Miljøstyrelsen/Færdselsstyrelsen
16. juni 2005
Notat om chiptuning af køretøjer
1. Baggrund
Indførelse af skærpede krav til forureningen fra motorkøretøjer har sammen med den gen
erel-
le tekniske udvikling medført, at alle nyere motorer er udstyret med elektroniske styresyste-
mer. I de senere år har man i stigende omfang konstateret, at der, efter at bilerne er taget i
brug, foretages indgreb i motorernes styresystemer (chiptuning) med henblik på at opnå øget
motoreffekt og/eller mindsket brændstoffor brug.
Chiptuning er mest udbredt på dieselmotorer, der i praksis alle har turbolader, idet det på disse
er meget let at opnå mærkbar effektforøgelse (20
-30%). For person- og varebiler med diesel-
motor er chiptuning alene et spørgsmål om at opnå større moto
rydelse således, at bilerne får
bedre accelerationsevne. For lastbiler og busser kan formålet også være at opnå lavere bræn
d-
stofforbrug. For benzinbiler er det vanskeligere at opnå en mærkbar effektforøgelse. Dog vil
benzinmotorer med turbolader kunne opnå en tilsvarende effektforøgelse som dieselmotorer.
Chiptuning af dieselbiler vil ofte medføre øget forurening, især med partikler, men i visse s
i-
tuationer også med NOx.
Udbredelsen af chiptuning i Danmark og de miljømæssige konsekvenser er blevet undersøg
t i
et projekt, som Teknologisk Institut i 2003 gennemførte for Miljøstyrelsen (Miljøprojekt nr.
888
-
2004 "Chiptuning af køretøjer - miljømæssig effekt"). Rapporten gav dog ikke tydelige
svar på spørgsmålene om udbredelse og miljømæssig e
ffekt.
2. Politiske tilkendegivelser og mediedækning
Rapporten fra Teknologisk Institut blev den 21. januar 2004 oversendt til Folketingets Miljø -
og Planlægningsudvalg. Miljøministeren tilkendegav ved den lejlighed,
"at han finder det uacceptabelt, at de initiativer, der gennemføres i EU med henblik
på at få reduceret udslippet af partikler fra dieseldrevne køretøjer, udhules ved, at
nogle bilister efter anskaffelsen af køretøjerne foretager ændringer på motorerne i
form af chiptuning."
og