Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 1. september 2005 522 - 000005 Driftsstatus for ARRIVA for 1. halvår 2005 Som tilkendegivet i min besvarelse af Trafikudvalgets spørgsmål 504 af 27. september 2004, skal jeg hermed redegøre for driftsstatus for ARRIVA for 1. halvår 2005. Resultatet af ARRIVAs regularitets- og pålidelighedsfaktor siden overt a- gelsen af trafikken gengives herunder: 76,0 % 97,4 % 98,5 % 98,4 % 98,0 % 97,5 % 97,0 % 98,0 % 97,9 % 98,1 % Regularitets- og pålidelighedsfaktoren udtrykker den trafikkvalitet, som ARRIVA selv har opnået, og som ARRIVAs bod og bonus er baseret på. Manglende kvalitet af andre grunde, f.eks. forsinkelser på grund af påkør   s- ler eller aflysninger som følge af planlagt sporarbejde, indgår ikke i bere  g- ningen. < 95 % 95 –  97 % > 97 % Bod 2,5 % Neutral Bonus 2,5 % Bortset fra 1. kvartal 2003, hvor ARRIVA betalte bod, har selskabet i alle øvrige kvartaler modtaget en bonus på 2,5 pct. af vederlaget. Resultaterne af kundetilfredshedsmålingen for 1. halvår 2005 opgjort på en 5-punktsskala gengives i nedenstående  skema.
Side 2 af 2 Mulighed for siddeplads 4,28 4,16 4,37 4,20 4,39 Togpersonalet 3,78 3,85 3,89 3,87 3,91 Rejsetiden 3,76 3,82 3,85 3,79 3,82 Togets generelle standard 3,42 3,37 3,27 3,58 3,85 Rengøring af toget 3,42 3,46 3,27 3,52 3,67 Rettidighed 3,59 3,88 3,99 3,85 4,04 Information i toget 3,50 3,61 3,71 3,67 3,81 ARRIVA Togs serviceniveau 3,32 3,54 3,68 3,67 3,77 Rejsen alt i alt 3,72 3,87 3,95 3,93 4,05 Kundetilfredsheden varierer ikke meget mellem de enkelte strækninger. I 1. halvår 2005 ligger Struer  - Thisted lavest med en samlet vægtet vurdering på 3,77 og Esbjerg  – Skjern højest med en vurdering på 4,05. Vurderingen af kundetilfredsheden udløser bod henholdsvis bonus efter følgende krit erier: 1,0 –  2,0 2,0 –  2,5 2,5 –  3,5 3,5 –  4,0 4,0 –  5,0 Bod 2,5 % Bod 1,5 % Neutral Bonus 1,5 % Bonus 2,5 % ARRIVA har således fået en bonus på 1,5 % af vederlaget for hvert halvår, virksomheden har kørt togtrafik i Midt - og Vestjylland. Siden 2004 har Trafikstyrelsen udnyttet kontraktens mulighed for at få yderligere to dimensioner belyst ved kundetilfredshedsundersøgelse rne, men dog uden bod-bonus effekt for ARRIVA. Vurderingen af disse to eks- tra dimensioner fremgår herunder: Adgang til at købe billet 3,81 3,87 3,83 Forholdene på afrejsestationen 3,77 3,70 3,66 Med venlig hilsen Flemming Hansen