Lolland den 22 marts 2005
Til Trafik- og Energiminister Flemming Hansen
Vedrørende: Konkurrenceforhold på danske indenrigs færgeruter
Nedenstående organisationer stiller sig undrende overfor dine afvisende udtalelser til bl.a.
Danmarks Radio mandag den 14 marts kl.16 angående at lade
skibe på
indenrigsruter blive registreret i DIS.
Vores udgangspunkt for denne henvendelse er den situation ruten Spodsbjerg/Tårs
(Scandlines Sydfynske) er kommet i rent konkurrencemæssigt.
Vi er her vidne til at tysk rederi kan sejle på ruten under tysk flag og herved få et givent
tilskud af den tyske stat per ansat medarbejder, svarende til ca. 6 millioner kroner.
Det er selvfølgeligt uholdbart at registrere et dansk rederi skal risikere sig slået af banen
på en indenrigsrute pga. et udenlandsk rederi kan oppebære statsstøtte i konkurrencen på
ruten.
Det må du som ansvarlig minister sikre dig ikke kan finde sted.
En af mulighederne for at løse dette problem ville efter vores opfattelse være at indføre
DIS-ordningen på indenrigsruterne.
Dette problem kan gentage sig i forbindelse med udliciteringsrunderne på f. eks Bøjden -
Fynshav, Ærø og Samsø.
Det var jo netop den uholdbare konkurrence fra den tyske ordning der medførte at
udenrigsruterne kom i DIS i 2000.
Muligheden af at indenrigsruterne kan komme i DIS er jo samtidig en løsning på
drøftelserne om konsekvenserne af storebæltsforliget idet denne type støtte jo ikke er i
strid med EUs statsstøtteregler.
Når vi som faglige organisationer ikke har indvendinger mod denne løsning skal det ses
på baggrund af at DIS-loven på færgeområdet fraviger §10 stk 2 og 3 lige som vi
forudsætter at forudsætningen for tilladelsen til at overgår til DI S er at der ikke sker
forringelser af de bestående overenskomster bortset fra omskrivningen af lønnen til
nettoløn.
Det har organisationerne tidligere vist at man var i stand til at løse.
På vegne af Sømændenes Forbund, R estaurantionsbranchens Forbund og
Maskinofficererne i Scandlines DK A/S
Peter Vindum, tlf. 23232003