Status for Vejdirektoratets vejanlægsprojekter 2. halvår 2004
Sammenfatning:
Overordnet set er det Vejdirektoratets vurdering, at de store igangværende anlægsprojekter
tidsmæssigt forløber efter planen. Åbnings å rene for de enkelte projekter er blevet eller forventes
overholdt.
På Odense -Svendborg, rute 9 må der dog tages forbehold for overholdelse af åbningsår på de l-
strækningen Stenstrup-Svendborg, hvor der undersøges en alternativ linieføring.
Der tages ligeledes forbehold for overholdelse af åbningså ret på Udbygning af Motorring 3 idet
projekteringen af etape 3 (mellem Slotsherrensvej og Roskildevej) har afventet en afklaring af,
hvordan koordinering mellem udbygningen af Motorring 3 og Frederikssundsmotorvejen (M3-
M4) skulle foretages. Vejdirektoratet vurderer på nuværende tidspunkt, at åbningsåret for M o-
torring 3 bliver udskudt mindst ét år fra 2008 til 2009; men den endelige afgørelse afventer ve d-
tagelsen af anlægsloven for Frederikssundsmotorvejen.
Der er åbnet 3 anlægsprojekter i 2004, og fælles f or disse projekter er, at de er blevet afleveret
til tiden og indenfor det godkendte budget. Vejdirektoratet vurderer, at når projekterne er end e-
ligt afsluttede vil der være tale om samlede besparelser på 30 -40 mio. kr.
For de øvrige igangværende anlægsprojekter er budgetsikkerheden generelt faldet. Dette kan
især henføres til de stigende stål - og oliepriser p.t., men lokale konkurrenceforhold kan dog ha-
ve en modsatrettet effekt. På 4 igangværende projekter er budgetsikkerheden reduceret, og det
vurderes, at der i forhold til FL 2004 kan være behov for en merbevilling for øge budgetsikker-
heden. Med vedtagelsen af FL 2005 er dog bevilget 42,9 mio. kr. til Holbæk Vig, 1. etape,
hvilket reducerer dette behov noget. Der foretages pt. en nærmere stillingstagen til fordyrelser-
ne, herunder afsøges mulighederne for at foretage besparelser og omprioriteringer på projekte r-
ne.
Det er Vejdirektoratets opfattelse at en del af merbevillingsbehovet skyldes, at det indeks der
bruges ved opregning af projektbevillingerne på finansloven ikke i tilstrækkelig grad har taget
højde for prisudviklingen på materialer til vejbyggeri, herunder stål og grus. Forholdet mellem
den faktiske prisudvikling og den gennemførte prisregulering vil blive vurderet nærmere.
Orienteringen af Finansudvalget og Trafikudvalget bygger på finansloven for 2004. Efterfø l-
gende er der som følge af vedtagelse af anlægslov foretaget fremrykning af igangsættelsestids-
punktet for Bording-Funder til 2005. Anlægsstart på anlægsprojektet Nørresundby - Bouet samt
projektering af Frederikssundsmotorvejens etape 1 er fremrykket til 2004 efter vedtagelse af
henholdsvis aktstykke nr. 122 af 24. marts og aktstykke nr. 200 af 2. september 2004.