1 Folketingets Trafikudvalg Christiansborg, den 23. marts 2005 EU-konsulenten EU-sager på  Trafikudvalgets område  i 2005 Det  fremgår  af  Folketinget  forretningsorden  (§  7,  stk.2),  at  hvert  fagudvalg  behandler  de EU-sager, der berører fagudvalgets ansvarsområ de. EU    vil    i    indeværende    år     behandle    en    række    forslag    til    EU-regler,    der    berører Trafikudvalgets ansvarsområde. Som eksemp el kan nævnes forslaget om en ”Eurovignette”,  der  drejer  sig  om  opkrævning  af  afgifter  på  tunge  erhvervskøretøjer  for brug af visse infrastrukturer i EU. Denne  info-note  indeholder  i  den  forbindelse  en  foreløbig  oversigt  over  kommende  EU- sager  i  2005,  der  kan  forventes  at  berøre  Trafikudvalget.  Det  skal  dog  understreges,  at oversigten  ikke  er  udtømmende,  da  den  er  baseret  på  foreløbige   oplysninger,  og  da vægten er lagt på  EU-lovgivning (forslag til direktiver og forordninger). Som   bilag   er   endvidere   vedlagt   en   summarisk   redegørelse   for   EU’s   kompetence   og beslutningsprocesser i sager, der vedrører Trafikudvalgets ansvarsområde. Info-noten indeholder følgende 3 afsnit: 1) Forslag til EU-lovgivning, som det luxembourgske formandskab forventer vil blive sat på   dagsordenen for  Rådets   (Transport, telekommunikation  og  energi)  møder i første halvdel af 2005. Der kan være tale om nye forslag eller om verserende sager. 2) Forslag til EU-lovgivning fra Kommissionens arbejdsprogram for hele 2005, som vil kunne berøre Trafikudvalget. 3) Verserende  sager,  der  pt.  ikke  figurerer  på   Rådets  ( Transport,  telekommunikation  og energi)   dagsordener,   men   som   ifølge   Kommissionen   afventer   EU-institutionernes stillingtagen. Det  bemærkes,  at  for  så  vidt  angår    nye  forslag  til  EU-lovgivning,  har  Folketinget  –  og herunder Trafikudvalget  – mulighed for at iværksætte en kontrol af forslagets overholdelse af nærhedsprincippet.
2 1.  Forslag   til   EU-lovgivning   m.m.   på    Rådets (Transport, telekommunikation og energi) foreløbige dagsordener På    grundlag    af    de    foreløbige    dagsordener,    som    det    luxembourgske formandskab   har   offentliggjort,   er   nedenfor   angivet   de   forslag   til   EU- lovgivning   m.m.,   der   forventes   behandlet   på   rådsmøderne     (Transport, telekommunikation og energi) og som berører Trafikudvalgets ansvarsområde. Der    er    tale    om    udvalgte    punkter    fra    de    foreløbige dagsordener.  Det  skal  ligeledes  understreges,  at  de  foreløbige  dagsordener netop  er  foreløbige,  og  at  punkter  på  dag sordenerne  ændres,  tilføjes  eller fjernes af formandskabet helt op til kort før rådsmødernes afholdelse. Rådsmøde ( Transport, telekommunikation og energi) den 21 . april 2005 Eurovignette   –   Forslag   til   ændring   af   Europa-Parlamentets   og Rådets  direktiv  1999/62/EF  af  17.  juni  1999  om  afgifter  på  tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer Politisk enighed Forslaget   har   til   formål   at   harmonisere   betingelserne   for   opkrævning   af vejafgifter   og   brugsafgifter   ved   benyttelse   af   infrastruktur.   Forslaget   skal tilvejebringe muligheder for, at vejafgifter kan differentieres efter lokale forhold (herunder   eksterne   omkostninger)   og   dermed   give   medlemsstaterne   bedre muligheder for at optimere udnyttelsen af vejnettet. Forslag   til   forordning   om   rettigheder   og   pligter   gældende   for passager  passagerers  i  international  togtrafik  -  Kom  (2004)  143  (en del af 3. jernbanepakke) Generel tilgang Forslaget sigter mod at ligestille rettigheder for passagerer i togtrafikken med de nuværende rettigheder for flypassagerer. Forslag  til  forordning  om  erstatning  ved  manglende  overholdelse  af kontraktlige    kvalitetskrav    i     forbindelse     med    jernbanefragt    - Kom (2004) 144 (en del af 3. jernbanepakke) Generel tilgang Med forslaget ønsker Kommissionen at højne kvaliteten af jernbanefragttjenester. Der skal i henhold til forslaget indføres minimumsstandarder i de kontrakter, der indgås mellem jernbaneselskaberne og kunderne.    Der    er    aftalefrihed    med    hensyn    til    det    præcise    indhold    af kvalitetsforpligtelserne,   men   formålet   med   forslaget   er   at   fastsætte,   hvilke kvalitetselementer der konsekvent skal indgå.
3 Forslag til forordning om Marco Polo II-programmet Kom (2004) 478 Generel tilgang Marco    Polo    programmet    giver    økonomiske    tilskud    til    forbedring    af godstransportsystemets  miljøpræstationer.  Sigtet  er  at  aflaste  vejnettet  samt  at fremme intermodale transportformer. Forholdet til 3.lande på flytrafikområdet o   Status for EU-US- forhandlingerne o   Kommissionens    meddelelse    om    udviklingen    i    EU’s    eksterne lufttrafikpolitik Forslag    til    forordning   om    rettigheder    for    bevægelseshæmmede flypassagerer - Kom (2005) 47 Generel tilgang Forslaget indebærer en harmonisering af reglerne/rettighederne for bevægelseshæmmede flypassagerer. Forslag   til   forordning   om   flypassagerers   ret   til   at   vide,   hvilket luftfartsselskab de rejser med - KOM(2005)48 Generel tilgang Formålet  med  forsl aget  er  at  sikre  flypassagerers  ret  til  oplysning  om  hvilket flyselskab    de    flyver    med    samt,    at medlemslandene    effektivt    udveksler oplysninger om alle sikkerhedsrelevante oplysninger om flyselskaberne. Rådsmødet  ( Transport,  telekommunikation  og  energi)  27.  &  28.  juni 2005 Forslag til direktiv om adgang til markedet for havnetjenester -  kom (2004) 654 Generel tilgang De omfattede havnetjenester er lodsning, bugsering, trosseføring, godshåndtering og passagerbetjening. Forslag til forordning om offentlig transport på landjorden (på vej og med tog) Politisk vedtagelse Forslaget har til formål at fastlægge rammerne for offentlig transport på vej eller med tog, for dermed  at imødegå den juridiske usikkerhed som EF -Domstolens praksis har skabt på området (Altmark  -  og Combus-dommene mfl.). Forholdet til 3.lande på flytrafikområdet Status for EU-US- forhandlingerne Forslag    til    forordning    om   rettigheder    for    bevægelseshæmmede flypassagerer - Kom (2005) 47 Mulig politisk enighed
4 Forslag   til   forordning   om   flypassagerers   ret   til   at   vide,   hvilket luftfartsselskab de rejser med - KOM(2005)48 Mulig politisk enighed Forslag til ændring af direktiv 96/67 om adgang til ground handling- markedet i Fællesskabets lufthavne Generel tilgang ”Ground     handling-ydelser”     omfatter     bagagehåndtering,     forpladshandling, brændstof-   og   oliepåfyldning,   fysisk   håndtering   af   fragt   og   post   mellem lufthavnsbygningen  og  flyet  i  forbindelse  med  såvel  indgående  og    udgående fragt og post som fragt og post i transit. Forslag  til  direktiv  om  fælles  regler  for  certificering  af  flyveledere - Kom (2004) 473 Mulig politisk enighed 2.  Nye   initiativer   (herunder   lovgivning)   i   Kommissionens arbejdsprogram   for   2005,   der   berører     Trafikudvalgets ressort Det  fremgår  af  Kommissionens  arbejdsprogram  for  2005,  at  Kommissionen vil   prioritere   nedenstående    initiativer   højt.   Forslagene   skal   vedtages   af Kommissionen    før    de    går    videre    i    EU’s    lovgivningsproces.     Det    af Kommissionen  anslåede  ti dspunkt  for  vedtagelse  er  anført  i  parentes  efter forslagets titel. Meddelelse  og  forslag  til  forordning  om  udvidelse  af  kompetencerne for Det europæiske Luftsikkerhedsagentur. (juni 2005) Meddelelsen indeholder en oversigt over de forskellige faser i udvidelsen af  luftsikkerhedsagenturets  beføjelser  og  forslaget  til  forordning  udgør lovgrundlaget for den første fase af denne udvidelse. Forslag til vedtagelse af projektstruktur for SESAME (Single European Sky Implementation programme) (december 2005) SESAM-programmet   anslås   af   Kommissionen   til   at   koste   omkring 200 mio.  €  om   året  i  perioden  2007 -2017,  og  der  er  derfor  behov  for  en robust og effektiv administrativ struktur til at styre projektet. Meddelelse  og  forslag  til  direktiv  om  en  bedre  transportsikkerhed m.m. gennem etableringen af et europæisk område med politimæs sigt og efterforskningsmæssigt samarbejde (december 2005) Udover de ovenstående  højt prioriterede initiativer forventer Kommissionen at   fremkomme   med   yderligere   en   række   initiativer   på    Trafikudvalgets område i løbet af 2005 . Blandt de væsentligste kan her nævnes:
5 Forslag    til    forordning    om    pligt    for    flyselskaber    til    at    levere information  til  flypassagerer  mhp.  sammenligning  af  service  m.m. (marts 2005) CAPRS    (Community    Air    Passenger    Reporting    System)    skal    give flypassagerer    adgang    til    statistik    og    oplysninger    om    forsinkelser, overbookning  og  bagagehåndtering  m.m.  for  de  firskellige  europæiske luftfartsselskaber. Forslag til direktiv om lufthavnsafgifter. (juni 2005) Forslaget  skal  definere  grundlaget  for  de  afgifter  som  luftfartsselskaber betaler    for    brug    af    lufthavne.    Afgiftsgrundlaget    skal    baseres    på principperne om gennemsigtighed og ikke–diskrimination. Forslag til direktiv om sikkerhed på vejene (juni 2005) Forslaget   fastsætter   minimumskrav,   der   skal   sikre   en   ensartet   høj sikkerhed    for    nye    og    eksisterende    veje,    der    er    en    del    af    Det Transeuropæiske Vejnetværk. Forslag   til   direktiv   om   særlige   sidespejle   (uden   døde   vinkler)   til allerede eksisterende erhvervskøretøjer. (juni 2005) De  nuværende  regler  om  særlige  sidespejle  gælder  udelukkende  for  nye erhvervskøretøjer Forslag til forordning om et fælles system til fordeling af begrænsede flytrafikrettigheder (del af Open Skies og forhandlingerne med USA) (juni 2005) Forslaget udgør rammen for medlemslandenes mulighed for at forhandle separate  aftaler  om  begrænsede  flytrafikrettigheder  på  plads  med  f.eks. USA. Forslag til direktiv om pligt til at bruge billys om dagen (juni 2005) Kommissionen  henviser  til  en  række  videnskabelige  undersøgelser,  der viser,   at   motorkøretøjers   brug   af   lys   om   dagen   sænker   antallet   af trafikuheld. Forslag til forordning om tildeling af ”slots” i lufthavnene (september 2005) Forslaget  indebærer  et  system  for  tildeling  af  ”slots”  i  lufthavne,  dvs tildeling af ankomsttider for fly m.m.
6 Forlag   til   direktiv   om   flypassagers   rettigheder   i   forbindelse   med flyselskabers konkurs. (september 2005) Forslag  til  direktiv  om  harmonisering  af  visse  minimumsklausuler  i kontrakter om vejtransport. (september 2005) Forslaget    lægger    op    til    obligatoriske    klausuler    om    eksempelvis prisændringer som følge af højere brændstofudgifter m.m. i kontrakter om vejtransport. Forslag     til     forordning     om     ændring     af     forordningerne     om lufttransportlicens, om passager- og godstariffer for luftfartstjenester m.m. (oktober 2005) Forslag  til  direktiv  om  transport  af  farligt  gods,  herunder  nukleart materiale. (oktober 2005) Forslag  til  forordning  om  passagerers  og  handicappedes  rettigheder ved bustransport (december 2005)
7 3.  Verserende   sager,   der   pt.   ikke   figurerer   på    Rådets (Transport,   telekommunikation   og   energi)   dagsordener, men som ifølge  Kommissionen afventer EU-institutionernes stillingtagen. Kommissionen har i sit arbejdsprogram for 2005 angivet en række sager, der berører    Trafikudvalgets    område,     og    som    afventer    EU-institutionernes stillingtagen.  Der  er  med  andre  ord  tale  om  forslag,  som  Kommissionen allerede  har  fremsat,  og  som  afventer  behandling  i  Rådet  og/eller  Europa - Parlamentet,  men som  pt. ikke er sat på  Rådets (  Transport,  telekommunika- tion og energi) dagsorden. Forslag til ændring af forordning om harmonisering af tekniske regler og administrative procedurer inden for den civile luftfart - Kom (2004) 73. Forslag  til  forordning  om  generelle  regler  for  Fællesskabets  finansielle støtte   inden   for   transeuropæiske   transport-   og   energinet   og   om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 2236/95  - Kom 2004 (475). Forslag til forordning om gennemførelse af etablerings- og ibrugtagningsfasen   samt   driftsfasen   af   det   europæiske   program   for satellitbaseret radionavigation - Kom (2004) 477. Forslag   til   direktiv   om   certificering   af   togpersonale,   der   fremfører lokomotiver og tog på jernbanenettet i Fællesskabet  - Kom (2004) 142 . Forslag til forordning om internationale jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser - Kom (2004) 143. Forslag   forordning   om   erstatning   ved   manglende   overholdelse   af kontraktlige    kvalitetskrav    i    forbindelse    med    jernbanefragt Kom (2004) 144. med venlig hilsen Christian Dubois (3611)
Bilag 1 8 EU’s kompetence og beslutningsprocedurer i sager, der berører Trafikudvalgets område I.  EU’s  kompetence  (hvilke  regler  kan  EU  vedtage  på  de områder, som  Trafikudvalget beskæftiger sig med?) Ifølge EF-traktaten skal EU gennemføre en fælles politik transportområdet.   Rationalet   er   her,   at   et   velfungerende   indre   marked forudsætter  et  velfungerende  transportsystem  uden  for  store  forskellige  fra det ene medlemsland til det andet. Den   fælles   transportpolitik   omfatter   fælles   regler   for   transporter   med jernbane, ad landeveje, ad sejlbare vandveje (floder og kanaler), til søs samt luftfart. Transport er i denne sammenhæng alene den virksomhed, der består i at flytte en person eller en genstand fra et område til et andet, hvorimod erhverv i nær tilknytning   til   sådan   virksomhed,   f.eks.   spedition   og   rejsebureau,   som hovedregel er omfattet af andre bestemmelser/politikker i traktatgrundlaget. Endvidere finder transportreglerne principielt anvendelse på både national og international transport ogfor både gods - og persontransport. II.  Beslutningsprocedure Den anvendte beslutningsprocedure afhænger af hvilket politikområ de, der er tale  om.  Med  andre  ord  afhænger  beslutningsproceduren  -  ligesom  EU’s kompetence - af hvilken bestemmelse i traktaten, der anvendes som grundlag. Som alt overvejende hovedregel er det den såkaldte ” fælles beslutningstagen”, der anvendes de sager , der hører under Trafikudvalgets ansvarsområde  (jf. EF-traktatens artikel 71). Det   indebærer,   at   Rådet   træffer   beslu tninger   med   kvalificeret   flertal   på grundlag af et forslag fra Kommissionen (initiativmonopol) ligesom Europa- Parlamentet  deltager  som  ligeværdig  medlovgiver.  Europa-Parlamentet  har således  mulighed  for  helt  at  forkaste  et  forslag  til  EU -regler,  når  det  er  den fælles beslutningstagen, der anvendes.