Baggrund 1.   Trafikministeriet   og    Justitsministeriet   er   i   øjeblikket   ved   at   skabe   en   struktur   på køreprøveområdet som – ud fra et køreprøvesagkyndigt synspunkt – er både kaotisk, ineffektiv og uhensigtsmæssig.   2.   Hensigten  er  at  opgaven  skal  overgå  til  Politiet  senest  31.  december  2005.  Indtil  da  skal  det privatiserede Statens Bilinspektion – nu Applus+ - udføre opgaven med de sagkyndige der hele tiden har løst opgaven.   3.   Tanken er at politiet i det kommende år selv vil uddanne et minimum af sagkyndige til at udføre opgaven. En opgave de vil få særdeles svært ved at løse såvel fagligt som personalemæssigt fordi man simpelthen har ikke det tilstrækkelige mandskab til at udføre opgaven på betryggende vis.   4.   Vi  mener  ikke  at  køreprøveområdet  på  nogen  meningsfuld  måde  kan  siges  at  være  en politiopgave og er derfor et spild af politifaglige ressourcer 5.   På den anden side står op til 50 mand fra Statens Bilinspektion der er uddannet målrettet mod køreprøveområdet og har udført denne opgave til alles tilfredshed i mange år. De har udsigt til at  miste  deres  beskæftigelse  uden  varsel,  samtidigt  med  at  man  nægter  at  bruge  deres  faglige ekspertise. 6.   Landsforeningen af Bilsagkyndige, Dansk Kørelæreunion og de køreprøvesagkyndige finder at situationen  er  helt  uholdbar.  Vi  mener  at  man  skal  søge  en  løsning  der  sigter  mod  helt  at privatisere  opgaven  fuldstændigt  og  dermed  benytte  den  eksisterende  ekspertise  hos  de køreprøvesagkyndige.   7.   Det  sikrer  samtidigt  at  samfundet  sparer  de  politimæssige  ressourcer  der  er  forbundet  med opgaven, således at politifolk kan lave det de er uddannet til, nemlig politiarbejde.   Ad 2 I henhold til brev fra Justitsministeriet Civil- og Politiafd. Til Folketingets Retsudvalg, sagsnr.: 2004-84-0332  Dok.: FRM20851 Ad  3  Politiet  skal  bruge ca.  60  mand  som  først  skal  have  3  store  kørekort,  lastbil,  vogntog  og  bus, derefter  uddannes  som  køreprøvesagkyndig  som  tager  mellem  3½  og  7  uger,  men  får  derved  ikke tilstrækkelig teknisk viden om store køretøjer, som netop er vigtigt. Ad  4  I  landene  omkring  Danmark  er  køreprøver  organiseret  på  private  hænder  og  det  fungerer upåklageligt. Ad 5 De godt og vel 50 mand fra Statens Bilinspektion har stor erfaring med store køretøjer. Den tekniske udvikling er i voldsom vækst hvorfor det må forventes at kendskabet til lastbilers og bussers indretning og opbygning vil kræve indgående teknisk mekanisk viden og erfaring. En erfaring man kun kan får og vedligeholder ved jævnligt at arbejde med store køretøjerne således som vi, som bilsagkyndige gør i synshallerne. Ulykker med store køretøjer er ofte meget alvorlige. Ad  6  De  køreprøvesagkyndige  fra  Statens  Bilinspektion  har  endvidere  stor  erfaring  i  afholdelse  af Vejledende  Helbredsmæssig  Køretest,  hvor  man  ved  denne  form  for  test  skal  finde  ud  af  hvilken
indretning, især personbiler, skal ændres til for at en handicappet person kan være fører af bilen, det kræver virkelig teknisk indsigt i en bils indretning. Ad  7  At  man  ønsker  at  politiet  skal  udføre  opgaverne  er  også  imod  politiforliget.  Hvor  man  har vedtaget at politiet kun skal udføre politiarbejde.    Harry Bjørn Petersen Talsmand for køreprøvesagkyndige i LaB