Notat
Dato
J.nr.
31. august 2005
100
-
000027
Status for regeringens takstudvalgs arbejde
1. Baggrund
I henhold til lov om trafikselskaber er der igangsat et udvalgsarbejde, der i
løbet af 2005 skal belyse ændringen af de nuværende takstsyst
emer i for-
bindelse med kommunalreformen.
Udvalget er sammensat af medlemmer fra Transport- og Energiministeriet,
Trafikstyrelsen, HUR, Finansministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeri-
et, repræsentanter for Bus & Tog -samarbejdet, Kommunernes Landsfor-
ening, Amtsrådsforeningen, DSB og Ørestadsselsk abet.
2. Udvalgsarbejdets overordnede indhold
Udvalgsarbejdet skal analysere fordele og ulemper ved følgende to hove d-
scenarier:
I det første scenario vil takstsystemerne efter kommunalreformen være
funderet decentralt i trafikselskaberne. Hermed vil trafikselskaberne enty-
digt have kompetencen til at designe nye takstsystemer, der gæ lder inden
for selskabets grænser, og vil i den løbende drift have ansvaret for taks t-
fastsættelsen indenfor selskabets område, dog in denfor de rammer, der er
givet fra staten bl.a. i form af takststigningsloft og obligatorisk takstsamar-
bejde med de statslige togoperatører.
Det andet scenario vil være etableringen af et landsdækkende taksts
ystem,
som er fælles for både lokal og statslig offentlig servicetrafik på tværs af
trafikselskaberne grænser. Endvidere implementeres også i dette scenario
et takststigningsloft.
Arbejdet skal munde ud i, at udvalgets overvejelser om bl.a. fordele, ulem-
per og økonomiske konsekvenser ved forskellige mul ige udformninger af
fremtidens takstsystem(er) præsenteres for regeringen i slu tningen af 2005
med henblik på en regeringsbeslutning, og efterfølgende drøftelse med pa r-
tierne bag stemmeaftalen vedr. Lov om Trafikselskaber. Herefter kan den
konkrete model udmøntes og
besluttet
ige tilpasninger kan gennemføres.