Notat Dato J.nr. Org. enhed : : : 23. august 2005 504 - 17 7. Kontor Grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om offentlig servicetrafik på jernbane og ad vej KOM(2005) 319 end e- lig Forslaget er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketin- gets Trafikudvalg. Resumé Med henblik på at fastlægge, hvordan de kompetente myndigh   eder inden for rammerne af EU-retten kan gribe ind i den offentlige personbefordring for at sikre levering af tjenesteydelser af almen interesse, som ifølge Ko m- missionens forslag er hyppigere, sikrere, bedre eller billigere end, hvad der kan opnås ved at lade ma rkedskræfterne virke, foreslås, at det lægges fast, på hvilke vilkår de kompetente myndigheder kan yde ko   mpensation for transportvirksomhedernes omkostninger til at opfylde forsyningspligten og give eneret til offentlig personbefordring. Gennemførelsen af forordningen vurderes ikke umiddelbart at ville kræve væsentlig omstilling for sektoren i Danmark. 1. Baggrund og indhold Forslaget er vedtaget i Kommissionen den 20. juli 2005 og oversendt til Rådet den 25. juli 2005. Forslaget er fremsat under henvisning til traktaten, sæ  rlig art. 71 og art. 89, og skal vedtages efter proceduren i artikel 251 (om fælles beslutningstagen med Europa  -Parlamentet). Hvis forslaget vedtages i den foreliggende form, vil det erstatte de hidtil gældende regler i R  å dets (EØF) forordning 1191/69 og 1107/70. Forslagets hovedelementer er følgende: Bestemmelserne foreslås at finde anvendelse på national og internation  al offentlig personbefordring med jernbane og andre skinnekøretøjer og ad vej, dog ikke strækninger der overvejende drives af historisk interesse eller med turistformål.
Side 2 af 7 Det foreslås videre, at det fastlægges på hvilke vilkår, de kompetente my n- digheder kan yde transportvirksomhederne kompensation for deres om- kostninger til at opfylde forsyningspligten og give eneret på offentlig pe r- sonbefordring. Kommissionen foreslår også, at den kompetente myndighed skal indgå en kontrakt om offentlig trafikbetjening, nå r myndigheden beslutter at tildele en eneret eller en kompensation af en hvilken som helst art for at opfylde forsyningspligten. Ved forsyningspligt, der består i anvendelse af maks i- maltakster for samtlige passagerer eller for bestemte passagerkategorier, kan generelle regler tillige anvendes. Af forslaget fremgår desuden hvilke forhold, der skal være indeholdt i ko   n- trakter om offentlig trafikbetjening og generelle regler. Endvidere foreslås principper knyttet til udbud. Der gives også mulighed for, at lokale myndigheder selv kan varetage den offentlige trafikbetjening og for, at der i visse tilfæ  lde kan indgås en underhåndsaftale (~ forhandlet kontrakt). Lokale kompetente myndigheder kan således beslutte selv at varetage den offentlige trafikbetjening eller indgå kontrakt med en intern operatør, dvs. en juridisk enhed, der er under den kompetente myndigheds fuldstændige kontrol. Dette skal ske ved underhåndsaftale forudsat, at operatøren kun driver offentlig personbefordring inden for det geografiske område , der hører under den pågældende myndighed, og ikke deltager i udbud ude n for dette område. Bestemmelsen er ikke beløbsmæssigt begrænset. Af forslaget fremgår desuden, at lokale myndigheder kan beslutte at lade en tredjepart varetage offentlig trafikbetjening. De kompetente myndigheder skal som udgangspunkt indgå kontrakter om offentlig trafikbetjening med en tredjepart efter udbud. Forordningsforsla- get stiller dog ikke krav om udbud i følgende tilfælde: Myndigheden kan ved underhåndsaftale indgå kontrakte  r om of- fentlig trafikbetjening ved mindre kontrakter, dvs. hvis den årlige værdi anslås til højst 1 mio. EUR eller det årlige transportarbejde er højest 300.000 vognkilom eter. Den kompetente myndighed kan træffe hasteforanstaltninger, hvis trafikbetjeningen afbrydes, eller der er umiddelbar risiko herfor. De kompetente myndigheder kan ved underhåndsaftale indgå ko  n- trakter om offentlig regional trafikbetjening og fjerntrafikbetjening med jernbane. Det bemærkes, at forslaget ikke indskrænker de forpligtelser, der på hviler myndighederne i medfør af direktiv 92/50/ EØF, 93/36/EØF, 93/37/EØF
Side 3 af 7 og 93/38/EØF som ændret og direktiv 2004/17/EF og 2004/18/EF vedr ø- rende indgåelse af offentlige kontrakter. Kommissionen foreslår i den anledning, at der stilles en række kra   v til kon- traktens indhold, som gælder uanset om kontrakten indgås efter udbud eller ved underhånd saftale. Der stilles således krav om at kontrakterne skal være tidsbegrænsede, som udgangspunkt med en løbetid på højest otte år for bustrafik og femten år fo r jernbane- trafik at det klart defineres, hvilken forsyningspligt operatøren skal o p- fylde at principperne for fastsættelsen af kompensationen skal være i overensstemmelse med forordningens bestemmelser herom og fast- lægges på fo   rhånd i kontrakten at det fastlægges, hvordan omkostningerne til varetagelse af tjen  e- sterne fordeles og at det fastlægges, hvor stor en andel af takstin  dtægterne operatøren kan beholde. I øvrigt  kan der stilles visse krav til operatøren, således at ansatte indrø   m- mes de rettigheder, de ville have haft, hvis der havde været tale om en overførsel, som omhandlet i d irektiv 2001/23/EF. Det fremgår af forslaget, at kompensationen ikke må overstige det beløb, der er nødvendigt til dækning af nettoomkostningerne ved at opfylde den enkelte forsyningspligt, under hensyntagen til operatørens indtægter herved samt en rimelig fortjeneste. Videre fremgår af forslaget, at kompensation, der ydes ifølge en generel regel eller en underhåndsaftale, skal være i overensstemmelse med en ræ k- ke yderligere bestemmelser, som er fastsat i bilaget til forordningen. Navnlig følgende to krav fremgår af bilaget: 1. Kompensationen kan ikke være større end nettovirkningen af den pålagte forsynings - og takstpligt. Nettovirkningen beregnes ved at sammenligne den situation, hvor forsyningspligten opfyldes med den tænkte situation, hvor den pågældende trafik i stedet blev dr e- vet på et rent kommercielt grundlag 2. Regnskabsmæssig adskillelse, dvs. udskilning af den offentlige tr  a- fikbetjening.
Side 4 af 7 Endvidere fremgår det af Kommissione ns forslag, at hver kompetent myn- dighed årligt skal offentliggøre en detaljeret rapport om den forsyning  s- pligt, der hører under dens kompetence, de udvalgte operatører samt den kompensation og de enerettigheder, operatørerne har fået til gengæld. Senest et år inden offentliggørelsen af udbudet eller indgåelsen af unde   r- håndsaftalen skal mindst følgende oplysninger offentliggøres i EU   - Tidende: navn og adresse på den kompetente myndighed, den valgte måde for kontraktindgåelsen samt den trafikbetjening og det g eografiske områ de, kontrakten skal omfatte. Kommissionen foreslår følgende overgangsordninger: På busområdet skal mindst halvdelen af kontrakterne indgås i overen   s- stemmelse med forordningen efter 4 år og alle kontrakter skal indgås i overensstemmelse med forordningen 8 år efter forordningens ikrafttræden. På jernbaneområdet skal mindst halvdelen af kontrakterne indgås i ove   r- ensstemmelse med forordningen efter 5 år og alle kontrakter skal indgås i overensstemmelse med forordningen 10 år efter forordningens i krafttræ- den. Ved kontrakter der omfatter flere transportformer, anvendes overgangsreg- lerne for jernbaneområdet, hvis jernbanetrafikken udgør mere end 50 %, beregnet ud fra de pågældende tjenesters værdi. I anden halvdel af overgangsperioden er det muligt under visse forudsæ  t- ninger at udelukke operatører fra at deltage i udbud, hvis operatøren ikke kan dokumentere, at kompensation eller eneret er bevilget i henhold til for- ordningens regler for så vidt angår mindst halvdelen af værdien af den o f- fentlige trafikbetjening. 2. Gældende dansk ret - Lov om jernbane, jf. Lovbekendtgørelse 1171 af 2. december 2004, med senere ændringer. - Lov om hovedstadsområdets kollektive persontrafik, jf. lovb e- kendtgørelse nr. 492 af 16. juni 1995, med senere ændringer. - Lov om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 493 af 16. juni 1995, med senere ændringer. - Lov nr. 477 af 24. juni 1992 om Ørestaden m.v., med senere æ n- dringer. Forslaget til forordning vil være umiddel  bart gældende i dansk ret, hvis det vedtages. Gennemførelsen af forordningen vurderes ikke umiddelbart at
Side 5 af 7 ville kræve væsentlig omstilling for sektoren i Danmark. Som følge af fo r- ordningen kan der dog eventuelt være behov for mindre justeringer af den relevante lovgivning og de administrativt fastsatte regler. 3. Høring Forslaget er sendt i høring hos følgende institutioner, virksomheder og o  r- ganisationer med frist til den 19. august 2005: Akademikernes CentralorganisationAmtsrådsforeningen,    Arbejderbevæ- gelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverfo reningen for Handel, Transport og Service, ARRIVA Danmark A/S, Brancheforeningen Dansk Kollektiv Tra- fik,Centralorganisationernes FællesUdvalg, Danmarks Transportfors kning, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Busvognmænd, D  ansk Erhvervs- Fremme, Dansk Cykelist Forbund, Dansk Handel og Service, Dansk Indu- stri, Dansk Jernbaneforbund, Dansk Metalarbejderforbund, Dansk Trans- port og Logistik, Dansk Vejforening, De Sammenvirkende Invalideorgani- sationer, Det Centrale Handicapråd, Det  Kommunale Kartel, DSB, For- bundet af Offentlige Ansatte, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorej e- re, Friluftsrådet, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fæ llesråd, Fælles Fagligt Forbund, Hads-Ning-Herreders Jernbane, Handel, Transport og Serviceerhvervene, HK Danmark, Hovedstadens Lokalbaner, Hovedsta- dens Udviklingsråd,  Håndværksrådet, Kommunale tjenestemænd og ove r- enskomstansatte, Kommunernes Landsforening, Landdistrikternes Fælle  s- råd, Landbrugsrådet, Landsforeningen af landsbysamfund, L  andsorganisa- tionen i Danmark (LO), Ledernes Hovedorganisation, Lemvigbanen, Lo- kalbanen A/S, Lollandsbanen A/S, Metro Service A/S, NOAH-trafik, Nordjyske Jernbaner A/S, Railion Denmark A/S, Rejseplanen A/S, Rådet for Større Færdsel   ssikkerhed, Statsansattes Kartel, Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab, Sund & Bælt Holding A/S, Teknisk Landsforbund, Vestsjællands Lokalbaner A/S, Ørestad sselskabet I/S. Et supplerende grundnotat vil blive fremsendt, når høringssvarene foreli  g- ger. 4. Statsfinansielle, samfundsøkonomi ske og miljømæssige kons   ekvenser Forslaget skønnes ikke at ville have sådanne kons  ekvenser. 5. Nærhedsprincippet I sit forklarende memorandum nævner Kommissionen, at den på baggrund af, at Fællesskabet og medlemsstaterne er fælles om ansvaret, foreslår en tekst, hvor der i større omfang er taget hensyn til næ   rhedsprincippet. Kommissionen har fremhævet, at den større vægt på nærhedsprincippet især fremgår af bestemmelserne om regional trafik og fjerntrafik, og af, at der er bibeholdt en tærskel, under hvilke  n en underhåndsaftale er mulig. Kommissionen giver også myndighederne større råderum til den praktiske
Side 6 af 7 afvikling af udbud. Kommissionen har endvidere fremhævet, at hensigten hermed er at tage større hensyn til, at man kan gå frem på flere forskellige måder , samtidig med at der fastsættes en sammenhængende ramme i fo r- ordningen. Forslaget omfatter også bustrafik. Forslaget indeholder bestemmelse om, at lokale myndigheder selv kan varetage offentlig trafikbetjening eller ved en intern operatør. Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt. 6. Dansk holdning Den danske regering er umiddelbart generelt positivt indstillet over for for- slaget fra Kommissionen. 7. Generelle forventninger til andre landes holdninger Kommissionen har tidligere fremsat forslag på området nærmere bestemt med forslagene Kom (2000) 7 2000/0212 (COD) og ændringsforslag hertil   Kom (2002) 107. Under drøftelserne af det tidligere forslag var en gruppe af delegationer (6 lande) positivt indstillet overfor forslaget, mens en gruppe af delegationer (7 lande, herunder Danmark) var mere skeptiske over for Kommissionens forslag. Det var forslaget om udbud af offentlig jernbanebetjening, der syn- tes at volde de største problemer. Det er ikke hidtil lykkedes at skabe enighed om ovenstående to forslag, og baggrunden for, at Kommissionen har vedtaget et nyt forslag, der er mindre omfattende, skal bl.a. ses i lyset heraf. Det nye forslag adskiller sig bl.a. fra det tidligere forslag på følgende pun  k- ter: Ændrede undt   agelser fra udbudsforpligtelsen Der er sket en forenkling især i mekanismerne for tildeling af ko  n- trakter om offentlig tjeneste. De tilladte kontraktlængder er forlænget i forhold til forslaget fra 2000. Forslaget beskriver ikke hvilke kriterier, der kan lægges til grund ved udbud. Der stilles ikke kvalitetskrav til den offentlige trafikbetjening eller til information til de rejsende.
Side 7 af 7 Forslaget har endnu ikke været drøftet i Rådet, men den tidligere udbredte skepsis knyttet til bestemmelser på området forve  ntes formildet bl.a. på grund af undtagelsesmulighederne på jernb aneområdet. 8. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget Det fremlagte forslag KOM (2005) 319, har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget. Kommissionen har – som ovenfor anført     - tidligere fremsat forslag på o m- rådet,  jf.  Kom  (2000)  7  2000/0212  (COD),  ændret  ved  Kom  (2002)  107. Den tidligere sag har været forelagt Europaudvalget. Grundnotat  herom  blev  oversendt  til  Europaudvalget  den  8.  november 2000.  Aktuelt  notat  blev  oversendt  til  Europaudvalget  den  7.  december 2000. Sagen  blev  nævnt  i  Europ  audvalget  den  15.  december  2000  og  30.  marts 2001 til orientering. Endvidere var der samråd om sagen i Folketingets E u- ropaudvalg  den  2.  marts  2001.  Seneste  aktuelle  notat  er  oversendt  til Europaudvalget umiddelbart forud for Rådsmødet den 25. marts 2002.