Trafikmin. j. nr. 500-000010 1 UDKAST Forslag til Lov om nedlæggelse af visse gods  - og havnebaner § 1. Transport- og energiministeren bemyndiges til at nedlægge godsbanen Vojens   – Stk. 2. Transport- og energiministeren bemyndiges til at nedlægge følgende havnebaner: 1)    Holbæk   havnebane 2)    Horsens havnebane 3)    Nykøbing Falster havnebane 4)    Odense havnebane 5)    Aalborg havnebane § 2. Loven træder i kraft den 1. februar 2006.
Trafikmin. j. nr. 500-000010 2 Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Lovforslagets baggrund På flere af de af Banedanmark forvalte de gods- og havnebaner er trafikken ophørt for flere år siden, og der er ikke udsigt til, at trafikken på disse baner vil blive genoptaget. Endvidere er flere af b anerne i en så dårlig stand, at de først vil kunne bruges efter en omfattende og bekostelig r   enovering. I de senere år er der fremkommet ønsker om fjernelse af visse havnebaner og  – e- rede parter, fordi arealerne ønskes anvendt til andre formål, herunder især byfornyelse og r ekreative formål. På jernbaneområdet fø   lges den praksis, at baner, der er anlagt ved lov, også nedlægges ved lov. Der har således gennem årene været fremsat lovfor slag om nedlæggelse af enkelte strækninger, f.eks. Hobro havnebane og Løgstørbanen. Da der nu foreligger et konkret ønske om nedlægg else af en del af godsba- nestrækningen Vojens   – forholder sig til de forskellige strækninger og sporforbindelser, der er anlagt ved lov, og hvor trafi  kken er ophørt, og som derfo r vil kunne nedlægges. Transport- og Energiministeriet har således fundet det hensigtsmæssigt at udarbejde en bemyndigelse   s- lov, der omfatter de strækninger, der ikke længere trafikeres, og hvor der ikke er udsigt til genoptagelse af trafikken i de kommende år, eller som kun trafikeres i så ringe omfang, at en opretholdelse må anses for øk onomisk uforsvarlig. Hermed undgås, at der skal fremsættes nyt lovforslag, hver gang der skal nedlægges en enkelt strækning eller sporforbindelse. 2. Lovforslagets indhold Lovforslaget bemyndiger transport- og energiministeren til at nedlægge visse gods  - og havnebaner. Be- myndigelsen påregnes kun udnyttet i tilfælde, hvor alle interesserede parter, herunder især komm unerne, regionerne og planlægningsmyndighederne, er enige   heri, og der ikke er jernbanemæssige grunde for en bevaring af strækningerne. I det følgende foretages en nærmere gennemgang af de gods - og havnebaner, der er omfattet af lovforslaget. 2.1.Godsbanen Vojens – I henhold til lov nr. 652 af 21. december 1977 om indskrænkning af driften på statsbanestrækningen V o- jens – befordring af vognladningsgods, men ikke til helt at nedlægge denne. Tekniske forhold Banen er 11,9 km lang. Skinner er af typen DSB 45 fra 1933-35 og fra 1949. Svellerne er af træ fra 1972, og ballasten er sten. Der er 14 offentlige overkørsler og 7 private, heraf er 13 overkørsler sikrede med advarselssignal. Banen har derudover ingen sikringsanlæg. Der er 8 broanlæg på strækningen. Til banen er knyttet forbindelsesbanen Haderslev H - Haderslev By samt i forlængelse af denne, havneb  a- nen til Haderslev Havn. Disse to strækninger er ti  lsammen 1,9 km.
Trafikmin. j. nr. 500-000010 3 Haderslev Kommune har anmodet om, at jernbanestrækningen gennem Haderslev bymidte, øst for b   a- nens skæring med Simmerstedvej/Sct. Severin Gade, nedlægges med henblik på, at det eksisterende jernbanespor omdannes til gang- og cykelsti, bl.a. til forbindelse med et kommende nyt boligområde ved Haderslev Havn. Trafikale forhold Indtil maj 1999 blev der kørt gods 5 gange om ugen. Siden har der ingen godstrafik været, men der er jævnligt givet tilladelser til kørsel med veterantog. Forurening Der er registreret en enkelt lokalitet på Haderslev Station. På d  en resterende del af strækningen er der ikke registreret nogen anlæg/lokaliteter, der vil kunne volde problemer. Økonomiske forhold I perioden 1. april 1999 til 1. juni 2001 er der opkrævet 0 kr. i ban  eafgift og 33.353 kr. i adgangsafgift. Der er kun afholdt meget beskedne udgifter til vedligeholdelse de seneste år. Hvis tracéet bliver liggende uden trafik, anslås udgifterne til almindelige grundejerforpligtelser til ca. 60.000 kr. årligt. Vedligeholdelse på mellemniveau, så godstrafik hurtigt kan etableres   og veterantogkørsel kan opretho l- des, vil beløbe sig til ca. 240.000 kr. årligt. Besluttes det ved banens eventuelle nedlæggelse, at de jernbanetekniske anlæg skal fjernes, anslås udgiften hertil til 2,7 mio. kr. En fornyelse af jernbanen til fortsat benyttelse anslås til 30 -90 mio. kr. afhængig af, om opgraderingen skal ske med henblik på gods - eller passagerformål og dermed af hastigheds - og sikkerhedsniveau. 2.2. Holbæk havnebane Havnebanen er anlagt i henhold til lov nr. 88 af 12. maj 1894 om Anlæg og   Drift af Private Jernbaner. Der kan ved statsbanernes foranstaltning anlægges et spor fra Holbæk til havnen. Der er tale om en b a- ne, som blev foranstaltet anlagt af DSB. Banen har siden været drevet af DSB og har som sådan status af statsbane. Tekniske forhold Banen, der forbinder Holbæk Station og havnen er 1100 m lang. Sp  oret er i meget dårlig stand, og skal, hvis normale driftsforhold med 22,5 t’s akseltryk skal genskabes, helt fornyes. Havneområdet omfa tter 1000 m havnespor. Øvrige forhold De eksisterende spor anvendes til kørsel med udrangerede S -tog, der bliver skrottet på en virksomhed i Holbæk. Økonomiske forhold Der er kun afholdt beskedne udgifter til vedligeholdelse de seneste år. Hvis tracéet bliver liggende uden trafik, anslås de årlige omkost ninger til almindelige grundejerforplig- telser til 20.000 kr. Udgiften til ovennævnte fornyelse anslås til 8,0 mio. kr. 2.3. Horsens Havn Havnebanen er anlagt i henhold til lov af 10. marts 1861 om Anlæg og Drift af Jernbaner i Kongeriget. Tekniske forhold En ca. 900 m lang havnebane forbinder Horsens Station og havnen. På ca. halvdelen af strækningen li   g- ger banen på et baneareal. Resten li gger på kommunalt ejet grund. Havnen omfatter ca. 2,3 km havnespor.
Trafikmin. j. nr. 500-000010 4 Havnesporene og dermed havnebanen har ikke været   i drift i flere år. Nogle havnespor er allerede fje r- net, og resten er uanvendelige. Økonomiske forhold Hvis statens andel af tracéet bliver liggende uden trafik, anslås de å rlige omkostninger til almindelige grundejerforpligtelser til 20.000 kr. Udgiften til fjernelse af havnebanens spor anslås til 100.000 kr. Hvis havnebanen skal opgraderes til normale driftsforhold og 22,5 t akseltryk, anslås udgiften hertil til 4,0 mio. kr. 2.4. Nykøbing  – Falster havnebane Havnebanen og havnespor er anlagt med hjemmel i lov af 26. februar 1869. Tekniske forhold Havnen omfatter ca.1500 m havnespor. En egentlig havnebane (på statsejet areal) er ikke registreret. Trafikale forhold Havnesporene er ikke i drift. Økonomiske forhold Da havnebanen i det væsentligste ligger på    stationsarealet, er der ikke tale om særskilte grundejerfo  r- pligtelser, hvis havnebanen fjernes. Udgiften til fjernelse af havnebanens spor anslås til 100.000 kr. 2.5. Odense havnebane Havnebanen er anlagt i henhold til lov af 10. marts 1861 om Anlæg og D  rift af Jernbaner i Kongeriget. Tekniske forhold Odense Havn er forbundet med stationen med en ca. 2 km lang havnebane. Fra Åløkke Allé og mod havnen ligger banen på kommunens grund. Resten ligger på banearealet. De seneste år har kun sporene ved det vestligste bassin været i drift. Grundet sporenes tilstand er disse spærret. Odense Havn A/S har bedt om, at alle havnespor fjernes. Trafikale forhold Havnesporene er ude af drift. Økonomiske forhold Hvis tracéet bliver liggende ude af drift, anslås de årlige o mkostninger til almindelige grundejerforplig- telser for statens del til 20.000 kr. Udgiften til fjernelse af havnebanen anslås til 200.000 kr. Det forventes ikke, at havnesporene sættes i drift igen. Statens andel i omkostningerne til fjernelse af sporene er ikke anslået, men vil være beskeden. Øvrige forhold Odense havnebane er opført på bilag I til Europa  -Parlamentets og Rådets direktiv 2001/12/EF af 26. f e- bruar 2001 om ændring af Rådets direktiv 91/440/EØF om udvikling af Fællesskabets jernbaner. De havne, der er opført under direktivets bilag I, anses som værende en del af det i direktivet definerede transeuropæiske jernbanegodstransportnet, herunder spor, der fører til og fra havne som anført i bilag I, herunder fødelinjer. En eventuel nedlæggelse af hav   nebanen vil ske i overensstemmelse med den proce- dure, som direktivet foreskriver. 2.6. Aalborg havnebane Havnebanen er anlagt i henhold til § 2 i lov af 10. marts 1861 om Anlæg og Drift af Jernbaner i Kong  e- riget.
Trafikmin. j. nr. 500-000010 5 Tekniske forhold Havnebanen udgår fra Aal borg Godsbanegård og er ca. 500 m lang. Havnesporene og dermed havneb a- nen er ude af drift. Havnesporenes omfang kendes ikke, da en stor del er fjernet i forbindelse med anden udnyttelse af arealerne. Oprindeligt omfattede centerhavnen ca. 12 km havnespor. Fra havnesporene udgår firmaspor til Rørdal. Trafikale forhold Jernbanerelaterede transporter over Aalborg Havn foregår i dag over Østhavnen, Grønlandshavnen. Økonomiske forhold Udgiften til fjernelse af havnebanens spor anslås til 100.000 kr. Hvis tracéet bliver liggende uden trafik, anslås de årlige omkostninger til almindelige grundejerforpligtelser til 10.000 kr. Hvis havnebanen skal opgraderes til normale driftsforhold og 22,5 t akseltryk, anslås udgiften hertil til 3.0 mio. kr. Statens eventuelle andel af omkostningerne til fornyelse og vedligeholdelse af havnesporene er ikke an- slået. Øvrige forhold Aalborg havnebane er – - opført på bilag I til Europa  -Parlamentets og Rådets direktiv 2001/12/EF af 26. februar 2001 om ændr   ing af Rådets direktiv 91/440/EØF om udvi   k- ling af Fællessk  abets jernbaner. De havne, der er opført under direktivets bilag I, anses som værende en del af det i direktivet definerede transeuropæiske jernbanegodstransportnet, herunder spor, der fører til ogfra havne som anført i bilag I, herunder fødelinjer. En eventuel nedlæggelse af havnebanen vil ske i overensstemmelse med den procedure, som direktivet foreskriver. 2.7. Øvrige havnebaner I overensstemmelse med den praksis, der følges på jernbaneområdet,    indeholder lovforslaget kun hav- nebaner, der specifikt er anlagt ved lov, dvs. hvor havnebanen udtrykkeligt er nævnt i anlægsl oven. Udover de havnebaner, der er nævnt i lovforslaget, er der også havnebaner, der ikke udtrykkeligt er nævnt i en a  nlægslov.   Som eksempel herpå kan nævnes Ringkøbing - Struer- og Thisted havnebaner. Disse havnebaner er ikke omfattede af den nævnte praksis på jernbaneområdet og vil derfor kunne ne d- lægges uden lovgivning. 3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offent  lige Transport- og Energiministeriet vil fortsætte den praksis, som der er fulgt indtil nu ved ne  dlæggelser af jernbanestrækninger. Dette indebærer, at der ved udmøntningen af bemyndigelsen til at nedlægge de e n- kelte strækninger foretages en vurdering af   de økonomiske kons ekvenser for de berørte parter. Det lægges til grund: - at finansieringen løses fra sag til sag - at provenuet fra eventuelt arealsalg i forbindelse med nedlæggelsen kan indgå i finansieringen - at det vil være en forudsætning for ministerens mulighed for at udnytte bemyndigelsen, at nødve n- dig finansiering kan tilvejebringes Omkostningerne for statens del ved nedlæggelsen af banerne forventes i øvrigt afholdt inden for Ban   e- danmarks nuvæ  rende økonomiske rammer. En eventuel nedlæggelse vil indeb  ære en administrativ lettelse for Banedanmark.
Trafikmin. j. nr. 500-000010 6 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Lovforslaget har været forelagt Erhvervs  - og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegule- ring, som har vurderet, at forslaget ikke indeholder nye administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget har derfor ikke været forelagt et af Økonomi - og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler. 5. Miljøm æssige konsekvenser Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser. 6. Forholdet til EU-retten Der gælder særlige forhold for havnebanerne i Odense og Aalborg. Disses baner er optaget på bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/12/EF af 26. februar 2001 om æ   ndring af Rådets d irektiv 91/440/EØF om udvikling af Fællesskabets jernbaner, EF -Tidende nr. L 075 af 15. marts 2001 s. 0001 – 0025. I forbindelse med en eventuel nedlæggelse af disse baner vil den procedure, der er angivet i dire  k- tivet, blive fulgt. Der henvises i øvrigt til afsnit 2 under de enke lte baner. 7. Høring Lovforslaget har været sendt i høring hos de myndigheder og organisationer, der fremgår af bilaget til lovforslaget. Lovforslaget har endvidere været offentliggjort på høringsportalen.dk. Høringssvarene vil blive fremsendt til Folketingets Trafikudvalg ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne måtte give anledning til.
Trafikmin. j. nr. 500-000010 7 Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser Positive konsekven- ser/mindreudgifter Negative konsekven- ser/merudgifter Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner Der er tale om en begræns- ning af administrationsfor- pligtelsen for Banedanmark. Ingen Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amts- kommuner Der er tale om en begræns- ning af administrationsfor- pligtelsen for Banedanmark Ingen Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Administrative konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Miljømæssige konsekvenser Ingen Ingen Administrative konsekvenser for borgerne Ingen Ingen Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 Til stk. 1 og 2 Med bestemmelsen bemyndiges transport- og energiministeren til at nedlægge de gods  - og havnebaner, der ikke længere t  rafikeres, og hvor der ikke er udsigt til genoptagelse af trafikken i de kommende år, eller som kun trafikeres i så ringe omfang, at en opretholdelse må anse  s for økonomisk uforsvarlig. Der henvises i øvrigt til afsnit 3 i de almindelige bemærkni   nger. Til § 2 Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. februar 2006. Transport- og energiministerens bemyndigelse til nedlæggelse af gods  - og havnebaner vil dog kun blive udnyttet i det omfang, der i forbindelse med forhandlinger med amter, kommuner og andre parter kan opnås enighed i sagen ved fastsættelse af kriterierne for nedlægge lserne.
Trafikmin. j. nr. 500-000010 8 Bilag 1 Oversigt over myndigheder og organisationer m.v., der er anmodet om en udtalelse i anledning af lovforslaget Vestsjællands Amt Vejle Amt Storstrøms Amt Sønderjy llands Amt Nordjyllands Amt Fyns Amt Holbæk Kommune Horsens Kommune Haderslev Kommune Vojens Kommune Nykøbing Falster Kommune Odense Kommune Aalborg Kommune Amtsrådsforeningen Haderslev Havn Holbæk Havn Horsens Havn A/S Nykøbing Falster Havn Odense Havn Aalborg Havn A/S DSB Railion Denmark A/S Dansk Jernbane ApS ARRIVA SID Jernbanernes Arbejdsgiverforening Statsansattes Kartel Arbejderbevægelsens Erhvervsråd Landbrugsrådet Dansk Industri Handelskammeret – Trafikforbundet Dansk Jernbaneforbund Brancheafdelingen for trafik og jernbane under HK NOAH - Trafik