SØREN THYGESEN RÅDGIVENDE CIVILINGENIØR
JULBJERGVEJ 4 HÅRBØLLE
4792 ASKEBY TLF. 5582 6136
pr. e-mail til
Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
Hårbølle, den 23. august 2005
Trafikudvalget har i brev af 24. juni 2005 bedt transport- og energiminister
Flemming Hansen om at kommentere mit brev af s.d. til udvalget (alm. del
bilag 272).
Jeg har modtaget kopi af ministerens svar af 15. august 2005, hvortil jeg her
skal knytte mine kommentarer.
I november 1991 udfærdigede en svensk ingeniør tilknyttet Vägveket på for-
anledning af en nu pensioneret embedsmand i danske Vejdirektoratet et notat
om min dengang nyudtænkte kørebane til jernbetondæk. Notatet havde til fo r-
mål at feje mit konstruktionsforslag af bordet, inden der skulle tages stilling til
hvilken kør ebane, der skulle anvendes på Storebæltforbindelsens Vestbro.
Notatet indeholder en håndfuld faglig set helt uantagelige argumenter mod
min opfindelse. Man må tvivle på, at det er udarbejdet af en person med bare et
minimum af kendskab til emnet.
Efter at jeg i 2003 havde udtænkt en metode til udskiftning af kørebaner på e k-
sisterende jernbetonbroer med min konstruktion, havde jeg den 18. november
2004 et møde på tomandshånd med vejdirektør Henning Christiansen , der til-
trådte sin stilling i 1997. Her fortalte jeg vejdirektøren om det svenske notats
fremkomst, og jeg gav ham mine skriftlige kommentarer til notatets tåbelighe-
der.
Jeg var sikker på, at det svenske notat herefter var effektivt begravet. Den 22.
november 2004 havde jeg møde med Vejdirektoratets brovedligeholdelsesfolk
om sagen. Jeg vil ved mit foretræde for trafikudvalget kommentere dette møde
nærmere. Her skal blot nævnes , at ingen af det svenske notats argumenter var
på tale under mødet. I et efterfølgende brev til mig af 7. d ecember 2004 hvor-
af kopi vedlægges nærværende brev er de da heller ikke omtalt.
/2