Følg med i Landsklubbens virke på www.  buslandsklubben.dk Landsklubformand Birger Møller Rex, Havreløkken 30, 5450 Otterup. Tlf.: 6482 2683 eller 2538 7-9-13. E-mail: [email protected] Landsklubben for Bybus- og Rutebilchauffører Til Medlemmerne af Folketingets trafikudvalg Otterup, den 8. september 2005 Ang. velfærdsfaciliteter for rutechauffører Med baggrund i en hverdag inden for en branche, der ofte står over for udbudsrunde r, tillader vi os at kontakte dig/jer. Branchen vi taler om er bybus- og rutebilbranchen. Her oplever vi alt for ofte, at arbejdsmiljøet ikke får de nødvendige løft, når udbuddene først er gennemført. Et af vores problemer er velfærdsfaciliteter   – srum og toiletter. I dag ligger ansvaret for oprettelse og drift af disse alene hos entreprenørerne. Det er problematisk dels i forhold til kontraktlængderne (for kort årrække til acceptable afskrivninger) og dels i forhold til hele udbudsmåden, som qua si n natur ofte medfører, at prisen presses helt i bund og ikke levner entreprenørerne mulighed for en rimelig forrentning af den investerede kapital, hvis der samtidig skal være penge til også at investere i rimelige chaufførfaciliteter. Vores ønske er derf or, at ansvaret for oprettelse af velfærdsfaciliteter fremover pålægges udbyderne, mens driften fortsat skal være en kontraktlig forpligtelse for entreprenørerne. Vi er en branche med et hårdt fysisk og psykisk arbejdsmiljø. Talrige undersøgelser gennem å rene har vist, at vi regnes blandt de ti mest belastede erhverv, og dette billede tydeliggøres hver dag af et højt sygefravær og en overdødelighed sammenlignet med andre brancher. Det er derfor vores påstand, at ved at lægge ansvaret for velfærdsfacilitet er over på udbyderne, vil man hurtigt kunne se positive resultater – det samfundsøkonomiske plan. Vores påstand falder således også godt sammen med regeringens initiativ om, at det er bedre og billigere for såvel samfund som borger at forebygge end at helbrede. I dag er situationen desværre den, at der er for få opholdsrum og toiletter. Alt for ofte skal chauf   - fører overveje om de skal fremtvinge et toiletbesøg, inden de forlader en terminal, eller om   de skal vente, til den naturlige trang melder sig; men så er der måske ikke noget toilet! Et andet problem er, at hvis der endelig er toiletmulighed, er der ofte ikke den nødvendige terminaltid.  Dette skyldes igen, at udbyderne ønsker så lav en timepris   på kørslen som muligt, og at de derfor ofte har stram  - met køreplanerne så meget, at der ikke længere er den nødvendige tid, eller denne er brugt af forsin - kelser i kørslen, der skyldes en stadigt stigende trafikintensitet eller foranstaltninger, der skal s ænke farten uden, at der tages hensyn hertil i køreplanerne.
Følg med i Landsklubbens virke på www.  buslandsklubben.dk Landsklubformand Birger Møller Rex, Havreløkken 30, 5450 Otterup. Tlf.: 6482 2683 eller 2538 7-9-13. E-mail: [email protected] Det betyder, at når chaufførerne når til det tidspunkt, hvor pausen skal holdes, er det ikke altid , at chaufføren kan sidde ved et bord og indtage sin mad (en dejlig madpakke, der måske ha  r ligget i en 30 – 40 grader varm bus i flere timer) endsige forrette sin nødtørft på et toilet. Dette problem kan kun til en vis grad imødegås ved planlægning altså lægge pausen, når bussen når til et sted med velfærdsfaciliteter; men det er vores over   bevisning, at lægges ansvaret for oprettelse af velfærdsfaciliteter, og ansvaret for at der levnes den nødvendige tid til benyttelse af disse hos udbyderne, vil buschaufførbranchen få et væsentligt miljømæssigt løft, som ikke alene vil være til gavn for de  nne, men også for hele samfundet i og med at antallet af sygedage og før  - dødeligheden vil falde drastisk. Vi står uforstående over for, at forholdene inden for vores branche ikke for længst er bragt i orden. Det gør vi, fordi vi tror, at vores forslag ik ke alene vil være udgiftsneutralt for udbyderne, da entreprenørerne ikke vil have nødigt at indregne udgiften til velfærdsfaciliteter i deres bud, altså skulle timeprisen alt andet lige blive lavere; men qua lavere sygefravær måske endda endnu lavere, og samfundet som helhed vil dermed også opnå en økonomisk gevinst. Når forholdene er som de er i dag, skyldes det så manglende eller utilstrækkelig lovgivning på området? Vi ved det ikke – men håber, at du/I vil kunne se de samfundsøkonomiske gevinster ved v ores forslag,  og det ville glæde os, om vi fik en tilbagemelding om, hvilke tiltag du/I vil tage desangående. Med venlig hilsen Birger Møller Rex og Gitte Brønd      Landsklubformand Landsklubsekretær