Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed : : : : 1. september 2005 127 -1 Rno/Mic 3. Kontor Statusnotat over væsentlige og aktuelle sager på Transport   - og Energiministeriets område under det britiske EU -formandskab i andet halvår af 2005. I det følgend e redegøres for de væsentligste større sager, som må forventes at blive behandlet under det britiske formandskab. Transport: På transportområdet har UK  -formandskabet meldt ud, at man vil fortsætte arbejdet i Rådet, hvor det luxembourgske formandskab slap.  Man vil drøfte sager på alle transportområder, og der vil blive afholdt to formelle Råd   s- møder, dvs. henholdsvis den 6. oktober og den 5. december 2005. Tværgående emner: Satellitnavigationssystemet Galileo: Galileo-projektet befinder sig i udviklingsfasen, og denne del af projektet varetages af Fællesforetagendet (Galileo Joint Undertaking), der blev eta  b- leret efter Rådsmøde (transport) i marts 2002. Fællesforetagendet har bl.a. til opgave at finde det konsortium, der skal drive Galileo-systemet. I juni 2004 vedtog Rådet forordningen om forvaltningsstrukturerne for det europæiske program for satellitbaseret radionavigation. Formålet med fo   r- ordningen er oprettelse af et EU-agentur, som skal sikre tilsynet med etab- lerings- og driftsfaserne af det europæiske gl  obale satellitnavigationssy- stem (benævnt: GNSS). Agenturet er under etablering. Man har løbende, efter Rådsafgørelser, knyttet tredjelande til projektet, herunder eksempelvis USA, Kina, Israel og Indien. Ifølge formandskabets foreløbige dagsordener for TT  E rådsmøderne (dvs. transport-, telekom- og energi-Rådssammensætningen) skal der afrapport   e- res om status for forhandlinger med tredjelande på Rådsmøde i oktober og i december. På sidstnævnte Rådsmøde skal der ligeledes afrapporteres om
Side 2 af 7 status vedrørende ud vælgelse af koncessionshaver, som man forventer, at der indgås kontrakt med i januar 2006. Landtransport: Offentlig trafikbetjening. Kommissionen vedtog sit forslag til forordning om offentlig personbefor- dring med jernbane og vej. Det foreslåede anvendels esområde er national og international offentlig personbefordring med jernbane og andre skinne- køretøjer og ad vej. Ifølge Kommissionen er formålet med forordningsforslaget at sikre lev  e- ring af tjenesteydelser af almen interesse, som er hyppigere, sikrere, bedre eller billigere end hvad der kan opnås ved alene at lade markedskræfterne virke. Forslaget har endnu ikke været drøftet i Rådet. UK-formandskabet sigter mod politisk enighed om forslaget om offentlig personbefordring med jernbane og vej på Rådsmøde de   n 5. december 2005. Jernbanepakke III. Kommissionen fremlagde den 5. marts 2004 forslag til jernbanepakke III, der indeholder fire forslag: 1. Forslag til ændring af Rådets direktiv 91/440/EØF om udvi kling af Fællesskabets jernbaner. Forslaget indebærer en åb   ning af medlemsstaternes jernbanenet for international passagertransport og for cabotage (indenrigskørsel) i forbindelse med international passagertransport fra 1. januar 2010. Forslaget har endnu ikke været substansbehandlet i Rådet. 2. Forslag til direktiv om certificering af togpersonale der betjener lokomotiver og tog på Fællesskabets jernbanenet. Der stilles forslag om indførelse af krav til lokomotivføreres såvel mentale som fysiske helbred, uddannelse, herunder kendskab til rullende materiel og infrastruktur, eksamen og certificering svaren- de til systemer, som enten allerede er indført eller, som er ved at blive indført i andre transportsektorer. Der blev opnået fælles ti l- gang i Rådet (transport, tel ekommunikation og energi) den 9.-10. december 2004 om dette forslag.
Side 3 af 7 3. Forslag til forordning om kompensation for manglende opfyldelse af kvalitetsbetingelser i kontrakter om jernbanegodsbefordring. Kommissionen foreslår en harmonisering af kontraktlige betinge l- ser vedrørende blandt andet kompensation for tabt g ods, for beska- diget gods, for forsinkelser, herunder for manglende information om forsinkelser og for følgeskader, såvel som en tilpasning af e  r- statningsniveauerne. Forslaget er endnu ikke blevet substansbehandlet i Rådet. 4. Forslag til forordning om rettigheder og pligter gældende for pa  s- sagerer i international tog trafik. Forslaget indebærer fastsættelse af rettigheder og pligter for pass a- gererne på internationale jernbaneforbindelser. Forslaget indeho l- der krav vedrørende: Jernbanevirk somhederne erstatningsansvar i forhold til passagerne ved eventuelle ulykker, aflysninger og for- sinkelser, informationsniveauet til passagerne før, under og efter rejsen og herunder også jernbanevirksomhedernes forpligti gelse til at varetage salg af billetter til internationale rejser, handicaptil- gængeligheden samt oprette  lse af et organ, der skal være ansvarlig for gennemførelsen af foror dningen. Forslaget blev senest drøftet på Rådsmødet (transport, telekomm u- nikation og energi) den 27.-28. juni 2005, hvor Rådet noterede si g formandskabets rapport om arbejdet med forslaget. Det britiske formandskab stiler mod enighed om forslaget om udvikling af Fællesskabets jernbaner og forslaget om forslaget om rettigheder og pligter gældende for pa  ssagerer i international tog trafik på R ådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 5. december 2005. Luftfart. Eksterne relationer. På Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 5.   -6. juni 2003 vedtog Rådet en afgørelse om bemyndigelse af Kommiss  ionen til at indlede forhandlinger med USA om at lade en fællesskabsaftale om opre  t- telse af et "åbent luftfartsområde" (OAA) træde i stedet for medlemsland e- nes bilaterale luftfartsaftaler. Kommissionen har herefter gennemført en række forhandlingsrunder med USA.
Side 4 af 7 Kommissionen forventes på Rådsmødet (transport, telekommunik   ation og energi) den 6. oktober 2005 og den 5. december 2005 at afrapportere fra forhandlingerne med USA. Rettigheder for handicappede. Kommissionens forslag lægger op til fælles regler for behandlingen af luf t- fartspassagerer med nedsat mobilitet forårs aget af alder eller andre årsager. Kommissionen begrunder forslaget om indførelse af lovgivning med, at luftfartsselskaber og lufthavne ikke kan blive enige om, hvem der har an- svaret for at hjælpe bevægelseshæmmede pass agerer i lufthavnsområdet. Derfor lægger forslaget op til følge   nde: 1. At sikre, at bevægelseshæmmede passagerer tilbydes en samlet hjæ  lpepakke. 2. At lægge ansvaret for hjælp i lufthavne til bevægelseshæmmede passagerer på lufthavnenes forvaltningsorganer, til lade disse at op- kræve penge herfor hos luftfartsselskaberne samt definere de fo  r- skellige former for hjælp, som den nedsatte mobilitet kan fo  rårsage. 3. At sikre, at den hjælp til bevægelseshæmmede passagerer, der skal ydes ombord på flyene, ydes gratis af luf tfartsselskabet. 4. At sikre, at bevægelseshæmmede passagerer ikke udsættes for ri n- gere behandling end andre passagerer og at sikre, at disse passage- rer ikke afvises på grund af deres mobilitetspr oblemer. 5. At sikre regler angående de pågældende passagerers ret tidige varsel af lufthavne og luftfartsselskaber om behov for hjælp. 6. At medlemsstaterne sikrer håndhævelse for manglende overholde   l- se af bestemmelserne. Forordningen finder anvendelse i forbindelse med personer med nedsat mobilitet, der rejser til, fra eller i transit i lufthavne på medlemslandenes territorier. Det britiske formandskab stiler mod en enighed på Rådsmødet (tran   sport, telekommunikation og energi) den 5. december 2005. Maritim transport. Liberalisering af havnetjenester.
Side 5 af 7 Den 20. november 2003 forkastede Europa-Parlamentet det forslag til mar- kedsadgang til havnetjenester, der var opnået enighed om efter en langvarig og indgående behandling i EU -institutionerne. Kommissionen fremsatte derfor den 13. oktober 2004 nyt forslag til libera- lisering af havnetjenester. De omfattede havnetjenester er lodsning, bugsering, trosseføring, god s- håndt ering og passagerbetjening. I forhold til det forkastede forslag er der en række nye elementer så som begrænsning af mulighederne for selvse r- vicering samt krav om tilladelse for at udføre havnetjenester. Forslaget blev præsenteret af Kommissionen på Rådsmødet (transport, t e- lekommunikation og energi) den 9.-10. december 2004. Det britiske formandskab stiler mod politisk enighed om forslaget på Råd  s- mødet (transport, te lekommunikation og energi) den 5. december 2005. Energi. Hovedprioriteringerne  på  energiområdet  for  det  britiske  formandskab er: konsolidering af det indre marked for energi, fremme af energieffektivitet og vedvarende energi, og styrkelse af energirelationerne med lande uden for EU, inklusive Rus- land og Sydøsteuropa. Energieffektivisering på slutbrugerniveau og energitjen ester. Formålet med direktivforslaget om energieffektivitet i slutanvendelser og om energitjenester er todelt: Dels at reducere energiforbruget af hensyn til forsyningssikkerheden og miljøet, dels at få energima  rkedet til at fungere bedre, så markedskræfterne får mulighed for at allokere de økonomiske ressourcer og naturressourcer effektivt. Der blev opnået politisk enighed om dette direktiv  på rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 27.-28. juni 2005. Formandskabet for- venter, at der gennem trialogforhandlinger med Europa-Parlamentet og Kommissionen kan opnås enighed i anden læsning om direktivet om ene   r- gieffektivitet og energitjenesteydelser. På visse punkter er der stor afstand mellem Rådet på den ene side og Eur   o- pa-Parlamentet og Kommissionen på den anden side, og u dfordringen er
Side 6 af 7 derfor stor for formandskabet. Det gælder først og fremmest spørgsmålet om bindende målsætninger    for energieffektivitetsforbedringer, hvor Rådet afviste Kommissionens forslag og ændrede det til vejl  edende målsætninger, mens Europa-Parlamentet fastholdt målsætni   ngernes bindende karakter og oven i købet forhøjede dem i forhold til Kommissionens fo  rslag. Bedre regulering: Implementering og resultatet af oprettelsen af det indre marked for el og gas. Med hensyn til det indre marked for el og gas forventes Kommissionen at fremlægge to væsentlige rapporter inden årets udgang: dels en rapport om medlemslandenes implementering af el- og gasdirektiverne, dels en forelø- big afrapportering vedrørende en sektorundersøgelse af konkurrencen på el- og gasmarkederne i EU. Sektorundersøgelsen blev igangsat af Kommissionen i juni 2005. Forman d- skabet lægger op til, at Rå   det på grundlag af disse rapporteringer afholder en politisk debat på rådsmødet (energi) den 1. december om bedre regul   e- ring med henblik på mere effektiv el - og gasliberalisering. Kommissionens grønbog om energieffektivitet. Kommissionen præsenterede på Rå dsmødet (transport, telekommunik ation og energi) den 28. juni 2005 en grønbog om energieffektivisering. Ko m- missionen opfordrer heri til en grundig og omfattende debat blandt alle be- rørte parter om hvordan energieffektivisering og energibesparelser kan r e- ducere omkostningerne, bidrage til energiforsyningssikkerhed og reducere drivhusgasemissionerne. På grundlag af resultatet af debatten er det Ko m- missionens intention at fremlægge en handlingsplan i 2006, der indeholder prioriteringer af indsatsen og evt. også fo rslag til retsakter. Formandskabet har oplyst, at man endnu ikke har lagt sig fast på noget b e- stemt ”slutprodukt” for Rådets arbejde med Grønbogen, men at rådskonklusioner er én af mulighederne. På den foreløbige dagsorden for rådsmødet (energi) den 1  . december 2005 har formandskabet indtil videre lagt op til en politisk debat om en prioritering af indsatsen for øget energ i- effektivisering på såvel fællesskabsplan som på nationalt plan. Formandskabet overvejer i øvrigt at foreslå mere generelle rådskonk   lusio- ner om klimaforandring og bæredygtig energi, og en prioritering af en øget indsats for energieffektivisering vil i givet fald indgå i sådanne konklusi  o- ner. Internationale energisager Formandskabet forventer, at Rådet kan træffe beslutning om Kommissi   o- nens undertegnelse på EU’s vegne af en aftale mellem Det Europæiske
Side 7 af 7 Fællesskab og staterne i Sydøst   -Europa med henblik på oprettelsen af et regionalt energimarked. Aftalen integrerer de pågældende lande i EU’s i    n- dre marked for el og gas ved at indføre prin cipperne for det indre energi- marked i de pågældende lande. For så vidt angår EU  -Rusland energidialogen ønsker formandskabet at sk a- be mere fremdrift i energisamarbejdet med Rusland. Formålet er især at forbedre EU’s forsyningssikkerhed for olie og gas. Formandskabet forbe- reder et møde på ministerniveau den 3. oktober i et nyoprettet f  orum, EU- Rusland ”Energy Permanent Partnership Council”. Hensigten med dette møde er at give politisk opbakning til en række praktiske og konkrete init   i- ativer, som derefter vil kunne blive bekræftet på højeste n iveau, nemlig ved EU-Rusland topmødet dagen efter, den 4. oktober 2005. Som et yderligere skridt i en styrket dialog med de olieproducerende lande planlægger formandskabet endvidere et opfølgende møde til det første m ø- de på ministerniveau i EU -OPEC dialogen, der blev afholdt den 9. juni 2005. Det kommende møde, som på EU  -siden vil være med deltagelse af trojkaen, forventes afholdt i december 2005