ITMF-sekretariatet Evaluering af ITMF Samlede resultater Rambøll Management
Evaluering af ITMF. Samlede resultater Forfatter:   Rambøll Management A/S Nørregade 7A 1165 København K http://www.ramboll-management.dk Udgiver: UNI•C Vermundsgade 5 2100 København Ø http://www.uni-c.dk/ og http://www.itmf.dk Udarbejdet marts 2005 Sats: Rambøll Management A/S Omslag: Schwander Kommunikation Tryk: Handy-Print A/S Printed in Denmark 2005
Indholdsfortegnelse Resume i 0. Forord 1 1. Indledning 2 1.1 ITMF-projektets baggrund 2 1.2 Evalueringens fokus 4 1.3 Evalueringens aktiviteter, metode og produkter 5 1.4 Rapportens opbygning 7 2. Samlede konklusioner og anbefalinger 9 2.1 Konklusioner i forhold til evalueringens formål 9 2.2 Konklusioner på øvrige evalueringsaktiviteter 15 2.3 Anbefalinger til det videre arbejde med it og medier 16 3. Drivkræfter for praksisændringer 19 3.1 Metode 19 3.2 Hvad er drivkræfter for praksisændring? 20 3.3 Projekterne har skabt praksisændring 21 3.4 Fem centrale drivkræfter 25 4. ITMF-projektets resultater og effekter 30 4.1 Evalueringens fokus 30 4.2 Evalueringens metode 30 4.3 Evalueringens konklusioner 32 5. Evaluering af www.dr.dk/skole 38 5.1 Metode 39 5.2 Om www.dr.dk/skole 39 5.3 Konklusioner og anbefalinger 40 6. Evaluering af Skole-IT 43 6.1 Metode 43 6.2 Om Skole-IT 43 6.3 Skole-IT’s betydning for integration af it i skolen 44 6.4 Rammebetingelsernes betydning for integrationen af it efter deltagelse   i Skole-IT 45 6.5 Ønsker til fremtidig kompetenceudvikling 46 7. Evaluering af SFO-IT 47 7.1 Metode 47 7.2 Om SFO-IT 47 7.3 SFO-IT’s effekt på integrationen af it i SFO’en 48 7.4 Rammebetingelser på SFO’erne for integration af it 49 7.5 Ønsker til fremtidig kompetenceudvikling 50
8. Evaluering af Seminarie-IT 51 8.1 Metode 51 8.2 Om Seminarie-IT 51 8.3 Deltagernes anvendelse af it i det daglige arbejde efter deltagelse   i Seminarie-IT 52 8.4 Rammevilkår for integrationen af it på lærerseminarierne 53
Evaluering af ITMF. Samlede resultater i Resume Om ITMF Projekt ”IT, Medier og folkeskolen” (ITMF) blev gennemført i 2001-2004. Næsten hver anden kommune og hver tredje folkeskole har i projektperio- den udviklet undervisningen i folkeskolen i samarbejde med forskere, efter- uddannelsesinstitutioner, forlag, it- og medieeksperter og andre relevante eksperter. Endvidere har DR Undervisning digitaliseret undervisningsrelevan- te medieprodukter fra deres arkiv, som skolerne har fået adgang til. Samti- dig har tusindvis af lærere og pædagoger deltaget i pædagogisk it- efteruddannelse under ITMF.   Den økonomiske ramme for projektet var i 2000 i alt 340 mio. kr. som efter- følgende er justeret ved pristalsreguleringer og besparelser til i alt 323 mio. kr. ITMF-projektet i tal: Få mere viden om ITMF på www.itmf.dk, herunder ITMF-fortællingerne.   ITMF’s resultater og effekter Det overordnede mål med ITMF er at styrke den pædagogiske anvendelse af it og andre medier i undervisningen, og gøre it og medier til medspiller og drivkraft i skolens dagligdag. Dette er blevet konkretiseret i følgende ni mål- sætninger:   DR har udviklet i alt 35 temaer, klipsamlinger og interaktive features med underliggende indholdselementer som lærervejledninger og elevopgaver. Ultimo 2004 i alt 10.000 komponenter i Det digitale medie-bibliotek. Materialer produceret indenfor 8 hovedområder: Medier, Samfund, Naturfag, Kulturliv, Ungdomsliv, Historie, Hverdagsliv og Sportsliv. Økonomisk ramme: 70,5 mio. kr. I alt 87 udviklingsprojekter i perioden 2001-2004 Udviklingsprojekter gennemført i samarbejde mellem skoler, kommuner og amter. Netværk mellem lærere, elever, forlag og it- og medieproducenter, forældre, lokale aktører og beslutningstagere. 46% af alle kommuner har været involveret i et eller flere udviklingsprojekter. 32% af alle folkeskoler (herunder 10. klasse centre og amtskommunale specialfolkeskoler) har været involveret. 32 websites udviklet, hvor der formidles erfaringerne og de gode historier fra projekterne. Disse er udviklet af udviklingsprojekterne selv, forskerne, evaluator og ITMF- sekretariatet. Forskning tilknyttet alle udviklingsprojekter, samt enkelte best practice projekter. I alt er der gennemført 91 forskningsprojekter. Forskere fra 5 universiteter har deltaget. Økonomisk ramme: 112,3 mio. kr. Undervisningstilbuddet (udviklingsprojekter) Lærernes kvalifikationer 18 projekter med fokus på best practice indenfor lærernes efteruddannelse 15.642 lærere har deltaget i Skole-IT med tilskud. Hermed har ca. to ud af tre lærere i folkeskolen deltaget i et Skole-IT kursus. 1.986 SFO-pædagoger har deltaget i SFO-IT med tilskud. 413 seminarielærere har deltaget i Seminarie-IT med tilskud. I alt har over 18.000 undervisere på folkeskoler, lærerseminarier og det pædagogiske personale i skolefritidsordningerne deltaget i pædagogisk it- efteruddannelse. Tilskud ydet til kursushonorar og -materialer, mens tid til kursusdeltagelse blev afholdt af institutionerne og kommunerne. Økonomisk ramme: 81,8 mio. kr. Sektornet (skolernes it-infrastruktur) Køb af TV-udsendelser (www.dr.dk/skole) 355 grundskoler er blevet tilsluttet Sektornet. Alle grundskoler har hermed fået tilbud en opkobling til Sektornet/internet for statslige midler. Ca. 1.200 grundskoler får teknisk forøget deres mulighed for at bruge billeder og lyd i undervisningen. Økonomisk ramme: 31,5 mio. kr. Økonomisk ramme for organisering, evaluering og formidling : 26,9 mio. kr.
Evaluering af ITMF. Samlede resultater ii 1.   At understøtte elevernes læse-, regne-, skrive- og sprogfærdigheder, med fokus på læringsprocessen 2.   At styrke elevernes generelle it- og mediekvalifikationer 3.   At styrke fagenes indhold, herunder emner, begreber og metoder 4.   At styrke tværfagligheden – inden for det enkelte fag, mellem fagene og i forhold til resten af børnenes liv 5.   At skabe øget rummelighed i folkeskolen 6.   At skabe nye læringsmetoder i folkeskolen 7.   At styrke videndeling og erfaringsudveksling 8.   At skabe og styrke øget dialog mellem folkeskolens interessenter 9.   At styrke elevernes indflydelse på undervisningen Evalueringen viser på tværs af ITMF’s aktiviteter, at ITMF-projektet i særlig grad har bidraget til at opfylde de syv førstnævnte målsætninger på listen ovenfor.   Der er gennemført et stort antal udviklings- og best practice-projekter med relevans for hver af de syv målsætninger, og store andele af disse projekter har været vellykkede. De fleste projekter har skabt reelle resultater og opar- bejdet vigtige erfaringer. Det er meget få projekter, der ikke har bidraget til at opfylde ITMF’s målsætninger. 60% af projektlederne vurderer, at projekt- ideen i høj grad lever videre på skolerne.   Udover disse målsætninger har ITMF bidraget til at sætte et pædago- gisk/didaktisk perspektiv på it og medier højere på folkeskolens dagsorden end tidligere. En spørgeskemaundersøgelse blandt et repræsentativt udvalgt af lærere i folkeskolen viser, at et stort flertal af lærerne diskuterer anven- delsen af it og medier hyppigere indbyrdes nu end tre år tidligere. Folkesko- lens lærere har fået bedre adgang til it-baserede læremidler og pædagogi- ske/didaktiske koncepter som følge af ITMF.   Evalueringen af udviklings- og best practice-projekterne viser, at fem driv- kræfter har været særlig vigtige i forhold til at skabe ændring af praksis i projekterne. Det er pædagogik og didaktik, ledelse, samarbejde og netværk, kompetenceudvikling og personligt engagement. Særligt pædagogik og di- daktik samt ledelse viser sig helt grundlæggende for at skabe ændring af praksis i anvendelsen af it og medier og skoleudvikling på længere sigt.   De skoler, som havde klare fælles pædagogiske mål og fælles værdier, inte- grerede it og medier i undervisningen hurtigere og mere enkelt end de øvri- ge skoler. Desuden var it og medier i højere grad medvirkende til at ændre praksis på disse skoler end på andre. Den langt hurtigere integration skyld- tes ikke mindst, at der var en klar opfattelse af skolens mål og dermed målet med brugen af it og medier. Evalueringen viser også, at det er en afgørende forudsætning for sådanne udviklingsprojekter, at skoleledelsen skaber en innovationskultur på skolen med diskussion af fælles værdier. Evalueringerne af Skole-IT og SFO-IT viser, at deltagelsen i kurset har haft en positiv effekt på brugen af it i undervisningen og i forhold til øget grad af elektronisk kommunikation. Efter deltagelse i den pædaogiske it-efterud- dannelse vurderer hver anden lærer, at han/hun i nogen grad har øget sin anvendelse af it i undervisningen.   Evalueringen af DR’s projekt viser, at den økonomiske støtte til udviklingen af www.dr.dk/skole har resulteret i et veludbygget digitalt læremiddel, som både elever og lærere i folkeskolen kan få stor nytte af i mange forskellige undervisningssammenhænge. Der er generelt stor tilfredshed med den pæ-
Evaluering af ITMF. Samlede resultater iii dagogiske værdi af og kvalitet i de tilknyttede elevopgaver og lærervejled- ninger blandt elever og lærere.   Den tilknyttede forskning til ITMF-projekterne har medført en betydelig øget forskning inden for feltet, og der er opbygget yderligere forskningskapacitet inden for området. Rambøll Management vurderer dog, at de forsknings- mæssige effekter ikke har været optimale blandt andet fordi nogle forskere aktivt måtte hjælpe projektlederen med at planlægge og gennemføre projek- tet, og der var begrænset tid i analyse- og rapporteringsfasen. Overordnet set har anvendelsen af it og medier kvantitativt stort set ikke ændret sig i folkeskolen under ITMF-projektet. Omfanget af teknologianven- delse er ikke i sig selv et problem, hvis valgene og fravalgene af teknologi primært er pædagogisk-didaktisk begrundede. Evalueringen viser imidlertid, at valgene i nogle tilfælde snarere er påvirket af lærernes brugerkompeten- cer end af faglige overvejelser.   Evalueringen viser dog, at der kvalitativt er sket en udvikling i folkeskolen siden 2001. Folkeskolen er i nogen grad begyndt at anvende it og medier med henblik på at understøtte den faglige indlæring, men nogle formål er stadig langt fra opfyldte. De forskellige teknologier er blevet mere udbredte, og en stor gruppe af lærere har fået større pædagogisk-didaktisk viden om it og medier. Lærerne oplever også bedre adgang til gode it-baserede læremidler, koncepter for inddragelse af it og medier mv.   Evalueringen bekræfter på den ene side, at ITMF’s indsats i relation til udvik- ling af lærernes brugerkvalifikationer har været nødvendig. På den anden side viser evalueringen også, at der stadig er et stykke vej til målet i forhold til brugerkvalifikationer.   ITMF’s problemfelter ITMF har kun i mindre grad opfyldt målsætningerne om henholdsvis at styr- ke dialogen med folkeskolens interessenter og at styrke elevernes indflydelse på undervisningen. De støttede projekter, der har fokuseret på at styrke dialogen med folkeskolens interessenter gennem it og medier, har i flere tilfælde givet mindre overbevisende resultater. Endvidere er der kun få af de støttede projekter, der har haft øget elevindflydelse som en primær målsæt- ning, ligesom kun få lærere i folkeskolen har haft dette som mål for at ind- drage it og medier i undervisningen.   Rambøll Management vurderer, at den væsentligste barriere for ITMF- projektet har været, at rammerne for gennemførelse af udviklingsprojekter ikke er optimale på mange folkeskoler. Eksempelvis har mange folkeskoler begrænsede erfaringer med systematisk planlægning og implementering af udviklingsprojekter samt opfølgning. Det er således Rambøll Managements vurdering, at flere projekter kunne have skabt bedre og mere systematisk dokumenterede resultater, hvis disse forudsætninger havde været til stede. Endvidere har mange projekter været båret af ildsjæle, og der er i mange projekter ikke sikret en vedvarende inddragelse af hele skolen eller hele kommunen i forhold til at forankre og sprede resultaterne. Tankegangen bag ITMF om, at it og medier bevidst skal anvendes som et redskab til at understøtte læringen af centrale færdigheder (fx læsning, skrivning, regning og sprog), er kun slået igennem blandt et mindretal af lærerne. Som eksempel er det kun 31 % af lærerne, der ser det som et for- mål med it-anvendelsen at understøtte elevernes skrivefærdigheder, selv om tekstbehandling bruges af 72 % af lærerne i undervisningen.  
Evaluering af ITMF. Samlede resultater iv Effekterne af ITMF er størst i forhold til de lærere, der selv er sikre brugere, og som i forvejen var længst i forhold til at integrere it og medier i deres undervisning. Mange lærere fravælger fortsat it og medier i undervisningssi- tuationer på baggrund af lærerens teknologiske usikkerhed snarere end pæ- dagogiske/didaktiske vurderinger.   Evalueringen viser, at lærernes tekniske kompetencer således stadig udgør en central udfordring trods satsningen på det pædagogiske it-kørekort. Det indikerer, at mange skoler ikke har fulgt tilstrækkeligt op på at nyttiggøre lærernes nyerhvervede viden efter at have erhvervet det pædagogiske it- kørekort (Skole-IT). Omvendt har effekten af de pædagogiske it-kørekort været størst, hvor adgangen til teknisk og pædagogisk it-vejledning er umiddelbar, og hvor der er klare målsætninger for brugen af it.   I ITMF-projektet har fokus været på at få spredt erfaringerne fra skoler in- volveret i et ITMF-projekt til andre skoler. Evalueringen viser, at hver tredje af alle lærere har hørt om ITMF-projektet, På skoler, der deltog i et ITMF- projekt, er tallet væsentligt højere (51%), mens for lærere på skoler, der ikke har deltaget i et ITMF-projekt, er tallet væsentligt lavere (22%). Imid- lertid er det langt færre, der har kendskab til mere specifikke forhold ved ITMF. Det relativt begrænsede kendskab skal ses i lyset af, at spredningen endnu ikke er afsluttet. En spørgeskemaundersøgelse blandt et repræsenta- tivt udvalg af lærere blev gennemført i efteråret 2004, hvor flere formid- lingsaktiviteter endnu ikke var gennemført. Rambøll Management vurderer, at flere nyudviklede læremidler, herunder DR’s store projekt, www.dr.dk/skole, vil blive yderligere spredt i de kommende år. Endvidere kan en række lærere have nytte af projektets erfaringer og produkter uden at kende ITMF som projekt.
Evaluering af ITMF. Samlede resultater 1 1.    Forord Denne rapport sammenfatter hovedresultaterne af Rambøll Managements evaluering af initiativet ”IT, medier og folkeskolen” (ITMF). Resultaterne er yderligere dokumenteret i seks delrapporter, som sammen med denne rap- port alle er tilgængelige på webstedet www.evaluering.itmf.dk. Denne rapport gengiver konklusionerne fra de seks delrapporter, men kapitel 2 indeholder også Rambøll Managements samlede vurderinger og anbefalin- ger på baggrund af en tværgående analyse af de seks delrapporter.   Målgruppen for denne rapport er centrale beslutningstagere på nationalt niveau og andre med interesse i resultater og effekter af ITMF-projektet.  
Evaluering af ITMF. Samlede resultater 2 2.    Indledning Denne rapport opsamler resultaterne fra Rambøll Managements evaluering af projektet ”IT, medier og folkeskolen” (ITMF). Resultaterne er yderligere dokumenteret i seks delrapporter, hvor evalueringsresultaterne gennemgås detaljeret.   På evalueringens hjemmeside www.evaluering.itmf.dk er der adgang til samtlige delrapporter og øvrige produkter fra evalueringen.   2.1 ITMF-projektets baggrund Regeringen besluttede i år 2000 at gennemføre et landsdækkende projekt på it- og medieområdet i folkeskolen. Projekt ”IT, medier og folkeskolen” (ITMF) blev gennemført i perioden 2001-2004. Den økonomiske ramme for projek- tet var i 2000 i alt 340 mio. kr. som efterfølgende er justeret ved pristalsre- guleringer og besparelser til i alt 323 mio. kr. En lang række skoler og kommuner har i projektperioden udviklet undervis- ningen i folkeskolen i samarbejde med forskere, efteruddannelsesinstitutio- ner, forlag, it- og medieeksperter og andre relevante eksperter, og DR Un- dervisning har digitaliseret undervisningsrelevante medieprodukter fra deres arkiv, som skolerne har fået adgang til. Initiativet skulle understøtte folkeskolelovens skolesyn. Målet med skolens undervisning er, at eleverne udvikler alle deres evner optimalt. Skolen skal skabe plads til fordybelse, virkelyst, fælles oplevelser og demokrati. Eleverne skal opleve samspillet mellem færdigheder, indsigt, viden og sociale kompe- tencer og lære at udnytte og respektere hinandens forskelligheder. Det fæl- lesskab, der skabes i folkeskolen, skal medvirke til, at eleverne lærer værdi- en af personlig udvikling i et forpligtende fællesskab. ITMF-projektet tog udgangspunkt heri.  
Evaluering af ITMF. Samlede resultater 3 Nedenfor er præsenteret udvalgte tal fra ITMF-projektet: Figur 1.1 - ITMF-projektet i tal DR har udviklet i alt 35 temaer, klipsamlinger og interaktive features med underliggende indholdselementer som lærervejledninger og elevopgaver. Ultimo 2004 i alt 10.000 komponenter i Det digitale medie-bibliotek. Materialer produceret indenfor 8 hovedområder: Medier, Samfund, Naturfag, Kulturliv, Ungdomsliv, Historie, Hverdagsliv og Sportsliv. Økonomisk ramme: 70,5 mio. kr. I alt 87 udviklingsprojekter i perioden 2001-2004 Udviklingsprojekter gennemført i samarbejde mellem skoler, kommuner og amter. Netværk mellem lærere, elever, forlag og it- og medieproducenter, forældre, lokale aktører og beslutningstagere. 46% af alle kommuner har været involveret i et eller flere udviklingsprojekter. 32% af alle folkeskoler (herunder 10. klasse centre og amtskommunale specialfolkeskoler) har været involveret. 32 websites udviklet, hvor der formidles erfaringerne og de gode historier fra projekterne. Disse er udviklet af udviklingsprojekterne selv, forskerne, evaluator og ITMF- sekretariatet. Forskning tilknyttet alle udviklingsprojekter, samt enkelte best practice projekter. I alt er der gennemført 91 forskningsprojekter. Forskere fra 5 universiteter har deltaget. Økonomisk ramme: 112,3 mio. kr. Undervisningstilbuddet (udviklingsprojekter) Lærernes kvalifikationer 18 projekter med fokus på best practice indenfor lærernes efteruddannelse 15.642 lærere har deltaget i Skole-IT med tilskud. Hermed har ca. to ud af tre lærere i folkeskolen deltaget i et Skole-IT kursus. 1.986 SFO-pædagoger har deltaget i SFO-IT med tilskud. 413 seminarielærere har deltaget i Seminarie-IT med tilskud. I alt har over 18.000 undervisere på folkeskoler, lærerseminarier og det pædagogiske personale i skolefritidsordningerne deltaget i pædagogisk it- efteruddannelse. Tilskud ydet til kursushonorar og -materialer, mens tid til kursusdeltagelse blev afholdt af institutionerne og kommunerne. Økonomisk ramme: 81,8 mio. kr. Sektornet (skolernes it-infrastruktur) Køb af TV-udsendelser (www.dr.dk/skole) 355 grundskoler er blevet tilsluttet Sektornet. Alle grundskoler har hermed fået tilbud en opkobling til Sektornet/internet for statslige midler. Ca. 1.200 grundskoler får teknisk forøget deres mulighed for at bruge billeder og lyd i undervisningen. Økonomisk ramme: 31,5 mio. kr. Økonomisk ramme for organisering, evaluering og formidling : 26,9 mio. kr.
Evaluering af ITMF. Samlede resultater 4 ITMF-projektets økonomiske ramme marts 2003 er præsenteret i nedenstå- ende oversigt:   Figur 2.2 - Økonomisk ramme   Den økonomiske ramme på i alt 340 mio. kr. i 2000 er justeret ved efterføl- gende pristalsreguleringer og besparelse i relation til finansloven for 2002. Det endelige regnskab for ITMF projektet foreligger ved projektets afslut- ning. For detaljerede oplysninger om ITMF-projektets aktiviteter henvises til www.itmf.dk 2.2 Evalueringens fokus Rambøll Management blev i 2002 udvalgt til at gennemføre evalueringen af ITMF gennem en udbudsrunde.   Evalueringens fokus tog udgangspunkt i Rambøll Managements fortolkning af, at ITMF-projektet skulle skabe en bredt funderet praksisændring i folke- skolen, således at it og medier kommer til at indgå som et naturligt element i skolernes hverdag. Tilskudsprojekterne under ITMF skulle med andre ord vise vejen og generere erfaringer og modeller, der kunne inspirere skoler, kommuner og andre af folkeskolens interessenter. Set i det lys vurderede Rambøll Management, at den udbudte evalueringsopgave havde tre formål: Undervisningstilbuddet 112,3 mio. Lærernes kvalifikationer 81,8 mio. Sektornet 31,5 mio. Køb af TV-udsendelser 70,5 mio. Økonomisk ramme for organisering, evaluering og formidling: 26,9 mio. kr. 67 projekter 82,3 mio. 20 projekter 28,0 mio. 2,0 mio. ITMF sekr. UNI-C Lær med IT i folkeskolen -1. – 3. runde 4. runde It-beviset 435 projekter 50,2 mio. 4,8 mio. 1,6 mio. 7,0 mio. 18 projekter 18,2 mio. Skole-IT SFO-IT Seminarie-IT ITMF sekr. Udvikling af pædagogiske it-kørekort UNI-C ”Best Practice” og under- visningsmidler til efter- uddannelse ITMF sekr. DR Undervisning Distribution ITMF sekr. UNI-C UNI-C 355 skoler 31,5 mio. Skolernes opkobling UNI-C 70,5 mio. Hovedprojekter
Evaluering af ITMF. Samlede resultater 5 1.   At dokumentere projekttiltag og -resultater, som fremmer praksisæn- dring i folkeskolen inden for it og medier. Dette med henblik på at for- midle erfaringer/best practice til folkeskolens interessenter. 2.   Vurdere, om ITMF-projektet havde indfriet de opstillede mål og under- støttet folkeskolelovens skolesyn.   3.   At understøtte projekterne med en række projektstyrings- og evalue- ringsværktøjer og sikre, at projekterne selv opsamlede resultater og er- faringer, der kunne bruges til både projektets egen fremdrift og som bi- drag til den samlede evaluering. Hovedvægten i Rambøll Managements evaluering har været på punkt 1. Undervejs i evalueringen kommenterede og perspektiverede et nordisk eks- pertpanel evalueringens resultater i en nordisk kontekst. Panelet bestod af forskerne Ola Erstad og Sigmund Lieberg fra Oslo Universitet samt Gunilla Jedeskog fra Linköping Universitet. Alle tre forskere har indgående erfaring med evalueringer af nationale satsninger i hhv. Norge og Sverige og bidrog konstruktivt til Rambøll Managements arbejde og fortolkninger.   2.3 Evalueringens aktiviteter, metode og produkter Evalueringen blev gennemført inden for tre hovedprojekter under ”IT, medi- er og folkeskolen”:   Undervisningstilbuddet   Lærernes kvalifikationer – med delprojekterne Best Practice, Skole-IT, SFO-IT og Seminarie-IT. Køb af undervisningsrelevante tv-udsendelser. Rambøll Management gennemførte evalueringen ud fra følgende evalue- ringsdesign, baseret på en række forskellige kvantitative og kvalitative me- toder:  
Evaluering af ITMF. Samlede resultater 6 Figur 2.3 -  Evalueringsdesign Ud over denne samlede slutrapport udarbejdede Rambøll Management seks delrapporter: Resultater og effekter af projekt ”IT, medier og folkeskolen”   Drivkræfter for praksisændring Evaluering af Skole-IT   Evaluering af SFO-IT   Evaluering af Seminarie-IT   DRs erfaringer – udvikling af et digitalt læremiddel. Den sidstnævnte rapport blev udarbejdet i samarbejde med DR Undervisning og samlede DRs og Rambøll Managements erfaringer fra hovedprojektet Køb af undervisningsrelevante tv-udsendelser (www.dr.dk/skole).   Herudover udarbejdede Rambøll Management i forbindelse med evaluerin- gen:   Et internetbaseret selvevalueringsværktøj   17 casestudierapporter   Tre tværgående tendenspapirer.   Fase 1: Projektetablering (marts – juni 2002) •    Evaluator og ITMF-sekretariatet afklarer hovedaktiviteter, tidsplan m.v. •    Indledende operationalisering af evalueringskriterier   •    Desk research og eksplorative interviews •    Identificering af drivkræfter for praksisændring •    Opstille endeligt evalueringsdesign Delevaluering 2: Lærernes kvalifikationer Aktiviteter: • Spørgeskemaundersøgelse blandt deltagere i  Skole-IT, SFO-IT og Seminarie-IT • Fokusgruppeinterview  med kursister Delevaluering 1: Undervisnings- tilbud og best practice Aktiviteter: • 17 casestudier • 3 workshops med projektledere fra udvalgte casestudier • 4 møder med nordisk ekspertpanel • Internetbaseret spørgeskemaundersøgelse blandt projektledere • Telefoninterviews med alle projektledere • Internetbaseret spørgeskemaundersøgelse blandt lærere generelt i folkeskolen • Internetbaseret spørgeskemaundersøgelse blandt forskere tilknyttet ITMF-projektet • Fokusgruppeinterview med forskere Delevaluering 3: Køb af under- visningsrelevante TV-udsendelser Aktiviteter: • Møder med programledelse for /skole om pædagogisk værdi i /skole • 2 workshops med lærere om pædagogisk værdi i /skole • Observation af undervisningsforløb med efterfølgende lærer- og elevinterviews • Møde med nordisk ekspertpanel Fase 4: Analyse og rapportering (august 2004 – december 2004) • Afsluttende afrapportering: 6 delrapporter og slutrapport  med fokus på tværgående konklusioner og præsentation af konklusioner fra delrapporter Fase 2: Udvikling af selvevalueringskoncepter (april – august 2002) •    Udvikle og teste selvevalueringskoncepter og –værktøjer •    Evalueringsworkshop med projektledere fra tilskudsprojekter •    Etablere internet-platform Fase 3: Gennemførelse af delevalueringer (august 2002 – december 2004)
Evaluering af ITMF. Samlede resultater 7 Samtlige rapporter og øvrige evalueringsprodukter er tilgængelige på www.evaluering.itmf.dk Desuden identificerede Rambøll Management igennem evalueringsarbejdet kritiske succesfaktorer for integrationen af it og medier og udviklede på bag- grund heraf tre evalueringsfortællinger, der som internetbaserede værktøjer kan anvendes af andre skoler, der ønsker at satse mere på it og medier. De tre evalueringsfortællinger/ værktøjer er:   Gode råd om projektledelse i folkeskolen Sådan udvikler vi vores skole – så it og medier bliver en integreret del af hverdagen Evaluering af projekter i folkeskolen – et selvevalueringsværktøj. De tre værktøjer vil i fremtiden være tilgængelige via www.itmf.dk. 2.4 Rapportens opbygning Denne slutrapport samler konklusionerne fra Rambøll Managements delrap- porter. Samtidig vurderer Rambøll Management, hvor de øjeblikkelige udfor- dringer er inden for it og medier i folkeskolen og giver anbefalinger til det videre arbejde på såvel nationalt som lokalt niveau.   Kapitel 2 er det samlede konklusionskapitel, hvor centrale konklusioner på tværs af evalueringen præsenteres. Desuden giver Rambøll Management en række anbefalinger til videre indsatsområder inden for it og medier i folke- skolen.   Kapitel 3 præsenterer de samlede konklusioner fra delrapporten ”Drivkræf- ter for praksisændring”. Kapitlet vurderer praksisændringerne på de delta- gende skoler og fremhæver fem centrale drivkræfter for sådanne praksisæn- dringer.   Kapitel 4 samler hovedkonklusionerne fra delrapporten ”Resultater og effekter af projekt ”IT, medier og folkeskolen””. I kapitlet opgøres resultater af de enkelte projekter såvel som effekter for folkeskolen som helhed.   Kapitel 5 fokuseres på de væsentligste erfaringer og anbefalinger i forbin- delse med Rambøll Managements evaluering af www.dr.dk/skole. Kapitlet
Evaluering af ITMF. Samlede resultater 8 evaluerer DR's pædagogiske og didaktiske valg i forhold til bearbejdning og formidling af de undervisningsrelevante tv-udsendelser til digitale læremid- ler.   Kapitel 6Kapitel 7 og Kapitel 8 samler hhv. konklusioner fra delrappor- terne: ”Evaluering af Skole-IT”, ”Evaluering af SFO-IT” og ”Udvikling af Se- minarie-IT”.   For mere detaljerede data om evalueringen henvises til delrapporter og øvri- ge produkter på www.evaluering.itmf.dk.
Evaluering af ITMF. Samlede resultater 9 3.    Samlede konklusioner og anbefalinger I dette kapitel præsenteres først de samlede konklusioner fra evalueringen og herefter Rambøll Managements anbefalinger til den fortsatte indsats på området.   3.1 Konklusioner i forhold til evalueringens formål Rambøll Managements evaluering af ITMF-projektet havde tre overordnede formål:   1.   At dokumentere projekttiltag og -resultater, som fremmer praksisæn- dring i folkeskolen inden for it og medier. Dette med henblik på at for- midle erfaringer/best practice til folkeskolens interessenter. 2.   At vurdere, om ITMF-projektet havde indfriet de opstillede mål og under- støttet folkeskolelovens skolesyn. 3.   At understøtte projekterne med en række projektstyrings- og evalue- ringsværktøjer og sikre, at projekterne selv opsamler resultater og erfa- ringer, der kunne bruges til både projektets egen fremdrift og som bi- drag til den samlede evaluering. Nedenfor opsamles de væsentligste konklusioner set i forhold til evaluerin- gens formål.   3.1.1 Formål 1: At dokumentere projekttiltag og -resultater, som fremmer praksisændring i folkeskolen inden for it og medier. Dette med henblik på at formidle erfaringer/best practice til folkeskolens interessenter. Rambøll Managements evalueringsfokus har i høj grad været at skabe øget viden om drivkræfter for praksisændring i projekterne under ”Undervisnings- tilbuddet” og ”Best Practice”. Hermed var det målet både at beskrive de æn- dringer af praksis, der skete, samt forklare hvorfor de skete. Der har i mange år været fokus på barrierer for integration af it og medier i folkeskolen, men for at understrege ITMF-projektets fremadrettede sigte fokuserede Rambøll Management i evalueringen af projekterne på at analy- sere og formidle viden om de faktorer, der er med til at fremme integratio- nen af it og medier – de såkaldte drivkræfter for praksisændring. Praksisændringer kan forstås på mange måder. I evalueringen af ITMF valg- te Rambøll Management ud fra diskussioner med bl.a. det nordiske ekspert- panel at definere praksisændring på følgende måder: At it og medier bliver en bevidst og læringsfremmende del af elevers og læreres valg og brug af læremidler, læringsaktiviteter og kommunikati- onsformer. At læreres og elevers it- og mediekompetencer forbedres. At it og medier skaber nye samarbejdsrelationer mellem skolens interes- senter.   Definitionen var nødvendigvis bred, da der skulle gives plads til, at it og me- dier kan skabe nye, ændrede praksisformer og ikke bare bliver et supple- ment til nuværende undervisningspraksis.
Evaluering af ITMF. Samlede resultater 10 Det næste skridt var at forklare de praksisændringer, der fandt sted gennem ITMF-projekterne. Altså, forklare hvad der var drivkræfterne for praksisæn- dringerne.   Nedenstående figur viser den model for drivkræfter, som var udgangspunk- tet for evalueringen: Figur 3.1 - Drivkræfter for praksisændring Ministerielle initiativer Kommunale initiativer Forældres ønsker og krav Ændrede kompetence- behov Den teknologiske udvikling Politiske krav og Holdninger og kultur Fysiske rammer Faglighed Teknologi - og Samarbejds- former og netværk Pædagogik og didaktik Organisation Økonomi Ledelse Kompetence- udvikling Kompetence- udvikling Strategi Strategi - Undervis- ningsmål Læremidler Personlige drivkræfter Lærer- uddannelse Praksisændring I den inderste ring er de faktorer samlet, der kan fungere som drivkræfter for praksisændring internt på skolen, og som skolen i høj grad selv kan på- virke. Den yderste ring indeholder de eksterne rammevilkår, som også kan fungere som drivkræfter, og som den enkelte skole ikke altid kan påvirke.   I evalueringen gennemførte Rambøll Management 17 casestudier og inter- viewede samtlige projektledere for at vurdere graden af praksisændring og få en dybere forståelse af, hvilke centrale drivkræfter der skabte praksisæn- dring. Undervejs samlede vi erfaringerne i tre tendenspapirer, der hver især fokuserede på udvalgte drivkræfters roller i projekterne.   Evalueringen viser, at 4 ud af 5 ITMF-projektledere mener, at deres projekt skabte ændringer af praksis inden for projektets fokusområde. Rambøll Ma- nagement konkluderede på linje med projektlederne, at langt hovedparten af projekterne skabte praksisændringer inden for deres projekts fokusområde.   Fokusområderne for projekterne har primært været at udvikle et bestemt fag eller emne på bestemte klassetrin, snarere end at udvikle hele skolen. Evalueringen viser således, at praksisændringen kun i et mindretal af projek- terne har haft afsmittende virkning på skolens øvrige aktiviteter og lærere.
Evaluering af ITMF. Samlede resultater 11 Ud fra erfaringerne fra ITMF-projekterne vurderede Rambøll Management, at fem drivkræfter har været særlig vigtige i forhold til at skabe ændring af praksis. Det er: Pædagogik og didaktik Ledelse Samarbejde og netværk Kompetenceudvikling Personligt engagement. Projektlederne vurderede også, at disse fem drivkræfter var de vigtigste i deres egne projekter for at opnå resultater og forankre projekterne. Særligt de to første drivkræfter – pædagogik og didaktik samt ledelse – viste sig helt grundlæggende for at skabe ændring af praksis i anvendelsen af it og medier og skoleudvikling på længere sigt.   En klar konklusion af evalueringen var, at de skoler, som havde klare fælles pædagogiske mål og fælles værdier, integrerede it og medier i undervisnin- gen langt hurtigere og mere enkelt. Desuden var it og medier i højere grad medvirkende til at ændre praksis på disse skoler end på andre. Den langt hurtigere integration skyldtes ikke mindst, at der var en klar opfattelse af skolens mål og dermed målet med brugen af it og medier.   Evalueringen viser også, at det er en afgørende forudsætning for sådanne udviklingsprojekter, at skoleledelsen skaber en innovationskultur på skolen med diskussion af fælles værdier.   Herudover må det fremhæves, at gennem www.dr.dk/skole er der udviklet et veludbygget digitalt læremiddel, som elever og lærere i fremtiden kan få stor nytte af og hermed styrke integrationen af it og medier i undervisnin- gen. Blandt de elever og lærere, der har været involveret i udviklingsproces- sen, har der været stor tilfredshed med den pædagogiske værdi og kvalitet, selv om der stadig er plads til forbedringer.   Konklusionerne om drivkræfter for praksisændring er udbygget i kapitel 3 og mere detaljeret i delrapporten: ”Drivkræfter for praksisændring”.   3.1.2 Formål 2: At vurdere, om ITMF-projektet havde indfriet de opstillede mål og understøttet folkeskolelovens skolesyn.   For at vurdere, om ITMF-projektet har indfriet de overordnede mål, har Rambøll Management i dialog med ITMF-sekretariatet udledt en række kon- krete målsætninger for ITMF-projektet. Dette er sket på baggrund af centra- le baggrundsdokumenter for ITMF-projektet, herunder de politiske aftaler bag ITMF-satsningen. Disse målsætninger blev anvendt til at vurdere, om det overordnede formål med ITMF-projektet blev indfriet. Evalueringen vurderede således, i hvilket omfang ITMF-projektet har bidraget til:   1.   At understøtte elevernes læse-, regne-, skrive- og sprogfærdigheder, med fokus på læringsprocessen 2.   At styrke elevernes generelle it- og mediekvalifikationer 3.   At styrke fagenes indhold, herunder emner, begreber og metoder 4.   At styrke tværfagligheden – inden for det enkelte fag, mellem fagene og i forhold til resten af børnenes liv 5.   At skabe øget rummelighed i folkeskolen
Evaluering af ITMF. Samlede resultater 12 6.   At skabe nye læringsmetoder i folkeskolen 7.   At styrke videndeling og erfaringsudveksling 8.   At skabe og styrke øget dialog mellem folkeskolens interessenter 9.   At styrke elevernes indflydelse på undervisningen Disse mål er evalueret på tværs af ITMF’s aktiviteter, dog med særligt fokus i evalueringen af de 105 projekter, som er gennemført under ”Undervis- ningstilbuddet” og ”Best Practice”. Undersøgelsen blev bl.a. baseret på føl- gende fire datakilder:   Interview med alle de projektledere, hvor det har været praktisk muligt.   Spørgeskemaundersøgelse blandt alle forskere tilknyttet ITMF-projektet, samt et efterfølgende fokusgruppeinterview med udvalgte forskere. Spørgeskemaundersøgelse repræsentativt blandt lærere i den danske folkeskole. 17 dybdegående casestudier   Evalueringen viser på tværs af alle ITMF’s aktiviteter, at ITMF-projektet i særlig grad har bidraget til at opfylde de syv førstnævnte målsætninger på listen ovenfor.   Hovedresultaterne af interviews med projektledere og casestudier var, at ITMF har skabt øget fokus på pædagogisk/didaktisk integration af it og me- dier i folkeskolen, bl.a. i form af flere diskussioner, større viden blandt læ- rerne og flere nye læremidler.   Evalueringen viser endvidere, at lærere, der igennem ITMF-projektet har fået støtte til at deltage i Skole-IT, har øget deres anvendelse af it i under- visningen. Efter deltagelse i den pædagogiske it-efteruddannelse vurderer hver anden lærer, at han/hun i nogen grad har øget sin anvendelse af it i undervisningen.   Overordnet set på tværs af alle folkeskoler har anvendelsen af it og medier kvantitativt stort set ikke ændret sig i folkeskolen under ITMF-projektet. Omfanget af teknologianvendelse er ikke i sig selv et problem, hvis valgene og fravalgene af teknologi primært er pædagogisk-didaktisk begrundede. Evalueringen viser imidlertid, at valgene i nogle tilfælde snarere er påvirket af lærernes brugerkompetencer end af faglige overvejelser.   Evalueringen viser dog, at der kvalitativt er sket en udvikling i folkeskolen siden 2001. Folkeskolen er i nogen grad begyndt at anvende it og medier med henblik på at understøtte den faglige indlæring, men nogle formål er stadig langt fra opfyldte. De forskellige teknologier er blevet mere udbredte, og en stor gruppe af lærere har fået større pædagogisk-didaktisk viden om it og medier. Lærerne oplever også bedre adgang til gode it-baserede læremidler, koncepter for inddragelse af it og medier mv.   Evalueringen bekræfter på den ene side, at ITMF’s indsats i relation til udvik- ling af lærernes brugerkvalifikationer har været nødvendig. På den anden side viser evalueringen også, at der stadig er et stykke vej til målet i forhold til brugerkvalifikationer.   Rambøll Management vurderer samlet set, at ITMF’s målsætning om styrket pædagogisk/didaktisk anvendelse af it og medier i Folkeskolens undervisning i nogen grad er opnået. De fleste støttede projekter har generelt givet tilfredsstillende resultater, og projekternes formål er i høj grad relevante i forhold til de nationale målsæt-
Evaluering af ITMF. Samlede resultater 13 ninger. Rambøll Management vurderer på baggrund af casestudier, interview med projektledere og forskere, at de fleste projekter har skabt reelle resultater og oparbejdet vigtige erfaringer under projektet. Meget få projek- ter kan betegnes som decideret mislykkede. Dette underbygges også af, at 60 % af projektlederne vurderer, at projektideen i høj grad lever videre på skolerne.   Rambøll Management vurderer dog, at rammerne for gennemførelsen af ud- viklingsprojekter på mange folkeskoler ikke har været optimale. Eksempelvis har mange folkeskoler begrænsede erfaringer med systematisk planlægning og implementering af udviklingsprojekter samt opfølgning. Det er Rambøll Managements vurdering, at flere projekter kunne have skabt bedre og mere veldokumenterede resultater, hvis de medvirkende skoler havde haft større kapacitet til at planlægge, gennemføre og dokumentere udviklingsprojekter- ne.   Som allerede nævnt har de støttede projekter bidraget til at realisere syv af de ni nationale målsætninger. De to resterende målsætninger om henholds- vis at styrke dialogen med folkeskolens interessenter og at styrke elevernes indflydelse på undervisningen er kun delvist opfyldt. ITMF skabte primært effekt blandt de lærere, der i forvejen var længst med at integrere it og medier i deres undervisning. Det er primært disse lærere, der henholdsvis opsøger mere viden om anvendelse af it og medier i folke- skolen, kender ITMF-projektet og er de første til at afprøve nye metoder og teknologier. Dette viser en spørgeskemaundersøgelse blandt et repræsenta- tivt udvalg af lærere i folkeskolen. Én gruppe af lærere, der fra udgangspunktet ikke var specielt langt med at integrere it og medier i undervisningen, udgør dog en undtagelse fra denne konklusion. ITMF skabte nemlig synlig effekt blandt lærere på netværkssko- lerne. Netværksskolerne er de skoler, der deltog i et ITMF-projekt som del af et netværk, men hvor skolen ikke havde projektlederansvaret. Lærerne her skilte sig ikke markant ud fra gennemsnittet i folkeskolen i 2001, men de udviklede sig mere end øvrige læregrupper de efterfølgende tre år. To for- hold kunne være afgørende for netværksskolernes udvikling. For det første blev der stillet krav til dem udefra, fordi de forpligtede sig til at medvirke i et projekt, som udfordrede dem. Mange netværksskoler blev således rekrutte- ret til projektet gennem kontakt fra en projektlederskole uden selv at have gjort en aktiv indsats. For det andet kunne de under projektet hente hjælp fra projektlederskolerne, som typisk var længere fremme i forhold til at an- vende it og medier.   Øvrige konklusioner inden for dette område var:   At ITMF har bidraget til at gøre gode it-baserede læremidler og pædago- giske/didaktiske koncepter mere tilgængelige for lærerne, men primært de mest aktive lærere er opmærksomme på dem. At spredningen af erfaringer fra ITMF-projekterne var begrænset ved måletidspunktet i efteråret 2004, men spredningen forventes at fortsæt- te de kommende år gennem udbredelsen af de nye læremidler der er blevet udviklet mv.   At lærernes tekniske kompetencer fortsat er en central problemstilling, trods pædagogiske it-kørekort. De lærere, der er de sikreste, tekniske brugere, har også de stærkeste pædagogiske/didaktiske kompetencer i forhold til at inddrage it og medier i undervisningen.
Evaluering af ITMF. Samlede resultater 14 At ITMF-projektet har skabt ny forskningsmæssig viden i dybden og bredden samt bidraget til opbygning af øget forskningsmæssig kapacitet på området, men at rammevilkårene i nogen grad har vanskeliggjort ar- bejdet for forskerne. For mere detaljeret gennemgang af ovennævnte konklusioner henvises til kapitel 4 samt til delrapporten: ”Resultater og effekter”.   3.1.3 Formål 3: At understøtte projekterne med en række projektstyrings- og evalueringsværktøjer og sikre, at projekterne selv opsamler resultater og erfaringer, der kunne bruges til både projektets egen fremdrift og som bi- drag til den samlede evaluering. Som en del af ITMF-projektet var det hensigten, at projektdeltagerne skulle reflektere over projektets udvikling og resultater gennem selvevalueringsak- tiviteter. Med henblik på at understøtte projekternes refleksion og selvevalu- ering udviklede Rambøll Management et internetbaseret evalueringsredskab (findes på www.evaluering.itmf.dk). Evalueringsredskabet var et tilbud til projekterne og det blev introduceret på projektlederseminarer og på fem evalueringsworkshops.   Rambøll Management gennemførte to forskellige former for evaluerings- workshops. ”Evalueringsworkshop I” fokuserede primært på formålet med selvevaluering og arbejdet med selvevaluering i de indledende faser af et ITMF-projekt. ”Evalueringsworkshop II” fokuserede primært på de forskellige metoder, projektlederne kan anvende, når der gennemføres en selvevalue- ring. Undervisningen i begge typer af workshops har taget udgangspunkt i det materiale, som er tilgængeligt på internettet.   På baggrund af erfaringerne og tilbagemeldingerne fra de fem evaluerings- workshops samt projektledernes vurderinger af processen og værktøjet, der er fremkommet i forbindelse med interview med projektlederne, er det eva- luators vurdering, at arbejdet med selvevaluering har været en blandet suc- ces. Kun ca. 30 % af projektlederne har arbejdet aktivt med selvevaluerings- værktøjet. Rambøll Management vurderer, at dette skyldes flere forhold:   Det var ikke et formelt krav, at projekterne skulle arbejde med selveva- lueringsværktøjet, hvilket betød, at flere projekter også arbejdede med andre selvevalueringskoncepter. Der er ikke lang tradition i folkeskolesektoren for at arbejde systematisk med selvevaluering. Manglende kendskab til selvevaluering og dermed også manglende kompetence har afholdt projektledere fra at arbejde med dette aspekt.   Projektlederrollen har været krævende for mange projektledere, og der- for har fokus særligt i opstartsfasen af projekterne været andetsteds.   Baseret på respons fra de fem evalueringsworkshops og på interview med samtlige projektledere, er det dog Rambøll Managements opfattelse, at selv- evalueringsværktøjet har været særdeles nyttigt for de projektledere, der har anvendt værktøjet. Det har ikke mindst styrket deres egne refleksioner over projektets formål og resultater og har således også været et nyttigt projektledelsesværktøj.  
Evaluering af ITMF. Samlede resultater 15 De projektledere, som har anvendt selvevalue- ringsværktøjet, har dog været meget positive. I erkendelse af, at der skal inspiration og kom- petence til at arbejde med selvevaluering i folkeskolen, har Rambøll Management efter aftale med ITMF-sekretariatet tilpasset selvevalue- ringsværktøjet ud fra brugernes ønsker og gjort værktøjet generisk. Selvevalueringsværkøjet er tilgængeligt på www.itmf.dk/eval02 3.2 Konklusioner på øvrige evalueringsaktiviteter Ud over de tre centrale formål med evalueringen var det også en del af Ram- bøll Managements opgave at gennemføre evalueringer af ITMF-satsningerne vedr. de pædagogiske it-kørekort (Skole-IT, SFO-IT og Seminarie-IT) samt hovedprojektet ”Køb af undervisningsrelevante tv-udsendelser”, som fokuse- rede på www.dr.dk/skole. www.dr.dk/skole Evalueringen af www.dr.dk/skole skulle bidrage til løbende at evaluere an- vendeligheden og kvalificere det pædagogiske indhold og de pædagogiske metoder i DR's arbejde og produkter. Evalueringen skulle desuden opsamle erfaringer i forhold til arbejdet med den pædagogiske kvalitet og værdi i det digitale læremiddel www.dr.dk/skole.   Evalueringen har været centreret om brugerevalueringer og har derfor været tilrettelagt med en række aktiviteter, hvor lærere og elever har haft mulig- hed for at afprøve og kommentere på de forskellige dele af www.dr.dk/skole. Aktiviteterne omfattede 2 lærerworkshops og observation af undervisnings- forløb med efterfølgende lærer- og elevinterview. Evalueringen viser, at den økonomiske støtte til udviklingen af www.dr.dk/skole har resulteret i et veludbygget digitalt læremiddel, som både elever og lærere i grundskolen kan få stor nytte af i mange forskellige undervisningssammenhænge.   Blandt elever og lærere er der generelt stor tilfredshed med den pædagogi- ske værdi og kvalitet i de eksisterende elevopgaver og lærervejledninger. En mere detaljeret gennemgang af vurderingerne af www.dr.dk/skole findes i kapitel 5. I forhold til de generaliserbare erfaringer har DR og Rambøll Management via samarbejdet udarbejdet en publikation, der indgår som delrapport i den- ne evaluering: ”DRs erfaringer – udvikling af et digitalt læremiddel”.
Evaluering af ITMF. Samlede resultater 16 Pædagogiske it-kørekort Evalueringerne af Skole-IT og SFO-IT, som blev foretaget gennem internet- baserede spørgeskemaundersøgelser og fokusgruppeinterview, viser, at del- tagelsen har haft en positiv effekt på brugen af it i undervisningen og i for- hold til øget grad af elektronisk kommunikation.   Evalueringen af Skole-IT viser, at hver anden lærer efter deltagelse i Skole- IT i nogen grad har øget sin anvendelse af it i undervisningen, og heraf har hver tredje i høj grad øget sin anvendelse.   Evalueringen af SFO-IT viser, at brugen af it sammen med børnene er ste- get, samt at flere SFO’ere har udviklet regler for anvendelsen af it. Dette skal forholdes til, at SFO-IT er et nyt tilbud, og kursusdeltagerne var blandt de første, der fik efteruddannelse i forhold til pædagogisk brug af it i SFO’erne.   I evalueringerne var der også fokus på, at en række rammevilkårs betydning for graden af effekten. Både evalueringen af Skole-IT og SFO-IT viser, at it anvendes mest, hvor der er opstillet klare målsætninger for brugen af it. Endvidere viser evalueringen af Skole-IT, at effekten var størst, hvor adgan- gen til teknisk og pædagogisk it-vejledning og adgang til udstyr var umid- delbar. Effekten af Seminarie-IT var uklar på gennemførelsestidspunktet for evalue- ringen.   Hovedkonklusioner fra evalueringerne af de pædagogiske it-kørekort kan ses i kapitlerne 6, 7 og 8. Desuden henvises til de tre delrapporter, hvor resulta- terne gennemgås detaljeret.   3.3 Anbefalinger til det videre arbejde med it og medier   Rambøll Management præsenterer i det følgende fire centrale anbefalinger til det videre arbejde med it og medier i folkeskolen. Anbefalingerne er baseret på en tværgående analyse af ITMF-projektet og retter sig mod forhold på såvel nationalt som lokalt plan.   Lærernes kompetence – en konstant udfordring   Rambøll Managements evaluering af Skole-IT viser, at det pædagogiske it- kørekort har haft en positiv effekt, så lærerne i højere grad integrerer it i undervisningen efter gennemførelsen af kurset. Herudover viser evaluerin- gen af Skole-IT samt Rambøll Managements effektundersøgelse, at lærernes brugerkompetencer er af meget stor betydning for lærernes interesse for, viden om og brug af it og medier. De stærke it-brugere har større pædago- gisk/didaktisk viden om anvendelse af it og medier i undervisningen end gennemsnittet, og de er også langt mere aktive til at opsøge mere viden. Så det er altså i høj grad de samme lærere, der har henholdsvis den tekniske og pædagogiske/didaktiske viden på området.   Derfor er det en central udfordring, at få så godt som alle lærere til at gen- nemføre Skole-IT eller på anden måde opkvalificere deres kompetencer. Men det er interessant at bemærke, at rammevilkår på skolerne også har en væ- sentlig effekt på udbyttet af Skole-IT. Hvis en skole fx har klare målsætnin- ger på it-området, og hvis der er adgang til pædagogisk og teknisk it- vejledning, viser evalueringen, at lærernes udbytte af Skole-IT er større end på en skole, hvor disse rammevilkår ikke er til stede.