Transport- og Energiministeriet marts 2005 Udkast Forslag til Lov om ændring af lov om havne (Skibsrelaterede hjælpetjenester) § 1 I lov nr. 326 af 28. maj 1999 om havne, som ændret ved lov nr. 1221 af 27. december 2003, foretages følgende ændringer: 1. Overalt i loven ændres ”Trafikministeren” til: ”Transport- og energiministeren”, ”trafikministeren” til: ”transport- og energiministeren”, ”Trafikministeriets” til ”Transport- og Energiministeriets” og   ”Trafikministeriet” til ”Transport- og Energiministeriet”. 2. § 9, stk. 6, indsættes efter ”havnerelateret operatørvirksomhed”: ”og skibsrelaterede hjælpetjenester, herunder lodsning, bugsering og trosseføring,”. 3. I § 9 indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:   ”Stk. 7. Tilladelse til at forestå skibsrelaterede hjælpetjenester efter stk. 6 indføres som en forsøgsor d- ning og kan kun meddeles, hvis havnen kan dokumentere, at den i de seneste 3 år har haft en årlig god  s- omsætning på mindst 3 millioner tons gods, og at dens behov for skibsrelat erede hjælpetjenester ikke er opfyldt. Skibsrelaterede hjælpetjenester skal udøves i et skattepligtigt selskab, og aktiviteterne skal ud- skilles fra den øvrige havnedrift i et selvstændigt selskab. Selskabet kan ejes og drives sammen med private aktører, og selskabet kan udføre forskellige former for skibsrelaterede hjælpetjenester. Tilladelse kan meddeles med en gyldighedsperiode på op til 5 år. Tilladelsen bortfalder, hvis selskabet giver u  n- derskud i 3 på hinanden følgende år.”   Stk. 7 – 12 bliver herefter stk. 8 – 13. 4. I § 10, stk. 3, indsættes efter ”operatørvirksomhed”: ”, jf. dog stk. 4”. 5. I § 10 indsættes som stk. 4 og 5:
  Stk. 4. Hvis forholdene i særlige tilfælde tilsiger det, kan transport- og energiministeren efter ansøg- ning fra kommunalbestyrelsen tillade, at havnen ud over de opgaver, som er nævnt i stk. 3, kan forestå skibsrelaterede hjælpetjenester, herunder lodsning, bugsering og trosseføring, enten selv eller i samar- bejde med private virksomheder.   Stk. 5. Tilladelse til at forestå sk ibsrelaterede hjælpetjenester efter stk. 6 indføres som en forsøgsord- ning og kan kun meddeles, hvis havnen kan dokumentere, at den i de seneste 3 år har haft en årlig god  s- omsætning på mindst 3 millioner tons gods, og at dens behov for skibsrelaterede hjælp etjenester ikke er opfyldt. Skibsrelaterede hjælpetjenester skal udøves i et skattepligtigt selskab, og aktiviteterne skal ud- skilles fra den øvrige havnedrift i et selvstændigt selskab. Selskabet kan ejes og drives sammen med private aktører, og selskabet kan udføre forskellige former for skibsrelaterede hjælpetjenester. Tilladelse kan meddeles med en gyldighedsperiode på op til 5 år. Tilladelsen bortfalder, hvis selskabet giver u  n- derskud i 3 på hinanden følgende år.” § 2 Loven træder i kraft den 1. juli 2005. Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Lovforslagets baggrund og hovedindhold Efter lov nr. 326 af 28. maj 1999 om havne af- hænger de opgaver, en havn må udføre, af ha v- nens organisationsform. Efter havnelovens § 6 kan en havn bl.a. organi- seres som en kommunal selvstyrehavn eller et helt eller delvis kommunalt ejet aktieselskab. Kommunale selvstyrehavne og kommunalt eje- de aktieselskabshavne kan ikke udføre skibsre- laterede hjælpetjenester. Da visse havne før lovens vedtagelse i en å r- række havde udført opgaver, der lå udover di sse bestemmelser, blev det i lovens § 20, stk. 1, fastsat, at de tilladelser, som transport- og ener- giministeren efter de hidtil gældende regler havde meddelt havne til at udføre stevedore- virksomhed (losning og ladning), skulle forblive i kraft. Ligeledes blev det i lovens § 20, stk. 2, fastsat, at de havne, der hidtil havde udført skibsrelaterede hjælpetjenester, herunder lods- ning, bugsering og trosseføring, fortsat kunne udføre disse tjenester. Andre kommunale selvstyrehavne og kommu- nalt ejede aktieselskabshavne har fremhævet, at der er tale om urimelige konkurrenceforhold, og at der bør være en mulighed også for andre havne af denne kategori til at opnå tilladelse til at udføre skibsrelaterede hjælpetjenester. Det bemærkes, at private havne ikke er under- lagt sådanne begrænsninger for deres virkso m- hed. Formålet med lovforslaget er at iværksætte en forsøgsordning, hvorefter transport- og energi- ministeren i særlige tilfælde kan give en kom- munal selvstyrehavn eller en helt eller delvist kommunalt ejet aktieselskabshavn tilladelse til at udføre skibsrelaterede hjælpetjenester, enten
selv eller i samarbejde med private virksomhe- der. Forsøgsordningen indebærer, at kun havne med en godsomsætning på over 3 milli oner tons gods om året i gennemsnit over de s eneste 3 år vil kunne komme i betragtning. En tilladelse til forsøg kan gives, når havnen kan dokumentere, at havnens behov for skibsre- laterede hjælpetjeneste ikke fungerer tilfreds- stillende i privat regi. I dokumentationen kan indgå forhold som, at det ikke er muligt at få private operatører til at betjene havnen, eller at der er et reelt problem med den eksisterede ser- vicestruktur, som havnen selv kan forbedre eller være med til at forbedre i samarbejde med pri- vate virksomheder. Et vilkår for havnens deltagelse i et skattepli g- tigt selskab vil være, at det skattepligtige sel- skab ikke må give underskud i 3 på hinanden følgende år. Transport- og energiministeren vil kunne tilla- de, at operatøren kan drive forskellige former for skibsrelaterede hjælpetjenester i samme sel- skab for at kunne udnytte stordriftsfordele. Forsøgsordningen vil blive evalueret, når der foreligger tilstrækkeligt materiale og erfaringer. Det bemærkes, at spørgsmålet om lodsning har været behandlet i det af forsvarsministeren ned- satte lodslovudvalg. Lodslovudvalget har bl.a. undersøgt muligheden for liberalisering af lods- væsenet og udarbejdet forslag til ny lodslov. Lodslovudvalget har den 20. december 2004 afgivet betænkning om lodsning i danske far- vande. 2. Økonomiske og administrative konsekven- ser for det offentlige Forslaget har ikke økonomiske og administrati- ve konsekvenser. 3. Økonomiske og administrative konsekven- ser for erhvervslivet Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Sel- skabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervs- Regulering med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges et af Økonomi- og Er- hvervsministeriets virksomhedspaneler. Styrel- sen vurderer ikke, at forslaget indeholder admi- nistrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt et virksomhedspanel. Forslaget bør derfor ikke forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministe- riets virksomhedspaneler. Miljømæssige konsekvenser Forslaget har ikke miljømæssige konsekvenser. 4. Forholdet til EU-retten Kommissionen har fremsat direktivforslag KOM(2004) 654 om adgang til markedet for havnetjenester, som vil kunne indeholde yderli- ge behov for ændringer til havneloven, hvis for- slaget vedtages. 5. Høring Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer: Danske Havne, Danske Havnevirksomheder, Danmarks Skibs- mæglerforening, Danmarks Rederiforening, og Farvandsvæsenet Høringssvarene vil blive fremsendt til Folketin- gets Trafikudvalg ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne måtte give a nledning til. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommu- ner Ingen Ingen Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommu- ner Ingen Ingen Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Administrative konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Miljømæssige konsekvenser Ingen Ingen Forholdet til EU-retten Kommissionen har fremsat direktivforslag KOM(2004) 654 om adgang til markedet for havnetjenester, som vil kunne indeholde yderlige behov for ændringer til havneloven, hvis forslaget vedta- ges. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 Til nr. 1 Ændringen er en konsekvens af kongelig resolution af 25. februar 2005, hvor trafik- og energiministeren udnævnes til transport- og energiminister. Til nr. 2 og 3 Hvis en kommunal selvstyrehavn i de seneste 3 år har haft en årlig god  s- omsætning på mindst 3 millioner tons gods, kan hav nen ansøge transport- og energiministeren om tilladelse til at udføre skibsrelaterede hjælpetje- nester enten selv eller i samarbejde med private virksomheder. En tilladelse vil kunne opnås, når havnen over for Transport  - og Energimi- nisteriet kan påvise, at  havnens behov for skibsrelaterede hjælpetjenester ikke fungerer tilfredsstillende i privat regi. I dokumentationen kan indgå forhold som, at det ikke er muligt at få private operatører til at betjene ha v- nen, eller at der er et reelt problem med den eksisterede servicestruktur,
Side 5 af 9 som havnen selv kan forbedre eller være med til at forbedre i samarbejde med private virksomheder. Tilladelser til at udføre skibsrelaterede hjælpetjenester gives af transport- og energiministeren på åbne og ikke  -diskriminerende vilkå r. I bestemmelsen er fastsat, at en tilladelse vil blive givet for perioder af op til 5 år, således at forsøgsordningen kan evalueres efter en passende peri  o- de. Skibsrelaterede hjælpetjenester skal udøves i et skattepligtigt selskab, og aktiviteterne skal udskilles fra den øvrige havnedrift i et selvstændigt sel- skab af hensyn til gennemsigtigheden af ordningen. Tilladelsen bortfalder, hvis selskabet giver underskud i 3 på hinanden følgende år. Et sådant se   l- skab kan ejes og drives sammen med private aktører, og selskabet kan ud- føre forskellige former for skibsrelaterede hjælpetjenester. Aktiviteterne skal udføres i overensstemmelse med andre bestemmelser som f.eks. vilkår for udførelse af tj enester på lodsområdet, som det fremgår af den til enhver tid gældende lodslov. Ordningen vil blive evalueret, når der foreligger tilstrækkeligt materiale og erfaringer. Til nr. 4 og 5 Bestemmelsen gælder for havne, der er organiseret som helt eller delvist kommunalt ejede aktieselskaber, og svarer til bestemmelsen i nr. 2, hvortil der henvises. Til § 2 Det foreslås, at loven træder i den 1. juli 2005.
Side 6 af 9 Bilag 1 Lovforslaget sammenholdt med gældende lov Gældende formulering Lovforslaget Kapitel 4 Organisationsformer m.v. § 9 stk. 6. Såfremt forholden e i særlige tilfælde tilsiger det, kan trafikmini- steren efter ansøgning fra kommu- nalbestyrelsen tillade, at havnen ud over de opgaver, som er nævnt i stk.5, kan forestå havnerelateret op e- ratørvirksomhed enten selv eller i samarbejde med private virksomhe- der. 1. I § 9 stk. 6 erstattes ”trafikmini- steren” med ”transport- og energi- ministeren”. Efter ”havnerelateret operatørvirk- somhed” indsættes  ”og skibsrelate- rede hjælpetjenester, herunder lods- ning, bugsering og trosseføring,” 2. I § 9 indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:   ”Stk. 7. Tilladelse til at forestå skibsrelaterede hjælpetjenester efter stk. 6 indføres som en forsøgsord- ning og kan kun meddeles, hvis havnen kan dokumentere, at den i de seneste 3 år har haft en årlig god  s- omsætning på mindst 3 milli oner tons gods, og at dens behov for skibsrelaterede hjælpetjenester ikke er opfyldt. Tilladelse kan meddeles med en gyldighedsperiode på op til 5 år. Skibsrel aterede hjælpetjenester skal udøves i et skattepligtigt sel-
Side 7 af 9 Stk. 7. Havnen drives således, at dens indtægter mindst dækker udgif- terne. Inden for de af kommunalbe- styrelsen fastsatte økonomiske ram- mer og i forbindelse hermed trufne vedtagelser disponerer havnebesty- relsen selvstændigt over anlægs- og driftsmidler alene til formål, der sæ r- lig tjener havnens interesser.   Stk. 8. Havnens midler skal være regnskabsmæssigt adskilt fra kom- munens, jf. dog stk. 11, 2. pkt. Hav- nen skal udarbejde resultatopgørelse og balance efter reglerne i årsreg n- skabsloven. Regnskabsaflæggelse i øvrigt  skal foregå efter principperne i årsregnskabsloven. Revision af havnens regnskaber foretages af en af kommunalbestyrelsen valgt revi- sor. Stk. 9. Trafikministeren fastsætter regler  om vederlag og udgiftsgodt- gørelse til havnebestyrelsens for- mand og øvrige medlemmer samt disses stedfortrædere. Udgiften hertil afholdes af havnekassen. Stk. 10. En kommunal selvstyrehavn kan efter kommunalbestyrelsens be- slutning overgå til en kommunal havn, når havnen ikke længere er i en konkurrencesituation. En havn anses ikke længere for at være i kon- kurrence, når den har en årlig god  s- omsætning på under 0,5 mio. t eller skab, og aktiviteterne skal udskilles fra den øvrige havnedrift i et selv- stændigt selskab. Tilladelsen bort- falder, hvis selskabet giver under- skud i 3 på hinanden følgen år. Et sådant selskab kan ejes og drives sammen med private aktører, og selska bet kan udføre forskellige former for skibsrelaterede hjælpe- tjenester.” Stk. 7 – 12 bliver herefter stk. 8 – 13. I §9 stk. 9 ændres ”Trafikministe- ren” til ”Transport- og energimini- steren”.
Side 8 af 9 har landinger af fisk til en årlig la n- dingsværdi på under 100 mio. kr. og har en godsomsætning på under 0,3   mio. tons. Herudover anses en havn ikke for at være i konkurrence, når den kun betjener et mindre antal virksomheder i havnens nærområde og disses godsomsætning ikke kan flyttes til andre havne. Stk.11. En kommunal selvstyrehavn skal overgå til at være en kommunal havn, når den  i 3 på hinanden fø l- gende år samlet har haft et negativt driftsresultat efter renter, men før afskrivninger. Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde med tra- fikministerens godkendelse beslutte i stedet at tilføre havnen ny kapital. § 10. Stk. 3, En havn organiseret som en helt eller delvist kommunalt ejet ak- tieselskab kan ud over at drive hav- nevirksomhed som en kommunal selvstyrehavn, jf. § 9, stk. 5, alene udføre havnerelateret operatørvirk- somhed. 3. I § 10, stk. 3, indsættes efter ”ope- ratørvirksomhed” til: ”, jf. dog stk. 4”. I § 10 indsættes som stk. 4 og 5 ”Stk. 4. Hvis forholdene i særlige tilfælde tilsiger det, kan transport- og energiministeren efter ansøgning fra kommunalbestyrelsen tillade, at havnen ud over de opgaver, som er nævnt i stk. 3, kan forestå skibsrel a- terede hjælpetjenester, herunder lodsning, bugsering og trosseføring, enten selv eller i samarbejde med private virksomheder.   Stk. 5. Tilladelse til at forestå skibsrelaterede hjælpetjenester efter stk. 4 indføres som en forsøgsord- ning og kan kun meddeles, hvis hav-
Side 9 af 9 havnen kan dokumentere, at havnen i de seneste 3 år har  haft en årlig godsomsætning på mindst 3 milli o- ner tons gods, og at dens behov for skibsrelaterede hjælpetjenester ikke er opfyldt. Tilladelse kan meddeles med en gyldighedsperiode på op til 5 år. Skib srelaterede hjælpetjenester skal udøves i et skattepligtigt sel- skab. Tilladelsen bortfalder, hvis selskabet giver underskud i 3 på hinanden følgende år. Et sådant se  l- skab kan ejes og drives sammen med private aktører, og selskabet kan udføre forskellige former for skibsrelaterede hjælpetjenester.” § 2 Loven træder i kraft den 1. juli 2005.