Justitsministeriet Lovafdelingen Dato 25. august 2005 Kontor: EU-kontoret Sagsnr.: 2005-611-0011 Dok.: NGR40004 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk Orienteringsnotat om de større, væsentlige EU   -sager på Justitsministeriets område, der må forventes at komme op under det britiske formandskab (2. halvår 2005) Formueret 1.   Forbrugerkredit   –    forslag   til   ændring   af   direktiv   om   indbyrdes     tilnærmelse   af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om forbrugerkredit (87/102/EØF) Kommissionen  fremsatte  den  11.  september  2002  et  forslag  til  direktiv  om  harmonisering  af medlemsstaternes  love  og  administrative  bestemmelser  om  forbrugerkredit  (KOM  (2002)  443 endelig). Direktivforslaget  skal  afløse  og  samtidig  modernisere  det  eksisterende  forbrugerkreditdirektiv (direktiv 87/102/EØF som ændret ved direktiverne 90/88/EØF og 98/7/EF). Der er tale om et meget omfattende direktivforslag, som bl.a. indeholder regler om annoncering, rådgivning  mv.  forud  for  indgåelse  af  en  låneaftale,  databeskyttelse,  udformning  af  lån eaftaler, herunder  fortrydelsesret,  afgivelse  af  en  række  kreditoplysninger,  urimelige  kontrak  tvilkår,  o p- fyldelse af låneaftal er, herunder misligholdelse, og kautionsforhold. I  modsætning  til  det  eksisterende  forbrugerkreditdirektiv  omfatter  forslaget  lån,  der  sikres  ved pant i fast ejendom, såfremt lånet er bestemt til andre formål end køb af fast ejendom eller om - eller tilbygning af ejerboliger. Direktivforslaget  indeholder  – nogen minimumsklausul, og der er således med forslaget lagt op til totalharmonisering af o mrå- det for forbrugerkredit.
- Grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den 1. november 2002. Euro- pa-Parlamentet har ved udtalelse af 23. september 2003 forkastet Kommissionens forslag og op- fordret Kommissionen til at stille et nyt forslag. Parlamentet henviser i sin udtalelse blandt andet til, at forslaget ikke i tilstrækkelig grad er samordnet med eksisterende og ko  mmende EU-regler, herunder  persondatadirektivet,  konkurrenceretten  og  Basel  II,  som  omhandler  kapitaldækning  s- krav for pengeinstitutter. Europa-Parlamentet har i forlæn  gelse heraf afgivet endnu en udtalelse om forslaget den 2. april 2004, hvor der stilles 50 ændringsforslag til direktivforslaget. Kommissionen  har  på  den  baggrund  fremsat  et  revideret  direktivforslag  den  28.  oktober  2004, som imidlertid på Kommissionens  eget initiativ er blevet trukket tilbage i december 2004. Det forventes, at Kommissionen fremsætter et nyt revideret direktivforslag i e  fteråret 2005, der vil blive drøftet på arbejdsgruppeniveau umiddelbart herefter. En fremskridtsrapport ve  drørende forslaget vil eventuelt komme på dagsordenen for mødet i Konkurrenceevnerådet den 28.     – november 2005.    Vejtransport 2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om harmonisering af visse soci ale bestemmelser inden for vejtransport (ny køre - og hviletidsforordning) Kommissionen fremsatte den 12. oktober 2001 et forslag til en ny køre - og hviletidsforordning, som skal erstatte den eksisterende køre - og hviletidsforordning. Formålet med Kommissionens forslag er at forbedre anvendelsen og hån  dhævelsen af den gæ l- dende  køre -  og  hviletidsforordning  ved  at  tydeliggøre,  forenkle  og  ajourf ø samt  indføre  foranstaltninger,  der  skal  resultere  i  mere  effektive  og  ensartede  kontro lordninger og sanktioner i hele EU.   Ved forordningsforslaget fastsættes regler for køretid, pauser og hviletid for førere, der udf ø godstransport og passagerbefordring ad vej, med det formål at harmonisere vilkårene for konku  r- rencen  mellem  de  forskellige  former  for  landtransport,  navnlig  vejtransporten,  og  at  forbedre arbejdsvilkårene og færdselssikkerheden. Transport - og  Energiministeriet,  hvorunder  køre -  og  hviletidsområdet  hørte  på  tidspun   ktet  for fremsættelsen af forslaget, har oplyst, at der blev udarbejdet et foreløbigt grundn   otat om Kom- missionens forslag. Grundnotatet blev imidlertid – svalget den 20. novem-
- ber 2001 – n- teret om forslaget ultimo november 2001, idet ministeren gav partierne et eksemplar af det aktu- elle notat til brug for rådsmøde (Telekommunik  ation og Transport) den 6. – hvor forslaget var på dagsordenen til orientering.     Efter regeringsskiftet blev det ved kongelig resolution besluttet, at opgaver og regelfastsættelse om bl.a. køre - og hviletid skulle overføres til Justitsminist eriet.   Den 14. januar 2003 afgav Europa-Parlamentet udtalelse ved førstebehandlingen af Kommiss io- nens forslag, hvorefter Kommissionen fremsatte et nyt revideret forslag (KOM(2003) 490 ende- lig) den 2. september 2003. Grundnotat om det reviderede forslag er sendt til Folketingets Euro- paudvalg den 28. november 2003 og til Folketingets Retsudvalg den 1. december 2003. Folketingets  Europaudvalg,  Retsudvalg  og  Trafikudvalg  blev  senest  orienteret  om  sagen  forud for råd smødet (Transport, Telekommunikation og Energi) den 10.  – opnået pol itisk enighed om forordningsforslaget. Fælles holdning om forslaget blev vedtaget den 9. december 2004. Den 13. april 2005 afgav Europa-Parlamentet udtalelse ved andenbehandlingen af forslaget. Ud- talelsen indeholder en række ændringsforslag. Kommissionen har den 27. juni 2005 afgivet sine bemærkninger til Europa  -Parlamentets forslag til ændringer af Rådets fælles holdning. Det forventes, at det britiske formandskab vil fortsætte forhandlingerne med Europa  -Parlamentet og Kommissionen i 2. halvår 2005. Der er således berammet møde i forligsudva   lget den 6. de- cember 2005.   3.  Forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  direkti v  om  minimumsbetingelser  for  gen- nemførelse  af  direktiv  2002/15/EF  og  af  Rådets  forordninger  nr.  3820/85  og  3821/85  med hensyn  til  visse  bestemmelser  inden  for  vejtransportvirksomhed  (nyt  standardkontroldi- rektiv)
- Den  4.  december  2003  fremsatte  Kommissionen  et  forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets direktiv om minimumsbetingelser for gennemførelse af direktiv 2002/15/EF (arbejdstidsdire kti- vet)  og  af  Rådets  forordninger  3820/85  (køre  -  og  hviletidsforordningen)  og  3821/85  (takograf- forordningen) (KOM(2003) 628 endelig). Med dette direktivforslag sætter Kommissionen  fokus på håndhævelsesindsatsen i medlemsst a- terne  for  så  vidt  angår  bestemme  lserne  i  henholdsvis  køre -  og  hviletidsforordningen  (som  for tiden er under revision, jf. punkt 2 ovenfor), takograf-forordningen samt arbejdstidsdirektivet. Kommissionen  foreslår  overordnet,  at  medlemsstaterne  skal  gennemføre  en  omfattende  og  r  e- præsentativ kontrol af personer, der udfører mobile vejtransportaktiviteter, førere, virksomh eder og køretøjer inden for alle t  ransportkategorier, der er omfattet af de nævnte regelsæt. Med henblik på at målrette kontrolindsatsen og danne sig et overblik over u  dviklingen inden for Unionen sætter Kommissionens direktivforslag endvidere fokus på behovet for øget sama rbejde mellem me dlemsstaterne. Den 20. april 2004 afgav Europa-Parlamentet udtalelse ved førstebehandlingen af forslaget. E u- ropa-Parlamentet stillede i den forbindelse en række ændringsforslag. Grundnotat om direktivforslaget er sendt til Folketingets Europaudvalg den 21. maj 2004 og til Folketingets Retsudvalg den 24. maj 2004.   Folketingets  Europaudvalg,  Retsudvalg  og  Trafikudvalg  blev  senest  orienteret  om  sagen  forud for råd smødet (Transport, Telekommunikation og Energi) den 10.  – opnået pol itisk enighed om forordningsforslaget. Fælles holdning om forslaget blev vedtaget den 9. december 2004. Den 13. april 2005 afgav Europa-Parlamentet udtalelse ved andenbehandlingen af forslaget. Ud- talelsen indeholder en række ændringsforslag. Kommissionen har den 27. juni 2005 afgivet sine bemærkninger til Europa  -Parlamentets forslag til ændringer af Rådets fælles holdning. Det forventes, at det britiske formandskab vil fortsætte forhandlingerne med Europa  -Parlamentet og Kommissionen i 2. halvår 2005. Der er således berammet møde i forligsudva   lget den 6. de- cember 2005.  
- 4. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om kørekort (3. kørekortdirektiv) Kommissionen    fremsatte    den    5.    december    2003    et    forslag    til    tredje    kørekortdirektiv (KOM(2003) 621 endelig), som skal afløse det eksisterende direktiv om kørekort. Formålet med Kommissionens forslag er bl.a. at mindske muligheden for forfalskni nger af kør e- kortet. Det foreslås, at der fremover kun skal være én EF  -kørekortmodel, og der ska l væ  re mu- lighed for at indsætte en mikroprocessor i kørekortet. Det foreslås også, at gyldighedstiden for kørekort og hyppigheden af lægekontrol harmonis eres. Kørekort,  der  udstedes  eller  fornyes  efter  direktivets  ikrafttræden,  skal  efter  forslaget  have     en begrænset administrativ gyldighed, således at kørekort jævnligt opdateres. Forslaget indeholder regler om at indføre kørekort for knallerter. Endvidere foreslås visse af k   ø- rekortkategorierne ændret, og kategorier, der tidligere var valgfrie, gøres obl   igatoriske. Som ek- sempel  kan  nævnes,  at  kategorien  ”lille  bus”  foreslås  indført  i  alle  medlemslande.  En dvidere foreslås det, at alderskravene for erhvervelse af kørekort til nogle kategorier ændres. Alderskr a- vet for erhvervelse af kørekort til større busse  r foreslås f.eks. hævet til 24 år. Herudover indføres der mindstekrav til køreprøvesagkyndiges grund   - og efteruddannelse. Grundnotat om direktivforslaget er den 20. juli 2004 sendt til Folketingets Europaudvalg og den 21. juli 2004 til Folketingets Retsudvalg. Folketingets  Europaudvalg  blev  orienteret  om  sagen  forud  for  rådsmødet  (Transport,  Tel  ekom- munikation og Energi) den 7.-8. oktober 2004, hvor der blev opnået politisk enighed om dire k- tivforslaget.      Den 23. februar 2005 afgav Europa-Parlamentet udtalelse ved førstebehandlingen af Kommi ssi- onens forslag. Europa-Parlamentet stillede i den forbindelse en række ændringsforslag. Folketingets Europaudvalg blev senest orienteret om sagen forud for rådsmødet (Transport, T  e- lekommunikation og Energi) den 27.- 28. juni 2005, hvor det luxembourgske formandskab rede- gjorde for status for forhandlingerne om direktivforslaget. Det  forventes,  at  det  britiske  formandskab  i  2.  halvår  2005  vil  fortsætte  forhandlingerne  med Europa-Parlamentet  med  henblik  på  at  opn å  enighed  i  forbindelse  med  parlamentets  andenb e- handling af forslaget.
- Dyrebeskyttelse 5.Forslag til direktiv om minimumsforskrifter til beskyttelse af slagtekyllinger Kommissionen har den 30. maj 2005 fremsat et forslag til Rådets direktiv om minimums forskrif- ter til beskyttelse af slagtekyllinger. Der findes ikke i forvejen særlige EU  -regler for dette speci- fikke område. Direktivet vil indebære, at der på fællesskabsplan fastsættes mindstekrav til indretning og drift af produktionssystemer  og  kyllingehuse,  herunder  bestemmelser  om  belægningsgrad,  lysfo  rhold, adgang til foder og tør strøelse, støjniveau, inspektion, rengøring og desinfektion, opb evaring af kontroloptegnelser samt om operative indgreb. Dertil kommer bestemmelser om veterinært tilsyn og kontrol ved slagtning samt om uddannelse af personer, der beskæftiger sig med slagteky  llin- ger. Forslaget  blev  præsenteret  på  rådsmødet  (landbrug  og  fisk eri)  den  18.  juli  2005.  Det  britiske formandskab har over for Rådets arbejdsgruppe udtrykt håb om, at de  r i løbet af efte råret 2005 opnås enighed om forslaget, således at dette kan sættes på dagsordenen for rådsmødet (lan dbrug og fiskeri) den 19.-20. december 2005 til endelig vedtagelse. Et grundnotat vil snarest blive sendt til Folketingets Europaudvalg, Retsudvalg og Fødevareu d- valg. Retlige og indre anliggender (RIA) Det  britiske  formandskab  vil  videreføre  arbejdet  med  gennemførelse  af  et  område  med  frihed, sikkerhed og retfærdighed i overensstemmelse med de konklusioner og arbejdsprogrammer, der er vedtaget af henholdsvis Det Europæiske Råd og Rådet (retlige og indre anliggender –  RIA). Det  forventes  i  den  forbindelse,  at  der  vil  blive  lagt  stor  vægt  på  den  fortsatte  udmøntning  af Haag-programmet (som fastlægger de overordnede målsætninger for samarbej det om retlige og indre anliggender) samt den handlingsplan til opfølgning herpå, som blev ve  dtaget af Rådet  (ret- lige og indre anliggender) i juni 2005.       Herudover  må  det  forventes,  at  de  forhandlinger  om  rammeprogrammerne  for  peri oden  2007- 2013  inden  for  området  for  retlige  og  indre  anliggender,  som  blev  igangsat  i  slutningen  af  det luxembourgske formandskab, vil fortsætte under det britiske formandskab.  
- Der er under britisk formandskab afholdt et ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anli ggen- der) den 13. juli 2005. Endvidere vil der blive afholdt rådsmøder (retlige og indre anli  ggender) den  13.-14.  oktober  og  den  1.-2.  december  2005.  Der  afholdes  desuden  et  uformelt  justits-  og indenrigsministermøde den 8. -9. september 2005. Civilretligt samarbejde 6. Forordning om betalingspåbudsordre Kommissionen  fremsatte  den  19.  marts  2004  et  forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  fo r- ordning om indførelse af en europæisk betalingspåbudsprocedure (KOM(2004) 173 endelig). Forslaget  sigter  mod  at  fastsætte  fælles  europæiske  regler,  der  skal  tjene  til  hurtig  og  effektiv inddrivelse af ubestridte krav. Efter forslaget kan en kreditor anmode en domstol om at sende en betalingspåmindelse  vedrørende  et  forfaldent  pengekrav.  Betalingsmeddelelsen  forkyndes  for sagsøgte, idet denne anmodes om enten at efterkomme kravet eller at bestride kravet inden for en bestemt tidsfrist. Hvis sagsøgte undlader dette, udstedes en betalingspåbudsordre, hvo  refter kra- vet  vil  kunne  tvangsfuldbyrdes.  Gør  sagsøgte  indsigelse  mod  kr  avet,  fortsætter  sagen  som  u  d- gangspunkt som en almindelig civil sag. Efter forslaget skal proceduren, der er frivillig for for- dringshaveren, kunne anvendes både på grænseoverskridende og rent interne sager. Forslaget tillige med et grundnotat herom er sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den  5.  juli  2004.  Høringssvar  og  en  høringsoversigt  vedrørende  forslaget  er  den  9.  november 2004 sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg. Det britiske formandskab har sat som mål at opnå politisk e  nighed om forslaget under formand- skabet. Forslaget er med henblik herpå sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. oktober 2005. 7. Forordning om småkravsprocedure Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF -traktaten, vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark. Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF -traktaten, vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
- Kommissionen  fremsatte  den  15.  marts  2005  et  forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  fo r- ordning om indførelse af en europæisk småkravsprocedure. Forslaget har til formål at indføre en europæisk procedure for behandling af småkrav med he n- blik  på  at  forenkle  og  fremskynde  behandlingen  af  krav  af   mindre  værdi  og  at  nedbringe  o  m- kostningerne. Proceduren skal stå til rådighed for parterne som et alternativ til f.eks. almind  elig domstolsbehandling. Blandt hovedpunkterne i forslaget kan nævnes, at der som udgangspunkt er tale om en skriftlig procedure; at der er fastsat tidsfrister for sagens behandling, at retten berammer bevismidlerne og omfanget af bevisførelsen; at retten om fornødent bistår parterne, der ikke er forpligtet til at lade sig  repræsentere  ved  advokat,  og  at  den  vindende  part  kun  i  begr  ænset  omfang  kan  få  ti   lkendt sagsomkostninger til dækning af advokatbistand. Forordningsforslaget indeholder desuden regler om anerkendelse og fuldbyrdelse af domme efter småkravsproceduren.  Efter  forslaget  kan  en  dom  afsagt  af  en  medlemsstat  i  en  europæi   sk småkravsprocedure fuldbyrdes umiddelbart uden  anvendelse af en eksekvaturprocedure (det vil sige en procedure i fuldbyrdelsesstaten, der fastslår, at dommen kan fuldbyrdes). Forslaget tillige med et foreløbigt nærhedsnotat er sendt til Folketingets Eur   opaudvalg og Rets- udvalg  den  27.  april  2005.  Et  grundnotat  vedrørende  forslaget  er  endvidere  den  4.  maj  2005 sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg. Det  britiske  formandskab  har  tilkendegivet,  at  forslaget  vil  have  højeste  prioritet  indenfor  det civilretlige  samarbejde.  Forslaget  er  sat  på  den  foreløbige  dagsorden  (som  muligt  punkt)  for rådsmødet den 1.  - 2. december 2005 med henblik på orienterende d ebat. Et høringsnotat og høringssvar om forslaget vil snarest blive sendt til Folketingets Europa  udvalg og Retsudvalg. 8. Direktiv om alternativ konfliktløsning (mægling) Kommissionen fremsatte  den 22. oktober 2004 et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets d i- rektiv  om  visse  aspekter  af  mægling  på  det  civil   -  og  handelsretlige  område   (KOM(2004)  718 endelig). Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i he nhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller fi  nde anvendelse i Danmark.
- Forslaget sigter mod at lette adgangen til konfliktløsning ved at fremme anvendelsen af mæ   gling og  sikre  et  hensigtsmæssigt  forhold  mellem  mægling  og  retssager.  Forslaget  omfatter  e nhver proces, hvor to eller flere parter i en tvist bistås af  en tredjepart med henblik på at indgå en aftale om bilæggelse af tvisten, med undtagelse af en dommers forsøg på at bilægge en tvist under en retssag.  Forslaget  indeholder  visse  minimumsstandarder  for  de  enkelte  medlemslandes  regule- ring af mægling, herund  er f.eks. regler om de muligheder en ret skal have for at kunne henvise parterne i en retssag til mægling, om fortrolighed af indholdet af mæglingsfo rhandlinger og om tvangsfuldbyrdelse af forlig, der er resultatet af mægling. Forslaget tillige med et grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den 23. februar 2005. Høringsoversigt og høringssvar over forslaget er endvidere den 16. juni 2005 sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg. Forslaget er sat på den foreløbige dagsorde  n (som muligt punkt) for rådsmødet den 12.  - 13. ok- tober 2005 med henblik på orienterende debat. 9.  Indgåelse af mellemstatslige aftaler vedrørende fællesskabsretsakter, der er omfattet af   det  danske  forbehold  vedrørende  retlige  og  indre  anliggender,  og   som  ikke  vedrører  u d- bygning af Schengen-reglerne (parallelaftaler) Siden Amsterdamtraktaten trådte i kraft den 1. maj 1999, er der vedtaget en række fælle sskabs- retsakter,  der  er  omfattet  af  det  danske  forbehold  vedrørende  retlige  og  indre  anligge nder,  og som Danmark ikke har mulighed for at tilslutte sig efter den særlige Schengen  -procedure i artikel 5 i protokollen om Danmarks stilling. En eventuel dansk tilknytning til disse retsakter kan derfor alene  ske  ved  konkrete  mellemstatslige  aftaler  mellem  Danmark  og  EU  om  de  enkelte  fælle  s- skabsretsakter. På det civilretlige område har Danmark efter forudgående drøftelser i Folketingets Europau dvalg indtil videre anmodet om sådanne ”parallelaftaler” i relation til    Bruxelles I-forordningen (forord- ning  (EF)  nr.  44/2001  af  22.  december  2000),  forkyndelsesforordningen  (forordning  (EF)  nr. 1348/2000  af  29.  maj  2000),  konkursforordningen  (forordning  (EF)  nr.  1346/2000  af  29.  maj 2000)  og  Bruxelles  II-forordningen  (forordning  (EF)  nr.  1347/2000  af  29.  maj  2000,  der  nu  er afløst  af  forældreansvarsforordningen  (forordning  (EF)  nr.  2201/2003  af  27.  nove   mber  2003), der trådte i kraft den 1. august 2004). Den 2. juli 2002 anmodede Kommissionen Rådet om bemyndigelse til at forhandle parallelaft a- ler med Danmark for så vidt a ngår Bruxelles I -forordningen og forkyndelsesforordningen. Rå det
10 - vedtog den 8. maj 2003 at bemyndige Kommissionen til at indlede forhandlinger med Danmark om  indgåelse  af  disse  parallelaftaler.  Derimod  har  Kommissionen  ikke  fundet  ti lstrækkeligt grundlag  for  at  søge  at  indgå  parallelaftaler  med  Danmark  vedrørende  konkursfo   rordningen  og Bruxelles II-forordningen. Danmark meddelte efter en nærmere gennemgang af forslag fra Kommissionen til parallelaft  ale vedrørende henholdsvis Bruxelles I -forordningen og forkyndelsesforordningen, at man fra dansk side med forbehold for Folketingets senere godkendelse af aftalen i henhold til grundlovens § 19 kunne tilslutte sig forslagene, der herefter blev paraferet på embedsmandsniveau den 17. januar 2005. Kommissionen har nu oversendt parallelaftaleudkastene til Rådet med henblik på Rådets afgøre l- se  om  dels  Fællesskabets  undertegnelse,  dels  Fællesskabets  indgåelse  af  parallelaftalerne  med Danmark. Retsgrundlaget er EF-Traktatens artikel 61 og artikel 300, stk. 2, første a fsnit og stk. 3, første afsnit. Europa -Parlamentet skal høres  over aftaleudkastene forud for vedtagelsen af afgø- relserne om indgåelse af parallelaftalerne. Efter Rådets vedtagelse af afgørelserne om undertegnelse af parallelaftalerne, agter regeringen at undertegne aftalerne med forbehold for Folketingets senere godkendelse af aftalen i henhold til grundlovens § 19. Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg er løbende og senest ved notat af 1. juli 2005 fra J u- stitsministeriet blevet orienteret om sagen. Endvidere har selve Bruxelles I-forordningen og for- kyndelsesforordningen været forelagt Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg forud for vedt  a- gelsen, herunder bl.a. med henblik på vurdering af spørgsmålet om indgåelse af parallela ftaler i relation til de påg ældende retsakter. 10. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om lovvalgsregler for forpli gtel- ser uden for kontraktforhold (”Rom II”)* Kommissionen fremsatte den 22. juli 2003 et forslag til forordning om lovvalgsregler for forplig- telser uden for kontraktforhold (”Rom II”) (KOM(2003) 427 endelig). Forslaget til forordning har til formål at harmonisere medlemsstaternes regler om, hvi lket lands lovgivning der skal anvendes på en forpligtelse uden for kontraktforhold. * Forslaget er fremsat  med hjemmel i EF-traktatens afsnit  IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet  til Amsterdamtraktaten,  finder  derfor  anvendelse.  Foranstaltninger,  der  foreslås  i  he nhold  til  afsnit  IV  i  EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller fi  nde anvendelse i Danmark.  
11 - Forslaget indeholder bl.a. regler om lovvalget for forpligtelser uden for kontraktforhold, der ud- springer af en retsstridig handling. For sådanne forpligtelser foreslås loven i det land, hvor sk  a- den er opstået eller truer med at opstå, anvendt som hovedregel.  Derudover giver fo  rslaget sæ  r- lige  regler for lovvalget  for visse  forpligtelser, eksempelvis forpligtelser  forårsaget  af  et defekt produkt (produktansvar), illoyal konkurrence, miljøskader og krænkelse af privatlivet og indiv   i- dets rettigheder. Desuden fastsætter forslaget re  gler om lovvalget for forpligtelser, som udsprin- ger af andet end en retsstridig handling, f.eks. overskridelse af en fuldmagt eller indfrielse af en anden  persons  forpligtelser.  Forslaget  indeholder  endelig  regler  om  parternes  mulighed  for  at aftale lovvalg. Grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg den 3. december 2003. Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet sin udtalelse. Forordningsforslaget forventes ikke at blive medtaget på rådsmøde under det britiske forman   d- skab. Det britiske formandskab påregner, at forslaget kan forelægges for Rådet under det østri g- ske formandskab. Politimæssigt og strafferetligt samarbejde 11. Politisamarbejde Der må forventes fremlagt et betydeligt antal forslag fra Kommissionens side i a nden halvdel af 2005,  og  det  forventes  også,  at  Kommissionen  vil  præsentere  en  række  rapporter  om  den nationa le gennemførelse af diverse rammeafgørelser. Kommissionen har for nylig fremlagt et forslag til Rådets afgørelse om grænseoverskridende politisamarbejde.  Kommissionen  forventes  ligeledes  i  andet  halvår  af  2005  at  fremlægge et forslag  til  Rådets  afgørelse  om  udveksling  af  dna  -oplysninger.  Forhandlingerne  om  begge forslag forventes igangsat under britisk formandskab. Det britiske formandskab forventes herudover at fortsætte bestræbelserne på at styrke sama rbej- det om udveksling af oplysninger om ofre for naturkatastrofer og uidentificerede lig. Det er muligt,  at  formandskabet  vil  fremlægge  et  konkret  forslag  til  retsakt  i  løbet  af  a   ndet  halvår  af 2005 . Det britiske formandskab vil desuden fortsætte drøftelserne om det svenske initiativ vedrøre nde grænseoverskridende transport af mindre våben   .
12 - Det  britiske  formandskab  forventes  endvidere  at  iværksætte evalueringen  af  Cepol.  På  ba g- grund  af  denne  evaluering  vil  der  blive  udarbejdet  en  rapport  med  konkrete  anbefalinger,  som forventes forelagt for Rådet (retlige og indre anliggender) under det østrigske formandskab i fø   r- ste halvår af 2006. Herudover vil det britiske formandskab fortsætte bestræbelserne på at styrke det  operative sam- arbejde (COSPOL) inden for rammerne af taskforcen af europæiske politichefer  , herunder ikke mindst som led i udmøntningen af Rådets konklusioner af 19. november 2004. Ev  alueringen af COSPOL vil formentlig blive genstand for drøftelser i Rådet (RIA) i løbet af andet halvår af 2005. Endelig vil en række af de forslag, der fremsættes som led i gennemførelsen af Det Europæ  iske Råds  handlingsplan  for  EU’s  indsats  mod  terrorisme ,  have  relevans  for  det  politimæ  ssige samarbejde. 11.1. Terrorisme Det  britiske  formandskab  vil  prioritere  EU’s  indsats  mod  terrorisme  højt.   Området  vil  derfor  i høj  grad  blive  præget  af  den  fortsatte  gennemførelse  af Det Europæiske Råds handlingsplan for EU’s indsats mod terrorisme samt Haag-programmet. Der vil på ny skulle rapporteres til Det Europæiske Råd i december 2005 om gennemførelsen af handlingsplanen, ligesom drø ftel- serne om overvågning af gennemføre  lsen af retsakter vil fortsætte. Hertil kommer, at det britiske formandskab vil lægge op til    afholdelse af fire særlige møder i Coreper  alene  med  fokus  på  indsatsen  mod  terrorisme.  I  den  forbindelse  vil  det  britiske  fo r- mandskab prioritere udarbejdelsen af den samlede strategi for bekæmpelse af radikalisering og rekruttering, som vil skulle forelægges f  or Rådet for retlige og indre anliggender og de rnæst for Det Europæiske Råd i december 2005. Det må samtidig forventes, at indsatsen mod  finansiering af terrorisme vil blive prioriteret højt, herunder ikke mindst som led i udmøntningen af EU’s strategi på    området, som blev f orelagt for stats- og regeringscheferne på mødet i Det Europæiske Råd den 16. Herudover fortsætter   evalueringerne af medlemslandenes foranstaltninger til bekæmpelse af terrorisme med henblik på udarbejdelse af en  endelig rapport om samtlige medlemslande, som vil  skulle  forelægges  for  Rådet  i  december  2005.  Der  vil  formentlig  også  skulle  rapport eres  til Det Europæiske Råd herom i december 2005.
13 - Det britiske formandskab vil ligesom tidligere formandskaber tillige skulle fokusere på de  halv- årlige opdateringer af trusselsvurderingerne og listen  over terrororganisationer til brug for medlemslandenes retshåndhævende myndigheder med ansvar for bekæmpelse af terrori s- me. I den forbindelse vil det britiske formandskab prioritere drøftelser af behovet for at omstru k- turere arbejdet i Terrorismearbejdsgruppen. 11.2. Europol Det britiske formandskab vil som tidligere formandskaber prioritere Europols relationer til tred- jelande.  Under  britisk  formandskab  vil  der  skulle  indgås   en  række    samarbejdsaftaler  mellem Europol  og  tredjelande,  herunder  bl.a.  aftaler  med  Canada  og  Kroatien.  Det  kan  heller  ikke udelukkes, at listen over tredjelande, Europol kan indgå sa marbejdsaftaler med, løbende vil sku l- le suppleres. Herudover vil det britiske formandskab skulle gennemføre en evaluering af  anti-terror taskfor- cen i Europol. Desuden vil der under det britiske formandskab fortsat være fokus på forholdet mellem Eur   opol og  Taskforcen  af  europæiske  politichefer  samt  Europols  rolle  i  forhold    til  SITCEN  som  led  i gennemførelsen af  Javier Solanas anbefalinger om integrering af en efterretningskapacitet i Rådet 12. Samarbejde i straffesager og gensidig anerkendelse Samarbejdet i straffesager vil som sædvanlig blive prioriteret højt. Det  britiske  formandskab  forventes  navnlig  at  prioritere  forhandlingerne  om  Kommissionens forslag  til  rammeafgørelse  om  den  europæiske  bevissikringsordre     samt  forhandlingerne  om forslaget til rammeafgørelse om logning af data om teletrafik.  Man vil i den forbindelse sigte mod politisk enighed under formandskabet.       Det  forventes  desuden,  at  det  britiske  formandskab  vil  færdiggøre  forhandlingerne  med     Nor ge og Island om indgåelsen af en samarbejdsaftale med EU om udl evering. Kommissionen  har  fremlagt  en  grønbog  om  tilnærmelse, gensidig anerkendelse og fuldby  r- delse  af  strafferetlige  afgørelser  i  EU ,  som  den  danske  regering  har  afgivet  høringssvar  til.  I
14 - løbet af anden halvdel af 2005 vil Kommissionen muligvis fremsætte et eller flere forslag med henblik på ge nnemførelse af de målsætninger, som fremgår af grønbogen. Østrig, Finland og Sverige har fremlagt et forslag til    rammeafgørelse om overførelse af do  m- fældte  , som i forholdet mellem medlemslandene skal erstatte Europarådets konvention fra 1983. Det britiske formandskab forventes ikke at ville prioritere forhandlingerne af dette forslag. Kommissionen  vil  muligvis  fremlæ  gge  et  eller  flere  forslag  i  lyset  af  grønbogen  om  gensidig anerkendelse  af  ikke-frihedsberøvende  kontrolforanstaltninger  forud  for  domsafsigels e  i løbet af anden halvdel af 2005. Det britiske formandskab vil fortsætte forhandlingerne om forsl  agene vedrørende  udveksling af oplysninger  om  straffedomme.  Det  drejer  sig  bl.a.  om  et  belgisk  forslag  til  rammeafgø relse om anerkendelse og fuldbyrdelse i EU af forbud, der er en følge af dom for seksuelle lo v- overtrædelser begået mod børn , hvor forhandlingerne kun lige er indledt i arbejdsgruppen. Kommissionen forventes i løbet af det britiske formandskab at fremlægge et     forslag til retsakt om pligten til at videregive oplysninger om straffedomme samt registrere oplysninger her- om  baseret  på  nationalitetsprincippet.  Først  i  2006  forve  ntes  Kommissionen  at  fremlægge  en meddelelse  med  et  tilhørende   forslag til retsakt  om oprettelsen af et indekssystem  med op- lysninger om tredjelandsstatsborgere, som er dømt i EU . Kommissionens forslag til rammeafgørelse om hensyntagen til straffedomme afsagt i andre medlemsstater i EU i forbindelse med en ny straffesag forventes ikke at blive prioriteret højt. Kommissionen fremlægger i øvrigt en     meddelelse om rettighedsfrakendelser i andet halvår af 2005. Tyskland forventes at fremlægge et   forslag til Rådets afgørelse om udveksling af oplysni  nger om  ejere  af  motorkøretøjer  med  henblik  på  at  lette  retsforfølgning  af  overtrædel ser  af færdsel  slovgivningen. Forslaget forventes tidligst fremlagt i slutningen af 2005. Under  græsk  formandskab  i  foråret  2003  godkendte  Rådet  to aftaler  mellem  EU  og  USA  om henholdsvis udlevering og gensidig retshjælp i straffesager  , som efterfølgende e r undertegnet af parterne. Under det britiske formandskab må det forventes, at arbejdet med koordin ering af de bilaterale  aftaler om udlevering og retshjælp, der skal indgås mellem de  enkelte me   dlemsstater og USA som opfølgning på aftalerne, vil blive fort  sat.
15 - Herudover  fortsætter  evalueringen  af  medlemslandenes  gennemførelse  af     den  europæiske  a  r- restordre. Der vil under britisk formandskab på sædvanlig vis blive afholdt    møde i Det Europæiske Re   tli- ge  Netværk    med  henblik  på  at  styrke  samarbejdet  mellem  ank lagemyndighederne  i  medlems- landene. 12.1. Eurojust Det britiske formandskab vil fortsætte drøftelserne om en     styrkelse af Eurojust, herunder som led  i  EU’s  indsats  mod  terrorisme.  Hertil  kommer,  at  der  nu  er  udarbejdet  udkast  til  samar- bejdsaftaler  med  Island  og  Rumænien  ,  som  vil  skulle  godkendes  af  Rådet  i  løbet  af  andet halvår af 2005. Kommissionen forventes i øvrigt i andet halvår af 2005 at fremlægge den a nden rapport om med- lemslandenes gennemførelse af Rådets afgørelse af 28. februar 2002 om oprette   lsen af Eurojust. 13. Materiel strafferet Det britiske formandskab forventes at videreføre arbejdet med forslaget til  rammeafgørelse om visse  proceduremæssige  rettigheder  i  straffesager  i  EU  .  Der  er  lagt  op  til,  at  forslaget  skal vedtages inden udgangen af 2005. Herudover  har  Kommissionen  fremlagt  et  forslag  til  direktiv om strafferetlige foranstaltnin- ger  til  beskyttelse  af  immaterielle  rettigheder  samt  et  forslag  til  rammeafgørelse  om  b e- kæmpelse  af  forfalskninger  .  Forhandlingerne  om  forslagene  forventes  tidligst  at  blive  påb e- gyndt i slutningen af 2005. Kommissionen forventes desuden i løbet af det britiske formandskab at fremlægge en     grønbog om  strafferetlig  jurisdiktionskompetence  samt  forbuddet  mod  dobbelt  strafforføl gning (”ne bis in idem”  -princippet). På baggrund af den sædvanlige høring af medlemslandene samt den efterfølgende debat forve ntes Kommissionen i løbet af 2006 at fremlægge et eller flere fo   r- slag til rammeafgørelser om strafferetlig jurisdiktionskompetence og  forbud mod do bbelt straf- forføl gning. Kommissionen forventes tillige at fremlægge en   grønbog om uskyld sformodning i andet halvår af 2005.
16 - Det britiske formandskab forventes ikke at ville gøre yderligere i forhandlingerne om forslaget til rammeafgørelse om bekæmpelse af racisme og frem   medhad. 14. Forebyggelse og bekæmpelse af grænseoverskridende, herunder organiseret, krimin ali- tet Det britiske formandskab vil prioritere styrkelsen af samarbejdet mellem medlemslandenes rets- håndhævende myndigheder om    udveksling af oplysninger, herunder bl.a. det svenske forslag til rammeafgørelse om udveksling af oplysninger mellem medlemslandenes retshån  dhævende myndigheder. I februar måned 2005 fremlagde Kommissionen et forslag til  rammeafgørelse om bekæmpe   lse af organiseret kriminalitet. Forhandlingerne om forslaget er indledt i arbejdsgruppen. Det  britiske  formandskab  vil  prioritere  udarbejdelsen  af  en  handlingsplan for bekæ  mpelse af menneskehandel, som vil blive baseret på en meddelelse fra Kommissionen. Herudover vil det britiske formandskab prioritere færdiggørelsen af udkast til     Rådets konkl usi- oner om udviklingen af den årlige trusselsvurdering af organiseret kriminalitet , der i med- før af Haag -programmet fremover skal udarbejdes af Europol. Det britiske formandskab forventes i øvrigt at ivæ   rksætte konkrete drøftelser på ekspertniveau af gennemførelsen af målsætningen i Haag -programmet om udveksling af oplysninger i medfør af princippet om  tilgængelighed  .  I  overensstemmelse  med  Rådets  (RIA)  drøftelser  den  14.  april 2005 vil formandskabet i fø rste omgang fokusere på udveksling af oplysninger om dna, ballistik, fingeraftryk, registrering af køretøjer, telefonnumre og personers identitet. I tilknytning hertil vil Kommissionen fremlægge et forslag til   rammeafgørelse om datab eskyt- telse inden for det politimæssige og strafferetlige samarbejde  . Det er dog endnu meget usik- kert, hvornår Kommissionen kan færdiggøre de nødvendige interne konsultationer med henblik på vedtagelse af forslaget. På den baggrund er det ikke givet, at forslaget vil blive frem  lagt under britisk formandskab. Kommissionen arbejder herudover på et forslag  til en fælles EU  -strategi for anvendelse af pas- sageroplysninger i forbindelse med grænse  - og luftfartssikkerhed og andre retshå ndhæve  l- sesformål mførelse  af  Haag -programmet  skal  forslaget  frem- lægges i løbet af 2005.
17 - Det britiske formandskab vil fortsætte   evalueringen af medlemslandenes udveksling af oplys- ninger med Europol. Endelig vil der løbende være drøftelser af Kommissionens forslag til Råd ets afgørelser mv. om mandater til Fællesskabet til forhandlinger i internationale fora samt undertegnelse og in  dgåelse af internationale instrumenter. 14.1. Narkotikakriminalitet Det britiske formandskab vil iværksætte gennemførelsen af den første handl ingsplan for gen- nemførelse  af  EU’s  narkostrategi  for  2005   –   2012,  idet  der  dog  ikke  lægges  op  til  konkrete initiativer i den forbindelse. Herudover  vil  det  britiske  formandskab  prioritere  de  eksterne  forbindelser,  herunder  ikke mindst i forhold til Afghanistan. Der lægges ikke i øvrigt op til konkrete initiativer på området. 15. Schengen-samarbejdet Der vil i andet halvår af 2005 være særlig fokus på Kommissionens forslag til retsakter om ud- viklingen af SIS II. Forslagene vil blive forhandlet i arbejdsgruppen i løbet af det britiske fo r- mandskab, og det er hensigten, at der vedtages fælles holdninger for så vidt angår de to forslag til forordninger senest på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 1.    – mber 2005. Der vil eventuelt også kunne b live lagt op til politisk enighed om forslaget til Rådets afgørelse eller dele heraf på det pågældende rådsmøde. Herudover  vil  evalueringen  af  medlemslandenes  gennemførelse  af  Schengen -reglerne  fort- sætte, idet de nordiske lande skal evalueres i  andet halv  år af 2005. Rådets konklusioner om de nordiske lande forventes dog ikke at kunne vedtages før i begyndelsen af 2006. Arbejdsgru ppen vil også fortsætte planlægningen af evalueringen af de ti nye medlemslande, idet pr ogrammerne herfor skal være på plads inde   n udgangen af 2005. Det britiske formandskab vil tillige prioritere afslutningen af forhandlingerne om gennemfø rel- sesforanstaltningerne  til  forordning  2004/871/EF  af  29.  april  2004  og  Rådets  afgørelse 2005/211/RIA af 24. februar 2005 om nye funktioner i SIS. Der er allerede vedtaget gennem- førelsesfora nstaltninger  til  forordningen  (datoen  for  ikrafttrædelse  af  visse  bestemmelser),  men der udestår fortsat en række spørgsmål. Det drejer sig bl.a. om Europols og Eurojusts adgang til SIS.
18 - 16. Eksterne relationer I overensstemmelse med Haag-programmet vil det britiske formandskab lægge vægt på at u dvik- le de eksterne relationer i forbindelse med det politimæssige og strafferetlige sa  marbejde. I den forbindelse forventes det, at relationerne til landene på  Det Vestlige Balkan vil blive prioriteret, idet det bl.a. forventes, at der vil blive afholdt et fælles møde med disse lande på min isterniveau i marginen af RIA-rådsmødet den 1.  -2. december 2005.      Herudover  skal  det  fremhæves,  at  drøftelserne  om     en  strategi  for  de  eksterne  relationer  på området for retlige og indre anliggender  forventes afsluttet under britisk formandskab. Grundlæggende   Rettigheder 17. Forslag til en retsakt om et agentur for grundlæggende rettigheder Kommissionen har den 5. juli 2005 fremsat forslag til Rådets forordning om oprettelse af et EU - agentur for grundlæggende rettigheder og forslag til Rådets beslutning om at give EU   -agenturet for grundlæggende rettigheder mandat til at udøve aktiviteter på områder, der er dækket af afsnit VI i traktaten om Den Europæiske Union (KOM(2005) 280 endelig). Formålet med forslaget til forordning er at oprette et agentur, der skal assistere EU ’s institutioner og medlemsstaterne, når de gennemfører EU  -retten, i arbejdet med at sikre respekt for de grund- læggende rettigheder. Til det formål vil agenturet navnlig skulle indsamle og analys   ere data om grundlæggende rettigheder. Agenturet skal desuden videreføre de opgaver, som Det Europæiske Center for Overvågning af Racisme og Xen ofobi (EUMC) har udført in dtil nu. Formålet med forslaget til rådsbeslutning er at sikre, at agenturet også får kompetence til at u    d- øve tilsvarende aktiviteter på områder, der er dækket af EU -traktatens afsnit VI – mrådet for politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager. Agenturet  vil  ikke  få  kompetence  til  at  behandle  klager  i  nogen  form  eller  til  at  fastslå,  om  en medlemsstat krænker de grundlæggende rettigheder.  Agenturet skal være uafhængigt. Der for e- slås oprettet en bestyrelse, som hver medlemsstat, Europa -Parlamentet og Europarådet udpeger en  uafhængig  person  til,  ligesom  Kommissionen  udpeger  to  repræsentanter.  Endvidere  foreslås der oprettet et tilknyttet rådgivende forum med maksimalt 100 medlemmer, der skal repræsentere forskellige NGO’er. Agenturet foreslås oprettet fra den 1. januar 2007.
19 - Der vil blive fremsendt et grundnotat om forslagene til Folketingets Europaudvalg og Folketin- gets Retsudvalg, når der foreligger en dansk oversættelse af forslagene. Det britiske formandskab forventes at arbejde hen imod at opnå politisk enighed om forslag ene inden årets udgang. Europa -Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse.