Buddingevej 72 F st th
2800 Kgs. Lyngby
e-mail: [email protected]
www.letbaner.dk
                                                                                      Tlf.: 38 33 32 14
                                          Â
                                                                                      Den 21. september 2005
Til medlemmerne af Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København
Vedr.: Trafikministerens svar på Trafikudvalgets spørgsmål 214 jf. alm. del - bilag 336
Vi har modtaget Transportminister Flemming Hansens svar pÃ¥ Trafikudvalgets spørgsmÃ¥l om vores analyse af Københavns Kommunes rapport â€Planredegørelse for den kollektive trafik i Københavnâ€.
Ministerens svar indeholder udelukkende en oplistning af praktiske forhold i forbindelse med Planredegørelsen og de politiske vurderinger og konsekvenser heraf.
Ministeren har i svaret ikke taget stilling til indholdet af vores analyse og det forhold, at Københavns kommunes Sammenfatning af Planredegørelsen har forkerte og vildledende oplysninger om letbaneforhold samt en favorisering af en metroløsning, der ikke stemmer overens med Planredegørelsens talmateriale.
Københavns Kommune har f.eks. konkluderet at â€Metroen giver de moderne sporvogne baghjul, nÃ¥r det drejer sig om rejsehastighed, færdselssikkerhed og fremkommelighed, selvom det fremgÃ¥r af Planredegørelsen, at rejsehastighed og passagerkapacitet næsten er den samme, uanset om man vælger metro eller letbane.
Transportøkonomisk Institut i Norge, som har bidraget til Planredegørelsen, påpeger direkte, at Københavns kommunes Sammenfatning indeholder en pointe, som de aldrig har udtalt om letbaners trafiksikkerhed.
Planredegørelsens tal viser, at for hver investeret 1 mia. kr. i letbaner i stedet for et minimetrosystem vil man kunne få:
· 5 gange længere sporstrækning
· 9 gange flere standsningssteder
· 2½ gange flere passagerer
· 3 gange bedre driftsøkonomi
Ifølge Regeringens Strukturkommission vil København have 85.000 flere pendlere i år 2020 samt 250.000 nye indbyggere i år 2040. Derfor foreslår vi i vores analyse af Planredegørelsen, først at anlægge radiallinier, inden man investerer i en cityring.
Vores analyse støttes
Vores analyse bliver støttet af trafikforskere og rådgivere:
http://www.jp.dk/arkiv:aid=3209036:ssid=406168
http://www.jp.dk/arkiv:aid=3209084
Københavns magasin KBH nr. 3 tager ogsÃ¥ fat i emnet med artiklen: â€Sporvogne eller kaosâ€, som kan læses her:
http://letbaner.dk/docs/050903_KBH_Sporvogne-eller-kaos_Otzen.pdf            Â
Vi oplever, at Københavns Kommune ikke har bidraget til, at Københavns Borger-repræsentation, Folketinget eller befolkningen har fået en objektiv orientering om de alternative muligheder for kollektive trafikløsninger i København, inden der skal tages stilling til den største kollektive trafikinvestering i mange år.
Som en følge af Transportministerens mangelfulde svar, ser vi os nødsaget til at anmode om et uddybende svar om de i vores analyse nævnte forhold.
Med venlig hilsen
Trafikgruppen Letbaner.DK
Morten Engelbrecht
Lasse Kärkkäinen
Helge Bay