Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (2. samling), Udenrigsudvalget 2004-05 (2. samling)
Bilag 25, URU Alm.del Bilag 125
Offentligt
179640_0001.png
179640_0002.png
179640_0003.png
179640_0004.png
UDENRIGSMINISTERIETNordgruppen

REFERAT

EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 30. maj 2005
Rådsmøde (almindelige anliggenderog eksterne forbindelser) den 23.-24. maj 2005.

1. Flerårig finansielle rammer 2007-2013

På et 3½ time langt konklavemøde søndag aften drøftedes de finansielle perspektiver medudgangspunkt i formandskabets reviderede forhandlingsboks. Meget få overraskendesynspunkter fremkom. Der var generel tilslutning til, at der skal arbejdes på at få en aftale i juni.Danmark understregede kravet om en offensiv og fremtidsorienteret satsning på en fordoblingaf midlerne til forskning, udvikling og uddannelse samt modstanden mod rabatordninger ifinansieringen af EU. Desuden understregedes fra dansk side, at strukturfondene skalomprioriteres til fordel for de mindst velstående lande.

2. Forberedelse af det Europæiske Råd den 16.-17. juni 2005

Rådet havde en første meget kort drøftelse af formandskabets udkast til kommenteretdagsorden for mødet i Det Europæiske Råd den 16.-17. juni 2005. Formandskabet oplyste, atdet først efter møde med Del Ponte den 6. juni vil tage stilling til den videre procedure fsva.Kroatien. Formandskabets udkast til kommenteret dagsorden blev i øvrigt godkendt somgrundlag for den videre forberedelse. Rådet ventes at drøfte emnet på næste møde den 13.-14.juni 2005.

3. MEP-statutten

Punktet blev taget af dagsordenen.

4. ESDP

Forsvarsministrenes møde i rammen af rådsmødet (almindelige anliggender og eksterneforbindelser) konkluderede følgende vedrørende Sudan: (1) At EU var parat til at levere etkonkret tilbud om støtte til den Afrikanske Union; (2) At indsatsen i Sudan bibeholdte sitafrikanske ejerskab; (3) At bistanden skulle være komplementær til bidrag fra andreinternationale organisationer såsom FN og NATO. Der var herudover på mødet en drøftelse afkapabilitetsudviklingen i EU og EU’s evne til hurtig militær reaktion. Forsvarsministreneafholdt desuden møde i styrelsesrådet for det Europæiske Forsvarsagentur. Mødet blev pågrund af forsvarsforbeholdet afholdt uden dansk deltagelse.

5. Det vestlige Balkan – Bosnien og Hercegovina

Punktet blev taget af dagsordenen.
2

6. Barcelona-processen – forberedelse af Euro-Middelhavsmøde på

udenrigsministerniveau den 30.-31. maj 2005.

Formandskabet oplyste, at forberedelserne til Luxembourg-mødet den 30.-31. maj var godt igang. Der pågik konsultationer med middelhavspartnerne om konklusioner. Flere delegationerudtrykte håb om konsensus-konklusioner, særligt i lyset af det kommende 10-år for Barcelona-processen. Imidlertid var det afgørende at sikre, at EU’s prioriteter – særligtmenneskerettigheder, demokrati, reformer og civilsamfund – blev afspejlet i konklusionerne.

7. Mellemøsten

På baggrund af en briefing fra formandskabet og EU’s Særlige Mellemøstudsending, Marc Otte,havde Rådet en drøftelse af den aktuelle situation i Mellemøsten. Fokus for drøftelsen var påforberedelserne til Israels tilbagetrækning fra Gaza i august 2005 og det planlagte valg til detpalæstinensiske lovgivende råd i juli 2005.

8. Irak

Der blev givet en orientering om forberedelserne til den Internationale Konference den 21.-22juni, hvor EU er med-vært, om Irak.

9. Sudan

Rådet drøftede situationen i Sudan med fokus på EU's støtte til den Afrikanske Unions missioni Darfur (AMIS), som er under udvidelse. Der var enighed om, at EU over for den AfrikanskeUnion på en donorkonference i Addis Ababa den 26. maj 2005 skulle præsentere et EU bidraginden for det civile, militære og politimæssige område, herunder støtte til planlægning, logistik,udstyr, strategisk og taktisk lufttransport samt opbygning af flyveovervågningskapacitet. Rådetlagde under drøftelserne vægt på at sikre komplementaritet og transparens gennemkonsultationer med andre centrale aktører - særligt FN og NATO, samt at EU’s bidragvidereudvikles i lyset af behovene præsenteret af AU med henblik på at sikre et afrikansk leder-og ejerskab.

10. Opfølgning på tsunamien i Sydøstasien

Rådet havde en generel drøftelse af formandskabets rapport. Samtidig noterede Rådet medtilfredshed, at EU samlet havde leveret 88 pct. af de tilsagn om humanitær bistand, som varafgivet af Kommissionen og medlemslandene umiddelbart efter katastrofen.Genopbygningsbistanden var fortsat i planlægningsfasen, og der var som ventet endnu ikkeleveret væsentlig forbrug. De konkrete forslag fra Kommissionen og Rådssekretariatetomhandlende bistandsområdet, civilbeskyttelse og det konsulære områder vil blive drøftet i derelevante arbejdsgrupper med henblik på at vedtage rådskonklusioner på et senere rådsmøde ijuni.

11. EU’s handlingsprogram for bekæmpelse af hiv/aids, malaria og tuberkulose (2007-

2011)

Handlingsprogrammet blev vedtaget uden drøftelse.

12. EU’s bidrag til 2005 Topmødet vedr. fremadrettede EU initiativer til opfyldelsen af

FN’s 2015 målsætning

3
Der blev vedtaget rådskonklusioner, der beslutter en individuel forpligtelse for EU15 til at opnåen bistandsprocent på 0,51 pct. af BNI i 2010. EU10 skal tilstræbe at nå 0,17 pct. i 2010. Dettesammenholdt med, at flere lande allerede yder mere end 0,7 pct., vil samlet give en EUbistandsprocent på 0,56 pct. i 2010 og en stigning i EU's samlede bistand fra 2010 anslået til atsvare til 20 milliarder Euro årligt. Det blev også besluttet, at EU15 individuelt skal nå op på FNmålet på 0,7 pct. i 2015, og at EU10 skal tilstræbe i 2015 at nå 0,33 pct.Med henblik på at sikre flere ressourcer til udvikling, besluttede Rådet at fortsætte med atundersøge innovative finansieringsmuligheder. Rådskonklusionerne indeholder også tilsagn om,at EU vil arbejde for at finde løsninger på udviklingslandenes gældsbyrder, at øge effektivitetenaf bistanden, og at øge sammenhængen mellem udviklingspolitikken og andre EU politikker tilfordel for udviklingslandene.Endelig blev der opnået enighed om en række initiativer med særligt fokus på Afrika. Herunderen kollektiv hensigtserklæring om, at 50 pct. af stigningen i bistanden skal gå til Afrika.

13. Revision af Fælleserklæringen (Rådet og Kommissionen) om Fællesskabets

udviklingspolitik

Rådet havde en generel drøftelse af principperne for revisionen af Fælleserklæringen fra 2000.Fra drøftelserne kan følgende fremhæves: Den reviderede Fælleserklæring skal indarbejde nyeudviklinger siden 2000, herunder FN’s 2015 målsætning og resultaterne fra FN’s topmøder ogkonferencer. Fælleserklæringen skal fastholde fattigdomsorienteringen, de tværgående hensyn(menneskerettigheder, demokrati, regeringsførelse, ligestilling, miljø og børn), samt fokus påpartnerskaber med modtagerlandene, og at EU’s bistand ydes til at hjælpe modtagerlandenemed at gennemføre deres egne strategier for fattigdomsbekæmpelse. Flere lande understregede,at den nye Fælleserklæring bør lægge vægt på gennemførelse af allerede trufne beslutninger ombistandseffektivitet og på hvordan generelle målsætninger for bistanden konkret gennemføres.Kommissionen foreslog en Fælleserklæring i to dele. En del med generelle målsætninger,principper og værdier for europæisk udviklingsbistand gældende for alle medlemslande ogKommissionen. En anden del med specifikke retningslinier for den del af bistanden, deradministreres af Kommissionen – fællesskabsbistanden. De fleste medlemslande gav opbakningtil en sådan opdeling af Fælleserklæringen, men det blev også understreget, at Fælleserklæringenførst og fremmest skal give retningslinier for fællesskabsbistanden.Kommissionen foreslog også, at den reviderede erklæring godkendes i fællesskab mellem Rådet,Kommissionen og Europa-Parlamentet. Der var ingen indsigelser mod dette forslag.Kommissionen forventer at komme med et udkast til Fælleserklæringen senest i juli måned. Detforventes, at udkastet vil blive drøftet blandt udviklingsministrene på et planlagt rådsmøde inovember 2005.

14. Lukning af Ignalina kernekraftværket i Litauen og Bohunice kernekraftværket i

Slovakiet

Punktet blev taget af dagsordenen.
4

15. Fællesholdning og forordning om udvidelsen af våbenembargo i Den Demokratiske

Republik Congo samt indførelse af sanktioner mod navngivne personer

Punktet blev taget af dagsordenen.

16. Irans atomprogram

Drøftelserne i Rådet viste enighed om følgende vedrørende Iran: (1) Der er fuld EU-opbakningog -solidaritet til EU-trioens forhandlinger med Iran. (2) Sagen må forelægges IAEA’sStyrelsesråd og evt. FN’s Sikkerhedsråd, såfremt Iran genoptager berigningen af uran. Det blevoplyst, at der den 25. maj ville blive afholdt møde på udenrigsministerniveau mellem Trioen,Solana og Iran om sagen. Herudover blev der orienteret om de seneste forhandlinger den 17.-18. maj 2005 om en handels- og samarbejdsaftale mellem EU og Iran.

17. Uzbekistan

Rådet havde en drøftelse af situationen i Uzbekistan. Det var den almindelige vurdering i Rådet,at opstanden i Uzbekistan var en følge af befolkningens manglende demokratiske ogøkonomiske muligheder. Kommissionen ville på et møde med den uzbekiske udenrigsministerunderstrege nødvendigheden af en uafhængig international undersøgelse af begivenhedernesamt påpege det påtrængende behov for gennemførelsen af økonomiske og politiske reformer.Rådet vedtog konklusioner, hvori EU bl.a. kraftigt fordømmer voldsanvendelsen og opfordrertil uvildig undersøgelse af begivenhederne i det østlige Uzbekistan samt påpeger, at man agter atanvende instrumenterne i PCA-aftalen med Uzbekistan.

18. Eventuelt

Guinea-Bissau:Der blev udtrykt bekymring for situationen i Guinea-Bissau op til præsidentvalget i landet den19. juni 2005. EU vil fortsat støtte transitionsprocessen i landet.Burundi:Nederlandene orienterede om et besøg, som deres særlige udsending for Burundi, ambassadørRacje, havde foretaget i landet primo maj. Nederlandene er engageret i fredsforhandlingernemellem oprørsgruppen FNL og overgangsregeringen i Burundi, og Nederlandene ønskede, atEU’s erklæring om fredsprocessen i Burundi blev vedtaget som rådskonklusioner med entillægssætning om, at EU var fast besluttet på at styrke fredsprocessen. Formandskabet ønskedeikke at ændre i den vedtagne erklæring, men ville i stedet henvise til erklæringen i protokollenfor mødet.