Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed : : : : 30. marts 2005 222 - 29 TS 2. Kontor Grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om rettighederne for personer med nedsat mobilitet i forbindelse med flyrejser, KOM(2005) 47 endelig Resumé: Med henblik på at sikre, at personer, der af den ene e  ller anden grund er bevægelseshæmmede, kan have samme mulighed som alle andre for at rejse med fly, foreslår Kommissionen, at det forbydes at diskrimin ere mod bevægelseshæmmede i forbindelse med bestilling og gennemførelse af flyrejser,  samt  at  der  sikres  bevægelseshæmmede  den  nødvendige  gratis assistance i forbindelse med flyrejser. 1. Formål og indhold Forslaget  er  fremsendt  den  21.  februar  2005  i  engelsk  sprogversion.  For- slaget er fremsat under henvisning særligt til Traktatens artikel 80, stk.2, og skal  vedtages  efter  proceduren  i  artikel  251  (om  fælles  beslutningstagen med Parlamentet). Formålet  med  forslaget  er  at  forhindre  diskriminering  mod  bevægelse s- hæmmede i forbindelse med bestilling og  gennemførelse af flyrejser samt at sikre bevægelseshæmmede den nødvendige gratis assistance i forbindel- se med flyrejser. Kommissionen tager som sit udgangspunkt, at personer, der af den ene el- ler  anden  grund  er  bevægelseshæmmede,  bør  have  samme  mulighed  som alle andre for at rejse med fly – og med alle andre transportformer, som der er vedtaget eller vil blive foreslået lignende regler for. For flytransportens vedkommende er dette blevet bekræftet af Kommissio- nens konsultationer med interesserede parter. Der har også her været eni g- hed  om,  at  kun  sikkerhedsgrunde  skal  kunne  betyde  afvigelser  herfra,  og om, at de bevægelseshæmmede skal have alle ydelser stillet gratis til rådi g- hed, således at omkostningerne fordeles på samtlige flypassagerer.   Der har imidlertid været uenighed mellem luftfartsselskaber og lufthavne om, hvem af parterne der skal have ansvaret for assistancen i lufthavnene.
Side 2 af 3 Kommissionen foreslår, at lufthavnsledelsen skal have det centrale a nsvar. Denne kan lade lufthavnen udføre opgaverne selv eller overlade opgaver til andre. Finansieringen skal skaffes fra luftfartsselskaberne i forhold til deres samlede antal passagerer i den pågældende lufthavn. Det  forbydes  at  nægte  at  reservere  en  flybillet  til  en  bevægelseshæmmet person og at nægte at transportere en sådan passager, hvis den pågældende møder  frem  på  det  fastsatte  tidspunkt  og  sted.  Kun  i  særlige  tilfælde  kan sikkerhedshensyn medføre afvigelser herfra. Ved  afrejse  fra  en  lufthavn  skal  en  bevægelseshæmmet  passager,  der  har anmeldt sig mindst 24 timer forud, efter en nærmere specificeret liste gratis have hjælp og have stillet faciliteter til rådighed af lufthavnen, sådan at den pågældende kan nå sit fly. Hvis passageren ikke har anmeldt sig, skal luf  t- havnen udfolde alle rimelige anstrengelser, sådan at flyet kan nås. Samme fulde assistance skal ydes ved ankomster, mens der ved transit skal udfol- des alle rimelige anstrengelser. Lufthavnsledelsen  i  lufthavne  med  mere  end  2  millioner  passagerer  årligt skal  fastsætte  kvalitetsstandarder  for  sin assistance  efter  konsultation med luftfartsselskaber  og  organisationer  for  bevægelseshæmmede.  Disse  stan- darder skal offentliggøres. Et luftfartsselskab og en lufthavn kan aftale en højere standard mod separat betaling fra luftfartsselskabet. Forslaget  fra  Kommissionen  regulerer  også  servicekrav  til  luftfartsselsk a- berne  for  bevægelseshæmmede  ombord,  men  i  væsentligt  mindre  omfang end kravene til lufthavnene. Endelig  foreslås  det,  at  medlemsstaterne  skal  udpege  nationale  instanser, der skal hån dhæve forordningen og tage sig af klager, og medlemsstaterne skal fastsætte bøder for overtrædelse. Forordningen  skal  være  gældende  for  alle  bevægelseshæmmede  passage- rer, der flyver fra, ankommer til eller rejser gennem en EU-lufthavn - eller flyver fra en lufthavn i et tredjeland til EU, hvis flyvningen er en del af en rejse,  der  indledtes  i  EU,  og  hvor  det  transporterende  selskab  er  et  EU- luftfartsselskab. 2. Gældende dansk lovgivning på området Ud  over  generelle  regler  for  bygningers  tilgængelighed  er  der  ikke  dansk lovgivning, der regulerer forholdene for bevægelseshæmmede i forbindelse med flyrejser. Forslaget skønnes ikke at ville have lovgivningsmæssige konsekvenser. 3. Høring
Side 3 af 3 Forslaget er sendt i høring til relevante høringsparter, men svarene er end- nu ikke modtaget. Der vil blive fremsendt supplerende grundnotat efter hø- ringsfristens udløb. 4. Dansk holdning Den danske regering er umiddelbart generelt positivt indstillet over for for- slaget fra Kommissionen, idet man er enig i hovedprincippet om, at perso- ner,  der  af  den  ene  eller  anden  grund  er  bevægelseshæmmede,  bør  have samme mulighed som alle andre for at rejse med fly. 5. Forhandlingssituationen Der skønnes ikke at ville være stor uenighed i Rådet om forslaget. 6.  Statsfinansielle,  samfundsøkonomiske,  miljømæssige  og  andre  kon- sekvenser Forslaget skønnes ikke at ville have sådanne konsekvenser. 7. Nærheds- og proportionalitetsprincipperne I sit forklarende memorandum nævner Kommissionen, at mange passagerer med nedsat mobilitet rejser mellem medlemslandene og derfor vil have stor nytte af beskyttelse, som er harmoniseret på et højt niveau. Uden harmon i- sering vil de i bedste fald have forskelligartede rettigheder og i værste fald ingen rettigheder, og de  vil derved have svært  ved  præcist at kende deres rettigheder. Uden harmonisering vil luftfartsselskaberne skulle arbejde un- der  forskelligartede  regler  og  derved  imødese  besværlige  procedurer  og højere omkostninger. Regeringen  finder  på  det  foreliggende  grundlag,  at  nærhedsprincippet  er overholdt, idet en harmoniseret beskyttelse af rettighederne for luftfartspas- sagerer med nedsat mobilitet bedst kan løses på fællesskabsniveau. De foreslåede foranstaltninger findes ligeledes at stå i et rimeligt forhold til formålet  med  forordningen,  således  at  også  prop   ortionalitetsprincippet  er overholdt.