Baggrund
1. Trafikministeriet og Justitsministeriet er i øjeblikket ved at skabe en struktur på
køreprøveområdet som ud fra et køreprøvesagkyndigt synspunkt er både kaotisk, ineffektiv
og uhensigtsmæssig.
2. Hensigten er at opgaven skal overgå til Politiet senest 31. december 2005. Indtil da skal det
privatiserede Statens Bilinspektion nu Applus+ - udføre opgaven med de sagkyndige der hele
tiden har løst opgaven.
3. Tanken er at politiet i det kommende år selv vil uddanne et minimum af sagkyndige til at udføre
opgaven. En opgave de vil få særdeles svært ved at løse såvel fagligt som personalemæssigt fordi
man simpelthen har ikke det tilstrækkelige mandskab til at udføre opgaven på betryggende vis.
4. Vi mener ikke at køreprøveområdet på nogen meningsfuld måde kan siges at være en
politiopgave og er derfor et spild af politifaglige ressourcer
5. På den anden side står op til 50 mand fra Statens Bilinspektion der er uddannet målrettet mod
køreprøveområdet og har udført denne opgave til alles tilfredshed i mange år. De har udsigt til
at miste deres beskæftigelse uden varsel, samtidigt med at man nægter at bruge deres faglige
ekspertise.
6. Landsforeningen af Bilsagkyndige, Dansk Kørelæreunion og de køreprøvesagkyndige finder at
situationen er helt uholdbar. Vi mener at man skal søge en løsning der sigter mod helt at
privatisere opgaven fuldstændigt og dermed benytte den eksisterende ekspertise hos de
køreprøvesagkyndige.
7. Det sikrer samtidigt at samfundet sparer de politimæssige ressourcer der er forbundet med
opgaven, således at politifolk kan lave det de er uddannet til, nemlig politiarbejde.
Ad 2 I henhold til brev fra Justitsministeriet Civil- og Politiafd. Til Folketingets Retsudvalg, sagsnr.:
2004-84-0332 Dok.: FRM20851
Ad 3 Politiet skal bruge ca. 60 mand som først skal have 3 store kørekort, lastbil, vogntog og bus,
derefter uddannes som køreprøvesagkyndig som tager mellem 3½ og 7 uger, men får derved ikke
tilstrækkelig teknisk viden om store køretøjer, som netop er vigtigt.
Ad 4 I landene omkring Danmark er køreprøver organiseret på private hænder og det fungerer
upåklageligt.
Ad 5 De godt og vel 50 mand fra Statens Bilinspektion har stor erfaring med store køretøjer. Den
tekniske udvikling er i voldsom vækst hvorfor det må forventes at kendskabet til
lastbilers og
bussers indretning og opbygning vil kræve indgående teknisk mekanisk viden og erfaring. En
erfaring man kun kan får og vedligeholder ved jævnligt at arbejde med store køretøjerne således
som vi, som bilsagkyndige gør i synshallerne. Ulykker med store køretøjer er ofte meget alvorlige.
Ad 6 De køreprøvesagkyndige fra Statens Bilinspektion har endvidere stor erfaring i afholdelse af
Vejledende Helbredsmæssig Køretest, hvor man ved denne form for test skal finde ud af hvilken