Letbaner.DK

Buddingevej 72 F st th

2800 Kgs. Lyngby

e-mail: [email protected]

www.letbaner.dk

                                                                                       Tlf.: 38 33 32 14

                                           

                                                                                       Den 21. september 2005

 

 

Til medlemmerne af Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København

 

 

Vedr.: Trafikministerens svar på Trafikudvalgets spørgsmål 214 jf. alm. del - bilag 336

 

Vi har modtaget Transportminister Flemming Hansens svar på Trafikudvalgets spørgsmål om vores analyse af Københavns Kommunes rapport ”Planredegørelse for den kollektive trafik i København”.

 

Ministerens svar indeholder udelukkende en oplistning af praktiske forhold i forbindelse med Planredegørelsen og de politiske vurderinger og konsekvenser heraf.

 

Ministeren har i svaret ikke taget stilling til indholdet af vores analyse og det forhold, at Københavns kommunes Sammenfatning af Planredegørelsen har forkerte og vildledende oplysninger om letbaneforhold samt en favorisering af en metroløsning, der ikke stemmer overens med Planredegørelsens talmateriale.

 

Københavns Kommune har f.eks. konkluderet at ”Metroen giver de moderne sporvogne baghjul, når det drejer sig om rejsehastighed, færdselssikkerhed og fremkommelighed, selvom det fremgår af Planredegørelsen, at rejsehastighed og passagerkapacitet næsten er den samme, uanset om man vælger metro eller letbane.

 

Transportøkonomisk Institut i Norge, som har bidraget til Planredegørelsen, påpeger direkte, at Københavns kommunes Sammenfatning indeholder en pointe, som de aldrig har udtalt om letbaners trafiksikkerhed.

 

Planredegørelsens tal viser, at for hver investeret 1 mia. kr. i letbaner i stedet for et minimetrosystem vil man kunne få:

·         5 gange længere sporstrækning

·         9 gange flere standsningssteder

·         2½ gange flere passagerer

·         3 gange bedre driftsøkonomi

 

 

Ifølge Regeringens Strukturkommission vil København have 85.000 flere pendlere i år 2020 samt 250.000 nye indbyggere i år 2040. Derfor foreslår vi i vores analyse af Planredegørelsen, først at anlægge radiallinier, inden man investerer i en cityring.

Vores analyse støttes

 

Vores analyse bliver støttet af trafikforskere og rådgivere:

 

http://www.jp.dk/arkiv:aid=3209036:ssid=406168

http://www.jp.dk/arkiv:aid=3209084

Københavns magasin KBH nr. 3 tager også fat i emnet med artiklen: ”Sporvogne eller kaos”, som kan læses her:

http://letbaner.dk/docs/050903_KBH_Sporvogne-eller-kaos_Otzen.pdf             

 

Vi oplever, at Københavns Kommune ikke har bidraget til, at Københavns Borger-repræsentation, Folketinget eller befolkningen har fået en objektiv orientering om de alternative muligheder for kollektive trafikløsninger i København, inden der skal tages stilling til den største kollektive trafikinvestering i mange år.

 

Som en følge af Transportministerens mangelfulde svar, ser vi os nødsaget til at anmode om et uddybende svar om de i vores analyse nævnte forhold.

 

 

 

Med venlig hilsen

Trafikgruppen Letbaner.DK

 

Morten Engelbrecht

Lasse Kärkkäinen

Helge Bay