Folketingets Finansudvalg Bilag Journalnummer Kontor - 403.A.13 NAB 23. maj 2005 a. Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2005 afgives tilsagn på i alt 22,5 mio. kr. i støtte til et civilsamfundsprogram for Belarus og Ukraine. Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til det beløb, som allerede er bevilget på finansloven til det bilaterale naboskabsprogram. b. Baggrund Danmark har siden 1990erne givet omfattende støtte til civilsamfundsudvikling i særligt Belarus, men også i Ukraine, som et vigtigt led i disse landes demokratiseringsprocesser. Udenrigsministeriet gennemførte i 2004 en ekstern vurdering (review) af den hidtidige civilsamfundsindsats. Den anbefalede at fortsætte civilsam- fundsstøtten til begge lande, der begge er på kritiske, om end forskellige stader i udviklingen af civilsamfundet. Vurderingen peger også på nødven- digheden af at forøge det lokale ejerskab ved at støtten fokuseres og de lo- kale organisationer placeres mere centralt i forberedelsen af aktiviteterne. Situationen i Belarus forværres fortsat efter parlamentsvalget i 2004 og for- ud for præsidentvalget i 2006. Civilsamfundsorganisationer har stadig svæ- rere eksistensvilkår og chikaneres løbende. Myndighederne søger at begræn- se civilsamfundets samarbejde med udlandet ved en række tekniske hin- dringer, der i mange tilfælde nærmest umuliggør samarbejde. Der er behov for at yde strategisk støtte til et engageret civilsamfunds fortsatte eksistens og for at fremme dialogen mellem borgerne/civilsamfundsorganisationer og myndigheder på lokalt og regionalt niveau, hvor der ofte er større lydhør- hed. I Ukraine spillede civilsamfundet og evnen til civilsamfundsmobilisering en vigtig rolle i den demokratiske omvæltning, der fandt sted under Orangere- volutionen i december 2004. Det primære fokus i den hidtidige støtte har været til civilsamfundet på nationalt niveau og har haft til formål at skabe stærke nationale organisationer, der kan fungere som modspil til de nationa- le myndigheder. Andre organisationer er vokset frem som donorfinansiere-
2 de serviceydere, snarere end som klassiske civilsamfundsorganisationer, ikke mindst på grund af manglende reformer i den offentlige sektor. Mange af disse organisationer risikerer nu at måtte lukke, fordi donorerne efter revo- lutionen i højere grad vil støtte den nye regering. Den nye politiske situation har imidlertid skabt grobund for et mere direkte samarbejde mellem borge- re/civilsamfundsgrupper og offentlige institutioner. Der er derfor gode mu- ligheder for at styrke borgernes engagement særligt på regionalt og lokalt niveau, ikke mindst fordi der nu er en reel mulighed for at fremme offent- lighed og ansvarlighed i forvaltningen. Programbeskrivelse Programmets overordnede mål er at bidrage til åbne, demokratiske samfund baseret på retssikkerhed og respekt for menneskerettighederne. Dette tæn- kes ikke mindst opnået ved at udbrede forståelse for demokrati og demo- kratiske funktioner mest muligt. Dette er særligt vigtigt i forhold til Belarus og af hensyn til indretningen af samfundet i tilfælde af et evt. systemskifte i Belarus. De umiddelbare mål er derfor at fremme inddragelse, dialog og samarbejde mellem borgere/civilsamfund og lokale og regionale politiske myndigheder og styrke civilsamfundets kapacitet til at øge gennemskuelig- heden, forsvare interesser og gennemføre fortalervirksomhed. De centrale elementer i programmet er to fonde: en partnerskabsfond og en aktivitetsfond. Partnerskabsfonden har til formål at støtte partnerskaber mellem lokale og danske organisationer (evt. i samarbejde med organisatio- ner i de nye EU-medlemslande) for at opbygge kapacitet og forståelse for virke i et demokratisk samfund. Den maksimale støtte for det enkelte part- nerskab er 1 mio. kr. Aktivitetsfonden har til formål at støtte de lokale or- ganisationers egne aktivitetsforslag inden for fokusområderne, og den øvre grænse for det enkelte projekt er 80.000 kr. Konkrete fokusområder for støtten skal fleksibelt fastlægges i forhold til situationens udvikling. Der oprettes en særlig Styringskomité bestående af uafhængige civilsam- fundseksperter fra Danmark, Ukraine og Belarus samt Udenrigsministeriet. Komiteen vil have kompetence til at fastlægge konkrete retningslinier for de to fonde og den nærmere fokusering for indsatsen med henblik på at skabe dybde i indsatsen på mere afgrænsede fokusområder. Komiteen vil få fore- lagt de aktivitets- og partnerskabsforslag, som støttes. Endelig vil Styrings- komiteen skulle godkende de halvårlige rapporter fra enheden om pro- grammets gennemførelse. Der oprettes en civilsamfundsenhed i Kyiv, som har tre primære opgaver. For det første skal den yde rådgivning og støtte til de enkelte civilsam- fundsorganisationer samt fremme koordination og samarbejde mellem or- ganisationerne internt i de to lande, med danske partnere samt i trilaterale partnerskaber med danske partnere og partnere i f.eks. Litauen og Polen. Et vigtigt element er udvikling af internetstrategier og informationsudveks- lingskanaler. For det andet skal enheden administrere de to civilsamfunds- fonde. Enheden skal udarbejde en mere detaljeret implementeringsplan, der blandt andet skal indeholde forslag til konkrete fokusområder, dels anbefale
3 de enkelte partnerskabsforslag til godkendelse i Styringskomiteen. For det tredje skal enheden fungere som sekretariat for Styringskomiteen og repræ- sentere programmet i donorkoordination. Enheden tænkes placeret i til- knytning til en anerkendt uvildig organisation i Kyiv. Budget Det samlede budget andrager 22,5 mio. kr. fordelt på følgende poster: Partnerskabsfond...........................................................................9,00 mio. kr. Aktivitetsfond ................................................................................8,00 mio. kr. Kontor, seminarer, web-portal etc..............................................1,00 mio. kr. Langtidsrådgiver ............................................................................3,00 mio. kr. Lokale medarbejdere.....................................................................0,75 mio. kr. Styringskomité, administration, review, revision.......................0,75 mio. kr. I alt  .................................................................................................22,5 mio. kr. Udgifterne vil blive afholdt med 22,5 mio. kr. under § 06.11.19.40. Nabo- skabsindsatser i Rusland, Belarus, Ukraine, Bulgarien og Rumænien. Væsentlige risikoelementer I Belarus kan nye tiltag fra regeringens side yderligere hæmme civilsamfun- dets muligheder for at overleve, ikke mindst i perioden frem til præsident- valget i 2006, ligesom programmet kan få sværere ved at udmønte støtten til civilsamfundsorganisationer. Programmet vil fleksibelt tilpasse sig nye ud- viklinger, ligesom synergimuligheder for samarbejde mellem belarussiske og ukrainske organisationer undersøges. I Ukraine kan nye tilbageslag i den po- litiske proces ikke udelukkes. c. Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en bevilling under Na- boskabsprogrammet, hvor totaludgiften overstiger 5 mio. kr. e. Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finans- udvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2005 afgives tilsagn på i alt 22,5   mio. kr. i støtte til et civilsamfundsprogram for Belarus og Ukraine   Tilsagnet vil blive afholdt af det beløb, som på finansloven 2005 stilles til rådighed under § 06.11.19. Bilateralt naboskabsprogram. f. Finansministeriets tilslutning foreligger.