Engesvang d. 10. marts 2005
Er regeringens udspil om modernisering af prøver et reelt
fremskridt?
Åbent brev til undervisningsminister Bertel Haarder
Om afskaffelse af gruppeeksamener/gruppeprøver i folkeskolen
I regeringsgrundlaget Nye mål kan man under afsnittet om modernisering af prøver, eksamener
og karakterer læse følgende sætninger: Den enkelte elev skal bedømmes på baggrund af målbare,
gennemsigtige kriterier. Gruppeeksamener afskaffes.
I øjeblikket er undervisningsministeriet ved at lægge sidste hånd på første version af
prøvebekendtgørelsen for naturfag, og vi vil som foreninger for naturfagslærere ved
lærerseminarierne stærkt fraråde en restriktion, der fratager eleverne i landets folkeskoler
muligheden for at gå til prøve i grupper.
For os virker det som en meget drastisk og uhensigtsmæssig beslutning, der ikke kan begrundes
pædagogisk, og som derfor udelukkende må anses for at være politisk.
Vi er som naturfaglige foreninger yderst positivt indstillet over for regeringens fokusering på det
naturfaglige område i undervisningssystemet, og vi har fuld forståelse for ønsket om
reformprocesser, der kan øge elevernes faglighed. Men i denne proces er det også vigtigt at
medtænke positive elementer i den gængse undervisningspraksis i folkeskolen. I dette perspektiv
har vi svært ved at se, at der skulle være en modsætning mellem ønsket om at udvikle en høj
faglighed hos eleverne og muligheden for gruppeprøver. I naturfagene indgår bl.a. en række
eksperimentelle og feltorienterede forløb som rent praktisk vil have svært ved at blive tilgodeset i
en prøvesituation, hvis eleverne ikke må samarbejde. Dette står i modstrid med tanken om den
praktisk/mundtlige prøve, der netop nu er ved at blive udviklet i naturfagene. Her ønsker man oven i
købet at udnytte de gode erfaringer, man har med den nuværende prøve i fysik/kemi. Disse
erfaringer er blandt andet funderet i, at prøven er praktisk og mundtlig, og at eleverne har mulighed
at gå op i grupper af to -tre personer.
Et andet sted i regeringsgrundlaget kan man læse, at det er regeringens målsætning, at Danmark
skal være et førende videns- og iværksættersamfund. Det kan vi kun være enige i! At vi klarer os
godt i den internationale konkurrence, skyldes ifølge Mikael Lindholm, redaktør på Mandag
Morgen, en veludviklet innovationskultur i Danmark. Gennem kreative og innovative processer er
vi således gode til at omsætte grundviden til noget produktivt i erhvervsmæssige sammenhænge.
Mikael Lindholm fremhæver Finland som et land, hvor man har postet mange penge i at udvikle
grundforskningen men ikke har formået at omsætte resultaterne til økonomisk vækst, hvilket ifølge
Lindholm har resulteret i at finnerne i dag ser med stor misundelse på den danske innovationskultur.