Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 15. marts 2005 522 - 000005 Driftsstatus for ARRIVA for 2. halvår 2004 Som tilkendegivet i min besvarelse af Trafikudvalgets spørgsmål 504 af 27. september 2004, skal jeg hermed redegøre for driftsstatus for ARRIVA for 2. halvår 2004. Resultatet af ARRIVAs regularitets- og pålidelighedsfaktor siden overt a- gelsen af trafikken gengives herunder: 76,0 % 97,4 % 98,5 % 98,4 % 98,0 % 97,5 % 97,0 % 98,0 % Regularitets- og pålidelighedsfaktoren udtrykker den trafikkvalitet, som ARRIVA selv har opnået, og som ARRIVAs bod og bonus er baseret på. Manglende kvalitet af andre grunde, f.eks. forsinkelser på grund  af påkør s- ler eller aflysninger som følge af planlagt sporarbejde, indgår ikke i bere g- ningen. < 95 % 95 – 97 % > 97 % Bod 2,5 % Neutral Bonus 2,5 % Bortset fra 1. kvartal 2003, hvor ARRIVA betalte bod, har selskabet i alle øvrige kvartaler modtaget en bonus på 2,5 pct. af vederlaget. I 2004 har ARRIVAs samlede bonus for regularitets- og pålidelighedsfaktoren u dgjort ca. 4,1 mio. kr. Resultaterne af kundetilfredshedsmålingen for 2.  halvår 2004 opgjort på en 5-punktsskala gengives i nedenstående sk ema.
Side 2 af 2 Mulighed for siddeplads 4,28 4,16 4,37 4,20 Togpersonalet 3,78 3,85 3,89 3,87 Rejsetiden 3,76 3,82 3,85 3,79 Togets generelle standard 3,42 3,37 3,27 3,58 Rengøring af toget 3,42 3,46 3,27 3,52 Rettidighed 3,59 3,88 3,99 3,85 Information i toget 3,50 3,61 3,71 3,67 ARRIVA Togs serviceniveau 3,32 3,54 3,68 3,67 Rejsen alt i alt 3,72 3,87 3,95 3,93 Vurderingen af kundetilfredsheden udløser bod henholdsvis bonus efter følgende kriterier: 1,0 - 2,0 2,0 – 2,5 2,5 – 3,5 3,5 – 4,0 4,0 – 5,0 Bod 2,5 % Bod 1,5 % Neutral Bonus 1,5 % Bonus 2,5 % ARRIVA har således fået en bonus på 1,5 % af vederlaget for hvert halvår, virksomheden har kørt togtrafik i Midt- og Vestjylland. For andet halvår 2004 er der udbetalt en bonus på 1,2 mio. kr. I 2004 har Trafikstyrelsen udnyttet kontraktens mulighed for at få yderlig e- re to dimensioner belyst ved kundetilfredshedsundersøgelserne, men dog uden bod-bonus effekt for ARRIVA. Vurderingen af disse to ekstra dimen- sioner fremgår he runder: Adgang til at købe billet 3,81 3,87 Forholdene på afrejsestationen 3,77 3,70 Jeg skal i øvrigt bemærke, at jeg fortsat agter halvårligt at orientere Trafi k- udvalget om udviklingen i kundetilfredsheden på ARRIVAs strækninger samt om den præsterede regularitet og pålidelighed. Med venlig hilsen Flemming Hansen