Udenrigsudvalget 2004-05 (2. samling)
URU Alm.del Bilag 113
Offentligt
179449_0001.png
179449_0002.png
179449_0003.png
Folketingets Finansudvalg
Bilag
Journalnummer
Kontor
104.Indonesien.15.
ASI
a.
Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgetstilslutning til, at der i finansårene 2005-2009 ydes 50 mio. kr. i støtte tilgenopbygningsbistand til Aceh-provinsen som følge af tsunami-katastrofen.Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til de beløb, som allerede erbevilget på finansloven til udviklingslandene, eller som er opført på defølgende års budgetoverslag.
b.
BaggrundIndonesiens bruttonationalindkomst pr. indbygger er for 2003 beregnet tilUSD 810. Realvæksten i BNP pr. indbygger udgjorde 2,8 pct. i 2003, og dengennemsnitlige realvækst var 2,9 pct. for perioden 1990-2003. Indbygger-tallet skønnedes i 2002 at være 211,7 mio., og den årlige befolkningstilvækstfor perioden 1980-2002 var i gennemsnit 1,6 pct. Den langfristedeoffentlige udlandsgæld opgjordes i 2002 til USD 70. mia. Indonesien er afVerdensbanken klassificeret som tilhørende gruppen af højt forgældedelande.Som følge af et underjordisk jordskælv ud for Sumatras nordspids blev enlang række lande omkring det indiske ocean ramt af jordskælv og flodbølger(tsunamier) den 26. december 2004. Blandt de værst ramte områder erAceh-provinsen på Sumatra, Indonesien. Omkring 225.000 mennesker erdøde, medens over 500.000 mennesker er fordrevet fra deres hjem. Denindonesiske regering har i samarbejde med det internationale donorsamfundopgjort omfanget af skaderne inkl. tabte indkomster til samlet USD 4,4 mia.Beløbet svarer til Aceh’s årlige BNP.Grundet katastrofens omfang vedtog den danske regering at bidrage med ialt 420 mio. kr. til de berørte lande. Heraf blev det besluttet at yde 200 mio.kr. i nødhjælp (er udmøntet), 120 mio. kr. til miljøbistand, samlet 50 mio.kr. til Sri Lanka, jf. bl.a. Akt 100 30/3 2005, samt nærværende 50 mio. kr. tilgenopbygningsbistand i Indonesien.Der har været væbnet konflikt mellem separatistbevægelsen Frit Aceh(GAM) og den indonesiske regering siden 1976. Konflikten har haft storemenneskelige og materielle omkostninger og er medvirkende til, at Aceh
2
hører til blandt de fattigste provinser i Indonesien.Efter tsunami-katastrofen erklærede begge konfliktens parter uofficieltvåbenhvile med henblik på at lade nødhjælp komme frem. Katastrofenbanede endvidere vej for at genoptage forsøg på at bringe fred til provinsen.Den nyvalgte indonesiske regering indledte i januar efter flere års pauseatter fredsforhandlinger med GAM. Der har til dato været gennemført tresamtalerunder, hvorunder begge parter har udvist stor villighed tilkonstruktivt at arbejde frem mod en permanent løsning.ProjektbeskrivelseDet overordnede formål med den danske støtte er at medvirke til at sikre enhurtig og bæredygtig genopbygning af Aceh-provinsen. Støtten vil blivekanaliseret gennem en indonesisk trust-fond med deltagelse af flere donorerog bestyret i samarbejde med Verdensbanken. Fra dansk side har manendvidere tilbudt, at bidraget kan benyttes til genopbygning af vand- ogsanitet p.g.a. dansk ekspertise og know-how inden for netop dette område.Beslutningen om at yde støtten gennem trustfonden bygger på ønsket om atimødekomme Indonesiens anmodning om donorkoordination, sikre størstmuligt effektivitet samt mindske de danske administrationsomkostninger.Trustfonden skal bidrage til at finansiere projekter, programmer elleraktiviteter identificeret i den indonesiske regerings rehabiliterings- oggenopbygningsplan. Planen, med et foreløbigt budget på USD 4,4 mia. forden kommende 5 års periode, fokuserer på 4 hovedområder: genetableringaf samfundsmekanismerne og de sociale funktioner; styrkelse aflokalsamfundenes økonomi; genopbygning af infrastruktur og boliger samtgenskabelse af de lokale og regionale myndigheder og deres funktioner. Detoverordnede ansvar for at koordinere og gennemføre planen for rehabili-tering og genopbygning i Aceh overdrages til et nyetableret direktorat(BADAN), der gives et bredt mandat. Direktoratet forventes at skullereferere direkte til præsidenten, medens en komité med repræsentanter frasåvel Aceh som centralregeringen vil skulle føre det overordnede tilsyn meddirektoratets virke.Verdensbankens rolle som administrator af trustfonden indebærer detoverordnede ansvar for pengenes anvendelse (evaluering af projektforslag,overholdelse af bankens regler vedr. indkøb, forbrug, anti-korruption,miljøhensyn, tilsyn med projekterne og vurdering af resultaterne). Særligtspørgsmålet om forholdsregler for at hindre korruption har spillet envæsentlig rolle. De samlede administrationsomkostninger på forventet ca. 1pct. af trustfondens samlede værdi ventes dækket af optjente renter.Trustfonden vil blive ledet af en bestyrelse med deltagelse af regeringen ogrepræsentanter for provins- og lokalregeringer, civilsamfund og donorer.
3
Der har været stor interesse blandt donorerne for at bidrage til trustfonden.Der er således til dato givet tilsagn fra bl.a. EU-kommissionen, Holland,Sverige, New Zealand, Den asiatiske Udviklingsbank, England, Norge,Irland og Verdensbanken.Danmark har siden slutningen af 1990’erne ydet støtte til Indonesien undermenneskerettigheds- og demokratirammen (MRD) til indsatser inden formenneskerettigheder, konfliktforebyggelse og fremme af demokrati. I 2004udgjorde MRD-støtten ca. 20 mio. kr. Størstedelen af støtten kanaliseresgennem lokale NGO’er.BudgetDet samlede budget andrager 50 mio. kr. fordelt på følgende poster:Bidrag til trustfond…………………………………………. 50 mio. kr.I alt…………………………………………………………. 50 mio. kr.Udgiften vil blive afholdt med 50 mio. kr. under § 06.32.02.15. Øvrige landei Asien.Væsentlige risikoelementerUdviklingen i den politiske situation, med en skærpelse af konfliktenmellem den indonesiske regering og separatistbevægelsen GAM, vil kunneforsinke og vanskeliggøre gennemførelsen af aktiviteter i Aceh-provinsen.Et andet risikoelement er den omfattende korruption, der trods regeringenskonkrete bestræbelser for at imødekomme problemet er en alvorligudfordring. Som nævnt ovenfor forventes det, at organiseringen aftrustfunden, med den omfattende erfaring Verdensbanken har opnået påandre projekter, vil mindske denne risiko.c.d.e.Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en bilateralrammebevilling, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr.Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet omFinansudvalgets tilslutning til, at der i finansårene 2005-2009 ydes 50 mio.kr. i støtte til genopbygningsbistand til Aceh-provinsen som følge aftsunami-katastrofen.Udgiften vil blive afholdt af de beløb, som på de årlige finanslove stilles tilrådighed for udviklingslandene under § 06.32.02. Udviklingslande i Asien.f.Finansministeriets tilslutning foreligger.