Ny forbedret statistik for danskernes bilkørsel
pressemeddelelse
Vejdirektoratet offentliggør i dag en ny og forbedret statistik over danskerne s kørsel i bil. Den nye
opgørelsesmetode giver et mere præcist bud på kørslen med danske biler, end man hidtil har haft.
Samtidig er der mulighed for en betydeligt mere detaljeret opdeling af kørslen på biltyper, årgange,
drivmiddel, totalvægt mv. Det kan lade sig gøre, fordi opgørelsen er baseret på den registrering af
kilometerstanden, som bliver foretaget ved bilsyn.
Opgørelsen præsenteres i dag på konferencen "Trafikdage" på Aalborg Universitet.
Det nye datagrundlag viser, at kørslen med personbiler er 11-12 pct. lavere end hidtil antaget, mens
trafikken med lastbiler er 38 pct. højere. Kørslen med varebiler er stort set uforandret i den nye og
den hidtidige opgørelse. Også buskørslen er lavere med den nye opgørelse
- nemlig 3 pct. For alle
køretøjer under ét er kørslen 8 pct. lavere.
Det er i denne sammenhæng vigtigt at påpege, at justeringerne alene vedrører den overordnede
trafikstatistik. Når Vejdirektoratet eksempelvis laver prognoser for trafikudviklingen i bestemte
områder, eller på bestemte vejstrækninger, anvendes trafiktal baseret på konkrete tællinger på de
relevante steder. Grundlaget for denne type prognoser berøres således ikke af den nye opgørelse af
den samlede kørsel i Danmark.
Under udvikling siden 2002
Den nye og bedre opgørelses metode ligger i forlængelse af et udviklingsprojekt som Vejdirektoratet
begyndte på i slutningen af 2002. Først fra dette tidspunkt havde synsordningen eksisteret så længe,
at det var muligt at lave beregninger på kørslen. Projektet har delvis været finans
ieret af Transport-
og Energiministeriet, som har fulgt projektet tæt.
Vejdirektoratet vil fremover basere den overordnede trafikstatistik på den nye opgørelsesmetode.
Det indebærer, at man fremover kommer til at vente op mod et år, inden tallene for et givet år er
klar. Det skyldes, at der nødvendigvis skal være gennemført en vis mængde syn i det efterfølgende
år, inden kørslen beregnes. Derfor kan der i dag offentliggøres nye tal for årene frem til 2003, mens
kørslen i 2004 vil blive offentliggjort sene re på året.
Når vi offentliggør tallene for 2003, er der tale om foreløbige tal, som vil blive konsolideret, når der
senere foretages beregninger på et større datamateriale. Tallene kan ikke beregnes endeligt før fire
år efter "opgørelsesåret", fordi nye personbiler synes første gang efter fire år. Det forventes, at der
vil være tale om begrænsede justeringer.
Konsekvenser