Større fokus på it i folkeskolen It og medier er kommet højere på folkeskolens dagsorden. Det viser evalueringen af Undervisningsmi- nisteriets projekt ”IT, medier og folkeskolen” - ITMF, der offentliggøres i dag. Rambøll Management har evalueret og fremlagt resultaterne i 7 evalueringsrapporter. ITMF-projektet blev gennemført i 2001-2004 med en økonomisk ramme på 323 mio. kr. Formålet har været at styrke den pædagogiske anvendelse af it og andre medier i folkeskolens undervisning.   Næsten hver anden kommune og hver tredje folkeskole har i projektperioden udviklet undervisningen i folkeskolen i samarbejde med forskere, efteruddannelsesinstitutioner, forlag, it- og medieeksperter og andre relevante eksperter. Med evalueringen af ITMF projektet offentliggøres resultaterne af en lang række udviklings og best practise eksempler vedrørende brug af it og medier i skolerne. Herunder er   - undervisningen, fagene, lærer- og elevroller udviklet, - der er gjort erfaringer med organisations- og ledelsesudvikling og - producenter har i samarbejde med skoler og kommuner udviklet læremidler, der fremmer rumme- lighed og undervisningsdifferentiering samt redskaber, der styrker netværkssamarbejdet og videns- deling mellem alle skolens grupper og interessenter. 18.000 lærere og pædagoger har deltaget i pædagogisk it-efteruddannelse under ITMF, og alle skoler har fået tilbudt at få forbedret deres it-infrastruktur.   Evalueringerne viser, at deltagelsen i efteruddannelseskurser har haft en positiv effekt på brugen af it i undervisningen og i forhold til øget grad af elektronisk kommunikation. Det bekræftes på den ene side, at ITMF’s indsats i relation til udvikling af lærernes IT- og mediekvalifikationer har været nødvendig. På den anden side viser evalueringen også, at der stadig er et stykke vej til målet i forhold til en pæda- gogisk relevant og kompetent integration i undervisningen. Mange lærere fravælger fortsat it og medier som en naturlig og integreret del af undervisningen, og de gør det på grund af deres teknologiske usik- kerhed snarere end på baggrund af pædagogiske/didaktiske vurderinger.   Eksempler på udviklingsprojekter under ITMF - ”Elevernes egne data i naturfagsundervisningen” – eleverne udnytter teknologien optimalt til at forstå fagets begreber og metoder (projekt 506). Kontak tperson: Claus Herbert, Lindegårdssk o- len, Lyngby-Taarbæk kommune, tlf. 45871269 / 26291338. - ”It som redskab i skrive-/læsekompetencecenteret” – elever med læse-/skrive vanskeligheder lærer at bruge relevante redskaber, de kan tage med tilbage i klassen (projekt 199). Kontaktper- son: Lisbeth Møller, PPR Hinnerup kommune, tlf. 86987755 / 22177096. - ”Svendborg byprojekt” – en platform og en portal, der tillader alle i kommunens skolesystem at kommunikere i klassen, på skolen, mellem skolerne og mellem skole og  hjem (projekt 158). Kontaktperson: Annette Danbjørg og Arne Larsen-Leddet, Svendborg kommune, tlf. 62211904. Der findes en lang række flere eksempler fra skoleprojekter i rapporten ITMF-fortællinger, UNI-C, november 2004, på www.itmf.dk. Derudover kan sekretariatschef Lise Dalgaard, UNI-C, kontaktes, tlf. 35878330. Med henblik på forskningsresultater henvises til rapporten ”ITMF-forskning på tværs og på langs” eller til professor emeritus Mogens Nielsen (Danmarks Pædagogiske Universitet), tlf. 33237780.  
Evalueringsrapporter, resultater og erfaringer findes på www.itmf.dk Yderligere oplysninger: Pressechef i Undervisningsministeriet Nicolai Kampmann, tlf. 33925092