Følg med i Landsklubbens virke på www. buslandsklubben.dk
Landsklubformand Birger Møller Rex, Havreløkken 30, 5450 Otterup.
Tlf.: 6482 2683 eller 2538 7-9-13.
E-mail: [email protected]
Landsklubben for
Bybus- og
Rutebilchauffører
Til
Medlemmerne af Folketingets trafikudvalg
Otterup, den 8. september 2005
Ang. velfærdsfaciliteter for rutechauffører
Med baggrund i en hverdag inden for en branche, der ofte står over for udbudsrunde r, tillader vi os
at kontakte dig/jer.
Branchen vi taler om er bybus- og rutebilbranchen. Her oplever vi alt for ofte, at arbejdsmiljøet ikke
får de nødvendige løft, når udbuddene først er gennemført.
Et af vores problemer er velfærdsfaciliteter
srum og toiletter. I dag ligger ansvaret for
oprettelse og drift af disse alene hos entreprenørerne. Det er problematisk dels i forhold til
kontraktlængderne (for kort årrække til acceptable afskrivninger) og dels i forhold til hele
udbudsmåden, som qua si n natur ofte medfører, at prisen presses helt i bund og ikke levner
entreprenørerne mulighed for en rimelig forrentning af den investerede kapital, hvis der samtidig
skal være penge til også at investere i rimelige chaufførfaciliteter.
Vores ønske er derf or, at ansvaret for oprettelse af velfærdsfaciliteter fremover pålægges
udbyderne, mens driften fortsat skal være en kontraktlig forpligtelse for entreprenørerne.
Vi er en branche med et hårdt fysisk og psykisk arbejdsmiljø. Talrige undersøgelser gennem å
rene
har vist, at vi regnes blandt de ti mest belastede erhverv, og dette billede tydeliggøres hver dag af et
højt sygefravær og en overdødelighed sammenlignet med andre brancher.
Det er derfor vores påstand, at ved at lægge ansvaret for velfærdsfacilitet
er over på udbyderne, vil
man hurtigt kunne se positive resultater
det samfundsøkonomiske plan. Vores påstand falder således også godt sammen med regeringens
initiativ om, at det er bedre og billigere for såvel samfund som borger at forebygge end at helbrede.
I dag er situationen desværre den, at der er for få opholdsrum og toiletter. Alt for ofte skal chauf -
fører overveje om de skal fremtvinge et toiletbesøg, inden de forlader en terminal, eller om de skal
vente, til den naturlige trang melder sig; men så er der måske ikke noget toilet! Et andet problem er,
at hvis der endelig er toiletmulighed, er der ofte ikke den nødvendige terminaltid. Dette skyldes
igen, at udbyderne ønsker så lav en timepris på kørslen som muligt, og at de derfor ofte har stram -
met køreplanerne så meget, at der ikke længere er den nødvendige tid, eller denne er brugt af forsin
-
kelser i kørslen, der skyldes en stadigt stigende trafikintensitet eller foranstaltninger, der skal s ænke
farten uden, at der tages hensyn hertil i køreplanerne.