Trafikudvalget

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

 

 

 

 

 

 

Dato

J.nr.

 

 

:

:

 

 

5. september 2005    

010-000023

 

 


./.

 
Hermed fremsendes ordinær orientering om status på de igangværende større anlægsprojekter indenfor Transport- og Energiministeriets område, der som led i den forbedrede orientering af Folketinget fra og med 2004 gives to gange årligt.

Orienteringen er som de foregående orienteringer opdelt på anlægsprojekter indenfor bane- og vejområdet, og omfatter såvel projekter, der indgår i Finanslovens oversigter over bygge- og anlægsprojekter, som projekter, der har fået særskilt bevilling. På baneområdet er orienteringen udvidet med status for igangværende fornyelsesprojekter, som er forelagt ved aktstykke.

Orienteringen indeholder oversigtsskemaer for anlægsprojekter og tilhørende totalbudgetter. Endvidere er der en kort gennemgang af hvert enkelt projekt. Gennemgangen indeholder status, åbningsår og usikkerhedsanalyse.

Status er opgjort medio 2005.

På vejområdet vurderes det overordnet, at de store igangværende anlægsprojekter tidsmæssigt forløber efter planen. Delstrækningen Stenstrup-Svendborg forventes dog først åbnet i 2009 som følge af regeringens beslutning om ændret indføring af motorvejen i Svendborg. Endvidere vurderer Vejdirektoratet, at den endelige åbning af Motorring 3 vil blive udskudt til 2010, idet projekteringen af etapen Slotsherrensvej og Roskildevej afventer en afklaring af, hvordan koordineringen mellem udbygningen af Motorring 3 og Frederikssundmotorvejen skal foretages.

For nogle af de igangværende vejprojekter er budgetsikkerheden mindre end forventet på FL 2005. Det drejer sig om Odense-Svendborg, Nors Omfartsvej, Holbæk-Vig, 2. og 3. etape samt 1. etape af Frederikssundmotorvejen. Den samlede udgift for disse projekter må derfor forventes at stige.

Endvidere er anlægsoverslaget indeholdt i VVM undersøgelserne for udbygningen af Holbækmotorvejen mellem Fløng og Roskilde Vest og anlæg af strækningen Riis-Ølholm-Vejle væsentligt højere end forudsat ved indgåelsen af Trafikaftalen af 5. november 2003.

På baneområdet er det vurderingen, at fremdriften på de igangværende anlægsprojekter og store fornyelsesprojekter overordnet set foregår som planlagt.

Vedrørende projekterne om nærbanen i Århus, sporfornyelse mellem Århus og Ryomgaard og forøgelse af kapacitet mellem København H og Østerport forventes der imidlertid fordyrelser, hvorfor restarbejderne er sat i bero. Trafikstyrelsen og Banedanmark foretager i øjeblikket en tilbundsgående undersøgelse af årsager til fordyrelserne samt finansieringsmuligheder. Aktstykker vedr. dette forventes herefter forelagt for Folketingets Finansudvalg.

Som det fremgår af orienteringen er der overordnet set god fremrift i anlægsprojekterne på vej- og baneområdet. Men orienteringen viser også, at der på en række områder er behov for at videreudvikle arbejdet med planlægning og styring af anlægsprojekter.

På vejområdet er der således nedsat en arbejdsgruppe bestående af Transport- og Energiministeriet, Finansministeriet og Vejdirektoratet, som skal foretage en nærmere analyse af organisation og styring af Vejdirektoratets anlægsprojekter og komme med forslag til forbedring af anlægsstyringen samt udarbejdelsen af de indledende anlægsskøn. Endvidere er der etableret en task force, der skal medvirke til at forbedre Vejdirektoratets anlægs- og økonomistyring.

På baneområdet arbejdes der tilsvarende på at sikre fortsat udvikling i planlægning og styring. I den forbindelse er der nedsat en intern task force, som skal sikre en grundig, koordineret løbende opfølgning i forhold til Banedanmark.

Enslydende orientering er sendt til Trafikudvalget.

./.

 
Orienteringen vedlægges i 5 eksemplarer.

Med venlig hilsen

Flemming Hansen