Der tages forbehold for overholdelse af åbningsåret på udbygning af Motorring 3, idet projekteringen af etape 3 mellem Slotsherrensvej og Roskildevej afventer en afklaring af, hvordan koordinering mellem udbygningen af Motorring 3 og Frederikssundsmotorvejen skal foretages. Vejdirektoratet vurderer på nuværende tidspunkt, at åbningsåret for hele Motorring 3 bliver udskudt fra 2008 til 2010. Den endelige afgørelse afventer de politiske forhandlinger om tilslutningen af Frederikssundsmotorvejen. Vejdirektoratet skal senest den 1. september 2005 aflevere en analyse af mulighederne for og konsekvenserne af, at anlægge Frederikssundmotorvejens 1. etape med udgangspunkt i Jyllingevejs forløb, som skal danne grundlag for en politisk beslutning om projektet.
For det andet er projektbevillingen til Nors Omfartsvej blevet forhøjet med 20,5 mio. kr. ved Akt. 122 af 11. maj 2005.
For det tredje har en fornyet usikkerhedsvurdering peget på et merbevillingsbehov på ca. 240 mio. kr. til Holbæk – Vig 2. og 3. etape. Projektet skal ifølge Trafikaftalen af 5. november 2003 anlægges i perioden 2009 – 2012. Der er dermed ikke umiddelbart behov for at øge bevillingen. Baggrunden for forhøjelsen og muligheder for besparelser vil blive undersøgt nærmere.
Endelig har Vejdirektoratet vurderet, at anlæg af 1. etape af Frederikssundsmotorvejen i den udformning der blev forudsat ved fremsættelsen af forslag til anlægslov i efteråret koster ca. 160 mio. kr. mere, end der på FL 2005 er afsat til projektet.
Udgiftsstyring
Med baggrund i de konstaterede fordyrelser på en række igangværende anlægsprojekter samt markante forhøjelser i de indledende anlægsskøn efter gennemførelsen af VVM undersøgelser for bl.a. Fløng – Roskilde V og Ris- Ølholm-Vejle er der nedsat en arbejdsgruppe bestående af Transport- og Energiministeriet, Finansministeriet og Vejdirektoratet. Arbejdsgruppen skal foretage en nærmere analyse af organisationen og styringen af Vejdirektoratets anlægsvirksomhed og komme med forslag til forbedring af den nuværende anlægsstyring og udarbejdelsen af de første anlægsskøn. Samtidig nedsættes der frem til og med 2007 en Task Force under Transport- og Energiministeriet, som skal kulegrave konkrete anlægsbudgetter under Vejdirektoratet m.v.
Oversigt over Vejdirektoratets anlægsprojekter.
Nedenstående skema giver en oversigt over status for forventet totalbudget og åbningstidspunkt for Vejdirektoratets vejanlægsprojekter. Efterfølgende gives uddybende bemærkninger til de enkelte projekter.
Igangværende vejanlægsprojekter
|
Forventet totalbudget (mio. kr.)* |
Forventet |
||||||
|
1. gang på FL |
Prisregulering indtil FL 2005 |
Anden regulering indtil FL 2005 |
FL 2005 |
Regulering siden FL 2005 |
Maj2005 |
(Ændring i forhold til FL 2005) |
|
Odense – Svendborg (FL00) |
1.031 |
121 |
219 |
1.372 |
0 |
|
1.372 |
2007 (uændret) 1) |
Herning N – Brande, Herning Ø – Snejbjerg (FL00) |
1.441 |
173 |
193 |
1.808 |
0 |
|
1.808 |
2008 (uændret) |
Holbæk – Vig, 1. etape (FL00) |
191 |
21 |
48 |
260 |
0 |
|
260 |
2006 (uændret) |
Holbæk – Vig, 2. & 3 etape.(FL00) |
569 |
76 |
0 |
644 |
0 |
|
644 |
2012 (uændret) |
Hundige-Greve Syd (Køge Bugt) |
276 |
14 |
59 |
349 |
0 |
|
349 |
2008 (uændret) |
Udbygningen af Motorring 3 (FL02) |
1.055 |
57 |
798 |
1.910 |
0 |
|
1.910 |
2008 (uændret) 2) |
Nors Omfartsvej (FL02) |
124 |
8 |
0 |
132 |
20 |
|
152 |
2006 (uændret) |
Udbygningen af Ønslev–Sakskøbing (FL02) |
137 |
8 |
118 |
263 |
0 |
|
263 |
2007 (uændret) |
Brande-Ris, 1. etape (FL04) |
266 |
6 |
0 |
272 |
0 |
|
272 |
2008 (uændret) |
Bording-Funder (FL04) |
628 |
15 |
0 |
643 |
0 |
|
643 |
2012 (uændret) |
Frederikssundsmotorvejen (FL04) |
712 |
16 |
0 |
728 |
0 |
|
728 |
2012 (uændret) |
Udbygning af E45 Nørresundby-Bouet (FL04) |
47 |
1 |
0 |
48 |
0 |
|
48 |
2006 (uændret) |
Udbygning af Kongevejen Helsingør (FL04) |
 45 |
1 |
0 |
46 |
0 |
|
46 |
2008 (uændret) |
Søften-Skødstrup (FL04) 3) |
75 |
2 |
0 |
77 |
0 |
|
77 |
2008 (uændret) |
*På grund af afrundinger summerer de anførte reguleringer ikke altid præcist til totalbudgettet
1) Forbehold for åbningsår på delstrækningen Steenstrup-Svendborg..
2) Forbehold for åbningsår som følge af overvejelserne om koordinering med Frederikssundsmotorvejen.
3)
Gennemførelsen af projektet i lyset af kommunalreformen er pt. under nærmere
overvejelse.
Aktstykke herom er forelagt Folketingets Finansudvalg den 17. august 2005.
Den aktuelle markedssituation 1. halvår 2005.
I dette afsnit vurderes konkurrencesituationen på entreprenørmarkedet det sidste halve år og dens indflydelse på entrepriserne.
I første halvår af 2005 har Vejdirektoratet gennemført 18 udbudsforretninger med en samlet udbudsmængde på ca. 1,3 mia. kr.
Oversigt over udbudsforretninger
Udbudsform |
Antal |
Hovedentrepriser* |
2 |
Kombineret jord- og belægningsentrepriser |
6 |
Totalentrepriser på broanlæg |
3 |
Broentrepriser |
5 |
Belægningsentreprise |
1 |
Totalentreprise |
1 |
I alt |
18 |
 *Udbuddene omfatter broer, belægninger, jord, skilte og trafikledelse.
De to hovedentrepriser på tilsammen omkring 830 mio. kr. er udbudt på Motorring 3 og indtrykket er, at der har været en god interesse og konkurrence omkring de to meget store entrepriser med udvidelsen af den eksisterende bymotorvej fra 4 til 6 spor inkl. ændringer af broer og bygværker. Ved prækvalificeringen til yderligere én entreprise ved Køge Bugt motorvejen er der dog kun indkommet 3 anmodninger om prækvalificering, hvilket umiddelbart er bekymrende for konkurrencesituationen
Vejdirektoratet har konstateret god konkurrence blandt entreprenørerne på broanlæg, hvilket har medvirket til, at disse er kontraheret til gode priser.
Vejdirektoratet har ved det ene belægningsudbud, som er foretaget i den forgange periode, kunnet konstatere stigende priser pÃ¥ asfalten. Vejdirektoratet afventer licitationsresultatet fra kommende belægningsentrepriser, med henblik pÃ¥ en vurdering af om den generelle markedstendens med stigende asfaltpriser nu ogsÃ¥ afspejler sig i Vejdirektoratets udbud.Â
Â
Usikkerhedsfaktorer i forbindelse med budgettering af vejanlægsprojekter
Der knytter sig en lang række usikkerhedsfaktorer til budgettering af et vejanlægsprojekt, primært fordi et projekt typisk strækker sig over en længere årrække. Usikkerheden vedrører bl.a. markedsforhold, råvarepriser, nye krav til anlæggets udformning (f.eks. nye miljøkrav), uforudsete anlægstekniske forhold osv.
Det er aftalt som forudsætning for bevillingen, at for et nyt projekt fastsættes totalbudgettet på det niveau, hvor Vejdirektoratet vurderer, at der er lige stor sandsynlighed for, at projektet bliver dyrere eller billigere (50 pct. niveau). Vejdirektoratet foretager løbende en revurdering af usikkerheden i forbindelse med projektets gennemførelse.
I orienteringen oplyses om den aktuelle budgetsikkerhed for de igangværende projekter. Der angives den vurderede sandsynlighed for, at det aktuelle totalbudget for projektet overholdes. Endvidere angives et 10 – 90 pct. interval, som Vejdirektoratet vurderer, at totaludgiften med stor sandsynlighed ikke vil overskride.
For større projekter bestående af flere deletaper eller med store tidsforskudte entrepriser, men med en samlet anlægsbevilling, beregnes usikkerheden for det samlede projekt. Når én eller flere deletaper/entrepriser er åbnet/afsluttet, vil disse kun give et ubetydeligt bidrag til den samlede usikkerhed. De etaper/entrepriser, der er under udførelse, eller som endnu ikke er påbegyndt, vil bidrage med stor usikkerhed og i det samlede usikkerhedsbillede bidrage med de største usikkerheder.
Uddybende oplysninger vedrørende de enkelte anlægsprojekter
Odense - Svendborg, rute 9:
Status:           På 1. etape fra Odense til Ringe er trafikken i tilslutningsanlægget nu omlagt,             således at arbejdet med udvidelse og ombygning af den eksisterende motor-
                     vejsbro for Rute 9 kan gennemføres. De sidste arkæologiske detailudgravninger             er gennemført. To broer nord for E 20 er netop blevet afleveret. Jord- og
asfaltarbejderne på kløverbladsanlægget forventes færdig i løbet af 2005. På resten af etapen følger jord- og asfaltarbejderne tidsplanen og forventes afsluttet i              efteråret 2006.
På 2. etape fra Ringe til Kværndrup er to brooverføringer og en brounderføring under anlæg, og arbejdet afsluttes i 2005. Jord- og belægningsarbejdet, inkl. nogle tunneller, er opstartet i foråret 2005. Da arbejdet foregår på den eksisterende Rute 9, er der omfattende trafikomlægninger i både 2005 og 2006. De arkæologiske forundersøgelser er afsluttet og der mangler alene en enkel detailudgravning.
3. etape fra Kværndrup til Svendborg er opdelt i to deletaper.
· På deletapen fra Kværndrup til Stenstrup er ekspropriationerne gennemført. De arkæologiske forundersøgelser er i fuld gang, og de første detailudgravninger er udført. Arkæologerne forventer flere større udgravninger på denne strækning. Totaludbuddet omfattende detailprojektering og anlæg er kontraheret og igangsat ultimo maj 2005 med forventet færdiggørelse i efteråret 2007.
· For deletapen fra Stenstrup til Svendborg har Regeringen i foråret besluttet, at motorvejen skal afsluttes ved Svendborg med en forlægning mod vest og et nyt tilslutningsanlæg og en ny bro ved Ring Nord. Vejdirektoratet kan således påbegynde detailundersøgelser for den nye linieføring samt detailprojektering, som skal ligge til grund for en besigtigelse med Ekspropriationskommissionen. Besigtigelsen ventes at kunne gennemføres i foråret 2006. Deletapen forventes åbnet i 2009.
Åbningsår:     Vejdirektoratet forventer, at rute 9 fra Odense til Stenstrup vil kunne åbne i 2007. Vedrørende deletapen fra Stenstrup til Svendborg forventer Vejdirektoratet at åbningen kan foretages i 2009.
Usikkerhed:  Der er i efteråret 2004 gennemført en fornyet risikoanalyse af rute 9. Den nuværende godkendte totaludgift på 1.371,5 mio. kr. forventes alene med 6 pct. sandsynlighed overholdt. Det vurderes at der nu vil være stor sandsynlighed for at totaludgiften vil falde indenfor intervallet 1383 – 1652 mio. kr.
                   Â
                    Totalbevillingen for det samlede projekt, inklusiv afslutningen ved Svendborg vil ved en budgetsikkerhed på 50 pct. være 1.672,5 mio. kr. Bevillingen omfatter tillige en øget frihøjde ved 3 broer syd for motorvejens afslutning. Den nødvendige merbevilling til projektet svarende til en budgetsikkerhed på 50 pct. vil blive indarbejdet på FL 2006.
Herning N - Brande og Herning Ø – Snejbjerg, rute 18/15:
Status:           Projektet forløber som planlagt og følger den overordnede tidsplan. Tæt pÃ¥ halvdelen af de samlede entrepriseudgifter er nu kontraherede. Der er indgÃ¥et aftale med Herning kommune om udførelse af henholdsvis Christian Ydes vej pÃ¥ etape 1. og forlængelse af Dramnings Boulevard pÃ¥ etape 4 for at tilpasse den kommunale vejstruktur til rute 18/15.Â
1. etape, Gjellerup Lund - Høgild og Vardevej - Herning Ø
Alle broer er afleverede på nær Fjederholt Å-dalbroen. Alle jordarbejder er igangsat i marken. Belægningsarbejder udbydes sommeren 2005 med anlægsstart umiddelbart herefter. Etapen forventes åbnet i efteråret 2006.
2. etape, Sinding - Gjellerup Lund
Jordarbejder pågår på strækningen. På nær broen på O.F. Schæferivej er alle broer afleveret. Belægningsudbud gennemføres inden sommerferien 2005 med anlægsstart umiddelbart herefter. Etapen forventes åbnet samtidig med etape 1 i efteråret 2006.
3. etape, Høgild – Brande
Ekspropriationer er gennemført i efteråret/vinteren 2004/2005. Udbud af fire dalbroer er gennemført og igangsat i marken. Alle øvrige broer er udbudt og igangsat. Udbud af jordarbejder gennemføres inden sommerferien 2005. Etapen forventes åbnet i efteråret 2007.
4. etape, Snejbjerg – Vardevej
Der er gennemført linjebesigtigelse og detailbesigtigelse. Projektering med henblik på fastlæggelse af ekspropriationsgrænser er indledt. Anlægsarbejderne igangsættes med forlægningen af Skjernbanen samt øvrige broer i efteråret/vinteren 2005/2006. Etapen forventes åbnet i 2008.
Åbningsår:     Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2008 for det samlede anlæg overholdes.
Usikkerhed:   Usikkerhedsanalysen for anlægsprojektet er blevet revideret. Totaludgiften på 1808,0 mio. kr. som i finansloven er anført med 56 pct. sandsynlighed forventes nu overholdt med 66 pct. sandsynlighed. Det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at totaludgiften vil falde inden for intervallet 1.564,5 mio. kr. – 1.978,3 mio. kr. Risikoen for afvigelse fra budgettet skyldes primært vejr og geologiske forhold, de overordnede markedsforhold og konjunkturer, vurderings- og metodeusikkerhed samt resterende projektdetaljering.
Holbæk - Vig, rute 21 etape 1, Langerød – Tuse N:
Status:           Alle ekspropriationer er gennemført og anlæg af broer er stort set tilendebragt. Nedgravning af 7 km højspændingskabel er afsluttet. Vejentreprisen er igangsat. Â
Åbningsår:     Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2006 for etape 1, Langerød - Tuse N overholdes.
Usikkerhed:   Usikkerhedsanalysen for anlægsprojektet er blevet revideret. Totaludgiften på 260,2 mio. kr. forventes nu med 44 pct. sandsynlighed overholdt. Det vurderes at der er stor sandsynlighed for at totaludgiften vil falde inden for intervallet 248 – 274 mio. kr. Risikoen for afvigelse fra budgettet skyldes opstartsvanskeligheder med vejentreprisen i form af dårligt vejr, ufuldstændige ledningsoplysninger fra ledningsejere mm.
Hundige - Greve S.: (Køge Bugt Motorvejen)
Status:           Projektering er igangsat, og besigtigelsesforretning er gennemført i april 2005. Etablering af støjvolde er igangsat på en enkelt lokalitet, idet det har vist sig muligt at få tilført overskudsjord fra byggeri i hovedstadsområdet.
                   Â
Åbningsår:     Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2008 overholdes.
Usikkerhed:   Der er i marts 2005 gennemført en ny usikkerhedsanalyse. Totaludgiften på 348,9 mio. kr., forventes nu overholdt med 30 pct. sandsynlighed. Det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at totaludgiften vil falde inden for intervallet 324 – 411 mio. kr. Den faldende budgetsikkerhed skyldes blandt andet en ændret vurdering af priserne på markedet for anlægsydelser samt at konkurrencesituationen vurderes formindsket, idet kun tre tilbudsgivere har søgt prækvalifikation til projektets hovedentreprise. Vejdirektoratet har i august afholdt licitation og vil på baggrund heraf snarest gennemføre en fornyet usikkerhedsanalyse.
Udbygning af Motorring 3 til 6-sporet motorvej fra Jægersborg til Holbækmotorvejen:
Status:           Alle ekspropriationer på etapen mellem Jægersborg og Slotsherrensvej er gennemført. Besigtigelsesforretning for etapen mellem Roskildevej og Holbækmotorvejen er ligeledes gennemført. Nedrivning eller ombygning af eksproprierede ejendomme pågår.
Anlægsarbejder på de to nordlige hovedentrepriser omfattende delstrækningerne Jægersborg – Klausdalsbrovej samt Klausdalsbrovej – Slotsherrensvej er igangsat som planlagt.
                     Samtidig er trafikledelsessystemet taget i drift. For trafikledelsessystemet gælder, at der på basis af de indhøstede erfaringer med hensyn til trafikforholdene på Motorring 3 under anlægsarbejdet løbende pågår justering af systemets funktionalitet. Trafikafviklingen under anlægsarbejdet har til dato fungeret tilfredsstillende, og reaktionerne fra trafikanter og presse har generelt været positive.
                     Hovedentreprisen omfattende etapen mellem Roskildevej og Holbækmotorvejen er i udbud. Fem konsortier/entreprenører er blevet prækvalificeret til at afgive tilbud. Denne entreprise forventes igangsat i efteråret 2005.
                    Â
                     Projekteringen af etapen mellem Slotsherrensvej og Roskildevej afventer en endelig politisk afklaring med hensyn til en koordinering mellem udbygningen af Motorring 3 og 1. etape af Frederikssundmotorvejen. Ved Akt 200 af 2/9 2004 er der givet Vejdirektoratet mulighed for at igangsætte projekteringen af forbindelsesanlægget mellem Motorring 3 og Frederikssundmotorvejen, svarende til det tidligere fremsatte lovforslag for Frederikssundmotorvejen 1. etape.
Åbningsår:     For etaperne Jægersborg - Slotsherrensvej samt Roskildevej - Holbækmotorvejen forventer Vejdirektoratet, at åbningsåret vil være 2008 som planlagt. På strækningen mellem Slotsherrensvej og Roskildevej afhænger åbningsåret af, at der findes en politisk afklaring med hensyn til koordineringen mellem udbygningen af Motorring 3 og Frederikssundmotorvejen, 1. etape. Såfremt der i efteråret 2005 vedtages en anlægslov for Frederikssundmotorvejen svarende til det projekt der nu er forberedt som beskrevet i det tidligere lovforslag og i Akt 200, vurderer Vejdirektoratet, at udbygningen tidligst kan være færdig ultimo 2009/primo 2010.
Â
Usikkerhed:   Der er gennemført en ny usikkerhedsanalyse i november 2004. Totaludgiften på 1.910,5 mio. kr. forventes nu overholdt med 56 pct. sandsynlighed. Det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at totaludgiften vil falde inden for intervallet 1.715 – 2.071 mio. kr. Risikoen for afvigelse fra budgettet skyldes blandt andet usikkerhed vedrørende markedskonjunkturer og resterende projektdetaljering.
                    I den gennemførte risikoanalyse er der ikke taget højde for evt. øgede projektomkostninger som følge af tidsmæssige forsinkelser for etapen mellem Slotsherrensvej og Roskildevej.
Nors omfartsvej:
Status:           På Akt. 122 af 11/5 2005 er projektets totaludgift forhøjet med 20,5 mio. kr. til 151,8 mio. kr. Merudgiften finansieres af Vejdirektoratet ved salg af ejendomme og arealer m.v.. Årsagen til projektforhøjelsen er jordens beskaffenhed samt øgede udgifter til asfalt. Jord- og belægningsentreprisen blev kontraheret umiddelbart efter aktstykket vedtagelse. Projektet er blevet ca. 1½ måned forsinket, som betyder en forcering af anlægsarbejderne og en større grad af vinterarbejde.
Åbningsår:     Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2006 overholdes.
Usikkerhed:   Den forhøjede totaludgift på 151,8 mio.kr. forventes med 50 pct. sandsynlighed overholdt. Det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at totaludgiften vil falde inden for intervallet 141 mio. kr. - 162 mio. kr. Risiko for afvigelse fra budgettet skyldes primært usikkerhed vedrørende vejrlig, jord, udbud samt udførsel af anlægsprojektet.
Ønslev - Sakskøbing:
Status:           Detailprojektering og ekspropriation er gennemført. Den 20. april 2005 er der afholdt licitation for vej- og broarbejder med et tilfredsstillende resultat. Anlægsarbejderne forventes igangsat i 2005.
Â
Åbningsår:     Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2007 overholdes.
Usikkerhed:   På baggrund af den afholdte licitation er der udarbejdet en ny usikkerhedsanalyse. Totaludgiften på 263,0 mio.kr forventes nu med 46 pct. sandsynlighed overholdt. Det vurderes, at der er stor sandsynlighed for at totaludgiften vil falde inden for intervallet 241 – 288 mio. kr. Risiko for afvigelse fra budgettet skyldes primært vejrlig og geologiske forhold.
Brande-Riis Motorvejen. 1. etape fra Riis til Give N.:
Status:           Detailbesigtigelse er afholdt i maj 2005. Arkæologiske og geotekniske undersøgelser pågår og forventes afsluttet i 2005. 3 hele ejendomme eksproprieres i sensommeren. Broarbejdet forventes udbudt i efteråret 2005. Af bevillingen til Brande – Riis afholdes også udgifter på 2. etape fra Brande – Give N. til liniebesigtigelse mv. På denne etape afholdes der i august 2005 en supplerende liniebesigtigelse, hvor jernbanen krydser motorvejsprojektet.
Åbningsår:     Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2008 overholdes.
Usikkerhed:   Totalbudgettet på 272 mio. kr. forventes med 50 pct. sandsynlighed overholdt. Det vurderes at der er stor sandsynlighed for at totaludgiften vil falde inden for intervallet 237 - 307 mio. kr. Risikoen for afvigelse fra budgettet skyldes primært de generelle konjunkturer og markedsforhold, udbuds- og kontraktform samt usikkerhed på grunddata. Medio 2005 udarbejdes en ny usikkerhedsanalyse.
Bording - Funder:
Status:           Der er foretaget kortlægning af terrænet og skitseprojekteringen er igangsat. Grundlaget og rammerne for brokonkurrencen for Danmarks hidtil største landskabsbro over Funder Ådal er under udarbejdelse. Brokonkurrencen forventes udsendt i efteråret.
                   Â
Åbningsår:     Vejdirektoratet forventer at åbningsåret 2012 overholdes.
Usikkerhed:   Totaludgiften er anført til 642,6 mio.kr.. Der er ikke anført en sandsynlighed for budgetoverholdelse, da det i anlægsloven er beskrevet, at en usikkerhedsanalyse afventer afslutningen på arkitektkonkurrencen, som nu er ved at blive sat i gang.
Nørresundby - Bouet:
Status:           Der er gennemført besigtigelse på anlægsprojektet. Der blev gennemført licitationen på hovedentreprisen i maj 2005, og resultatet var acceptabelt for Vejdirektoratet. Efterfølgende er entreprisen, som omfatter jord, broer og asfalt igangsat primo juni 2005.
Åbningsår:     Vejdirektoratet forventer, at udbygningen kan færdiggøres i 2006.
Usikkerhed:   Totaludgiften pÃ¥ 47,9 mio. kr. forventes med 50 pct. sandsynlighed overholdt. Det vurderes at der er stor sandsynlighed for at totaludgiften vil falde inden for intervallet 41 - 55 mio. kr. Risikoen for afvigelse skyldes blandt andet de generelle markeds- og konjukturforhold. Â
Vejdirektoratets nye anlægsprojekter
Følgende projekter indgår i Trafikaftalen af 5. november 2003 mellem Regeringen, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne. Projekterne optræder på Finanslov 2005, men igangsættes som det fremgår af Finanslov 2005 først i 2006 eller senere. Frederikssundsmotorvejen 1. etape medtages som et nyt anlægsprojekt, idet anlægslov ikke er vedtaget, og endelig gives en kort status for Brande – Riis, 2. etape, hvor der er vedtaget anlægslov, men hvor der på nuværende tidspunkt ikke er truffet beslutning om igangsættelse.
Holbæk - Vig, rute 21, Motortrafikvej, etape 2 & 3 Tuse N – Vig N:
Status:           Der er gennemført forlodsovertagelse af én ejendom i 2005, og der har kun i mindre omfang været sagsbehandling. I forbindelse med arbejder på Holbæk-Vig, etape 1, er der ultimo 2004 foretaget en koordineret nedgravning af en højspændingsledning, hvoraf en mindre del vedrører etape 2. Selve påbegyndelsen af projektet planlægges til 2008.
Åbningsår:     Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2012 for etape 2 og 3 overholdes.
Usikkerhed:  På FL 2005 er totaludgiften anført til 644 mio.kr. med 51 pct. sandsynlighed. Usikkerhedsanalysen som ligger til grund herfor er alene blevet prisopregnet siden anlægget kom på finansloven første gang i 2002. Ultimo 2004 blev der gennemført en ny usikkerhedsanalyse af rute 21, etape 2 & 3. Den ny usikkerhedsanalyse resulterede i en middelværdi på 881 mio.kr ved en 50 pct. sandsynlighed for budgetoverholdelse. Med den på finansloven anførte godkendte totaludgift på 644 mio.kr. vil der være under 1 pct. sandsynlighed for budgetoverholdelse, og det vurderes at der er stor sandsynlighed for at totaludgiften vil falde inden for intervallet 761 – 1005 mio. kr.
Projektet undersøges nærmere med henblik på at finde muligheder for besparelser.
                    Det er de højere priser, som er indhentet ved 1. etape, som har dannet grundlag for en revision af basisoverslaget. Samtidig er projektets mængder revideret, idet der i anlægsloven var forudsat en samlet gennemførelse at de tre etaper, så man kunne overføre jordoverskud fra etape 1 til etape 2 og 3, hvor der mangler store jordmængder til dæmningsfyld.
Frederikssundmotorvejen, 1. etape M3-M4:
Status:           For at fremme en koordinering af udbygningen af Frederikssundmotorvejen, 1. etape med udbygningen af Motorring 3, vedtog finansudvalget ved Akt 200 af 2/9 2004, at bevilge 12,0 mio. kr. til, at igangsætte projekteringen af forbindelsesanlægget mellem Motorring 3 og Frederikssundmotorvejen, svarende til det i efteråret 2004 fremsatte lovforslag for Frederikssundmotorvejen 1. etape.
                    Vejdirektoratet er ved at have afsluttet denne skitseprojektering, og projektet ligger således klar til at der kan foretages en detailprojektering, påbegyndelse af indhentelse af myndighedsgodkendelser, samt forberedelse af besigtigelsesforretning. Dette forudsætter dog vedtagelse af et lovforslag, svarende til det af Trafikministeren i efteråret 2004 fremsatte lovforslag.
                   Â
                    Der er mellem regeringen og partierne bag trafikaftalen af 5/11 2003 aftalt, at der skal gennemføres en teknisk – økonomisk analyse af en linieføring med udgangspunkt i Jyllingevejs forløb. Analysen skal senest den 1. september fremsendes til forligspartierne. Regeringen og forligspartierne har aftalt, at der inden udgangen af september måned 2005 skal træffes endelig politisk beslutning i sagen.
                    Projektet afventer således en politisk afklaring.
                   Â
Åbningsår:     Såfremt der vedtages en anlægslov svarende til det i efteråret 2004 fremsatte lovforslag, vurderer Vejdirektoratet, at de arbejder, som har betydning for trafikafviklingen på Motorring 3, kan være tilendebragt i 2010. De resterende arbejder kan afsluttes som planlagt i 2012.
Usikkerhed:   I det af Transport- og Energiministeren i efteråret 2004 fremsatte lovforslag er anført, at de 712 mio.kr. som indgår i den politiske aftale, svarer til en budgetsikkerhed på 43 pct. Denne vurdering er baseret på VVM-redegørelsens hovedforslag. I anlægslovforslaget foreslås projektet rykket nærmere Jyllingevej for i højere grad at friholde Vestskoven. I anlægslovforslaget foreslås dermed ændringer af projektet, som vil påvirke anlægsudgifterne.
I forbindelse med den gennemførte skitseprojektering er der foretaget en fornyet beregning af anlægsoverslaget samt gennemført en tilhørende risikoanalyse. Anlægsbudgettet forventes på denne baggrund med 50 pct. sandsynlighed at være 881 mio. kr. Det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at totaludgiften vil falde inden for intervallet 752 – 991 mio. kr.
                    Totaludgiften på 728,3 mio. kr. som er afsat i FL 2005 forventes således alene overholdt med 6 pct. sandsynlighed.
Stigningen i anlægsbudgettet skyldes bl.a., at det nuværende projekt er ændret i forhold til VVM-forslaget, jf. anlægslovforslagets bemærkninger, således at anlægget er søgt flyttet mod nord af hensyn til indgrebet i Vestskoven. Herudover er der en større usikkerhed for så vidt angår råvarepriser, konjunkturer og markedsforhold.
                   Â
Søften – Skødstrup:
Status: Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â PÃ¥ finansloven 2005 er der afsat 76,7 mio. kr. som investeringstilskud til
anlægsprojektet, som består både af en amtslig og en statslig del. Vejdirektoratet forudsættes at overtage den amtslige del efter 1. januar 2007 på grund af kommunalreformen. Vejdirektoratet forudsættes endvidere at skulle forestå projektering og anlæg af den statslige del af anlægsprojektet med henblik på at sikre en samtidig åbning af den amtslige og statslige del i 2008. Aktstykke er den 17/8 forelagt Folketingets Finansudvalg med henblik på at tilvejebringe bevilling samt hjemmel til at igangsætte den statslige del af anlægsprojektet.
Brande-Give N (Brande – Riis, 2.etape):
Status:           Anlægsloven for motorvejen Rute 18, Brande-Give - Riis er vedtaget i foråret 2004 og etape 1 fra Riis –Give N er igangsat. Der foregår p.t. liniebesigtigelse for etape 2, Brande-Give N. Besigtigelserne afsluttes i efteråret 2005. Der er ikke afsat midler til etape 2 på finansloven og det er endnu ikke politisk aftalt, hvornår etapen skal anlægges. Anlægsoverslaget var i 2003 267 mio. kr. som forudsatte en anlægsperiode i umiddelbar forlængelse af etape 1. Usikkerhedsanalyse planlægges afholdt efter at liniebesigtigelsen er afsluttet i efteråret 2005.
Nedenstående projekter er besluttet igangsat med Trafikaftalen af 5. november 2003, men har først anlægsstart i 2006 eller senere.
Status for igangværende VVM-undersøgelser
Rute 18, Riis-Ølholm-Vejle:
Selve undersøgelsen er nu afsluttet, og der er udarbejdet en VVM-redegørelse.
VVM-redegørelsen omfatter et hovedforslag og to alternative linjeføringer for anlæg af motorvej på strækningen Ølholm-Vejle og forslag til udbygning af motortrafikvejen Riis-Ølholm til motorvej. VVM undersøgelsens middelværdi for hovedforslaget er 1.148 mio. kr. I det fremlagte materiale er der peget på muligheder for etapeopdeling m.v. af udbygningen.
VVM-redegørelsen er fremlagt i offentlig høring i perioden 6. juni 2005 - 18. august 2005 og i forbindelse hermed er der afholdt et borgermøde i Tørring den 16. juni 2005. Svarene sammenskrives i et høringsnotat, der vil blive fremsendt til Folketingets Trafikudvalg.
Fløng-Roskilde Vest:
VVM-undersøgelsen for en udbygning af Holbækmotorvejen mellem Fløng og Roskilde Vest er udarbejdet. VVM-redegørelse med resultaterne af undersøgelsen har været i høring og der er indkommet ca. 45 høringssvar. Svarene sammenskrives i et høringsnotat, der vil blive fremsendt til Folketingets Trafikudvalg. Der har været afholdt to borgermøder.
Der er undersøgt 3 hovedalternativer:
Derudover er undersøgt en række andre alternativer, herunder andre linjeføringer for en sydlig linje, 0+ alternativer med betydelig udbygning af den kollektive trafik eller med inddragelse af nødspor til kørespor i myldretiden, løsninger med reversible kørespor, overdækning af motorvejen igennem Fløng samt udbygning til 8 spor igennem Fløng.
VVM undersøgelsens middelværdi for hovedforslaget er på 1.065 mio. kr. (pl 04) I det fremlagte materiale er der peget på etapeopdeling mv. af udbygningen af strækningen.
Supplerende VVM-undersøgelse af en udbygning af Frederikssundsvej:
Ifølge Trafikaftalen af 5. november 2003 skal der i 2004-2005 gennemføres supplerende undersøgelser med udgangspunkt i den eksisterende Frederikssundsvej således, at der efterfølgende kan træffes beslutning om den videre linieføring af Frederikssundmotorvejen fra Motorring 4 mod vest.
Den supplerende VVM-undersøgelse af en udbygning af Frederikssundsvej er igangsat. Der er nedsat en styregruppe og en trafikgruppe som skal deltage i undersøgelsesarbejdet. Der er endvidere nedsat og afholdt temamøder med en interessentgruppe med deltagelse af de grupperinger, der var de ivrigste fortalere for en udbygning af den eksisterende Frederikssundsvej.
Den supplerende VVM-undersøgelse vil afdække mulighederne for – og konsekvenserne af – at etablere en forøget vejkapacitet i Frederikssundsfingeren ved udbygning af strækningen fra Frederikssund til Frederikssundsmotorvejen ved Harrestrup.
Undersøgelsen tilrettelægges, så den kommer til at omfatte forskellige løsningsmuligheder for en udbygning af Frederikssundsvej, bl.a. et forslag fra foreningen Grøn Trafik i Bycirklen, som omfatter etablering af niveaufri kryds på strækningen gennem Ballerup, mindre krydsforbedringer på strækningen fra Ballerup til Frederikssund samt forbedringer af den kollektive trafik. Et forslag om en højklasset vej med udgangspunkt i Frederikssundsvejs tracé, der kan afvikle den potentielle trafikale efterspørgsel i Frederikssundsfingeren, undersøges også.
Undersøgelsen forventes afsluttet ultimo 2005.
Rute 15, Kombilinien i Silkeborg:
VVM-undersøgelsen af Kombilinien i Silkeborg er igangsat og forventes afsluttet i 2005. Arbejdet udføres i samarbejde med Silkeborg Kommune og Århus Amt.
Der er udarbejdet skitseforslag til linjeføring, længdeprofil og udformning af tilslutningsanlæggene og igangsat undersøgelser vedr. geotekniske forhold, grundvand, miljø, behov og muligheder for overdækning, æstetiske forhold, konsekvenser for ejendomme, trafikafvikling etc.
Undersøgelsen forventes afsluttet ultimo 2005.
Rute 9, Svendborgmotorvejens afslutning i Svendborg:
Regeringen har med tilslutning fra forligspartierne herefter besluttet at ændre motorvejens afslutning ved Svendborg svarende til forslaget med B-anlæg. Ved samme lejlighed hæves frihøjden på en række broer, så høje transporter kan passere.
Status for igangværende forundersøgelser
Rute 26 Ã…rhus-Hanstholm:
Â
I 2004 er der igangsat en undersøgelse, der har til formål at prioritere projekterne på de strækninger af rute 26, som endnu ikke er udbygget.
Baggrunden er, at transport- og energiministeren og amtsborgmesteren for Viborg Amt ved et møde i 2003 blev enige om, at det vil være hensigtsmæssigt at se de forskellige projekter og ønsker til udbygningen af rute 26 i en sammenhæng, således at der kan foretages en prioritering af projekterne. Det blev derfor besluttet at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal udarbejde et forslag til en sådan prioritering.
Undersøgelsen udføres af Vejdirektoratet i samarbejde med Viborg og Århus amter. Resultatet af arbejdet vil blive et katalog over mulige udbygningsprojekter på rute 26 fra Århus til Hanstholm.
Med hjemmel i projekteringsloven for rute 26 og med henblik på at sikre mulighederne for at forlægge rute 26 på delstrækninger, søges så vidt muligt en afklaring af det mulige fremtidige tracé.
Undersøgelsen forventes afsluttet ultimo 2005.
Rute 15 Ringvejen i Silkeborg:
Da det må forventes, at der vil gå adskillige år, inden en sammenhængende motorvej vil aflaste den nuværende rute 15 mellem Funder og Låsby, har Silkeborg Kommune foreslået at der gennemføres en undersøgelse af de trafikale problemer på den nuværende rute 15 gennem byen.
Transport- og energiministeren har på den baggrund den 1. oktober 2004 anmodet Vejdirektoratet om at igangsætte en undersøgelse i samarbejde med Silkeborg kommune.
Undersøgelsen forventes afsluttet ultimo 2005.
Planlagte VVM-undersøgelser
Ved Trafikaftalen af 5. november 2003 blev det besluttet at igangsætte en række VVM-undersøgelser i de kommende år. Det drejer sig om følgende projekter med angivelse af undersøgelsesperiode:
E20, Odense V-Middelfart, udvidelse                                2005-2007
Motorring 4, udvidelse                                                      2005-2007
E45, Herslev-Hornstrup, udvidelse                                    2005-2007
E47 Øverød-Isterød, udvidelse                                         2006-2008
Rute 18, Brande omfartsvej, udbygning                             2007-2008
E20, Odense SØ – Odense V, udvidelse                           2009-2011
E45, Fredericia – Kolding, udvidelse                                 2009-2011
Kort over Vejdirektoratets igangværende anlægsprojekter og VVM-undersøgelser.
(Se vedlagte pdf-fil)