Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed : : : : 31. marts 2005 200 -3 JRV, lokaltelefon 2 34 73 2. Kontor Redegørelse til Folketingets Trafikudvalg om obligatorisk rap- porteringssystem indenfor luftfarten 1. Indledning Baggrunden for det obligatoriske rapporteringssystem Ved lov nr. 340 af 16. maj 2001 blev der skabt hjemmel til at indføre et obligatorisk rapporteringssystem om mindre driftsforstyrrelser af betyd- ning for flyvesikkerheden. Det overordnede formål med lovforslaget er at øge flyvesikkerheden ved at indsamle en større mængde af oplysninger om driftsforstyrrelser og andre irregulære forhold af betydning for flyvesik- kerheden. Rapporteringerne er undergivet tavshedspligt, ligesom der er straffrihed for den rapporterende. Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at det er afgørende for muli g- heden for at indsamle så mange oplysninger som muligt om driftsforsty r- relser og andre irregulære forhold, at de personer, der har viden om og der- for kan rapportere om sådanne forhold, ikke risikerer, at  indrapporteringen til myndighederne kan komme dem til skade i form af straffesager, der ellers ikke ville være blevet rejst, fordi myndighederne ikke ville have haft kendskab til forholdet. Straffriheden er også en konsekvens af forbuddet i den europæiske  menne- skerettighedskonvention mod selvinkriminering. Det fremgår endvidere, at det er tilsvarende vigtigt, at der sker en beskyttelse af oplysningskilden, således at den pågældende heller ikke risikerer andre ulemper ved indra  p- porteringen, for eksempel offentliggørelse af forholdet. Lovforslaget blev implementeret ved udsendelse af BL 8-10 Bestemmel- ser om obligatorisk indrapportering af flyvesikkerhedsmæssige begiven- heder, der trådte i kraft den 15. august 2001. De flyvesikkerhedsmæssige begivenheder skal indrapporteres til Statens Luftfartsvæsen (SLV), som administrerer ordningen, og BL 8-10 opstiller reglerne for 4 forskellige former for rapporter, nemlig:
Side 2 af 13 Flight Safety Rapporter (flyveoperationelle indberetninger) (FSR) Technical Safety Rapporter (tekniske indberetninger) (TSR) Airport Safety Rapporter (indberetninger fra lufttrafiktjenester) (ASR) Air Traffic Safety Rapporter (indberetninger fra flyvepladser) (ATSR) I starten var kun den kommercielle flyvning omfattet af bestemmelserne, men fra 1. januar 2002 blev disse udvidet til også at gælde for privatfly v- ning med motorfly. Statens Luftfartsvæsen udsender hvert år en rapport over de i medfør af BL 8-10 indrapporterede flyvesikkerhedsmæssige begivenheder. Rappor- terne fremsendes desuden til Folketingets Trafikudvalg til orientering. Før lovforslaget havde det forebyggende flyvesikkerhedsmæssige arbejde generelt i såvel Danmark som udlandet været baseret på undersøgelse og analyse af omstændigheder ved indtrufne havarier og alvorlige hændelser. Herudover var luftfartsselskaberne forpligtet til at indberette driftsforstyr- relser til SLV gennem de såkaldte Flight Occurence Reports (FOR). Disse FOR blev anvendt som et væsentligt element i tilsynet med den kom- mercielle luftfart. I årene 1996 til 1998 opleves  imidlertid et fald i antallet af modtagne rap- porter om driftsforstyrrelser. En  nærmere  analyse  førte  til  den  konklusion,  at  ulysten  til  at  rapportere kunne sammenfattes i to risikoelementer for den, der rapporterer: Frygt for sanktioner fra arbejdsgiver eller myndighed, og/eller Frygt   for   offentliggørelse   af   rapportens   indhold,   herunder   også   af oplysninger  som  gør  det  muligt  at  identificere  enkeltpersoner  eller  - virksomheder. I slutningen af 1990’erne fik et dagblad således aktindsigt i de rapporter, SLV på daværende tidspunkt modtog fra et bestemt flyselskab. Aktindsi g- ten gav anledning til en artikelserie i dagbladet. Herefter skete der et fald i antallet af modtagne FOR’s, ikke blot fra det pågældende flyselskab, men også fra andre selsk  aber.
Side 3 af 13 SLV antog, at faldet skyldtes, at selskaberne ikke ville risikere at FOR blev udleveret til uvedkommende med heraf følgende frygt for negativ presse- omtale. Herved mistede SLV et vigtigt grundlag for sin tilsynsvirksomhed, og der blev derfor udarbejdet et forslag til ændring af Lov om Luftfart, sål edes at man derigennem kunne sikre, at rapportering til myndighederne af drifts- forstyrrelser blev betragtet som fortroligt og dermed fritaget for retten til aktindsigt. SLV’s medarbejdere blev samtidig pålagt tavshedspligt eft er reglerne i straffelovens §152. I overvejelserne indgik også det forhold, at der fra lufttrafiktjenestepers o- nel indgik forholdsvis få rapporteringer om driftsforstyrrelser m.v., en kendsgerning der evt. kunne forklares med en vis frygt hos de ansatte for at blive udsat for strafforfølgelse i tilfælde af fejltagelser. Indberetninger om forhold, omfattet af de nye regler, blev derfor i det endelige forslag gjort straffri, jf. Lov om Luftfart §149a. Lovovervågning I folketingsåret 1999/2000 blev det beslutte t at indføre et forsøg med lo- vovervågning. Formålet med lovovervågningen er at styrke og systemat   i- sere vurderinger af, om de mål, der sættes for lovgivningen, bliver nået, og om forudsætningerne holder. Hvert ministerium skal som hovedregel ud- vælge et lovforslag til lovovervågning i hvert folketingsår. I forbindelse med fremsættelse af lovforslaget om indførelse af et obliga- torisk rapporteringssystem indenfor luftfarten blev det besluttet, at loven skulle være omfattet af lovovervågning. Denne redegørelse h ar derfor til formål at redegøre for, hvorvidt det obligatoriske rapporteringssystem l e- ver op til formålet med og forudsætningerne for loven. 2. Hørte organisationer og myndigheder Transport- og Energiministeriet har forud for udarbejdelsen af denne rede- gørelse foretaget en høring af Air Alpha Greenland A/S, Air Alsie A/S, Air Center West, Air Holbæk I/S, Akademikernes Centralorganisation, AOPA Danmark, Autoriserede Danske Flyværksteder, Aviation Assistan- ce A/S, Billund Air Center A/S, Center Flight ApS, Cimber Air A/S, Co- penhagen Airtaxi A/S, DANSAM, Dansk El-Forbund, Dansk Flyveleder- forening, Danske Pilotorganisationers Samråd, Dansk Metalarbejderfo r- bund, Danske Pilotorganisationers Samråd, Datatilsynet, Egon Ka rgaard Sørensen, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Execujet Scandinavia A/S, Flyvebranchens Personaleunion, Forbundet af Offentlige Ansatte, Forbundet Træ-Industri-Byg, Færøernes Landsstyre, FTF, Funktionærer- nes og Tjenestemændenes Fællesråd, Grønlands Hjemmestyre, Grønlands
Side 4 af 13 Lufthavnsvæsen, Handels- og Kontorfunktionærernes Forbund, Havari- kommissionen for Civil Luftfart og Jernbaner, Herning Flight v/Kaj Ne- dergaard Jepsen, Helikopter-Service A/S, Ikaros Fly ApS, Jetcopter v/H5 Airservice ApS, Kongelig Dansk Aeroklub, Kvindeligt Arbejderforbund, Københavns Lufthavne A/S, Landsorganisationen i Danmark, LO, Leder- nes Hovedorganisation, Luftfartsdirektoratet, Luftfartstilsynet, Luft- fartsverket, Maersk Air A/S, Newair A/S, North Flying A/S, Nordisk Fly- forsikringsgruppe, Nærings- og Nydelsesmiddelarbejder Forbundet, My Travel Airways A/S, Prosa, Rigspolitichefen, Rådet for Større Flyvesi k- kerhed, SAS Danmark A/S, SAS, Specialarbejderforbundet i Danmark, Star Air A/S, Starling Air, Statstjenestemændenes Central organisation, Sterling European Kommanditaktieselskab, Sun-Air of Scandinavia A/S, Teknisk Landsforbund, Telekommunikationsforbundet, Statsministeriet, Finansministeriet, Rigsrevisionen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Naviair og Luftfartsverket. Sammenfatning af de indkomne høringssvar Transport- og Energiministeriet har modtaget i alt 3 høringssvar. Datatilsynet oplyser, at de ingen bemærkninger har til redegørelsen. Erhvervsflyvningens Sammenslutning anfører, at rapporter fra de tre første år og det første halvår af 2004 viser en stigende tendens. Dett  e tolker Erhvervsflyvningens Sammensluning som et tegn på et stigende antal uregelmæssigheder, og at lovens formål dermed ikke skulle været opnået. Desuden anføres, at en eventuel frygt for sanktioner fra myndighedernes side skulle været grundløs med henvisning til den europæiske menneskeretighedskonventions forbud mod selvinkriminering. Hvad angår frygt for sanktioner fra arbejdsgiver side, antager Erhversflyningens Sammenslutning, at den vel er berettiget, idet en igennem rapporteringssystemet konstateret holdningsmangel eller   manglende ansvarsbevidsthed fra piloterenes side kan resultere i et ophør af ansættelsesforholdet. Afslutningsvis anføres det, at at virksomhederne har stor interesse for rapporteringerne i deres kvalitetsarbejde, idet rapporterne giver dem et indgående kendskab til flybesætningernes løsning af deres opgaver. Uden rapporterne vil det  være umuligt at opnå dette detaljerede kendskab til besætningernes holdning, og selskaberenes effektivitet, samt reducere antallet af eventuelle risikobetonede uheldigheder. SAS erklærer sig enig i, at rapporteringssystemet, som blev indført i 2001, har virket efter hensigten.
Side 5 af 13 3. Ministeriets vurdering Det er vurderingen, at rapporteringssystemet har levet op til forventningerne, både for så vidt angår a   ntallet af rapporteringer og betydningen for flyvesik- kerheden. Systemet mødes således med tilfredshed på de regelmæssige møder som a  f- holdes med interessenterne, og villigheden hos aktørerne til at dele gode og dårlige erfaringer omkring flyvesikkerhed er s tor. Rapporteringen  af  mindre  uregelmæssigheder  og  driftsforstyrrelser  har  si- den rapporteringssystemets indførelse fulgt det mønster, der ses nedenfor. 3.1 De tre første år i tal. Der er indtil 1. juli 2004 modtaget følgende antal rapporter: FSR1 776 2568 2951 1324 TSR2 29 47 40 31 ASR3 91 205 174 109 ATS R4 317 882 934 537 TO- TAL 1213 3702 4099 2001 Som det ses, synes antallet af indrapporterede begivenheder efter en indkø- ringsperiode  at  have  stabiliseret  sig  på  ca.  4.000  rapporter  om  året.  SLV tolker dette som et tegn på høj rapporteringsvillighed. Det forhold, at privatflyvningen først var omfattet af BL 8-10 med ca. ½ års forsinkelse i forhold til den kommercielle flyvning, forklarer efter SLV’s opfattelse en del af stigningen fra 2002 til 2003, idet privatflyvnin- 1 Flight Safety Rapporter (flyveoperationelle indberetninger) 2Technical Safety Rapporter (tekniske indberetninger) 3Airport Safety Rapporter (indberetninger fra lufttrafiktjenester) 4Air Traffic Safety Rapporter (indberetninger fra flyvepladser)
Side 6 af 13 gen var længere om at adoptere systemet end den erhvervsmæssige flyv- ning, hvis indrapportering i forvejen var en del af selskabernes kvalitetssty- ringssystem og derfor velkendt for brugerne. Imidlertid var der også et vist efterslæb hos den erhvervsmæssige flyvning i 2001, så tallene fra perioden 15/8 -2001 til 31/12-2001 kan ikke umiddel- bart gøres til genstand for en sammenligning med tallene fra 2002 eller se- nere. Det er SLV’s opfattelse at forskellene i antallet af rapporter fra årene 2002 til og med 2004 i det væsentlige er udtryk for almindelige forskydninger kombineret med ovenstående indfasning af privatflyvningen i løbet af 2002. Fordelingen mellem antallet af de forskellige rapporttyper har i perioden være forholdsvis stabil, således at ca. 71 % er FSR5, 23 % ATSR6, 5 % TSR7 og ca. 1% ASR8. Antallet af modtagne rapporter steg fra 2002 til 2003 med ca. 10,7%. Fra 2003 til 2004 steg antallet af modtagne rapporter med ca. 2,5%. Der blev alle 3 år modtaget flest Flight Safety Rapporter (FSR), nemlig henholdsvis 69,4%, 72,1% og 68,7% af det pågældende års samlede ra  p- portantal. Privatflyvningens andel af de såkaldte FSR er i 2002, 2003 og 2004 hhv. 8,2%, 6.1% og 5,6%. Antallet af FSR fra privatflyvningen i de samme år   er h.h.v. 210, 180 og 162. Fra 2002 til 2003 faldt flyvetidsproduktionen indenfor privatflyvningen fra 46.924 timer til 42.493 timer eller ca. 9,4%. Flyvetidsproduktionen for 2004 er endnu ikke til rådighed. SLV tager fa l- det i antallet af rapporter fra privatflyvningen som udtryk for dels at pro- duktionen er faldende, dels at kampagnerne mod Runway Incursion og Uautoriseret Indtrængen har haft en effekt. Det kan umiddelbart virke overraskende, at en indsats baseret på rapp orter- ne ikke får antallet af rapporter til at falde, hvis man antager, at indsatsen har en gunstig effekt. Imidlertid kan selve det forhold, at der sættes fokus på visse beg ivenheder, i sig selv generere rapporter, der ellers ikke ville være fremkommet, hvilket trækker i den modsatte retning.  I så vel 2003 og 2004 har man sat fokus på de såkaldte Runway Incursions og på Uautoris   e- 5 Flight Safety Rapporter (flyveoperationelle indberetninger) 6Air Traffic Safety Rapporter (indberetninger fra flyvepladser) 7Technical Safety Rapporter (tekniske indberetninger) 8Airport Safety Rapporter (indberetninger fra lufttrafiktjenester)
Side 7 af 13 ret Indtrængen i luftrum, et forhold, der kan have genereret flere rapporter om netop disse to typer begivenheder. Antallet af rapporterede begivenheder for disse to typer begivenheder er faldende hen over både 2003 og 2004, jf. nedenstående figurer. Baneindtrængen, 1. JAN 2003 - 31 DEC 2004 (Luftfartøjer, køretøjer, personer) 6 5 15 16 11 8 9 8 7 7 3 3 4 3 11 8 16 8 7 4 4 6 2 2 0 2 4 6 8 10 12 14 16 18 Uautoriseret indtrængen i luftrum 1-jan-03 til 31-dec-04 6 5 5 12 16 27 19 15 7 4 1 2 0 4 2 12 15 11 12 14 12 6 3 3 0 5 10 15 20 25 30 Ligeledes skal rapportantallet også holdes op mod flyvetidsproduktionen i luftfarten, og i den forbindelse kan oplyses, at antallet af flyvetimer i rute- og charterflyvning med fly over 5.700 kg MTOM fra 2002 til 2003 steg med ca. 1,4%.
Side 8 af 13 I samme periode faldt flyvetidsproduktionen for privatflyvningen med ca. 9,4%. Da såvel Baneindtrængen som Uautoriseret Indtrængen er problemer, der hovedsagelig relaterer sig privatflyvningen, vil SLV, når flyvetidsprodukt i- onen for 2004 kendes, revurdere effekten af kampagnerne på disse to f o- kusområder. 3.2 Anvendelsen af de indkomne rapporter SLV’s løbende tilsyn Løbende analyser af de indkomne rapporter anvendes af SLV som et vig- tigt element i det regelmæssige tilsyn med aktørerne i markedet, herunder i forberedelsen af tilsynene. Et grundigt kendskab til forholdene i den enkelte virksomhed giver et godt udgangspunkt for de drøftelser, der føres med virksomhedens ledelse under tilsynet. Antallet og arten af indkomne rapporter fra en virksomhed medvirker, sam- men  med  SLV’s  øvrige  kendskab  til  virksomheden,  også  til  at  tegne  et billede  af,  hvor  godt  virksomhedens  kvalitetsstyringssystem  fungerer,  og rapporterne anvendes som baggrund for drøftelser med virksomheden med henblik på, at der i tide rettes op på eventuelle problemer, inden disse u  d- vikler sig i mere alvorlig retning. Intern anvendelse i virksomhederne Efter reglerne i BL 8-10 skal en rapport fra en virksomhed med et godkendt kvalitetsstyringssystem indsendes via virksomhedens ansvarlige og af SLV godkendte ledelse. Proceduren er indført for, at virksomhederne selv skal anvende rapporterne i deres kvalitetsarbejde, også før disse bliver gjort ti l genstand for analyse hos SLV. I et vist omfang assisterer SLV også med specialanalyser af virksomhedens egne  rapporter  eller  af  særlige,  måske  mere  generelle  problemstillinger. Disse analyser anvendes efterfølgende i virksomhedens kvalitetsarbejde. I det omfang analysen indeholder data fra andre end virksomheden selv er disse data naturligvis anonymiserede inden de fremsendes. Der  er  for  nylig  stillet  krav  om  etablering  af  ”Runway  Safety  Teams”  på alle lufthavne, som modtager analyser af de så kaldte ”Runway Incursion – rapporter”, d.v.s. rapporter om indkørsel på banesystemet uden tillade lse.
Side 9 af 13 Kampagner fra SLV’s side Viser analyser af de indkomne rapporter uheldige tendenser til forringelse af flyvesikkerheden, gennemføreres  en målrettet kampagne omkrin g dette. I systemets første levetid har SLV således gennemført kampagner omkring følgende: A. Runway Incursions D.v.s. tilfælde, hvor et fly, et køretøj eller en person uden tilladelse har be- væget sig ind på en bane. En  kampagne  mod  Runway  Incursions  blev  startet  i  2002.  De  indledende analyser viste, at problemerne eksisterede såvel for den kommercielle luf t- fart  som  for  privatflyvningen,  og  kampagnen  har  derfor  fokuseret  bredt gennem flere forskellige virkemidler: Gennemgang af samtlige lufthavne for at sikre overensstemmelse med reglerne vedrørende skiltning; Information gennem vore almindelige kanaler, herunder via hjemmesi- den www.slv.dk; Indlæg på regelmæssige møder med brugerne, herunder virksomhede r- nes ansvarlige; og Gennemførelse  af  planspil  i  flyveklubbers  regi  særligt  rettet  mod  pri- vatflyvningen. De seneste analyser viser at problemerne for den kommercielle flyvning nu stort set er elimineret, mens der er grund til at fortsætte kampagnen mere målrettet  mod  privatflyvningen.  Dette  sker  i  regi  af  FLYS IK  –  projektet, der  gennemføres  af  SLV  i  samarbejde med  privatflyvningens  organisatio- ner. B. Uautoriseret indtrængen i luftrum. I dette tilfælde er der tale om, at en bruger af luftrummet ved en fejl befin- der  sig  i  et  område  uden  den  nødvendige  tilladelse.   Problemer  er  størst  i kom plicerede luftrum, og Danmark har, på grund af sin størrelse og antallet af lufthavne, et forholdsvist kompliceret luftrum. Problemer er ligeledes størst for privatflyvningen, i særdeleshed for piloter uden større erfaring.
Side 10 af 13 Kampagnen  omkring  dette  problem  har  løbet  parallelt  med  kampagnen omkring Runway Incursions, og der er anvendt de samme metoder. Indsatsen  synes  at  have  virket,  idet  en  stigende  tendens  i  antallet  af  disse rapporter i 2002, er afløst af en faldende tendens i antallet i 2003. Kampagnen fortsætter. C. De-icing procedurer Analyser i vinteren 2002/2003 viste, at der tilsyneladende var et procedu- reproblem i forbindelse med afisning af et bestemt selskabs fly. SLV  tog  problemet  op  over  for  selskabet,  som  efterfølgende  har  arbejdet videre med dette spørgsmål. Vintersæsonen 2003/2004 har vist, at problemet blev løst tilfredsstillende. D. Fejl på teknisk udstyr I slutningen af 2003 blev der konstateret et uforholdsmæssigt stort antal fejl på teknisk udstyr fra en enkelt vi rksomhed. Sagen blev taget op med virk- somheden, der efterfølgende har redegjort for årsagerne og arbejdet med udbedring. E. Brug af checklister Til  hvert  fly  er  der  udarbejdet  checklister,  der,  hvis  de  anvendes  korrekt, sikrer,  at  alle  procedurer  i  forbindelse  med  flyvningen  gennemføres  kor- rekt. SLV’s analyser i 2003 indikerede et problem med manglende overholdelse af den fulde checkliste. Årsagerne til den manglende overholdelse var flere, men alle koncentrer  e- de  om  de  såkaldte  ”Human  Factors”,  d.v.s.  at  fe jlene  var  forårsaget  af menneskelige svigt som følge af distraktion, travlhed og lignende. Spørgsmålet er i første omgang taget op i forbindelse med tilsynet med et enkelt selskab, der havde uforholdsmæssigt mange af denne type fejl, lige- som det er omtalt i de regelmæssige publikationer om BL 8-10 resultater. Det  overvejes,  om  problemet  skal  gøres  til  genstand  for  en  egentlig  kam- pagne.
Side 11 af 13 F. Diverse I rapporterne konstateres det i enkelte tilfælde, at en fartøjschef i forbindel- se  med  privatflyvning  indrapporterer  forhold,  som  giver  anledning  til  at sætte spørgsmålstegn ved vedko mmendes viden og kunnen. I  sådanne  tilfælde  indkalder  SLV  ofte  fartøjschefen  til  en  samtale  for  at bibringe den pågældende en forståelse af de korrekte procedurer og sagens rette sammenhæng. Denne fremgangsmåde vælges  af hensyn til straffrihed, og det er vurderi n- gen,  at  denne  måde  at  håndtere  spørgsmålet  på  mødes  med  tilfredshed blandt brugerne, ligesom rapporterne og den aktion, de giver anledning til, drøftes  livligt  i  privatpilotkredse.  Dette  forhold  har  i  sig  selv  en  gunstig effekt for flyvesikkerheden. G. Informationsvirksomhed SLV har i de forløbne 3 år regelmæssigt informeret brugere, interessenter og offentligheden om BL 8 -10 rapporteringssystemet og om anvendelsen af dette, dels gennem de regelmæssige kontakter med virksomheder og en- keltbrugere, dels gennem udgivelse af et antal publikationer: Rapport  om  indrapporterede  flyvesikkerhedsmæssige  begivenheder  i perioden  august  2001  –  februar  2003,  udgivet  i  trykt  form  31.  maj 2002; Flyvesikkerhedsmæssige  begivenheder  indrapporteret  til  SLV  i  2002, udgivet i trykt form 28. februar 2003; BL 8-10 Nyhedsbrev nr. 1, udgivet i elektronisk form i december 2003; BL 8-10 Nyhedsbrev nr. 2, udgivet i elektronisk form i april 2004; BL 8-10 Nyhedsbrev nr. 3, udgivet i elektronisk form i juli 2004; samt Flyvesikkerhedsmæssige  begivenheder  indrapporteret  til  SLV  i  2003, udgivet i trykt form august 2004. De trykte publikationer er distribueret bredt til hele markedet samt til øvri- ge interessenter. De elektroniske publikationer har, ligesom de trykte årsrapporter, været til rådighed  på    www.slv.dk  og  oplysninger  herom  er  udsendt  ad  SLV’s  nor- male informationskanaler.
Side 12 af 13 Det er hensigten også fremover at udsende den årlig  e rapport i trykt form og supplere med kvartalsvise elektroniske nyhedsbreve. 3.3 Vurderingen af rapporteringssystemet Det  er  vurderingen,  at  rapporteringssystemet  generelt  er  blevet  positivt modtaget af brugerne og ses som en mulighed for forbedring af de daglige ope rationer. Samtidigt  har  SLV  ligeledes  stor  fordel  af  systemet,  idet  det  giver  mulig- hed for bedre planlægning og prioritering af  tilsynsindsatsen, som i højere grad end tidligere kan målrettes, bl.a. på baggrund af  de indkomne rappo  r- ter. Rapporteringssystemet var ved dets indførelse unikt og har dannet forbille- de  for  tilsvarende  systemer,  senest  for  et  EU-direktiv  om  indberetning  af hændelser indenfor civil luftfart. 3.4 Relationer til Direktiv 2003/42/EF Direktiv 2003/42/EF stiller krav om, at medlemsstaterne skal etablere et rapporteringssystem, der i det væsentlige er identisk med det system, der siden august 2001 har været anvendt efter reglerne i BL 8 -10. Direktivet går dog lidt videre end det nuværende danske system, idet der stilles krav om, at også personer, der udfører Ground Handling og visse teknikere, der arbejder med elektroniske hjælpemidler, skal rapportere. BL 8 -10 skal derfor ændres og ændringen skal være i kraft senest 4. juli 2005. Det er hensigten i forbindelse med disse ændringer samtidig at inkorporere enkelte forslag til ændringer modtaget fra brugerne, og som hovedsagelig er mindre redaktionelle ændringer samt en mere præcis angivelse af hvad og hvornår visse begivenheder skal indb erettes. 4. Afslutning Som  det  fremgår  a f  ovenstående,  har  rapporteringssystemet,  således  som det blev indført i 2001, virket efter hensigten, og det danske rapporterings- system har dannet forbillede for et EU-direktiv (2003/42/EF) om etablering af tilsvarende systemer i de øvrige medlemslande med en fælles europæisk database over indberetninger. Arbejdet med de nødvendige tilpasninger, således at BL 8 -10 vil komme i fuld  overensstemmelse  med  EU-direktivet  om  indberetning  af  hændelser
Side 13 af 13 indenfor civil luftfart, er påbegyndt, og en revideret udgave a f bestemmel- sen forventes udsendt indenfor den nærmeste fremtid.