Kristian Kristiansen <[email protected]> 12-07 - 2005 16:43 Til   [email protected] cc   [email protected] Emne   Musikskole-UMV / Til ministrenes orientering Journalnr./Sagsnr. Sagsgruppe tekst/titel Svar/Dokumentløbenr Sagsbehandler Emne RUNDSENDES   I KOPI MUSIKSKOLERNE, DAMUSA, DANSK MUSIKPÆDAGOGISK FORENING, MUSIKPRESSEN SPECIELT & PRESSEN I ØVRIGT ======================================================= Folketingets Uddannelsesudvalg Folketingets Kulturudvalg Odense, 12.7.2005. Tillad mig at henlede de to udvalgs opmærksomhed på et emne, der ligger mig meget på sinde. Som burde ligge alle meget på sinde. Alle elever og studerende - OG I GANSKE SÆRLIG GRAD ELEVERNE PÅ LANDETS MUSIKSKOLER. Og alle deres forældre. Undervisningsminister Bertel Haarder har i sin netop offentliggjorte redegørelse til Folketinget om de hidtidige erfaringer med Lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø (Lov nr.   166 af 14.3.2001) anført, at antallet af uddannelsessteder, der ikke lever op til loven, er uacceptabelt stort. Dette refererer til konsulentfirmaet Rambøll Managements undersøgelse for ministeriet sept.-okt. 2004 af bl.a. lovens effekter. Vurderingen lyder, at 41 % af undervisningsinstitutionerne HAR udarbejdet en umv, 27 % ER i gang med arbejdet, 14 PLANLÆGGER at udarbejde én i det indeværende skoleår, og 7 % har udarbejdet en DELVIS umv. Med al mulig respekt for konsulentfirmaets vurdering af situationen er det min klare opfattelse - efter et halvt års arbejde med og interesse for sagen - at sandheden er værre end som så. Som anskueligheds-undervisning i så henseende at betragte fremsender jeg hermed den første af flere del-rapporter om emnet, baseret på omfattende aktindsigts-begæringer. Samtlige disse er udsendt i dagene 2. - 3. juni. For en lang række af skolernes vedkommende (ca. 25 %) gælder, at der har måttet udsendes indtil flere rykkerskrivelser for at få svarene i hus og for at kunne få tegnet et så realistisk præcist billede som muligt af den
deprimerende tilstand indenfor et forholdsvist lille & klart afgrænset område. Nemlig de 222 musikskoler, der årligt modtager støtte fra Kunststyrelsen, og hvoraf langt hovedparten er oprettet (og stadig drives) i kommunalt regi. Ud af disse er der 194 respondenter (87.34 %). Det fremgår af svarene, at i al fald 175 af disse (90.21 %) IKKE kan fremlægge en umv på indeværende tidspunkt. Lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø kan i musikskole-sammenhæng dermed siges at være stort set ikke-eksisterende. Her følger svarene fra embedsmænd, sekretariatschefer, musikskoleledere og sekretærer, gengivet med deres egne ord. Oversigten følger i hovedsagen   den Kunststyrelsens hjemmeside anførte (www.kunststyrelsen.dk/12e0029). Der er taget et vist diskretions-hensyn - således forstået at svargivernes identitet ikke er oplyst. Dette skyldes, at materialet rundsendes til en lang række institutioner, musikpressen & dele af den trykte og elektroniske presse i øvrigt. De mest sejlivede misforståelser vedr. undervisningsmiljøvurderingerne knytter an til flg.: - a) Spørgsmålet om, hvorvidt musikskolerne i det hele taget ER omfattet af loven? Er musikskolen ikke blot et ud af flere kommunale fritidstilbud? Det er det ikke   - alene af den grund, at kommunerne har ret til at udbyde musikskole-undervisningen også til voksne deltagere. Vi hører under Kulturministeriet! lyder en anden misopfattelse i forlængelse heraf. Fra brev af 22. juni fra Undervisningsministeriet (j.nr. 2005-2722-3) til musikskolekonsulent Niels Græsholm   citerer jeg: "Undervisningsministeriet har fra en borger modtaget oplysning om, at Kunststyrelsen angiveligt har udtalt, at Lov nr. 166 af 14. marts 2001 om elevers og studerendes undervisningsmiljø ... ikke finder anvendelse på musikskolen, men alene folkeskolen. Ministeriet skal for god ordens skyld gøre opmærksom på, at kompetencen til at fortolke undervisningsmiljøloven tilkommer Undervisningsministeriet, og at ministeriet ikke er enig i den nævnte fortolkning af lovens anvendelsesområde, om oplysningen måtte være   korrekt. Undervisningsmiljøloven gælder for al offentlig og privat undervisning. Undtaget fra lovens anvendelsesområde er ifølge § 1, stk. 4: "... undervisning, der udføres som led i uddannelse af forsvarets militære personel i forbindelse med egentlig militærtjeneste, samt undervisning, der foregår om bord på krigsskibe og troppetransportskibe. Undtaget er tillige undervisning inden for søfart og fiskeri bortset fra undervisning i forbindelse med lastning og losning af skibe, værftsarbejde om bord i skibe, og hvad der må sidestilles hermed".
Efter Undervisningsministeriets opfattelse er undervisning, der finder sted på musikskoler, således omfattet af undervisningsmiljøloven. Kopi af dette brev er sendt til ... Dansk Center for Undervisningsmiljø og Kulturministeriet". - b) Spørgsmålet om, hvorvidt musikskole-undervisningen er de-central   eller ej. I mail af 25. maj har Ole Juhl, leder af Dansk Center for UndervisningsMiljø, overfor en ikke-nærmere-bestemt ungdomsskole med selvsamme problemstilling anført flg.: "Ungdomsskolen skal udarbejde sin egen undervisningsmiljøvurdering, UMV. I er jeres egen skole(form), har jeres eget indhold og egne elever (og et skolenummer). En undervisningsmiljøvurdering udarbejdes af hensyn til eleverne; for at afdække elevernes oplevelse af det undervisningsmiljø, som ungdomsskolen tilbyder dem. Det er også jeres elever, der skal være med i arbejdet. I er en skole med "jeres egne" elever, der benytter lånte/lejede lokaler, men det er uden betydning i denne sammenhæng. Selv om "de andre brugere" af lokalerne allerede har udarbejdet en UMV, så er den uden betydning for jer. Jeres egen UMV vil jo sætte fokus på jeres elevers opfattelse af trivselen i jeres ungdomsskole: Hvordan er det psykiske klima mellem eleverne og mellem lærere og elever, hvordan fungerer de fysiske rammer (fysisk og æstetisk) for jeres elever til jeres undervisning, og hvordan oplever eleverne ungdomsskolens undervisning (form og indhold)? De nævnte forhold er blot nogle af de ting, I kan få afdækket ved en undervisningsmiljøvurdering". Det er nærliggende - som disse linier skrives - at tænke tilbage på Kim Larsens berømte tekst, "HVA' GØR VI NU LILLE DU?" Hvad vil undervisningsministeren gøre? Og kulturministeren? Må jeg foreslå, at der udgår et fælles-hyrdebrev til samtlige musikskolerne, hvor det én gang for alle bliver slået utvetydigt fast, at der ingen vej udenom er? Selvom undervisningsmiljøloven i princippet som i praksis er undervisningsministerens ressort-område, falder sagen - i dette konkrete tilfælde - også ind under kulturministerens, hvorved det også bliver udvalgets sagsområde. I den sammenhæng opfordrer jeg Udvalget til at stille spørgsmål til Brian Mikkelsen om, hvorvidt der fremover kan sikres procedurer, så der i forskellige ministerier ikke gives forskellige meldinger om en given lovs anvendelsesområde. - Denne tilstand er jo identisk med en nedsat retssikkerhed for borgerne. Lige her taler vi om, at også musikskole-eleverne har et RETSKRAV på en umv. Jeg henviser også udvalgets opmærksomhed på   den netop vedtagne musikskole-lov, der er udarbejdet med henblik på skolernes placering i den kommende struktur-reforms regi. Her hedder det i § 2, stk. 2, at kulturministeren "KAN FASTSÆTTE NÆRMERE REGLER OM REGNSKABSAFLÆGGELSE". Vil udvalget i den anledning overveje at spørge kulturminister Brian Mikkelsen, om det kunne være én af revisors opgaver at påse, at skolen HAR udarbejdet umv samt at den løbende revideres (jfr. BEK nr. 4 af 04/01/2002:
Bekendtgørelse om revision og tilskudskontrol m.m. ved frie grundskoler m.v. : Om revisors opgaver 6:1)? Og vil Bertel Haarder venligst redegøre for, hvordan han vil karakterisere en umv-"score" på ca. 5% for musikskolernes vedkommende, når han i folketings-redegørelsen marts 2005 har betegnet Rambøll Managements tal som u-acceptable? Til hvilken potens kan adjektiver egentlig løftes? Og når fhv. undervisningsminister Ulla Tørnæs i sit hyrdebrev til samtlige uddannelsesinstitutioner pr. 24. oktober 2003 fandt det BEKYMRENDE, at kun 36 % af de 42 % af respondenterne på en da netop gennemført spørgeskema-undersøgelse havde gennemført en umv -  -  - ja, hvad skal man så kalde det, når KUN CA. 5 % af de 75 % af musikskolerne, jeg har kontaktet & som jeg har modtaget svar fra (mere eller mindre vrangvilligt, forstås), HAR udarbejdet en umv (eller det, der ligner)? Lad hendes ord også være mine: "Betydningen af disse /umv'er/ som et middel til at skabe bedre uddannelse må ikke undervurderes". Heller ikke i musikskole-regi, vil jeg tilføje. Fremtidens Nanna Lüders, Kim Larsen og Michala Petri - og alle de andre musikskole-elever - har et RETSKRAV på en umv. Det er både en investering i fremtidens kunst- og kulturliv, i livskvalitet og social kompetence-udvikling   her og nu. Så enkelt er det. Vil udvalget række mig en hjælpende hånd i så henseende? -  -  -  -  - 1) "Jeg kan oplyse, at ALBERTSLUND MUSIKSKOLE ikke har udarbejdet en /umv/ ... Som konsekvens heraf er der ikke materiale, der kan gives aktindsigt i" (mail af 7/6). 2) "ALLERØD /KOMMUNALE/ MUSIKSKOLE har modtaget din anmodning om aktindsigt .... Bestemmelsen forudsætter, at der er indgået eller oprettet dokumenter som led i administrativ sagsbehandling. Til din orientering kan jeg oplyse, at musikskolen ikke har en sag vedr. /umv/, idet musikskolen ikke har foretaget en sådan vurdering. Der eksisterer heller ingen sag, hvori der tages stilling, hvorfor /umv/ ikke er foretaget" (mail af 13/6). 3) "Da ARDEN MUSIKSKOLE ikke har udarbejdet en /umv/, har vi ikke - og kan derfor ikke udlevere - de dokumenter, du beder om" (mail af 7/6). 4) Fra ASSENS KOMMUNALE MUSIKSKOLE lyder svaret på aktindsigtsbegæringen: "Det skal jeg prøve at efterkomme, men jeg vil da gerne vide i hvad anledning? Har nogen klaget? Og hvem er De? ... Vi hører under Kulturministeriet - og jeg forsikrer dig om, at vi gør meget for arbejdsmiljøet for alle her. Bl.a.. skal vi have udbedret lydforhold i undervisningslokalerne i vores nye kulturhus, fordi de var dybt kritisable ... Nå - men du vil altså have en miljøvurdering.
Så må jeg jo se, om jeg kan finde den" (mails af 2/6). Efter en rykkerskrivelse indløber det endelige svar: " - og hvad, hvis vi ikke har en sådan rapport? Jeg ... er jo noget forbavset over sådan at skulle fremvise en rapport jeg aldrig før har hørt om. Men hvis dit ærinde er at sætte fokus på denne mangel, vil jeg gerne medvirke til at udbedre denne. Dette kan jo gøres i forbindelse med udarbejdelse af ny arbejdsmiljørapport, efter at man i næste påbegynder et større udbedringsarbejde på lydforholdene i vores undervisningslokaler, som er det største arbejdsmiljøproblem for både elever og lærere. Indtil må jeg henvise til vores sikkerhedsleder i kommunen, som sidder inde med den sidste arbejdsmiljørapport fra vores institution. Heri vil det fremgå, hvilke tiltag der gøres. Jeg vil gerne udarbejde og sende en rapport, men det gøres jo ikke fra den ene dag til den anden" (mail af 13/6). Og den afsluttende mail (af 14/6): "Jeg har nu hentet skemaer på nettet, og vi tager dem med i den miljøvurdering, vi alligevel skal i gang med, efter at lokalerne er forbedret. Vi kan jo tales ved om et halvt år. Selvfølgelig skal børnenes arbejdsmiljø tages alvorligt. Fint, at der er nogen, der gør noget". 5) "Der er ikke udarbejdet en umv for BALLERUP /KOMMUNALE/ MUSIKSKOLE, hvorfor jeg ikke ser mig i stand til at imødekomme din begæring om aktindsigt. Jeg må derfor foreløbigt henvise dig til de enkelte folkeskoler, hvor eleverne modtager musikundervisningen" (mail af 13/6). 6) "BIRKERØD MUSIKSKOLE har modtaget din mail, hvori du beder om aktindsigt .... Bestemmelsen forudsætter imidlertid, at der er indgået eller oprettet dokumenter som led i administrativ sagsbehandling. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at musikskolen ikke har en sag vedr. /umv/, idet skolen ikke har foretaget en sådan vurdering. Der foreligger heller ingen sagsakter, hvori der tages stilling til, hvorfor /umv/ ikke er foretaget" (mail af 10/6). 7) BLAABJERG MUSIKSKOLE oplyser, at "man for nuværende ikke har ratificeret den endelige /umv/" (mail af 27/6). 8) "Som svar på din henvendelse kan jeg oplyse, at BLÅVANDSHUK KOMMUNALE MUSIKSKOLE er omfattet af den /umv/, der er igangsat på Blåvandshuk Skole. Jeg er vidende om, at du har talt med skoleinspektør/en her/ om denne vurdering, hvorfor din henvendelse betragtes som besvaret herfra" (mail af 3/6). 9) "Jeg kan oplyse, at BORNHOLMS MUSIK- OG BILLEDSKOLE ikke har udarbejdet en /umv/ ... Som konsekvens heraf er der ikke materiale, der kan gives aktindsigt i" (mail af 6/6). 10) "BRAMMING KOMMUNALE MUSIKSKOLE har ikke udarbejdet /umv/, gældende for vore elever. Vi har i vor virksomhedsplan både en   målsætning og nogle værdinormer, som peger i retning af undervisningsmiljøet for eleverne, se siderne 10 og 11" (mail af 3/6). - Det er paradoksalt, at det om værdigrundlaget her bl.a. hedder, at "det er vigtigt for os at ... musikskolens brugere har en så høj grad af medindflydelse på musikskolens virksomhed som muligt". 11) "Vi /dvs. BRAMSNÆS KOMMUNALE MUSIKSKOLE/ har ikke nogen undervisningsmiljø-rapport, da musikskolen bor på Kirke Hyllinge Skole, og vi henviser derfor til deres undervisningsmiljø" (mail af 2/6). 12) BRANDE MUSIKSKOLE "er for nylig flyttet i nyindrettede lokaler, og det er uklart, om der allerede på nuværende tidspunkt er lavet en /umv/" (mail fra Brande Kommunes Ledelsessekretariat af 28/6). - Der afventes svar efter 11.
august. 13) BREDEBRO KOMMUNES BØRNEMUSIKSKOLE   kan ikke fremlægge en umv, men henviser til "at al undervisning foregår på kommunens tre skoler, der lægger vægt på et godt undervisningsmiljø" (mail af 28/6). Fra en af disse skoler hedder det: "Vi lægger på samme måde som for den velkendte arbejdsmiljøvurdering vægt på et godt undervisningsmiljø, der står i forhold til de forudsætninger, som vi arbejder under. Vi er dette forår gået i gang med umv'en ... behandlet i Pædagogisk Råd, skolebestyrelse og elevråd. Heraf er besluttet, at den konkrete udarbejdelse, hvor eleverne inddrages aktivt, skal ske på klasseniveau". Men de nævnte råd og organer er jo ikke identiske med Børnemusikskolens. Igen: Børnemusikskolen er sin egen (skole)form og kræver sin særskilte umv. 14) Iflg. telefonisk samtale med BROAGER-GRÅSTEN MUSIKSKOLE er der ikke her foretaget umv (samtale af 15/6). 15) "På given foranledning skal hermed meddeles, at vi i BROBY KOMMUNALE MUSIKSKOLE endnu ikke har udarbejdet en /umv/, men i øjeblikket gør os overvejelser om udarbejdelsen af denne. Som svar på anmodning om aktindsigt kan vi meddele, at vores foreløbige overvejelser ikke foreligger i skriftlig tilgængelig form" (mail af 15/6). 16) "BROVST MUSIKSKOLE nævner, at den er   "selvejende og ikke har egne lokaler, ikke engang kontor" (mail af 12/6). - Ellers lyder svaret på aktindsigtsbegæringen: "Det ser jeg ikke nogen hindring for, men hvad skal du bruge det til? Vi har aldrig fået lavet nogen /umv/; vil du lave den?" (mail af 3/6). 17) "Jeg kan oplyse, at der ikke er udarbejdet nogen /umv/ for BRÆDSTRUP MUSIKSKOLE" (mail af 15/6). 18) "Jeg kan oplyse, at BRØNDBY /KOMMUNALE/ MUSIKSKOLE ikke har udarbejdet en /umv/ ... Som konsekvens heraf er der ikke materiale, der kan gives aktindsigt i" (mail af 7/6). 19) "/Umv/ ... er ikke udarbejdet /på BRØNDERSLEV MUSIKSKOLE/, da samtlige lokaler har været under en gennemgribende renovering pga. brandsikkerhed siden vores overgang til kommunal musikskole pr. 1. januar 2005" (mail af 27/6). 20) BRØRUP MUSIKSKOLEs umv-status har i skrivende stund ikke præcist kunne afgøres. Musikskolen er dog organisatorisk en del af ungdomsskolen og har samme leder, der tidligere - for ungdomsskolens vedkommende - har oplyst: "Vi har p.t. ikke nogen /umv/, idet vi udelukkende bruger folkeskolens lokaler" (mail af 31/5). Også musikskolen benytter de eksisterende folkeskole-lokaler - om muligt på den skole, hvor eleven i forvejen går. Desuden tilbydes under Folkeoplysningsloven voksenundervisning til alle over 25 år. - Musikskolen har - som så mange andre - med andre ord en elev-masse, der rækker langt ud over folkeskole-trinnene, hvorfor (igen! igen!) en særskilt umv ER påkrævet - og lovpligtig. 21) "BØRKOP KOMMUNALE MUSIKSKOLE har ikke egne musiklokaler, men benytter /dem/, som er tilknyttet Gauerslund Skole, hvor musikskolen har til huse. Så det er overordnet Gauerslund Skole, der har ansvaret for elevers og studerendes undervisningsmiljø" (mail af 14/6). 22) CHRISTIANSFELD MUSIKSKOLE har ikke udarbejdet umv heller, var ubekendt med
sagen. Jeg fremsendte efter telefonisk aftale (2/6) link til loven på www.dcum.dk - modtog efterflg. dén besked, at "musikskolens lærere holder sommeferie efter denne uge, så må vi drøfte det efter ferien". 23) DEN KREATIVE SKOLE I FREDERICIA har fremsendt   apv OG umv (Sikkerhedsgruppens rapport 2004 med ændring af rygeforholdene fra februar 2005). 24) DEN KREATIVE SKOLE SILKEBORG kan hverken af- eller bekræfte, at man har udarbejdet umv, men henviser blot til, at man er "en selvejende institution og derfor ikke omfattet af Offentlighedsloven" (mail af 27/6). Dette   er under normale omstændigheder korrekt (forholdet generelt fastslået i Undervisningsministeriets publikation "Selvejende institutioner", kap. 17). Under normale omstændigheder - dertil kommer dog følgende passus fra regerings-redegørelsen overfor Folketinget marts 2005 om erfaringerne med undervisningsmiljøloven: "Som borger har man ... ret til at få udleveret en kopi af undervisningsmiljøvurderingen eller på anden måde få den stillet til rådighed. Vurderingen forudsættes endvidere gjort tilgængelig på skolens eller institutionens" (selvejende eller ej!) "hjemmeside på internettet efter reglerne i lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v." (parentes ved undertegnede). Dette indicerer et forpligtende meroffentlighedsprincip, mener jeg. Videre: 25) "Da DIANALUND KOMMUNALE MUSIKSKOLE er en lille musikskole, har vi udelukkende undervisningen på i forvejen etablerede skoler og er derfor omfattet af disse skolers undersøgelser" (mail af 13/6). - Disse skoler ligger dog ikke inde med særskilte umv'er, hvilket jeg påpegede, og i mail af 20/6 hedder det så, at man "er opmærksom på problemet", og at "der arbejdes på at få dette ordnet. Et nærmere tidspunkt for afslutningen af dette arbejde er ikke fastsat og kan derfor ikke oplyses på nuværende tidspunkt". 26) "Da der ikke findes noget elevråd - eller elevforum i øvrigt - ved /DRAGSHOLM MUSIKSKOLE/, er der ikke taget initiativ til yderligere elevrepræsentation /end den i bestyrelsen siddende elevrepræsentant/. Musikskolens undervisning finder sted, dels i vort eget hus, Mejeriet i Asnæs, dels i kommuneskolernes musiklokaler. For den del af undervisningen, der foregår på   kommuneskolerne, henvises til de pågældendes undervisningsmiljøvurderinger" (umv i øvrigt dateret juni 2005). 27) "Der er ikke udarbejdet en /umv/ for DRONNINGLUND KOMMUNALE MUSIKSKOLE" (mail af 9/6). 28) "Elever på kommunens skoler begyndte i 2001 at arbejde på at opfylde lovens krav iflg. § 7 i forhold til sundheds- og sikkerhedsarbejdet på skolerne og i den forbindelse også materialeudarbejdelse. Musikundervisningen sker hovedsagelig på skolerne og kommer derfor ind under skolernes undervisningsmiljø, hvorfor der bør rettes henvendelse til dette område for at få anmodet aktindsigt" (EGEBJERG KOMMUNALE MUSIKSKOLE i mail af 13/6).
29) "En /umv/ forefindes ikke i EGTVED /KOMMUNALE/ MUSIKSKOLE. Grunden til dette er, at musikskolen igennem mange år har afventet nye lokaler. På nuværende tidspunkt holder /skolen/ til i lejede lokaler, men håber at der snart opføres nye musikskolelokaler" (mail af 14/6). 30) "Som svar på din henvendelse ... vedr. aktindsigt i EGVAD MUSIKSKOLES /umv/ kan jeg meddele   dig, at en sådan ikke er udfærdiget. Det er ikke blevet pålagt Egvad Musikskole at udfærdige en sådan vurdering, og dette skal måske ses i sammenhæng med organisationens struktur og virke. Egvad Musikskole er ikke en skole i fysisk forstand med egne bygninger, men låner lokaler på Egvad Kommunes skoler, nemlig Tarm Skole, Hoven Skole, Bork Skole samt Sdr. Vium Friskole, alle i Egvad Kommune. Egvad Musikskole er underlagt gældende sikkerheds- og miljøregler for de pågældende institutioner. Jeg kan derfor henvise til sikkerhedsrepræsentanten ved de pågældenede skoler" (mail af 24/6). 31) "EJBY MUSIKSKOLE er et fritidstilbud, som holder til på kommunens skoler og derfor ikke har egne lokaler. De henvises derfor til disse" (mail af 15/6). - Efterfølgende mail af 16/6: "Musikskolen vil arbejde med en /umv/ i den kommende sæson". 32) "ESBJERG KULTURSKOLE har endnu ikke fået udarbejdet /umv/ for eleverne. Når arbejdet er gennemført, vil der blive til et eksemplar til dig" (mail af 20/6). 33) "Til orientering kan jeg oplyse, at al undervisning i ungdoms- og /FANØ KOMMUNALE MUSIKSKOLE/ foregår på Nordby Skole. Der er sammenfald mellem skolens, ungdomsskolens og og musikskolens elever, og skolens umv er således gældende også for ungdomsskolen" (mail af 10/6). - Men hvordan kan sammenfald egl. være mulig, når musikskolen (som det hedder på www.fanoe.dk/print.asp?infoId=1091689) - er "et tilbud TIL ALLE BORGERE I FANØ KOMMUNE", altså også sådanne, som HAR aftjent deres værnepligt i folkeskolen? 34) "Der findes ikke nogen /umv/ for FARUM MUSIKSKOLE, hvorfor der ikke er noget at få aktindsigt i" (mail af 3/6). 35) "Jeg skal hermed fortælle, at der intet er gjort ved /umv-udarbejdelsen på FLADSÅ MUSIKSKOLE/. Dermed er der ingen akter at få indsigt i. Vi /er/ i Fladså fejlagtigt gået ud fra, at skolernes undervisningsmiljøarbejde også gjorde det ud for musikskolens brug af lokalerne. Vi ... vil hurtigst muligt igangsætte et undervisningsmiljøarbejde også for musikskolen" (mail af 17/7). 36) FREDENSBORG-HUMLEBÆK MUSIKSKOLE har i mail af 3/6 vedhæftet "det materiale vi har på musikskoleområdet i forbindelse med § 7" og tilføjer: "Det skal bemærkes, at det ikke er musikskolelokaler, men lokaler på kommunens skoler, hvorunder ansvar for lokaler ligger". - Det fremsendte er en APV, ikke en umv. 37) "Idet jeg takker på FREDERIKSHAVN KOMMUNALE MUSIKSKOLES elevers vegne for den store interesse, du med dit spørgsmål udviser for deres miljø og trivsel, skal jeg oplyse, /at/ vi her på musikskolen ikke før   din henvendelse /har/ været
opmærksomme på den pågældende lov. /Vi/ vil derfor tage spørgsmålet med i overvejelserne for det kommende skoleår ... Dog finder jeg det vigtigt - inden vi starter processen - at få klarlagt, hvorvidt Lov nr. 166 nu også er tænkt gældende for musikskolerne. Jeg tænker her på, at der i lovteksten er nævnt "uddannelsessteder og skoler", og at det er Undervisningsministeriet, der udsteder loven for deres område. Musikskolerne henføres i denne sammenhæng til Kulturministeriet og vil ikke uden videre kunne betegnes som "uddannelsessteder og skoler", hvis der dermed menes institutioner, der bibringer eleverne en formel uddannelsesmæssig kompetance" (mail af 9/6). 38) "FREDERIKSSUND OG JÆGERSPRIS MUSIKSKOLE har modtaget din mail ... hvori du anmoder om aktindsigt i musikskolens /umv/ efter Offentlighedslovens § 4. Bestemmelsen forudsætter, at der er indgået eller oprettet dokumenter som led i administrativ sagsbehandling. Til din orientering kan jeg oplyse, at musikskolen ikke har en sag vedr. /umv/, idet skolen ikke har foretaget en sådan vurdering. Der eksisterer heller ingen sag, hvori der tages stilling til, hvorfor /umv/ ikke er udarbejdet" (brev af 9/6). - "På vegne af Frederikssund og Jægerspris   kommuner og Frederikssund og Jægerspris Musikskole kan det oplyses, at udarbejdelsen af en /umv/ ... vil blive iværksat umiddelbart efter sommerferien, medio august 2005" (brev fra Frederikssund Kommune, Børne- og Kulturforvaltningen, Kultur- og Fritidsafdelingen, 24/6). 39) FREDERIKSVÆRK KOMMUNALE MUSIKSKOLE meddeler, at "vi siden 2001 har iværksat en praksis, som dags dato endnu ikke er beskrevet, hvorfor vi ikke kan sende noget desangående. Vi forventer at have det ønskede materiale færdiggjort inden uge 42 i indeværende år ... " (mail af 3/6). 40) FAABORG KOMMUNALE MUSIKSKOLE oplyser (lidt selvmodsigende, kan det synes) : "For nærværende har vi ikke dokumenter i sagen, og grundet sommerpause til sidst i august kan det ønskede ikke fremsendes inden tidsfristen" (mail af 6/6). 41) "GALTEN /KOMMUNALE/ MUSIKSKOLE er bekendt med lovgivningen på området. Der er ikke p.t. en umv på musikskolens hjemmeside, da en sådan er under udarbejdelse i forbindelse med en planlagt brugerundersøgelse, som påtænkes startet august 2005" (mail af 13/6). - I mail af 1/7 hedder det: "Vi har hidtil set /umv/ som en integreret del af skolernes /umv'er/, idet personalet og eleverne stort set er identiske. Det forholder vi os nu anderledes til, hvorfor vi arbejder på vores egen". En glædelig, positiv tilbagemelding. 42) "Materialet er endnu ikke udarbejdet", skriver GENTOFTE MUSIKSKOLE, "så der kan derfor ikke gives aktindsigt" (mail af 3/6). 43) "Vi   har ikke udarbejdet /umv/ endnu, men er i gang. Forventet i løbet af næste sæson" (mail fra GIVE KOMMUNALE MUSIKSKOLE af 16/6). 44) "Jeg har talt med Kunststyrelsen i København, som vi er underlagt, og her er mit svar: Da vi ikke er omfattet af Lov nr. 166 af 14.3.2001, der gælder
folkeskolen, henviser jeg til folkeskolerne i Gjern Kommune" (GJERN KOMMUNALE MUSIKSKOLE / GJERN KOMMUNALE KULTURVÆRKSTED i mail af 9/6). 45) "GLADSAXE MUSIK- OG BILLEDSKOLE har indtil 29. april været underlagt anden myndighed, hvad angår elevernes undervisningsmiljø, idet al undervisning indtil den dato har foregået på kommunens skoler og daginstitutioner. Der foreligger med andre ord ingen skriftlig /umv/ for Gladsaxe Musik- og Billedskole. Med etableringen af egne lokaler for en del af institutionens daglige undervisning pr. 1. maj 2005 vil det naturligvis være yderst relevant at lade udarbejde en skriftlig /umv/ som omtalt i lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø" (mail af 6/6). 46) GLAMSBJERG og   HAARBY KOMMUNALE MUSIKSKOLER "har ikke udarbejdet /umv/. Deres henvendelse er sendt videre til forvaltningen" (mail af 16/6). Forvaltningen er nærmere bestemt Børne- og Kulturforvaltningen, Glamsbjerg Kommune, der i brev af 22/6 fremsender de to musikskolers årsberetning for 2004 og samtidig skriver: "Af årsberetningen fremgår det, at en af de kommende opgaver i musikskolen er at udarbejde et værdisæt, hvor det her vil være naturligt også at have fokus på undervisningsmiljøet. Fra forvaltning og det politiske niveau bliver der fulgt op på virksomhedsplaner og årsberetninger ved årlige virksomhedsbesøg, hvor områdechef og det politiske udvalg har en dialog om udvalgte temaer med ledelse og repræsentanter for bestyrelsen. Børne- og Kulturforvaltningen vil vurdere, om der kunne følges mere systematisk op på, hvorledes den enkelte virksomhed forvalter de lovmæssige krav om undervisningsmiljø". 47) GLOSTRUP MUSIKSKOLE har (i brev af 6/6) fremsendt kopi af returnerede spørgeskemaer vedr. skolens   undervisningsmiljø. Også skolens virksomhedsplan beskæftiger sig på forskellig vis med umv, og materialet og tankerne bag understøtter fint et af samme virksomhedsplans stikord - "samarbejde", specificeret   som: "gensidigt forpligtende samarbejde i omsorgen og ansvaret for det enkelte barn", og at "alle institutioner tydeliggør deres mål og værdigrundlag". Virksomhedsplanens stikord tager afsæt i Glostrup kommunes børnepolitik 2003. 48) GRENAA MUSIKSKOLE oplyser, at man nu har studeret lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø og kan konstatere, at musikskolen ikke indenfor de sidste 3 år har lavet "en rapport om undervisningsmiljøet", dvs. umv. Som svar på aktindsigtsbegæringen har skolen udarbejdet en særskilt redegørelse til mig (pr. 8/6). Heraf fremgår, at undervisningen foregår de-centralt; at det psykiske arbejdsmiljø er ok, men belastet af dårlige ansættelsesforhold og lokaler, der ikke dækker skolens behov. "Det æstetiske undervisningsmiljø er udmærket, men bærer selvfølgelig præg af, at musikskolen ikke kan sætte sit præg på de lokaler, der undervises i". "Situationen er forelagt Grenaa Kommune og Kulturhuset pr. 2. juni 2005, og der kommer en yderligere henvendelse i uge 24/2005. Der afventes en reaktion fra først og fremmest /kommunen/. Derefter udarbejdes en handlingsplan" (mail af 9/6). 49) GREVE   KOMMUNALE MUSIKSKOLE oplyser, "at de pågældende dokumenter /dvs. umv/ ikke er udarbejdet" (mail af 7/6). 50) GRINDSTED KOMMUNALE MUSIKSKOLE "er ikke i stand til at fremsende en
/umv/, idet en sådan ikke er udarbejdet på vores forholdsvis lille institution, hvor ca. 350 elever og 12 lærere kommer 1-2 gange om ugen. Det sociale og æstetiske miljø som det bedste grundlag for gode oplevelser og god læring ligger os meget på sinde. Således arbejder vi meget med elevernes ønsker og praktiske inddragen i stort set alle vore meget forskelligartede arrangementer i årets løb. Ligeledes arbejder vores sikkerhedsgruppe netop med en beskrivelse af vores "firma-kultur" set ud fra lærernes side. I denne indgår i høj grad elementer af undervisningsmiljøet. Med lærerne som det aktive bindeled til eleverne ser vi således dette arbejde som en vigtig brik i en positiv håndtering af emnet. Sikkerhedsgruppen er ved at udarbejde APV'en, hvor dette indgår" (brev af 8/6). 51) GRÆSTED-GILLELEJE KOMMUNALE MUSIKSKOLE redegør (i mail af 6/6) for, hvorfor man ikke aktuelt har nogle akter til undervisningsmiljøets vurdering: "Vi har i vores virksomhedsplan et fokuspunkt, der vedrører APV for lærerne. I forbindelse med også en styrket indsats for elevrepræsentationen agter vi i denne sammenhæng at indoptage vurdering af elevernes undervisningsmiljø. De udtalelser, der er fra elevrepræsentanten i bestyrelsen, går mest på tilgængelighed til og kvaliteten af instrumentarium". 52) GUDME MUSIKSKOLE meddeler (i brev af 16/6), at jeg er "velkommen til at se skolens akter vedr. /umv/". 53) Svar fra forvaltningen: "Jeg tilbagesender forespørgslen, idet der forvaltningen bekendt ikke foreligger en /umv/ for GUNDSØ MUSIKSKOLE" (mail af 3/6). - "Det er for en lille musikskole en stor opgave at løfte, så af tids- og ressourcemæssige årsager er det ikke nået endnu ... /Umv'en/ vil blive lavet, men er endnu ikke fastlagt tidsmæssigt". 54) GØRLEV MUSIKSKOLE oplyser, at man "har til huse i Gørlev Skoles lokaler", og at man ikke har udarbejdet umv (mails af 7/6 OG 5/7). 55) "HADSTEN KOMMUNALE MUSIKSKOLE   er en decentral organisation, hvor al undervisning foregår på kommunens fem folkeskoler ( ...) samt i kulturhuset "Sløjfen". Vi har således ikke rådighed over egne lokaler.. Jeg mener derfor, det vil være mere relevant, hvis du tager kontakt til de nævnte instanser", dvs. skoler (mail af 3/6). 56) "Hermed meddeles, at De kan få aktindsigt i umv for Den Selvejende Institution HADSUND MUSIKSKOLE. De bedes henvende Dem på musikskolens kontor, hvor vi vil være behjælpelige med at fremlægge relevante dokumenter" (brev af 9/5). 57) "Da HALS MUSIKSKOLE ikke har udarbejdet en /umv/, har vi ikke de dokumenter, du beder om, og vi kan desværre ikke udlevere dem" (mail af 3/6). 58) "HAMMEL MUSIKSKOLE har ikke egne lokaler, men underviser på skolerne i Hammel Kommune ... Der er udarbejdet /umv/ på alle skoler. Rapporterne er gennemlæst og drøftet, og de er tilgængelige for bestyrelse og elever. Vi er kun brugere af skolernes musiklokaler, og disse er nyrenoverede og i bedste orden. Intet at bemærke. Skulle der opstå problemer, er proceduren, at eleverne gennem deres elevrepræsentant kontakter musikskolens leder. Der udarbejdes en beskrivelse af det evt. problem samt et forslag til en løsning, og denne forelægges institutions- eller forvaltningsleder" (udateret brev).
59) "På /HANSTHOLM KOMMUNALE MUSIKSKOLES/ vegne vil jeg gerne takke for din interesse i vores lille musikskole. Jeg må desværre skuffe dig, for der er ikke foretaget en /umv/, og derfor er der ikke noget at få aktindsigt i. Du oplyser ikke til hvad, og hvornår du skal bruge materialerne, men til din orientering kan jeg meddele, at der her på stedet vil blive gennemført en spørgeskema-undersøgelse i løbet af næste sæson netop med henblik på udarbejdelsen af en /umv/ (mail af 8/6). 60) "Som svar ... kan jeg hermed meddele dig, at vi på /HASLEV KOMMUNALE MUSIKSKOLE/ ikke har udformet noget skriftligt materiale på /umv-/området" (mail af 7/6). 61) "Hermed kan jeg meddele dig, at /den selvejende institution/ HEDENS MUSIKSKOLE ikke på nuværende tidspunkt har udarbejdet en umv" (mail af 28/6). 62) "I HELSINGE MUSIKSKOLE har vi endnu ikke udarbejdet en /umv/, men er klar over at lovgivningen på området pålægger os at gennemføre én" (mail af 21/6). 63) "HELSINGØR /KOMMUNALE/ MUSIKSKOLE har modtaget /din aktindsigtsbegæring iht. / Offentlighedslovens § 4. Bestemmelsen forudsætter, at der er indgået eller oprettet dokumenter som led i administrativ sagsbehandling. Jeg kan oplyse, at musikskolen ikke har en sag vedr. /umv/, idet skolen ikke har foretaget en sådan vurdering. Der eksisterer heller ingen sag, hvori der tages stilling til, hvorfor /umv/ ikke er foretaget. Der er således ingen akter at udlevere" (mail af 8/6). 64) "Jeg kan oplyse, at HERLEV MUSIKSKOLE ikke har udarbejdet en /umv/. Som konsekvens heraf er der ikke materiale, der kan gives aktindsigt i" (mail af 8/6). 65) HERNING MUSIKSKOLE oplyser telefonisk, at man ikke før har været klar over umv-kravet, men nu har talt med DCUM. "Nu sætter vi os ind i sagen og går igang med arbejdet!" (mail af 6/6). En helt igennem fin udmelding. 66) "Til din orientering kan jeg oplyse, at /HILLERØD KOMMUNALE MUSIKSKOLE/ ikke har en sag vedrørende /umv/, idet skolen ikke har foretaget en sådan vurdering. Der eksisterer heller ingen sag, hvori der tages stilling til, hvorfor /umv/ ikke er foretaget" (mail af 27/6). "Vi har modtaget /musikskolens/ svar til dig om aktindsigt i musikskolens /umv/. Det fremgår, at vi i kommunen ikke har foretaget en sådan vurdering. Til din orientering kan vi meddele, at vi d.d. har foranlediget, at vurderingen iværksættes snarest muligt. Vi har været i kontakt med Undervisningsministeriet (hvor fortolkningsretten for loven ligger), som meddeler, at der tidligere i Kunststyrelsen har hersket tvivl, om loven var gældende for musikskoler. Dette har ligeledes gjort sig gældende blandt landets musikskoler. Undervisningsministeriet har i brev af 22. juni 2005 til Kunststyrelsen stadfæstet, at loven også gælder for musikskoler. Hillerød Musikskole vil derfor som nævnt ovenfor snarest sørge for at få udarbejdet /umv/ for byens musikskole" (mail fra forvaltningen   af 4/7). 67) "HINNERUP MUSIKSKOLE underviser på skolerne i Hinnerup Kommune ... Vi kan konstatere, at der er udarbejdet /umv/ på samtlige skoler. De enkelte skolers rapport er gennemlæst og drøftet ... Vi kan tiltræde de enkelte skolers bemærkninger på de punkter, der har tilknytning til de områder på skolerne, vi
gør brug af. Med hensyn til handleplan, såfremt der er brug for tiltag, er der aftalt følgende: Elever i Hinnerup Musikskole kontakter musikskolens leder med det pågældende problem. Elevrepræsentant og leder udarbejder beskrivelse af problemet og udarbejder handleplan. Problem og handleplan forelægges for musikskolens bestyrelse. Handleplanen forelægges den pågældende institutions leder, evt. kommunens forvaltning. Tiltag registreres på musikskolens kontor. Planen revideres løbende efter behov, dog mindst hvert tredje år". Altså ingen selvstændig umv for Hinnerup Musikskole heller. 68) "HIRTSHALS MUSIKSKOLE har endnu ikke udarbejdet kravet om en /umv/, men agter at udarbejde en sådan indenfor den nærmeste fremtid" (mail af 16/6). 69) HJØRRING KOMMUNALE   MUSIKSKOLE har endnu ikke udarbejdet umv (mail af 6/6), men ønsker at se fremad og   er overbevist om, "at en UMV kunne være et rigtig godt værktøj på linie med APV, KTU og MTU" (mail af 7/6). 70) "Da HOBRO MUSIKSKOLE ikke har udarbejdet en /umv/, har vi ikke de dokumenter du beder om ... /Vi er/ netop flyttet i nye lokaler og vil snarest i det kommende undervisningsår udarbejde en rapport omkring undervisningsmiljø ... i henhold til gældende lovgivning" (mail af 13/6). 71) "HOLBÆK KOMMUNALE MUSIKSKOLE har siden 1996 haft   hjemsted i midlertidige lokaler, mens kommunens politikere har haft flere forskellige projekter med henblik på en permanent placering af musikskoleundervisningen. Vi har flere gange været så tæt på en afklaring, men indtil nu er det glippet. Da vi forventer endeligt at få et blivende sted i december 2005, har vi fået dispensation af kommunens arbejdsmiljøkonsulent og sikkerhedsleder ... fra at foretage en /umv/ af de midlertidige undervisningslokaler" (mail af 16/6). 72) "HOLMEGAARD MUSIKSKOLES undervisning foregår udelukkende i folkeskolens lokaler, hvorfor vi ikke har udarbejdet en sådan vurdering" (mail af 10/6). 73) "Jeg må meddele dig", lyder det fra HOLMSLAND KOMMUNALE MUSIKSKOLE, "at vi ikke har nogen /umv/ og derfor heller ikke kan sende dig én, selvom vi gerne ville" (mail af 27/6). 74) "HOLSTEBRO MUSIKSKOLE har ikke foretaget en /umv/, og jeg har ikke fået en henvendelse fra myndighederne om at gøre det. Jeg tror ikke, musikskolerne er bekendt med, at nogen forventer vi gør det" (mail af 27/6). 75) HORSENS KOMMUNES MUSIKSKOLE "har ikke udarbejdet en sådan /um-/vurdering. Vi er opmærksomme på, at det skal gøres" (mail af 16/6). 76) "Jeg kan oplyse, at HVIDOVRE KOMMUNALE MUSIKSKOLE ikke har udarbejdet en /umv/. Konsekvensen heraf er, at der ikke findes materiale, der kan gives aktindsigt i" (mail af 13/6). 77) "Jeg kan oplyse, at HØJE-TAASTRUP KOMMUNALE MUSIKSKOLE ikke har udarbejdet en /umv/. Som konsekvens heraf er der ikke materiale, der kan gives aktindsigt i. - Der kan rejses om, /hvorvidt/ musikskoler i det hele taget er omfattet af
loven, der hidrører fra Undervisningsministeriets område. Musikskolerne hører under Kulturministeriet" (mail af 8/6). 78) "Mig bekendt ... er der ikke lavet en /umv/ for HØNG MUSIKSKOLE" (mail af 3/6). 79) "Der er ikke foretaget nogen decideret /umv/ i HØRNING MUSIKSKOLES /regi/. Da musikskolen ikke har egne lokaler og er en meget lille institution med under 5 heltidsansatte, henvises til APV-undersøgelserne fra de 3 skoler: Bakkeskolen, Højboskolen og Veng Fællesskole" (mail af 7/6). - Som tidligere påpeget: APV og UMV er ikke identiske størrelser. 80) "HØRSHOLM KOMMUNALE MUSIKSKOLE har modtaget din /aktindsigtsbegæring vedr./ musikskolens /umv/ efter Offentlighedslovens § 4. Bestemmelsen forudsætter, at der er indgået eller oprettet dokumenter som led i administrativ sagsbehandling. Til din orientering kan jeg oplyse, at musikskolen ikke har en sag vedr. /umv/, idet skolen ikke har foretaget en sådan vurdering. Der eksisterer heller ingen sag, hvori der tages stilling til, hvorfor /umv/ ikke er foretaget" (mail af 7/6). 81) "Jeg kan meddele, at vi på IKAST KOMMUNALE MUSIKSKOLE ikke har gennemført en /umv/ endnu. Vi er bekendt med loven. Det er derfor ikke muligt på nuværende tidspunkt at tilsende dig det ønskede materiale" (mail af 9/6). 82) "Jeg kan oplyse, at ISHØJ MUSIKSKOLE ikke har udarbejdet en /umv/. Som konsekvens heraf er der ikke materiale, der kan gives aktindsigt i" (mail af 10/6). 83) JELLING KOMMUNES MUSISKE SKOLE "gør opmærksom på, at vi ikke har egne lokaler, så ansvaret omkring undervisningsmiljø påhviler Bredagerskolen" (mail af 6/6). 84) "Der er ikke foretaget arbejdsmiljøvurdering på musikskoleområdet", skriver JERNLØSE KOMMUNALE MUSIKSKOLE (i mail af 16/6) og tilføjer: "Musikskolen har ingen egne lokaler eller faciliteter. De er alene brugere af kommunale lokaler til musikskolens undervisning". 85) "MUSIKSKOLEN TRIANGLEN /Juelsminde m.fl. kommuners musikskole/ har ikke arbejdet med undervisningsmiljøet, da vi er en decentral institution uden egne lokaler. Vores undervisning foregår på skolerne i de tre kommuner Juelsminde, Hedensted og Tørring-Uldum. Arbejdet med musikskolens undervisningsmiljø omfattes af de respektive skolers almindelige arbejdsmiljøarbejde. Jeg vil derfor henvise dig til at rejse anmodningen om aktindsigt overfor de enkelte skoler" (mail af 23/6). - Som tidligere påpeget: hver skoleform SIN umv. 86) "Det kan herfra oplyses, at KALUNDBORGEGNENS MUSIKSKOLE ikke har udarbejdet nogen umv" (mail af 16/6). 87) "KARLEBO MUSIKSKOLE har modtaget din mail /vedr. aktindsigt i/ musikskolens /umv/ efter Offentlighedslovens § 4. Denne bestemmelse forudsætter, at der er
indgået eller oprettet dokumenter som led i en administrativ sagsbehandling. Henset hertil kan jeg meddele, at musikskolen ikke har en sag vedr. /umv/, idet skolen ikke har fået foretaget en sådan vurdering. Der eksisterer ej heller en sag, hvori der tages stilling til, om en sådan APV /sic!/ skal oprettes" (mail af 10/6). 88) KERTEMINDE-MUNKEBO MUSIKSKOLE henviser (mail af 6/6) til sin hjemmeside, www.kertemindemusikskole.dk - på det foreliggende grundlag er jeg imidlertid i tvivl om, hvorvidt der er tale om en umv ELLER en hensigtserklæring. Elev-inddragelsen fremgår heller ikke umiddelbart. 89) KOLDING KOMMUNALE MUSIKSKOLE fremsender (i mail af 9/6) oplysning om gennemført um-undersøgelse foråret 2005 samt udarbejdet handleplan for det videre arbejde med elevernes undervisningsmiljø. "Sikkerhedsgruppen /bestående af musikskolebestyrelse, ledelse, lærerpersonale, teknisk serviceleder samt MGK elevråd/skolens elever/ er tovholdere og forpligtet til mindst en gang om året i forbindelse med musikskolens virksomhedsplan at vurdere elevernes undervisningsmiljø". 90) Der er ikke udarbejdet umv for KORSØR KOMMUNALE MUSIKSKOLE, da man ikke har været klar over, at man skulle lave en sådan. "Der er så mange andre ting, som man skal tage sig af på en lille musikskole, og vi er ikke mange til at tage os af det. Jeg må se at finde ud af det" (mail af 27/6). 91) KØBENHAVNS KOMMUNES MUSIKSKOLE oplyser, at der "pågår en undersøgelse i /kommunens/ Uddannelses- og Ungdomsforvaltning", om musikskolen og lignende institutioner er omfattet af /undervisningsmiljøloven/. Endeligt svar kan derfor først gives, når denne undersøgelse er tilendebragt" (mail af 16/6). 92) "Der er ikke udarbejdet /umv/ for KØGE KOMMUNALE MUSIKSKOLE. Der vil blive udarbejdet spørgeskema i sensommeren, og en rapport kan forventes udfærdiget i slutningen af indeværende kalenderår. Vi har i vores APV-rapporter også tænkt på brugernes miljø såvel som lærernes ... Tak for din henvendelse, uden hvilken vi ikke var blevet gjort opmærksom på den manglende /umv/" (mail af 28/6). - En åben indstilling er vejen til resultater. Glædeligt. 93) "/Umv/   for LANGELAND MUSIKSKOLE er stadig under udarbejdelse og klar til godkendelse i bestyrelsen ved næste møde i efteråret" (mail af 15/6). 94) "LANGÅ KOMMUNES MUSIKSKOLE er en decentral musikskole, som driver undervisning på kommunens tre skoler og har derfor valgt at anvende skolernes /umv/ som grundlag for musikskolens do. Da der indtil videre ikke er indkommet nogen klager fra hverken elever, lærere eller forældre ang. undervisningsmiljøet, går jeg ud fra, at arbejdsforholdene er i orden både med hensyn til det ene og det andet. Efter ønske fra nogle af lærerne har musikskolen dog indkøbt   nogle regulerbare klaverbænke samt nogle kontorstole til de lokaler, som benyttes til musikundervisning. Da musikskolen er decentral og så lille, som tilfældet er, har vi valgt ikke at lave en selvstændig /umv/ ..." (mail af 16/6). 95) LEDØJE-SMØRUM MUSIKSKOLE oplyser, at "der ikke er udarbejdet /umv/" (mail af 13/6). "Du kan i sagens natur derfor ikke få aktindsigt i denne". 96) "Idet der endnu ikke er udarbejdet den efterspurgte /umv i LEJRE KOMMUNALE MUSIKSKOLE/, kan jeg ikke efterkomme din anmodning" (mail af 7/6).
97) "Jeg beklager, at vi ikke kan fremsende den ønskede /umv/, da vi endnu ikke har fået lavet en sådan" (LEMVIG-THYBORØN/HARBOØRE MUSIKSKOLE i mail af 21/6). 98) LUNDTOFT KOMMUNALE MUSIKSKOLE "henviser ... til undervisningsmiljøplanerne for Lundtoft Kommunes folkeskoler, idet musikskolen ingen selvstændig plan /læs: umv/ har. Vi benytter desuden udelukkende folkeskolens lokaler" (mail af 6/6). 99) LYNGBY-TAARBÆK MUSIKSKOLE, at der ikke er udarbejdet umv. /Undervisning/ foregår udelukkende på kommunens skoler, så hvad angår undervisningsmiljø er musikskolen underlagt denne" (mail af 16/6). 100) "LØGSTØR KOMMUNES MUSIKSKOLE har ikke en handlingsplan på området, men vurdering af undervisningsmiljø indgår i det løbende sikkerhedssamarbejde. Inddragelse af elever i dette arbejde er endnu ikke formaliseret" (mail af 15/6). 101) "LØGUMKLOSTER KOMMUNALE MUSIKSKOLE er en skole, hvor eleverne og deres forældre selv vælger, om de ønsker at bruge kommunens undervisningstilbud i musik. Det er med andre ord et fritidstilbud til børn og unge fra 0-25 år. Ud fra det vurderer vi, at undervisningsmiljøet har en vigtig rolle ved elevtilmelding/framelding til vores tilbud ... Da en del af vores undervisning også foregår ude på de lokale skoler, må man se på deres umv-planer for at få et samlet billede ... Vedtægterne siger, at en elevrepræsentant vælges til musikskolens bestyrelse. Derved sikres elevindflydelse, hvis der er interesse fra elevernes side ... Der udsendes spørgeskema midt i den ny sæson, hvor alle elever og forældre kan komme med positiv og negativ kritik af musikskolen" (mail af 13/6). 102) "LØKKEN-VRÅ MUSIKSKOLE har endnu ikke udarbejdet en /umv/ ... I forbindelse med den ny kommunale strukturreform står /musikskolen/, som er selvejende, overfor at skulle kommunaliseres. Dette skulle ske efter sommerferien 2005. Vi afventer de ændringer, dette vil medføre, før en vurdering udarbejdes"   (mail af 8/6). 103) "Efter behagelig telefonsamtale kan jeg oplyse, at jeg intet kendte til denne lov, og vi derfor ikke har en /umv/ på MARIBO MUSIKSKOLE, som er en selvejende institution. Jeg er nu opmærksom på dette, og jeg vil arbejde videre herfra" (mail af 6/6). 104) "Vi har p.t. ingen dokumenter i sagen" (MARSTAL KOMMUNALE MUSIKSKOLE i mail af 9/6). 105) "Tak for din henvendelse. Den har givet anledning til, at vi nu sætter et arbejde i gang straks fra den kommende sæson. Sammen med bestyrelsen vil jeg fastsætte forløbet af det videre arbejde med baggrund i det materiale, vi har fremskaffet vedr. /umv/" (MIDDELFART MUSIKSKOLE i mail af 13/6). 106) "Jeg synes, det er en lidt mærkelig forespørgsel, du stiller", lyder meldingen fra MUKO - Musikskolen ved Korshøjskolen.   "Vores musikskole har ikke selv lokaler, men anvender 2 skolers. Måske skal du henvende dig til Nørhald Kommune og forespørge om undervisningsmiljøet på Korshøjskolen og Hald-Kærby Skole" (mail af 16/6). - Men det er netop det, jeg ikke skal. Musikskolen skal udarbejde sin egen særskilte umv. "The buck stops here". 107) "Jeg er noget uforstående overfor din begæring, da det er første gang jeg
hører om /undervisningsmiljøloven/. Er du sikker på, at vi som frivillig musikskole overhovedet er omfattet af den lov? Det korte af det lange er, at vi ikke har noget at give aktindsigt i, da de vurderinger, du henviser til, ganske simpelt ikke eksisterer. Jeg vil undersøge, om vi er omfattet af loven, og hvis vi er, skal vi selvfølgelig leve op til den. Vedr. aktindsigt er der ingen problemer er der ingen problemer; vi har ingen anden interesse end at fortælle om /MUSIKHØJSKOLEN/ til alle, der vil høre om den" (mail af 6/6). 108) MUSIKSKOLEN FOR VINDERUP KOMMUNE spørger, hvor man finder nærmere om undervisningsmiljøloven, specielt § 7 - og hvad man ellers præcist skal foretage sig (mail af 3/6). Jeg tolker det som, at umv ikke er udarbejdet. 109) "Jeg kan oplyse, at MUSIKSKOLEN I DRAGØR ikke har udarbejdet en /umv/ ... Det kan dog oplyses, at musikskolens undervisning indtil dags dato har været underlagt anden myndighed, hvad angår elevernes undervisningsmiljø, idet al undervisning /til da/ har foregået på kommunens skoler og daginstitutioner. Med etableringen af egne lokaler for en del af musikskolens daglige undervisning pr. 1. september 2005 vil det naturligvis være yderst relevant at lade udarbejde en skriftlig /umv/ ..." (mail af 22/6). 110) "/MUSIKSKOLEN I FJERRITSLEV KOMMUNE,/ som er selvejende, råder ikke over egne undervisningslokaler mm. Vi er henvist til de eksisterende faciliteter i kommunen. Jeg ved, at du har modtaget noget materiale   fra en række skoler i Fjerritslev Kommune. Vores fysiske undervisningsmiljø er omfattet af disse rapporter; derfor må jeg henvise dig til disse. Desværre har vi ingen indflydelse på dette, selv om vi kunne ønske os det ... Vedr. elevernes arbejdsmiljø findes der ingen rapporter om dette. Det er noget, man kan tage op til overvejelse i nærmeste fremtid ..." (mail af 14/6). Ikke "KAN", men "SKAL". Næste sæson? 111) "Det kan konstateres, at en /umv/ endnu ikke er udarbejdet /i MØN KOMMUNALE MUSIKSKOLE/, men - eftersom man er vel bekendt med gældende lov herom - forventes implementeret i løbet af sæson 2005-06" (mail af 20/6). 112) "Vi har ingen /umv/ for selve MUSIKSKOLEN /I MØLDRUP KOMMUNE/, idet den ikke har egne lokaler. Al undervisning foregår på kommunens 5 skoler, /hvorfor jeg/ vedhæfter handlingsplanerne for de 5 skoler i stedet for" (mail af 7/6). 113) "Vores /umv/ er stadig under forberedelse, og vi skal meddele Dem aktindsigt, når den er afsluttet" (MUSIKSKOLEN I NAKSKOV OG HØJREBY, mail af 16/6). 114) "/NIBE MUSIKSKOLE må desværre meddele, at vi ikke har noget skriftligt materiale om /umv/ (mail af 8/6). 115) "Da vi gennemfører al vores undervisning på de kommunale folkeskoler i deres faglokaler, må jeg meddele, at vi ikke har en egen/særskilt umv/, men henviser dig til de kommunale folkeskoler, som kan findes"   på www.nordborg.dk (mail fra NORDALS KOMMUNALE   MUSIKSKOLE af 9/6). 116) Aktindsigt i NYBORG KOMMUNALE MUSIKSKOLES umv kan på grund af travlhed "ikke behandles nu ... du kan forvente svar på henvendelsen senest i august 2005". -
Er det rimeligt, spørger jeg bare! 117) "Vedrørende din henvendelse   omkring aktindsigt i /umv/ for NYKØBING-FALSTER KOMMUNALE MUSIKSKOLE ... kan jeg meddele dig, at en sådan endnu ikke er udfærdiget" (mail af 6/6). 118) "Vi er bekendt med lovgivningen, men har endnu ikke foretaget en /umv/" (NYKØBING-RØRVIG OG TRUNDHOLM KOMMUNALE MUSIKSKOLE i mail af 13/6). 119) NYSTED MUSIKSKOLE oplyser, at man ikke "selv har det indrapporterede, /men/ bare har udfyldt et skema på nettet. Så hvordan du får materialet, ved jeg ikke". Dette er formentlig synonymt med, at der IKKE er udarbejdet umv, der iflg. loven jo skal være tilgængelig på skolen/uddannelsesstedet. 120) NÆSTVED KOMMUNALE MUSIKSKOLE fremsender (i mail af 7/6) en lokale-gennemgang: "Undervisningslokalerne er alle omdannet til faglokaler for de mange forskellige fag, som vores musikskole rummer ... Det psykiske arbejdsmiljø er alle enige om, at vi prioriterer højt, og vi sætter som mål, at forskelligheder og snævre kompetencer vurderes som en styrke for helheden ... Da skolen akustisk kun er ændret fra folkeskole- til musikskoleniveau ved etablering af dobbeltdøre mellem tilstødende klasseværelser, er der en del lydgener, hvis undervisningen foregår i samme tidsrum i tilstødende lokaler ... Der foretages løbende justeringer af skemaet til imødekommelse af konstaterede problemer ... Sikkerhedsrepræsentanterne er inddraget i planlægningen, ligesom TR, lærerrådsformanden og bestyrelsens elevrepræsentant er høringspartnere". - Måske ikke en fuldgyldig umv, men et skridt på vejen! 121) "De kan naturligvis få aktindsigt i alt vedr. sagen - men der er ingen sag, så der er intet at se. Nørre Alslev Kommune har ikke foretaget nogle tiltag i forbindelse med /umv/ for NØRRE ALSLEV KOMMUNES MUSIKSKOLE" (mail af 24/6). 122) "Vi er en lille selvejende landmusikskole uden egne lokaler i Nørre Djurs kommune med 125 elever", oplyser NØRRE DJURS MUSIKSKOLE. Selvom jeg havde bedt om aktindsigt i skolens umv, stiller man sig alligevel uforstående (mail af 16/6). 123) "/NØRRE RANGSTRUP KOMMUNALE MUSIKSKOLE/ har ikke udarbejdet noget skriftligt om det ene eller det andet, som jeg kan sende med ... Vi arbejder meget på at skabe det bedst mulige undervisningsmiljø for eleverne indenfor de rammer, vi får stillet til rådighed af kommunen" (mail af 30/6). 124) "Da MUSIKSKOLEN I NØRRE AABY KOMMUNE ikke er en undervisningsinstitution, men et fritidstilbud under Kulturministeriet, mener jeg ikke, at loven er rettet mod os. Musikskolen ejer ikke selv lokaler, men benytter folkeskolens lokaler; jeg mener derfor, at henvendelsen skal rettes til folkeskolerne" (mail af 7/6). 125) "Grundet organiseringen af MUSIKSKOLEN I ODDER er elevernes undervisningsmiljø ikke kortlagt" (mail af 6/6). - "Odder Musikskole låner sig ind i lokaler på byens skoler. Det er det, der menes med organisering. Det vil sige,   at det er den pågældende skole, der skal have kortlagt undervisningsmiljøet på det enkelte sted. I fremtiden er det planen, at musikskolen skal have sin egen bygning med egne faciliteter, hvorefter der naturligvis skal foretages en vurdering af musikskolen selv. Der er løbende kontakt til skolerne ift. musikskoleeleverne" (mail af 7/7).
126) På ODENSE MUSIKSKOLE har man   udarbejdet et skema, som alle de 30 MGK-elever, der dagligt kommer på skolen, er blevet bedt om at udfylde. "Øvrige musikskoleelever kommer kun på skolen ½ - 1 time om ugen, så her vil arbejdet med /umv/ ikke være relevant ... Der   udarbejdes en skriftlig /umv/ af sikkerheds- og sundhedsforholdene samt forholdene /vedr./ det psykiske og æstetiske miljø på skolen" (mødereferat fra musikskolens sikkerhedsgruppe pr. 12/1-2005). - I skrivende stund foreligger den endelige umv endnu ikke. 127) "Eleverne over 18 år kan vælges til /PANDRUP KOMMUNES MUSIKSKOLES/ bestyrelse. Elever under 18 år kan blive repræsenteret i bestyrelsen via forældrene. M.h.t. arbejdsmiljø vil de fleste vurderinger og handleplaner, der går på medarbejderne, også omfatte elevernes forhold. Vi har for år tilbage gennemført en "lydtrykskampagne" i forhold til hørelse og tinnitus. Denne kampagne tages op med jævne mellemrum. I den forbindelse havde vi et lydtrykpåvirknings-kursus, så alle implicerede var/er obs.   på de særlige udfordringer, dette stiller til forholdsregler i undervisningslokalerne. Dette medførte bl.a. ekstra akustikreguleringer, dæmpninger m.v. Vedlagt plan for udfærdigelse og vedligeholdelse af APV" (brev af 5/6). - Men ingen umv. 128) "PURHUS MUSIKSKOLE har ikke foretaget /umv/. Vi underviser folkeskolens elever i folkeskolens lokaler og har derfor vurderet, at vi er omfattet af folkeskolens vurderinger" (mail af 17/6). - Dette er dog ikke i overensstemmelse med oplysningerne på www.purhusnet.dk/musikskolen - hvor det hedder: "Alle børn og unge fra børnehaveklassen op til og med 25 år, som bor i Purhus Kommune, /kan deltage. Voksne over 25 år og udenbys elever kan også deltage, men de får intet tilskud". 129) "Til Deres orientering   skal det oplyses, at Ramsø Kommune ikke har udarbejdet en /umv/ for RAMSØ KOMMUNALE MUSIKSKOLE. Lovgivningen vedr. undervisningsmiljø er vedtaget i Undervisningsministeriet, og Lov om musikskoler henhører under Kulturministeriet. Jeg har derfor, uden held, søgt at få oplyst i ministeriet, hvorvidt det er korrekt, at loven om /umv/ også er gældende for landets musikskoler. Såfremt det viser sig at være tilfældet, vil jeg tage initiativ til, at en sådan udfærdiges for den kommunale musikskole" (brev af 16/6). 130) "Du har bedt om aktindsigt i RAVNSBORG MUSIKSKOLEs /umv/. Jeg kan i den forbindelseoplyse, at der ingen akter findes" (mail af 21/6). 131) "Da RIBE KOMMUNALE MUSIKSKOLE ikke er en selvstændig skole, men er en del af folkeskolen, har vi ikke egne lokaler, men benytter os udelukkende af kommunens folkeskoler. Som følge heraf har vi ikke en /umv/" (mail af 8/6). 132) "RINGKØBING KOMMUNALE MUSIKSKOLE har for nærværende ikke særskilte sagsakter i tilknytning til /undervisningsmiljøloven/" (mail af 6/6). 133) "Der er pr. dags dato ikke lavet en /umv/ for RINGSTED KOMMUNALE MUSIKSKOLE ... /Man/ vil snarest tage hul på opgaven i samarbejde med musikskolens bestyrelse" (mails 6/6 og 7/6). 134) "Jeg aner ...   ikke, hvad du taler om ... /Vi er/ en lille ikke-kommunal musikskole. Vi har ingen egne lokaler eller ejendomme som så. Vi låner bare lokaler på kommunens folkeskoler og har ingen ret til at bestemme indretning eller lignende" (ROSENHOLM MUSIKSKOLE i mail af 16/6). 135) "Vi kan fortælle, at eleverne på ROSKILDE MUSISKE SKOLE undervises rundt
/om/ på byens skoler, og derfor indgår vurderingen af disse elevers undervisningsmiljø i skolernes øvrige /umv/ ... Vi henviser derfor til de enkelte skolers /umv'er/ ... "(mail af 17/6). 136) "Der er ikke foretaget en specifik /umv/ på ROUGSØ KOMMUNALE MUSIKSKOLE, men den løbende vurdering af undervisningsmiljø foregår i forældrekredsen, som hvert år udpeger en bestyrelse for denne, samt i lærergruppen og musikskolens bestyrelse. Der afholdes møder mindst   4 gange årligt, og evaluering af undervisningen og arrangementer/projekter er hver gang et obligatorisk punkt på dagsordenen" (brev af juni 2005). 137) "Vi har modtaget din mail og er noget forundrede ... Vi er en selvejende institution og sikkert derfor ikke omfattet af den lov, du hentyder til" (RY MUSIKSKOLE i mail af 7/6). - Loven skelner ikke mellem, hvorvidt skolerne er selvejende eller ej; de ganske få undtagelsesbestemmelser er som nævnt anført i § 1, stk. 4. 138) "RYSLINGE /KOMMUNALE/ MUSIKSKOLE   har ikke egne lokaler, men benytter lokaler på kommuneskolerne. Undervisningsmiljøvurderinger er under udarbejdelse på skolerne og forventes færdige til efteråret" (mail af 13/6). - Disse kan i sagens natur ikke være gældende for musikskolens samlede elev-kontingent, jfr. www.ryslinge.dk/musikskolen/Undervisning/undervisning.htm - hvor det hedder: "Aldersgrænserne er vejledende. Voksne er velkomne på alle relevante aktiviteter". 139) "Idet RØDDING KOMMUNALE MUSIKSKOLE ikke har egne lokaler og derfor udelukkende bruger lokaler på kommunens skoler, skal jeg henvise til folkeskolernes planer desangående" (mail af 7/6). 140) "Der findes ingen selvstændige undervisningsmiljøplaner /læs: umv'er/ for RØDEKRO /KOMMUNALE/ MUSIKSKOLE. Størstedelen af vores undervisning foregår i lokaler, som ligger under de kommunale folkeskoler. Musikskolen har to undervisningslokaler i forbindelse med vores administrationslokaler. Der kan evt. henvises til vores APV-planer" (mail af 8/6). 141) "På nuværende tidspunkt er der mig bekendt ikke udarbejdet en /umv/ for RØDOVRE KOMMUNALE MUSIKSKOLE ... Jeg vil sætte undervisningsmiljøvurderingen på dagsordenen og i den forbindelse kontakte /DCUM/" (mail af 7/6). 142) "Jeg skal til det ønskede oplyse, at der for SAKSKØBING KOMMUNE MUSIKSKOLE ikke er udarbejdet en /umv/ ... hvorfor der intet er at give aktindsigt i. /Musikskolen/ har til huse i selvstændige lokaler   på Agervej 2, hvor en del af undervisningen foregår, og den undervisning, som ikke kan rummes her, foregår i byens folkeskoler" (brev af 27/6). 143) "Der er endnu ikke udarbejdet en /umv på SALLING-FJENDS MUSIKSKOLE/. Musikskolen er bekendt med lovgivningen. Musikskolen har hidtil fungeret i lånte lokaler, men flytter i egne ca. 1. november" (mail af 23/6). 144) "Som svar på din mail om aktindsigt ...   skal jeg meddele, at SEJLFLOD KOMMUNALE MUSIKSKOLE ikke har akter omkring dette emne" (mail af 7/6). 145) "Jeg kan hermed meddele, at der p.t. ingen akter findes vedr. /umv/ for Sindal KOMMUNALE MUSIKSKOLE. Arbejdet med /umv/ er i gang og forventes afsluttet inden jul 2005. Derefter vil vurderingen kunne læses på vores hjemmeside" (mail af 6/6).
146) "Da SKAGEN KOMMUNALE MUSIKSKOLE ikke har en /umv/, kan jeg desværre ikke hjælpe dig" (mail af 13/6). 147)   "SKANDERBORG MUSIKSKOLE har ikke som nævnt i § 7 gennemført en /umv/. Der bliver gennemført en arbejdspladsvurdering for medarbejderne, som også indeholder det fysiske arbejdsmiljø. Ud fra denne kan det konkrete fysiske undervisningsmiljø udledes. Ligeledes har Skanderborg Musikskole opstillet en række kvalitetsmål for hhv. bruger og medarbejder.   Herudover skal det påpeges, at musikskolens elever oftest kun har en times undervisning   om ugen eller 20-30 minutters soloundervisning" (brev af 7/6). 148) "Det meddeles herved, at SKJERN MUSIKSKOLE endnu ikke har nået at lave en /umv/" (mail af 6/6). 149) "Det kan herved oplyses, at der ikke er udarbejdet en /umv/ for SKOVBO KOMMUNALE MUSIKSKOLE. Endvidere kan oplyses, at Skovbo Musikskole d.d. er blevet orienteret om, at ovennævnte skal udarbejdes" (Skoleafdelingen, Skovbo Kommune, i mail af 29/6). 150) SKÆLSKØR MUSIKSKOLE skriver, at musikskolens undervisning "foregår på en nyrenoveret bygning med lydisolering. Adgang for kørestole kan ske gennem en haveindgang. Eleverne er glade for at komme her, hvor vi har et godt psykisk og æstetisk undervisningsmiljø" (brev af 15/6). - Kortere kan en umv vel næppe være, men det skal disse 4 linier i lovens forstand næppe heller gøre det ud for. 151) "Vi har ingen sag på det pågældende område, idet /SKØRPING KOMMUNALE MUSIKSKOLE/ ikke er i stand til at gennemføre en /umv/ på baggrund af de nuværende krav i lovgivningen" (mail af 10/6). 152) "SLAGELSE /KOMMUNALE/ MUSIKSKOLE har ikke udfærdiget en /umv/ - det skyldes måske, at vi hører under Kulturministeriet, som ikke har oplysninger om en sådan. Jeg har læst lovteksten og føler mig ikke ganske overbevist om, at det er sagen for en musikskole, hvor en elev typisk opholder sig fra en halv til to timer af gangen. Jeg har søgt rådgivning hos firmaet Aspekt, hvor man opfordrer mig til at iværksætte en /umv/ som stikprøver, når undervisningsåret går i gang - der er metodefrihed på området. Det må altså være mit svar: En /umv/ foretages i august måned" (mail af 20/6). 153) "Vi har ikke nogen /umv/. Men takket være din henvendelse vil vi udarbejde én. Den vil blive knyttet an til APV'er og MUS'er, som vi afholder i november/december. Til marts forventes den at være færdigbehandlet i bestyrelsen" (SLANGERUP KOMMUNALE MUSIKSKOLE i mail af 27/6). 154) "Vi har gennemgået vor /umv/ (hvilket vi gør hvert år. Den går i sin enkelhed ud på, at alle interessenter er særdeles tilfredse. Vi har i øvrigt selv ... tegnet og indrettet vore lokaler efter ønske. Håndværkerne har således bygget/indrettet vore lokaleønsker, så for os /i SOLRØD KOMMUNALE MUSIKSKOLE/ er det optimalt, hvilket /er/ meddelt direktionen i Solrød Kommune" (mail af 27/6). Som supplement til ovenstående oplyser direktionen (i mail af 29/6), "at det politiske udvalg - Børneudvalget - hvert år i marts eller april har et
dialogmøde med musikskolens bestyrelse, leder og tillidsrepræsentant. Seneste møde 14. marts 2005 ... På mødet blev musikskolens virksomhed, herunder undervisnings- og arbejdsmiljø drøftet samt musikskolens årsplan for 2005. På disse dialogmøder har alle musikskolens interessenter udtrykt stor tilfredshed - såvel med undervisningsmiljø som med sikkerheds- og sundhedsforhold vedr. det psykiske og æstetiske miljø i såvel musikskolens egne lokaler som musiklokalerne på kommunens folkeskoler. /Umv'en/ er sket mundtligt blandt musikskolens interessenter, hvorfor det ikke er muligt at fremsende skriftligt materiale". - Det er ellers et lovkrav, at umv'en skal være SKRIFTLIG. 155) "Da en del af vores /dvs. SORØ MUSIKSKOLES/ undervisning er placeret på kommunens folkeskoler, henvises til materiale udarbejdet på de enkelte af Sorø Kommunes folkeskoler. For den del af undervisningen, der er placeret i egne lokaler, forefindes materialet på /selve/ musikskolen" (mail af 9/6). - Altså ikke nogen SAMLET undervisningsmiljøvurdering. Musikskolen skal - mener jeg - udarbejdet en samlet umv for såvel den centrale som den de-centrale undervisning. 156) "Der er nedsat en arbejdsgruppe vedr. umv i STENLILLE /KOMMUNALE/ MUSIKSKOLE. Desværre foreligger der ikke materiale i endelig form, hvorfor der gives afslag på aktindsigt" (mail af 27/6). 157) "Vi foretog en /APV/ i efteråret 2003. Den næste foretages i efteråret 2006" (STRUER FOLKEMUSIKSKOLE i mail af 24/6). Igen: arbejdspladsvurdering er ikke at forveksle med umv. 158) "Der er ikke lavet en /umv/ for STUBBEKØBING KOMMUNALE MUSIKSKOLE" (mail af 7/6). 159) "Jeg kan oplyse dig om, at STØVRING MUSISKE SKOLE endnu ikke har udarbejdet en /umv/ for skole. Lederen ... er netop ved at igangsætte arbejdet hermed" (mail af 7/6). 160) "SUNDEVED MUSIKSKOLE råder ikke over egne lokaler og benytter sig derfor af kommunens skoler" (mail af 6/6). Dette er - som tidligere anført - underordnet i umv-sammenhæng. 161) "Ang. din forespørgsel ... kan jeg oplyse, at der p.t. ikke er blevet gennemført en /umv/ i SVENDBORG /KOMMUNALE/ MUSIKSKOLE, og at der derfor heller ikke er dokumenter at få aktindsigt i" (mail af 13/6). 162) "Al undervisning i SYDALS MUSIKSKOLE foregår på kommunens folkeskoler / friskoler efter skoletid. Jeg er i tvivl om, hvad jeg skal svare på Deres henvendelse og henviser til Sydals Kommune" (mail af 6/6). - Herfra er det endnu ikke lykkedes at indhente en kommentar. 163) "SYDFALSTER MUSIKSKOLE er en lille selvejende institution, og jeg kan oplyse, at der ikke foreligger akter i sagen", dvs. umv (mail af 20/6). 164) SYDTHY MUSIKSKOLE har ikke udarbejdet umv, "og hvis det skal laves ved hjælp af undersøgelse/spørgeskemaer, som eleverne skal udfylde, kan det ikke blive før til efteråret" (mail af 7/6). 165) "Jeg har spurgt mine foresatte, som siger, at jeg skal indrømme at være et af de steder, som ikke har udarbejdet umv. Men vi har et ganske pragtfuldt arbejdsmiljø" (SYDVESTSJÆLLANDS   MUSIKSKOLE i mail af 6/6).
166) "Da SÆBY KOMMUNALE MUSIKSKOLE står overfor en snarlig flytning ... har vi ikke udarbejdet en umv, da de fysiske forhold jo skal beskrives i denne. Vi flytter fra en meget gammel skole og til et helt nyt kulturhus, så der er stor forskel på udgangspunktet for et godt undervisningsmiljø. Vi går i gang med såvel ny /APV som UMV/ i efteråret 2005" (mail af 16/6). 167) "I forlængelse af Deres krav om aktindsigt kan jeg oplyse, at SØLLERØD MUSIKSKOLE ikke har udarbejdet en /umv/ ... Som følge heraf findes der ikke noget materiale at give aktindsigt i" (mail af 7/6). 168) "Jeg er ikke helt klar over, hvad du mener. Er det APV'erne, du mener? En /umv/ kender jeg ikke til" (SØNDERBORG KOMMUNALE MUSIKSKOLE i mail af 6/6). 169) "Ang. /umv/ ... må jeg henvise til de kommuneskoler, hvor /THEM KOMMUNALE MUSIKSKOLES/ undervisning finder sted. Vi har ikke egne lokaler, så al undervisning foregår på de skoler, hvor eleverne går i forvejen" (mail af 6/6). 170) THISTED KOMMUNALE MUSIKSKOLE svarer - fint set og godt tænkt - at "én ting er jo, hvordan man overholder nogle lovbestemmelser, noget andet er hvad der reelt sker: Serverer vi kakao for eleverne i pausen? Hænger der god kunst på væggen? Spiller de på kvalitetsinstrumenter? Er der muligheder for at læse lektier i ventetiden? osv. Alt det kan ingen lov reelt gøre noget ved" (mail af 6/6). Musikskolen medsender et vigtigt notat, en tilføjelse til sikkerhedsgruppens (SG) arbejde: "Elevrepræsentanten i musikskolens bestyrelse skal også varetage elevernes rettigheder i henhold til lov om undervisningsmiljø. Elevrepræsentanten har ret til at deltage i SG's møder. Af hensyn til medarbejdernes daglige arbejde vil SG møderne som regel finde sted på et tidspunkt, hvor elevrepræsentanten ikke kan deltage. For at kunne tilgodese elevernes krav på dels et godt undervisningsmiljø, dels indflydelse på beskrivelse og vurdering af samme, pålægges det SG i forbindelse med medarbejdernes APV også at medtage undervisningsmiljøvurdering. Sidstnævnte skal gennemgås med og godkendes af elevrepræsentanten i bestyrelsen (dette afsnit fremhævet i notatet). I forbindelse med APV-opfølgning, sikkerhedsrundering og udformning af handlingsplan beskrives og vurderes eventuelle miljøproblemer og nye tiltag/ønsker, der er fremsat af elevrepræsentanten i henhold til Lov nr. 166 af 14. marts 2001 om undervisningsmiljø". Videre: 171) TOMMERUP KOMMUNALE MUSIKSKOLE "er et fritidstilbud og som sådan ikke omfattet af reglerne om at lave en /umv. Vi/ underviser i lokaler på kommunens folkeskoler, og disse er i forvejen omfattet af andre /umv'er/" (mail af 7/6). 172) TREHØJE KOMMUNALE MUSIKSKOLE har endnu ikke udarbejdet umv; dette vil ske "i andet halvår 2005" (mail af 21/6). 173) TREKLANG, MUSIKSKOLEN I BJERRINGBRO, HVORSLEV, KJELLERUP har udarbejdet et meget interessant materiale - men altså ikke en decideret umv - om elevernes trivsel og indlæring, der dog ikke specifikt modsvarer umv'ens opdeling i det fysiske, det psykiske og det æstetiske undervisningsmiljø. Vel
vidende, at skolerne har metodefrihed, vil jeg påpege, at det fremsendtes brugbarhed ville øges yderligere ved netop at inddrage også disse tre parametre. Treklangs materiale relaterer sig til Bjerringbro Kommunes kvalitetsstandard for effektmåling: "Chefgruppen i Bjerringbro Kommune vurderer, at arbejdet med effektmåling i 2003 bliver taget seriøst overalt i organisationen. At det lever op til aftalte spilleregler og standarder. Men at der samtidig skal tages hensyn til, at alle arbejdspladser arbejder forsøgsvist med effektmål i første generation. Det er en dokumentationsmetode, som meget få offentlige virksomheder har vovet sig ud i - og på områder, hvor den kommunale indsats er ét led i mange aktørers indsats for at nå et godt resultat", hedder det afslutningsvis i rapporten. 174) TØLLØSE KOMMUNALE MUSIKSKOLE har endnu ikke udarbejdet umv, men arbejdet er/vil blive igangsat snarest (telefonisk samtale; mail af 13/6). 175) "Der vil hurtigst muligt blive udarbejdet en umv for TØNDER MUSIKSKOLE" (mail af 22/6). 176) "Der forefindes ingen selvstændig /umv/ for TÅRNBY KOMMUNALE MUSIKSKOLE. Undervisningen foregår på kommunens folkeskoler; det er derfor deres vurderinger, som vi anser for gældende" (mail af 6/6). 177) "Jeg kan oplyse, at VALLENSBÆK /KOMMUNALE/ MUSIKSKOLE ikke har udarbejdet en /umv/. Som konsekvens heraf er der ikke materiale, der kan gives aktindsigt i" (mail af 14/6). 178) "Det kan meddeles, at jeg arbejder med sagen. Fristen kan ikke overholdes p.g.a. ferie" (VARDE KOMMUNALE MUSIKSKOLE i mail af 27/6). Jeg tolker svaret derhen, at umv endnu ikke foreligger. 179) "Jeg kan meddele, at /umv/ for VEJEN KOMMUNALE MUSIKSKOLE er under udarbejdelse ..." (mail af 27/6). 180) VEJLE KOMMUNES MUSIKSKOLE   fremsender skolens APV, "der integrerer /umv'en/ i sig. Jeg skal understrege, at vi er en musikskole, på hvilken eleverne kun opholder sig i normalt meget korte perioder i ugens løb, og at vi først med virkning fra kommende skoleår har etableret et elevråd ved skolen, hvilket åbner mulighed for, at eleverne medinddrages i arbejdsmiljøområdet. En del af musikskolens virke ligger på decentrale institutioner i Vejle Kommune, i hvilken forbindelse vi er henvist til   de forhold, der er gældende på disse institutioner, idet vi dog konstant sikrer, at lokalerne er egnede til vore formål og udstyret med instrumentarium m.v. samt i øvrigt opfylder de almindelige betingelser for, at undervisning kan pågå i lokalerne. - /APV'en/ er med jævne mellemrum til behandling på musikskolen" (brev af 8/6). 181) "Jeg kan herved meddele, at VIBORG MUSIKSKOLE ikke har udarbejdet en /umv/. Skolen er naturligvis bekendt med lovgivningen på dette område; vurderingen er blot ikke udarbejdet på nuværende tidspunkt" (mail af 20/6). 182) "VISSENBJERG /KOMMUNALE/ MUSIKSKOLE er en mindre institution - uden egne lokaler - der varetager undervisning for børn og unge i en 33 ugers sæson ... Mht. lokaler er det selvfølgelig først og fremmest Vissenbjerg Skole, du skal tale med. Om hvorvidt musikskolen egenhændigt skal foretage /umv/, vil jeg nu undersøge nærmere" (mail af 20/6). 182) VOJENS KOMMUNALE MUSIKSKOLES "decentrale undervisning foregår i de