Uddannelsesstyrelsen Frederiksholms Kanal 26 1220 København K Tlf 3392 5300 Fax 3392 5302 www.uvm.dk 9. marts 2005 J.nr. 2005-1130- 13213.a Forslag til Uddannelsesudvalgets studietur   Forslag til besøgsinstitutioner i Odense i forbindelse med studieturen. GRUNDSKOLE: H.C. Andersen Skolen.   Skolen har elever op til 7. klassetrin med særligt fokus på: Testning – evalueringskultur, der skal danne grundlag for det videre pædagogiske arbejde (§13, stk. 2 i Folkeskoleloven.) Inkluderende undervisning, hvor eleverne ikke udskilles i den eksiste- rende undervisningstid.   GYMNASIER: Mulernes Legatskole med særligt fokus på integration ( Vollsmose- distriktet). Odense Katedralskole, som er karakteriseret ved at være en fagligt vel- fungerede gymnasieskole, der har haft specielt fokus på sammenhænge mellem naturvidenskab og humaniora (fysik-filosofi som valgholdspak- ke). Den er desuden interessant ved at være en meget søgt skole, som kan illustrere de fordelings- og kapacitetsproblemer, der ville opstå, hvis gymnasierne selv skulle fastsætte deres kapacitet, fordi den i så fald ville tømme en stor del af Fyns øvrige gymnasier.   ERHVERVSUDDANNELSER: Odense Tekniske Skole Odense Tekniske Skole er en af landets største tekniske skoler, der ud- byder følgende grundforløb: Teknologi og Kommunikation, Bygge og Anlæg, Håndværk og Teknik, Mekanik, Transport og Logistik samt Ser- vice.   Til at styre tilrettelæggelsen af undervisningsforløbene anvendes Elev- plan, som er et nyt webbaseret, pædagogisk planlægningsværktøj til ele- ver, lærere og planlæggere på skoler, der udbyder erhvervsuddannelser. Elevplan skal støtte den enkelte elev i at planlægge og få overblik over sin erhvervsuddannelse og give skolerne bedre muligheder for at virke-
2 liggøre erhvervsuddannelsesreformens nøglebegreber: individualisering, fleksibilitet og elevens personlige uddannelsesplanlægning. Derudover har Odense Tekniske Skole i samarbejde med AOF- sprogcenter og Arbejdsmarkedscenter Øst i Vollsmose udviklet et kom- petencegivende uddannelsesforløb for at prækvalificere ledige personer til erhvervsuddannelserne. Målgruppen er primært personer med anden etnisk baggrund end dansk.   Tietgen Skolen Tietgen Skolen er en af landets store handelsskoler. Skolen har ca. 4000 årselever, hvoraf hg tegner sig for ca. 900 årselever. Desuden udbydes hhx , kvu og efteruddannelseskurser. Skolen er godt med i internationali- seringen og tilbyder flere engelsksprogede uddannelser.   På Tietgen Skolen køres ligeledes et iværksætter-projekt Young Enterpri- se: Som elev på ungdomsuddannelserne, hg og hhx har man mulighed for at starte og drive sin egen virksomhed i samarbejde med sine kamme- rater og med hjælp fra lærerne.   Derudover deltager Tietgen Skolen i et samarbejde, Pro-Erhverv Fyn, mellem produktionsskoler/højskoler, tekniske skoler og handelsskoler på Fyn. Samarbejdet skal sikre, at unge, som ønsker at gennemføre en er- hvervsuddannelse, oplever en helhedsorienteret indsats fra de forskellige skoleformer, der sikrer en naturlig overgang, når skoleskift er nødvendigt for at gennemføre uddannelsen. Desuden inddrages vejledningscentrene og erhvervslivet i skolekontaktnetværket. DE VIDEREGÅENDE UDDANNELSER: CVSU-Fyn Er et bredt og velfungerende CVU, som udbyder fire ud af seks mulige sundhedsuddannelser (sygeplejerske, fysio- og ergoterapeut, radiograf) samt efter-/videreuddannelsesforløb for samme.   ARBEJDSMARKEDSUDDANNELSER: AMU-Fyn.   AMU-Fyn er en veldrevet og initiativrig skole, som netop - på UVMs anbefaling - har været inddraget i en konsulentundersøgelse, som skal resultere i, at gode praksiseksempler bliver spredt til alle AMU-udbydere.    På AMU-Fyn vil det være relevant at drøfte følgende temaer: Skolens omfattende virksomhedskontakt og skolens metode til at optimere kontakten med små og mellemstore virksomheder. Skolens arbejde med voksenpædagogik i forhold til den ufaglærte og faglærte målgruppe, herunder skolens formål med at tilbyde alle lærere en VoksenUnderviserUddannelse. Skolens nyudviklede stamkortsmodel, som er en it-baseret meto- de til kompetenceafklaring i virksomhederne. Skolens samarbejde med Odense Tekniske Skole på områder, hvor det giver synergieffekt, bl.a. etablering af et fælles videncen- ter inden for transport og logistik.
3 Der vil ligeledes være lejlighed for at møde virksomhedsledere, der har haft erfaring med AMU-Fyns praksisnære kompetenceudvikling. Bodil Ullerup Lokal tlf.: 25330 Styrelsessekretariatet