Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 25. august 2005 004 - 000081 Spærretider for cykelmedtagning i S  -tog I forlængelse af min besvarelse af spørgsmål 20 af 29. oktober 2004, skal jeg hermed –  som lovet i besvarelsen – DSB’s undersøgelser af mulighederne for en eventuel ændring af spærret i- derne for cykelmedtagning i S-togene. DSB har i foråret 2005 gennemført en forsøgsordning, hvorefter spærret i- den for cykelmedtagning i S-tog blev ophævet. DSB har i den forbindelse foretaget en større undersøgelse af bl.a. kundernes reaktioner, medarbe  j- dernes vurdering af konsekvenserne samt effekten på togenes opholdstider på stationerne. DSB har i den forbindelse bl.a. oplyst følgende om un  der- søge lsen: ” Forsøget  med fjernelse af spæ  rretiden i myldretiden blev gennemført i perioden 25. april til 31. maj 2005. Det fandt sted samtidigt med kampag- nen Vi cykler til arbejde samt umiddelbart før sommerferieperioden 1. juni ugust, hvor spærre  tiden normalt er ophævet. Formålet var at få et overblik over effekterne af cykelmedtagning i myldr  e- tiden. Først og fremmest eventuelle påvirkninger af holdetiderne som følge af ind- og udstigning med cykler, men også evt. gener for andre pa ssagerer såvel  i togene som på perroner, hvor pladsen er begrænset, og der er mange passagerer. Resultaterne af forsøgsordningen skulle vise, om der ville være behov for at foretage visse restriktioner. Forsøget faldt positivt ud. Kundernes reaktioner pegede overvejen de i ret- ning af tilfredshed med fjernelse af forbudet mod cykler i myldretiden. Mange af kunderne med cykel - samt en del uden cykler - har under forsø- get udtrykt interesse for at benytte cykelmedtagning oftere, hvis de har mu- lighed for at medtage cyklen i myldretiden. Desuden er der givet udtryk for, at en del i det hele taget vil rejse hyppigere. Over halvdelen af kunderne var dog ikke opmærksomme på, at der i fo   r- søgsperioden var givet a dgang for cykelmedtagning i myldretiden, hvilket illustrerer, at en del normalt medtager cykler på trods af spærrereglerne. En
p. 2/2 ophævelse af spærret iden vil ifølge personalet gøre cykelmedtagning mere ligetil for både kunder og pe rsonale. Svarene fra kunderne tyder på, at en ophævelse dels vil få flere til at me d- tage cykel såvel i som udenfor myldretiderne, dels at flere vil rejse oftere, altså vil det give flere passagerer. Det kan dog ikke på baggrund af den gennemførte unde rsøgelse vurderes, hvor mange ekstra passagerer eller hvor mange flere cykler en ophævelse af spærre tiden vil give anledning til, da der alene er foretaget interviews blandt eksisterende passagerer. De involverede medarbejdere har generelt været positive overfor en æ n- dring omkring spærretiden, da cykelmedtageordningerne på denne måde bliver mere ligetil og i et vist omfang en legalisering af de forhold, der alle- rede eksisterer.   Der udtrykkes dog blandt personalet en vis skepsis omkring ophævelse af spærr  etid for Nørreport station. Holdetidsmålingerne viser, at ordningen ikke gav anledning til nævnevæ r- dige problemer i myldretiderne i form af forlængede holdetider ved stati  o- ner. En stor stigning i antallet af kunder med cykel vil dog på sigt evt. ku n- ne skabe vanskeligheder i form af trængsel i flexrummene og ved samme  n- klumpning med andre passagerer ved ind - og udstigning.” På denne baggrund har DSB besluttet at videreføre sommerperiodens o  p- hævelse af spærretiden frem til udgangen af året. Nørreport vil dog være undtaget herfra på grund af de begrænsede pladsforhold på pe rronen. DSB agter at følge udviklin gen hen over efteråret og på baggrund heraf træffe en endelig afgørelse af, om ordningen kan gøres permanent fra køreplansski   f- tet 2006, hvor alle gamle S-tog er erstattet af nyt materiel, eller om der eventuelt skal foretages visse begrænsninger. Jeg er tilfreds med, at DSB har besluttet at videreføre forsøgsordningen, og vil igen orientere udvalget, når en endelig beslutning foreligger. Med venlig hilsen Flemming Hansen