Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 15. september 2005 538 - 000001 DSB’s betjening af Esbjerg Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmål S 889 og S 1018 af den 9. maj 2005 hhv. 19. maj 2005, har det være  t DSB’s forventning, at der i en overgangsperiode fra køreplansskiftet 2006/2007, skulle anve ndes ældre   – men dog renoveret - MR-materiel i en del af de tog, der betjener Esbjerg. Konkret vil MR-togene blive anvendt i det ene tog i timen, der kører fra Esbjerg mod Fredericia og Århus. I forbindelse med DSB’s implement e- ring af GTA-køreplanen vil betjeningen udvides således, at Esbjerg vil bl  i- ve betjent af to tog i timen – irekte forbindelse til København hver time. I den forbindelse vil de direkte tog, der i dag kører med IC3 - materiel, erstattes med helt nye IC4-tog. Det andet tog i timen (lokaltoget) vil fortsat blive kørt med MR -tog i en overgangsperiode. Herefter vil der også blive indsat nyt materiel i denne togforbindelse. I forbindelse med indsættelsen af IC4  -togene og overflytningen af IC3- togene til den sjællandske regionaltrafik, skal der ske en ombygning og remotorisering af IC3-togene. På grund af de fo rskydninger i leveringen af IC4-togene, som fremgår af min orientering til Trafikudval get af 22. febru- ar 2005, har det været nødvendigt at forcere u   dskiftningen af motorer i IC3-togene, hvilket kræver, at flere IC3  -tog tages ud af drift på én gang. DSB ser sig på den baggrund nødsaget til at fremrykke ændringen af mat e- rielanvendelsen i visse af togene til Esbjerg, sål edes den nu forventes at ske fra det førstkommende køreplansskifte 2005/2006. Jeg skal for god ordens skyld understrege, at den ændrede materielanve  n- delse ikke skyldes en ændring i leveringsplanen for IC4, idet pl  anen herfor fortsat er som angivet i min orientering til Trafikudvalget af 22. februar 2005. DSB har endvidere oplyst mig, at forbindelserne mellem de tog, der køres med MR-materiel, og IC togene i Fredericia fastholdes, mens den samlede rejsetid mellem Esbjerg og Fredericia forlænges med 6 minutter. DSB er i dialog med Arriva om justeringer af trafikken i Esbjerg således, at forbi n- delser til/fra Arrivas tog kan fastholdes. De nyrenoverede MR tog, der anvendes på Grenåbanen, har givet et ma  r- kant løft i tilfredsheden med t ogene her, og DSB har derfor besluttet yder-
p. 2/2 ligere at renovere et antal togsæt, og indsætte disse såvel me llem Fredericia og Esbjerg, som mellem Fredericia og Århus i forbindelse med køreplan   s- skiftet primo 2006. Der kører allerede i dag MR tog på strækninge n som myldretidstog, og DSB forventer at også disse vil blive renoveret. Det er naturligvis beklageligt, at der i en længere periode end først antaget,   må indsættes ældre materiel i den ene af de to forbindelser til og fra E s- bjerg. Idet spørgsmålet om den   konkrete anvendelse af togmateriellet på de enkelte strækninger ikke er reguleret i kontrakten mellem DSB og Tran  s- port- og Energiministeriet kan DSB som en selvstændig offentlig virkso  m- hed selv beslutte hvor man ønsker at in dsætte de enkelte togtyper. Med venlig hilsen Flemming Hansen