5 mio. kr. i støtte til et EU-forberedelsesprogram i Kroatien.   Tilsagnet vil blive afholdt af det beløb, som på finansloven 2005 stilles til rådighed under § 06.11.19. Bilateralt naboskabsprogram.   f. Finansministeriets tilslutning foreligger.