Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
:
:
:
:
31. marts 2005
200
-3
JRV, lokaltelefon 2 34 73
2. Kontor
Redegørelse til Folketingets Trafikudvalg om obligatorisk rap-
porteringssystem indenfor luftfarten
1. Indledning
Baggrunden for det obligatoriske rapporteringssystem
Ved lov nr. 340 af 16. maj 2001 blev der skabt hjemmel til at indføre et
obligatorisk rapporteringssystem om mindre driftsforstyrrelser af betyd-
ning for flyvesikkerheden. Det overordnede formål med lovforslaget er at
øge flyvesikkerheden ved at indsamle en større mængde af oplysninger om
driftsforstyrrelser og andre irregulære forhold af betydning for flyvesik-
kerheden. Rapporteringerne er undergivet tavshedspligt, ligesom der er
straffrihed for den rapporterende.
Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at det er afgørende for muli g-
heden for at indsamle så mange oplysninger som muligt om driftsforsty r-
relser og andre irregulære forhold, at de personer, der har viden om og der-
for kan rapportere om sådanne forhold, ikke risikerer, at indrapporteringen
til myndighederne kan komme dem til skade i form af straffesager, der
ellers ikke ville være blevet rejst, fordi myndighederne ikke ville have haft
kendskab til forholdet.
Straffriheden er også en konsekvens af forbuddet i den europæiske menne-
skerettighedskonvention mod selvinkriminering. Det fremgår endvidere, at
det er tilsvarende vigtigt, at der sker en beskyttelse af oplysningskilden,
således at den pågældende heller ikke risikerer andre ulemper ved indra p-
porteringen, for eksempel offentliggørelse af forholdet.
Lovforslaget blev implementeret ved udsendelse af BL 8-10 Bestemmel-
ser om obligatorisk indrapportering af flyvesikkerhedsmæssige begiven-
heder, der trådte i kraft den 15. august 2001. De flyvesikkerhedsmæssige
begivenheder skal indrapporteres til Statens Luftfartsvæsen (SLV), som
administrerer ordningen, og BL 8-10 opstiller reglerne for 4 forskellige
former for rapporter, nemlig: