Folketingets Finansudvalg Bilag               Journalnummer Kontor 46.Uganda.5.b.1. UDV 6. juni 2005 a. Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgets tilslutning til, at der i Finansårene 2005-2008 ydes 70 mio. kr. i støtte til ind- satser i flygtningenes nærområder i Uganda samt i det sydlige Sudan. Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til de beløb, som allerede er bevilget på finansloven til udviklingslandene, eller som er opført på de føl- gende års budgetoverslag. b. Baggrund Uganda huser i dag mere end 220.000 flygtninge, hvoraf langt hovedparten kommer fra Sudan. De bor i det nordvestlige Uganda, mens der er flygtnin- ge fra Den Demokratiske Republik Congo i de vestlige egne og fra Rwanda i det sydvestlige hjørne. Flygtningesituationen har ikke ændret sig markant trods den fredsaftale, der har afsluttet borgerkrigen i det sydlige Sudan. Der kommer fortsat flygtnin- ge til Uganda fra det vestlige Sudan, og flygtningene i Uganda forholder sig afventende med hensyn til en tilbagevenden. Den almindelige holdning blandt sudanske flygtninge er, at man ser tiden an og bliver i Uganda, indtil der er noget at vende hjem til, primært skoler og sundhedsklinikker. Fra Congo kommer fortsat nye flygtninge, mens flygtninge fra Rwanda er ved at blive repatrieret. Flygtningesituationen i Uganda er på flere områder bedre end i andre fattige afrikanske lande, idet Uganda fører en ”åbne armes” politik. Flygtningene har samme rettigheder som ugandere til sundhedsydelser og undervisning, og de får tildelt brugsret til jord og nyder samme retsbeskyttelse. Det er imidlertid ikke alle problemer, der er løst med denne imødekom- menhed. Der er et vedvarende behov for humanitær bistand, og det er fort- sat en stor udfordring af få flygtningene aktivt engageret i at forbedre deres levevilkår. Flygtningene bor i såkaldte ”lejre”, men der er ikke tale om lejre i gængs forstand, snarere om flygtninge-landsbyer/bosættelser. De bor i hytter, som de selv bygger, og har lidt jord omkring dem. De tildelte jordlodder, som de kan dyrke, ligger omkring bosættelserne. Der er i alt 16 ”flygtningelejre” i Uganda, hvoraf 12 ligger i det nordvestlige Uganda.
2 Den nordvestlige West Nile-region, der huser langt hovedparten af alle flygtninge i Uganda, er et af de mest underudviklede områder i landet. Re- gionen har kun i meget begrænset omfang fået gavn af Ugandas økonomi- ske vækst. De seneste tal fra tilbagevendende spørgeskemaundersøgelser af en lang række husstande, de såkaldte National Household Surveys, fra 2003 viser en svag stigning i den i forvejen udbredte fattigdom i regionen. I november 2004 lancerede Uganda en flygtningestrategi: ”Development Assi- stance to Refugee Hosting Areas, (DAR)”, der skal gøre flygtningene til et aktiv og ikke en byrde for lokalbefolkningen. Strategien er udarbejdet i samarbej- de med FN’s Højkommissær for Flygtninge (UNHCR), og dens målsætnin- ger er overordnet at forbedre levestandarden for befolkningen i flygtninge- områder, flygtninge som fastboende. Der satses blandt andet konkret på at skabe fødevaresikkerhed gennem en øget landbrugsproduktion. Programbeskrivelse Nærområdeindsatsen i Uganda er tilrettelagt som en støtte til gennemførel- se af DAR, og med det samme overordnede formål: En forbedret levestan- dard for flygtninge såvel som lokalbefolkning i flygtningeområder. Den gennemføres af lokale ugandiske myndigheder, af ugandiske NGO’er og af danske NGO’er i tæt samarbejde med UNHCR og det danske landbrugs- sektorprogram. Desuden gennemføres aktiviteter i det sydlige Sudan for at forberede en bæredygtig repatriering af tilbagevendte flygtninge. Programmet har tre hovedkomponenter: 1) Støtte til DAR’s sekretariat, 2) landbrugsrelaterede aktiviteter i flygtningeområder og 3) danske NGO- indsatser gennem Dansk Flygtningehjælp, Mellemfolkeligt Samvirke og Dansk Røde Kors inden for fødevaresikkerhed, katastrofeberedskab, de- mokratisering, uddannelse, sundhed (hiv/aids) og repatriering. Støtte til DAR-sekretariatet: Direktoratet for Flygtninge i Ugandas statsmi- nisterium har det overordnede ansvar for flygtningespørgsmål, men der er oprettet et særligt sekretariat med henblik på at overvåge, monitere, koordi- nere og evaluere bistandsaktiviteter, der gennemføres på lokalt plan og med lokale myndigheder som ansvarlige. Den danske støtte vil blandt andet be- stå af kapacitetsopbygning i sekretariatet, teknisk assistance til økonomisty- ring og finansiel kontrol, assistance til opbygning af et monitorerings- og evalueringssystem, udarbejdelse af et performance management system, lo- gistik og seminarer i distrikterne. Landbrugsrelaterede aktiviteter: Baseret på ønsker og forslag fra landsby- komiteer og fra flygtningenes velfærdsråd vil en række landbrugsrelaterede aktiviteter blive gennemført. Aktiviteterne bygger på de principper, som det danske landbrugssektorprogram har udarbejdet. Aktiviteterne sigter mod at forbedre bøndernes adgang til såsæd, låne- og kreditmuligheder samt andre indkomstskabende aktiviteter i forbindelse med landbrugsrelateret infra- struktur.   Midlerne vil blive administreret under det danske landbrugssektorprogram. I tilknytning hertil ansættes en langtidsrådgiver. Der vil blive forsøgt rekrut-
3 teret en national langtidsrådgiver med indgående lokalkendskab. Viser det sig ikke muligt vil rekrutteringen ske internationalt. NGO-bistand: Dansk Flygtningehjælp (DFH), Mellemfolkeligt Samvirke (MS) og Dansk Røde Kors (DRK) gennemfører i samarbejde med ugandi- ske og sydsudanske partnere projekter, der forbedrer levevilkårene for flygtninge og lokalbefolkning i Uganda, forbereder repatriering til det sydli- ge Sudan og forbedrer sundhedstilstanden blandt flygtninge og lokalbefolk- ning i fire distrikter i det nordlige Uganda. Budget Det samlede budget andrager 70 mio. kr. fordelt på følgende poster: Støtte til DAR-sekretariatet * 8,0 mio. kr.   Landbrugsrelaterede aktiviteter 18,0 mio. kr.   NGO-projekter 42,0 mio. kr. Budgetmargin 2,0 mio. kr. I alt 70,0 mio. kr. * Herunder en lokalt ansat langtidsrådgiver til DAR-Sekretariatet i 24 måneder. Såfremt der rekrutteres en international langtidsrådgiver vil udgifterne hertil i stedet blive afholdt over § 06.32.04.10. Rådgiverbistand. Udgiften vil blive afholdt med 34 mio. kr. under § 06.32.08.10. Styrkelse af indsatser i nærområder og 36 mio. kr. under § 06.39.02.12. Bistand til flygt- ninge og internt fordrevne i nærområder. Væsentlige risikoelementer Forværring af sikkerhedssituationen i de nordlige egne kan forsinke aktivite- ter i flygtningeområderne, ligesom det forudsættes, at Ugandas positive po- litiske relationer til oprørsstyrkerne i Sydsudan opretholdes. Korruption i Uganda er et udbredt problem, hvilket stiller særlige krav til overvågningen og den finansielle styring af programmet. c. Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en bilateral bevilling, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr.   d. Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde. e. Udgiften vil blive afholdt af de beløb, som på de årlige finanslove stilles til rådighed for § 06.32.08. Bilateral bistand til regional- og nærområder og   § 06.39.02. Ekstraordinære humanitære bidrag og Internationalt Humani- tært Beredskab. Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finans- udvalgets tilslutning til, at der i finansårene 2005-2008 ydes 70 mio. kr. i støtte til indsatser i flygtningenes nærområder i Uganda samt i det sydlige Sudan. f. Finansministeriets tilslutning foreligger.