1
Rådet for Bæredygtig Trafik
Nørrebrogade 39, 1. tv., 2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
København den 11. september 2005
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds gade 28
1402 København K
Vedrørende j. nr. 2004-521-0009- høring om forslag til Rådets direktiv om afgifter af
personbiler
Opsummering:
EU har ingen kompetence på området, men tager alligevel parti for bilfabrikkerne
Først og fremmest er den danske bilbeskatning et emne, der ligger udenfor EU´s
kompetenceområde. Derfor finder vi det forkasteligt at EU -kommissionen optræder som talerør for
den europæiske bilindustri, der tilsyneladende ønsker at ødelægge det danske bilafgiftssystem, for at
få solgt flere biler i Danmark.
I en sag anlagt ved EF-domstolen af EU-kommissionen på foranledning af brancheforeningen, Den
Danske Bilbranche, er Danmark den 15. juni 2005 da også blevet frifundet.
EU-dom blåstempler dansk bilafgift
Danmark er blevet frifundet i en sag ved EF-Domstolen. Danmark kan derfor fortsat kræve
registreringsafgift af biler, der indføres til landet.
Kilde: www.berlingske.dk, den 16. juni 2005
Kommissionen gjorde i nævnte sag gældende, at registreringsafgiften strider mod EUs regler om fri
bevægelighed i det indre marked. Men EF
-
Domstolen havde en anden mening, og Danmark blev
derfor frifundet.
Rådet for Bæredygtig Trafik (RBT) vil opfordre til, at Danmark fastholder, at EU ikke skal blande
sig i, hvordan Danmark indretter sin bilbeskatning.
Gennemførelse af forslaget vil formentlig øg e bilantallet i Danmark med ca. 44 %
EU-forslaget om afskaffelse af registreringsafgiften er en ren afskrift af bilindustriens ønsker.
Resultatet vil formentlig være, at Danmark oversvømmes med 44 % flere biler (se mere nedenfor),
som vil skabe kaos, både når de kører på vejene og når de parkeres i vore bysamfund. Hvis der skal
skaffes plads til de mange ekstra biler vil det - udover miljøforringelsen indebære uoverskuelige
omkostninger til veje og parkeringspladser.