Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
15. september 2005
538
-
000001
DSBs betjening af Esbjerg
Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmål S 889 og S 1018 af den 9.
maj 2005 hhv. 19. maj 2005, har det være t DSBs forventning, at der i en
overgangsperiode fra køreplansskiftet 2006/2007, skulle anve ndes ældre
men dog renoveret - MR-materiel i en del af de tog, der betjener Esbjerg.
Konkret vil MR-togene blive anvendt i det ene tog i timen, der kører fra
Esbjerg mod Fredericia og Århus. I forbindelse med DSBs implement
e-
ring af GTA-køreplanen vil betjeningen udvides således, at Esbjerg vil bl i-
ve betjent af to tog i timen
irekte forbindelse til København
hver time. I den forbindelse vil de direkte tog, der i dag kører med IC3 -
materiel, erstattes med helt nye IC4-tog. Det andet tog i timen (lokaltoget)
vil fortsat blive kørt med MR -tog i en overgangsperiode. Herefter vil der
også blive indsat nyt materiel i denne togforbindelse.
I forbindelse med indsættelsen af IC4 -togene og overflytningen af IC3-
togene til den sjællandske regionaltrafik, skal der ske en ombygning og
remotorisering af IC3-togene. På grund af de fo rskydninger i leveringen af
IC4-togene, som fremgår af min orientering til Trafikudval get af 22. febru-
ar 2005, har det været nødvendigt at forcere u dskiftningen af motorer i
IC3-togene, hvilket kræver, at flere IC3 -tog tages ud af drift på én gang.
DSB ser sig på den baggrund nødsaget til at fremrykke ændringen af mat
e-
rielanvendelsen i visse af togene til Esbjerg, sål edes den nu forventes at ske
fra det førstkommende køreplansskifte 2005/2006.
Jeg skal for god ordens skyld understrege, at den ændrede materielanve n-
delse ikke skyldes en ændring i leveringsplanen for IC4, idet pl anen herfor
fortsat er som angivet i min orientering til Trafikudvalget af 22. februar
2005.
DSB har endvidere oplyst mig, at forbindelserne mellem de tog, der køres
med MR-materiel, og IC togene i Fredericia fastholdes, mens den samlede
rejsetid mellem Esbjerg og Fredericia forlænges med 6 minutter. DSB er i
dialog med Arriva om justeringer af trafikken i Esbjerg således, at forbi n-
delser til/fra Arrivas tog kan fastholdes.
De nyrenoverede MR tog, der anvendes på Grenåbanen, har givet et ma r-
kant løft i tilfredsheden med t ogene her, og DSB har derfor besluttet yder-