16. september 2005
Pressemeddelelse med kommentarer og holdninger fra medarbejderorganisationerne i
Rederiet Scandlines DK A/S om Rederiets aktuelle situation
Håbløse og uholdbare forhold for de danske bestyrelsesmedlemmer
Lykkedes det endnu engang Transport- og Energiminister Flemming Hansen, at sno sig uden om
problemet med rederiet Scandlines?
I Dagbladet Børsen den 15. september er Flemming Hansen citeret for, at han har bedt
bestyrelsen om at finde en løsning. Det er ikke vores opgave at løse de n.
I en hvilken som helst anden virksomhed ja - der kunne bestyrelsen klare den slags problemer
selv, men desværre ikke i Scandlines. Vi mangler i den grad at Ministeren går i spidsen, sætter
trumf på og får skaffet den fornødne retskaffenhed til veje for bestyrelsens arbejde.
Vi har i adskillige breve til Ministeren, hans departement samt Trafikudvalget beskrevet, hvor
uholdbar situationen er for rederiet. Sidst den 26. august i år.
At bestyrelsen er handlingslammet, idet vi har en tysk aktionær, der i den grad tromler deres
beslutninger igennem med den effekt, at bestyrelsen alene har til opgave at slukke brande og feje
op ved hver eneste sammenkomst. Og vel at mærke feje op efter beslutninger, der er sket fra tysk
side i rederiet. Sådan har det nu stået på i mange år.
Tilmed har Dagbladet Børsen gennem de sidste uger afdækket en række forhold, der med al
ønskelig tydelighed påpeger, at Ministeren skal gribe ind nu! Den danske del af bestyrelsen står
med meget utålelige arbejdsforhold og bringes gang på gang ud i situationer, der på ingen måde er
rimelige i forhold til det opdrag de har fået.
Kronen på værket kom den 7-9-2005, hvor den tyske bestyrelsesformand Jürgen Heyer
proklamerede den tyske økonomidirektørs uskyld i en meddelelse til samtlige an satte i rederiet.
Flere juridiske undersøgelser påviser, efter bestyrelsesformanden mening, at økonomidirektøren
handlede korrekt. De juridiske undersøgelser angår et kontroversielt køb af to skibe i efteråret
2004, hvor den tyske økonomidirektør købte to skibe udenom resten af direktionen, den danske
del af bestyrelsen samt den danske aktionær.
Da Jürgen Heyer udtalte sig (07 -09-05) havde den øvrige del af bestyrelsen slet ikke fået
redegørelsen, og da den selv samme bestyrelse skal behandle og tage stil ling til
undersøgelsen(erne) på næstkommende bestyrelsesmøde, kan det vække undren, at
bestyrelsesformanden kan komme af sted med at give denne melding.
Enhver læser af mediernes dækning af denne sag dels efteråret 2004 samt i de forløbne uger
må kunne se, at der er noget pilråddent med den sag. Adskillige eksperter har udtalt sig om,
hvorledes Ministeren må gribe ind, og hvad bestyrelsen måtte foretage sig.
Vi står tilbage med den fornemmelse, at de danske bestyrelsesmedlemmer på næste
bestyrelsesmød e må lide den tort at se den juridiske redegørelse glide igennem.
Den vil have alt for grimme konklusioner (for bestyrelsesformanden og økonomidirektøren ), og det
er måske ikke passende i tiden
Den danske del af bestyrelsen vil igen være bragt i en tot al uløselig beslutningsproces der i den
grad er filtret ind i politisk fnidder fnadder (læs broforbindelse, valg og beskæftigelse i Tyskland).