Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 2. september 2005 534 - 000001 Status for levering af IC4 og IC2-tog Jeg skal hermed orientere Trafikudvalget om status for levering af IC4- og IC2-togene. Min orientering skal blandt andet ses i lyset af den seneste me- diedækning af sagen, som har bragt en række ubekræftede rygter for dagen. DSB har den 24. august givet mig følgende status: Leverandøren af IC4 togene, Ansaldobreda, har hen over sommeren for tsat testkørslerne  af toget. Det er Ansaldobreda, der har ansvaret for gennemfø- relse af testene på IC4. DSB stiller testførere til rådighed samt overvåger testkørslerne og evaluerer testresultate rne. Testkørsel og typegodkendelse af IC4 foretages i step. Toget er således på nuvæ  rende tidspunkt testet og godkendt til transport samt kørsel ved egen kraft i sporspærring. Testene har, som det er normalt ved testkørsler, løbende affødt behov for gennemførelse af modifikationer på toget med deraf følgende justering af testplanerne. Knap halvdelen af de kontraktuelle typetest er gennemført med de forventede resultater. En af de udestående prøvekørsler er sporkraftmålinger ved hastighed op til 220 km/t., som var forventet at blive opstartet i midten af august måned. Sporkraftmålinger  kræver tilladelse til kørsel i blandet trafik, og en foru   d- sætning for gennemførelse af disse sporkraftmålinger er, at en række u n- derliggende test gennemføres med et tilfredsstillende resultat. Hovedparten af testene er gennemført, men desværre viste de af   sluttende test et antal fejl, som skal rettes. Ansaldobreda er gået i gang med at udbedre fejlene, og DSB forventer, at prøv ekørslerne kan genoptages i løbet af et par uger. Prøvekørslerne godkendes af Trafikstyrelsen med DSB som operatøra   n- svarlig. Denne tilladelse fra Trafikstyrelsen har DSB modtaget. Men det er DSB’s egen sikkerhedsorganisation, der er ansvarlig for, at togene lever op til forudsætningerne i denne tilladelse. Det er derfor DSB selv, der har b  e- sluttet ikke endnu at igangsætte sporkraftmåli   ngerne.
p. 2/2 Der er tidligere i det overordnede testforløb gennemført kørsler med 200 km/t. med IC4 tog. De forløb godt, og det er fortsat DSB’s mål at indsætte de første IC4 tog i drift ved køreplanskiftet i januar 2006. Der er heller i  n- gen ændringer i DSB’s f  orventninger til tidsforløbet for udskiftning af de ældre røde regionaltog på Sjælland, som den fremgår af Transport - og Energiministerens orientering til Folketingets trafikudvalg af 29. juni 2005. Af de i alt 83 IC4 togsæt, som DSB har bestilt hos Ansald  obreda, er 12 togsæt nu færdigapterede. Af disse er 8 togsæt i Danmark. Alle rå vognka s- ser er færdigpr  oducerede på fabrikken i Italien. 50 togsæt er monteret med hovedsystemer, for eksempel motorer og gear. DSB har i juni måned 2005 oplyst, at det var forv entningen at modtage en ny leveringsplan for IC2 fra leverandøren i august. Denne er endnu ikke modtaget. DSB’s bestyrelse og direktion sikrer maksimal fokus på IC4 leverancen hos både AnsaldoBreda og AnsaldoBredas moderselskab Finmechannica, som indestår  for leverancen overfor DSB ved en moderselskabsgaranti. For at undgå at eventuelle juridiske uoverensstemmelser skal påvirke produkt  i- onsprocessen, har DSB som tidligere meddelt valgt at opdele indsatsen overfor AnsaldoBreda i 2 spor, et juridisk spor og et produktionsteknisk spor. For så vidt angår det juridiske spor kan det oplyses, at DSB ikke har fr  a- skrevet sig nogle rettidigheder i forhold til kontrakten. Men juristerne ar- bejder på at finde en samlet løsning på den situation, som DSB er blevet bragt i. DSB’s eksterne advokat har vurderet, at DSB har en stærk kontrakt med AnsaldoBreda. Det forhold er der ikke ændret på. Jeg skal afslutningsvis bemærke, at jeg naturligvis vil orientere udvalget, når der foreligger en ny leveringsplan for IC2 -togene. I den forbindelse agter jeg også at orientere om status for prøvekørslerne med IC4. Med venlig hilsen Flemming Hansen