Status for Vejdirektoratets vejanlægsprojekter 2. halvår 2004 Sammenfatning: Overordnet set er det Vejdirektoratets vurdering, at de store igangværende anlægsprojekter tidsmæssigt forløber efter planen. Åbnings  å rene for de enkelte projekter er blevet eller forventes overholdt. På Odense -Svendborg, rute 9 må der dog tages forbehold for overholdelse af åbningsår på de    l- strækningen Stenstrup-Svendborg, hvor der undersøges en alternativ linieføring. Der tages ligeledes forbehold for overholdelse af åbningså  ret på Udbygning af Motorring 3 idet projekteringen af etape 3 (mellem Slotsherrensvej og Roskildevej) har afventet en afklaring af, hvordan koordinering mellem udbygningen af Motorring 3 og Frederikssundsmotorvejen (M3- M4) skulle foretages. Vejdirektoratet vurderer på nuværende tidspunkt, at åbningsåret for M   o- torring 3 bliver udskudt mindst ét år fra 2008 til 2009; men den endelige afgørelse afventer ve  d- tagelsen af anlægsloven for Frederikssundsmotorvejen. Der er åbnet 3 anlægsprojekter i 2004, og fælles f or disse projekter er, at de er blevet afleveret til tiden og indenfor det godkendte budget. Vejdirektoratet vurderer, at når projekterne er end e- ligt afsluttede vil der være tale om samlede besparelser på 30 -40 mio. kr. For de øvrige igangværende anlægsprojekter er budgetsikkerheden generelt faldet. Dette kan især henføres til de stigende stål - og oliepriser p.t., men lokale konkurrenceforhold kan dog ha- ve en modsatrettet effekt. På 4 igangværende projekter er budgetsikkerheden reduceret, og det vurderes, at der i forhold til FL 2004 kan være behov for en merbevilling for øge budgetsikker- heden. Med vedtagelsen af FL 2005 er dog bevilget 42,9 mio. kr. til Holbæk – Vig, 1. etape, hvilket reducerer dette behov noget. Der foretages pt. en nærmere stillingstagen til fordyrelser- ne, herunder afsøges mulighederne for at foretage besparelser og omprioriteringer på projekte r- ne. Det er Vejdirektoratets opfattelse at en del af merbevillingsbehovet skyldes, at det indeks der bruges ved opregning af projektbevillingerne på finansloven ikke i tilstrækkelig grad har taget højde for prisudviklingen på materialer til vejbyggeri, herunder stål og grus. Forholdet mellem den faktiske prisudvikling og den gennemførte prisregulering vil blive vurderet nærmere. Orienteringen af Finansudvalget og Trafikudvalget bygger på finansloven for 2004. Efterfø l- gende er der som følge af vedtagelse af anlægslov foretaget fremrykning af igangsættelsestids- punktet for Bording-Funder til 2005. Anlægsstart på anlægsprojektet Nørresundby  - Bouet samt projektering af Frederikssundsmotorvejens etape 1 er fremrykket til 2004 efter vedtagelse af henholdsvis aktstykke nr. 122 af 24. marts og aktstykke nr. 200 af 2. september 2004.
Oversigt over Vejdirektoratets anlægsprojekter. Nedenstående skema giver en  oversigt over status for forventet totalbudget og å bningstidspunkt for Vejdirektoratets vejanlægsprojekter. Efterfølgende gives uddybende bemærkninger til de enkelte projekter. Igangværende vejanlægsprojekter Forventet totalbudget (mio. kr.)* Forventet å bningsår 1. gang på FL Prisregu- lering indtil FL 2004 Anden regu- lering indtil FL 2004 FL 2004 Regulering siden FL 2004 Novem ber 2004 (Ændring i forhold til FL 2004) Ris-Ølholm (FL99) 253 30 20 303 0 303 2004 (uændret) Herning N – Brande, Herning Ø – Snej- bjerg (FL00) 1.441 155 191 1.788 0 1.788 2008 (uændret) Holbæk – Vig, 2. & 3 etape.(FL00) 569 64 0 632 0 632 2012 (uændret) Udbygningen af Ønslev–Sakskøbing (FL02) 137 3 118 258 0 258 2007 (uændret) Brande-Ris, 1. etape (FL04) 266 0 0 266 0 266 2008 (uændret) Frederikssundsmotorvejen (FL04) 712 0 0 712 0 712 2012 (uændret) Udbygning af Kongevejen Helsingør (FL04) 45 0 0 45 0 45 2008 (uændret) *På grund af afrundinger summerer de anførte reguleringer ikke altid præcist til tota lbudgettet 1) Forbehold for åbningsår på delstrækningen Steenstrup    -Svendborg pga. undersøgelser vedr. alternativ linieføring ved Svendborg 2) Forbehold for åbningsår som følge af koordinering med Frederikssundsmotorvejen 3) Gennemførelsen af projektet i lyset af kommunalreformen er pt. under nærmere overvejelse.
Den aktuelle markedssituation - november 2004 I dette afsnit vurderes konkurrencesituationen på entreprenørmarkedet det sidste halve år og dens indflydelse på entrepriserne. I foråret og sommerperioden 2004 er der sket prisstigninger på broentrepriserne på grund af stigninger på armeringsstål. Stålpri   serne er ifølge Danmarks Statistik steget 30-35 pct. og dette har medført øjeblikkelige prisstigninger på det indbyggede armeringsstål i broerne på 40   -50 pct. Det kan isoleret set medføre prisstigninger på op til ca. 5 % på det færdige bygværk. Vejdirektoratet har i den betragtede periode oplevet en stigende konkurrence ved de afholdte li- citationer på broerne, idet flere entreprenører byder på arbejderne. De afholdte broudbud har i perioden været i størrelsen 10-20 mio. kr. og denne entreprisestørrelse tiltaler tilsyneladende fle- re af de mindre og/eller lokale betonentreprenører, idet de ofte har afgivet tilbud og også været billigst på en del af entrepriserne. Dette forhold har sandsynligvis været medvirkende til at pri s- stigningerne på broerne ikke er helt  så markante som de konstaterede råvareprisstigninger kunne indikere. Vejdirektoratet afventer, hvilken indflydelse to store broudbud fra Aarhus og Vejle amter har på prisniveauet her på slutningen af året. Broudbuddene kan i kraft af deres volumen go  dt betyde at markedet i en periode på 6 -9 måneder kan være mættet og det kan betyde markant stigende pr i- ser på betonbroe rne.    Olieprisernes stigning i de seneste måneder har endnu ikke sat sit spor på Vejdirektoratets u  d- bud, men muligvis kan der forventes krav om kompensation for brændstofpriserne fra de igang- værende entrepriser, som følge af de ekstraordinære prisstigninger på olie m.v. Det er Vejdirektoratets vurdering, blandt andet på baggrund af regnskabsoplysninger, at flere af de store aktører i asfaltbranchen er trængte, hvilket kan betyde prisstigninger på asfaltarbejder i den kommende tid. En stigning i råvarepriserne kan forstærke de nne tendens. I løbet af forårsmånederne 2005 bliver der lejlighed til at følge udviklingen i asfaltpriserne m  e- get nøje for Vejdirektoratet, idet der skal udbydes to kombinerede jord- og belægningsudbud samt det store belægningsudbud på strækningerne ved Herning i april  – maj 2005.
Usikkerhedsfaktorer i forbindelse med budgettering af vejanlægspro- jekter Der knytter sig en lang række usikkerhedsfaktorer til budgettering af et vejanlægsprojekt, pri- mært fordi et projekt typisk strækker sig over en længere årrække. Usikkerheden ve drører bl.a. markedsforhold råvarepriser, nye krav til anlæggets udformning (f.eks. n ye miljøkrav), uforud- sete anlægstekniske forhold osv. Vejdirektoratet har siden 1998 anvendt en budgetteringsmetode, hvori det tilstræbes på system a- tisk vis at indregne disse usikkerhedsfaktorer. Metoden indebærer, at der foretages en vurdering af sandsynligheden for budgetoverholdelse ved forskellige budgetniveauer. Vejdirektoratets an- vendelse af metoden udvikles løbende. Det er aftalt som forudsætning for bevillingen, at for et nyt projekt fastsættes totalbudgettet på det niveau, hvor Vejdirektoratet vurderer, at der er lige stor sandsynlighed for, at projektet bli- ver dyrere eller billigere (50 % niveau). Vejdirektoratet foretager løbende en revurdering af usikkerheden i forbindelse med projektets gennemførelse. I orienteringen oplyses om den aktuelle budgetsikkerhed for de igangværende projekter. Der angives den vurderede sandsynlighed for, at det aktuelle totalbudget for projektet overholdes. Endvidere angives et 10 – 90 % interval, som Vejdirektoratet vurderer, at totaludgiften med stor sandsynlighed ikke vil overskride. For større projekter bestående af flere deletaper eller med store tidsforskudte entrepriser, men med en samlet anlægsbevilling, beregnes usikkerheden for det samlede projekt. Når én eller fl  e- re deletaper/entrepriser er åbnet/afslutte t, vil disse kun give et ubetydeligt bidrag til den samlede usikkerhed. De etaper/entrepriser, der er under udførelse, eller som endnu ikke er påbegyndt, vil bidrage med stor usikkerhed og i det samlede usikkerhedsbillede bidrage med de største usik- kerheder.
Uddybende oplysninger vedrørende de enkelte anlægsprojekter Vendsyssel: Status: Der udestår alene mindre færdiggørelsesarbejder på etapen mellem Bjergby og Hirtshals, som forventes afsluttet ultimo 2004 eller primo 2005. Åbningsår: Etape 99 mellem Bjergby og Hirtshals blev åbnet af Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary d. 9. oktober 2004. Usikkerhed: På FL 2004 er totaludgiften anført til  2.814 mio. kr. med 42 % budgetsikkerhed. Dette er uændret. Det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at totaludgiften vil falde inden for 10/90 % intervallet 2.807 – 2.821 mio. kr. Risikoen for afvi- gelse fra budgettet skyldes usikkerhed forbundet med de generelle markedsfor- hold, samt at der på etapen fra Bjergby  - Hirtshals udestår mindre færdiggørelse s- arbejder. Ris - Ølholm: Status: Totalentreprisen er afleveret og vejanlægget er taget i brug. Evaluering af totalen- treprisen pågår. Åbningsår: Strækningen fra Ris til Ølholm blev åbnet d. 12. august 2004 sa mmen med Vejle Amts del af Diagonalvejen fra Ølholm til Uldum. Usikkerhed: På FL2004 er totaludgiften anført til 303 mio.kr. med 77 % budgetsikke rhed. Budgetsikkerheden er nu 99 %. Det vurderes, at der er meget stor sandsynlighed for, at totaludgiften vil falde inden for intervallet 260 - 270 mio. kr. Odense - Svendborg, rute 9: Status: På  1. etape fra Odense til Ringe er alle besigtigelser og ekspropriationerne gen- nemført. Der har i forløbet været flere supplerende besigtigelser på alternative forslag til lokale veje. Alle de store entreprisekontrakter er indgået. En ny bro inkl. ny forbindelsesvej over Fynsmotorvejen er taget i brug. Den eksisterende motorvejsbro for Rute 9 skal ombygges, hvilket kræver en omfattende trafikregu- lering. Trafikken i tilslutningsanlægget omlægges nu, således at broarb ejdet kan starte. 7 motorvejsbroer og 3 banebroer, inkl. hævning af banen, er så godt som færdige. De sidste arkæologiske detailudgravninger er afsluttet. 2. etape fra Ringe til Kværndrup er besigtigelserne gennemført, inkl. en for- nyet besigtigelse for rasteanlægget ved Dynden/Groven. Ekspropriationerne er netop afsluttet. Der har været licitation på den eneste broentreprise (3 broer). Jord
og belægning, inkl. nogle tunneler, udbydes i efteråret 2004. De arkæologiske forundersøgelser er i gang. Foreløbig skal der gennemføres 3 detailudgravninger. 3. etape fra  Kværndrup – Svendborg er opdelt i to deletaper. deletapen fra Kværndrup til Stenstrup er detailbesigtigelse gen- nemført, en del af ekspropriationer er ligeledes gennemført og resten gennemføres i vinteren 2004/2005. Ved Kværndrup etablerer Fyns Amt samtidig en omfartsvej nord om Trunderup. De arkæologiske forunder- søgelser har foreløbig medført budgetterede udgravninger for godt 5 mio. kr. Arkæologerne forventer flere større udgravninger på denn e strækning. Strækningen udbydes i totalentreprise med detailprojektering og anlæg. deletapen fra Stenstrup til Svendborg er der udarbejdet to alternati- ver til anlægslovens projekt. Et forslag til ombygning af det eksisterende tilslutningsanlæg ved Ring Nord, og et forslag til en forlægning med en ny tilslutning, B-anlæg. Vejdirektoratet har sendt indstilling vedrørende indføringen til Svendborg til Transport- og Energiministeriet, som efter- følgende er oversendt til Folketinget. Åbningsår: Vejdirektoratet forventer, at rute 9 på strækningen mellem Odense og Stenstrup vil kunne åbne i 2007. Vedrørende deletapen fra Stenstrup  – Svendborg vil å b- ningen tidligst kunne ske i 2009. Usikkerhed: På FL 2004 er totaludgiften anført til 1.358 mio.kr med 45 % budge tsikkerhed.                        Der er i efteråret 2004 gennemført en fornyet risikoanal yse. Budgetsikkerheden er nu reduceret. Det vurderes således, at der vil være stor sandsynlighed for at tota l- udgiften vil falde inden for 10/90 % intervallet 1383 – 1652 mio. kr. Den samlede udgift for projektet, eksklusiv merudgifter til afslutningen ved Svendborg, vil med en budgetsikkerhed på 50 % være 1.540 mio. kr. For at bri n- ge budgetsikkerheden op på 50 pct. er det Vejdirektoratets vurdering at projektet skal tilføres 182 mio. kr., hvis projektet skal udformes i den kvalitet, der hidtil har været forudsat. Vejdirektoratet drøfter p.t. besparelsesmuligheder med Transport- og Energiministeriet.                        Fordyrelsen er væsentligst begrundet i konjunkturer og ekstraomkostninger i for- bindelse med banebroer, håndtering af forurenet jord, arkæologiske udgra vninger og ledningsomlægninger. Herning N - Brande og Herning Ø – Snejbjerg, rute 18/15: Status: I forbindelse med udmøntningen af anlægspuljen 2004 (jf. trafikaftalen af 5. no- vember 2003) er projektet via aktstykke nr. 141 af 5. maj 2004 blevet tilført yder- ligere 2,0 mio. kr. Formålet med bevillingen er i aktstykket omtalt som en ekstra faunapassage ved Fløvej. Faunapassagen udformes således  at den også kan b e- nyttes som vejunderføring.
På 1. etape, Gjellerup Lund  - Høgild og Vardevej - Herning Ø er der gennem- ført linje- og detailbesigtigelse. Alle ekspropriationer er gennemført. Udbud af bro- og jordarbejder er gennemført og igangsat i marken. Åbningstid  spunktet for 1. etape er udskudt fra 2005 til 2006. På 2. etape, Sinding  - Gjellerup Lund er der gennemført linje- og detailbesigti- gelse. Alle ekspropriationer er gennemført. Udbud af bro- og jordarbejder er gennemført og igangsat i marken - dog er det besluttet, at OF Schæferivej samt den nordlige sammenkobling ved etapeafslutningen ved Sinding udføres i belæg- ningsentreprisen. Udbud af belægningsentreprise på 1. og 2. etape påtænkes gennemført m  edio 2005 og der arbejdes mod at begge disse etaper åbner samtidig i efteråret 2006. På 3. etape, Høgild  - Brande er der gennemført linje- og detailbesigtigelse. De- taljerede geotekniske undersøgelser er stort set afsluttet på hele strækningen. Pr o- jektering med henblik på udbud af jordarbejder er igan gsat, og forventes udbudt foråret 2005. Ekspropriationer gennemføres efte råret/vinteren 2004/2005. Udbud af 4 dalbroer (samt en ekstra bro over Søby Å) er gennemført og 3 af disse er igangsat i marken september 2004. Resten af broerne er igangsat/udbudt i 2004. Planlagt åbning efte råret 2007. På 4. etape, Snejbjerg  – Vardevej er der gennemført linjebesigtigelse. Projekte- ring med henblik på detailbesigtigelse indledt. Detailbesigtigelsesforretning fo r- ventes afholdt primo 2005. Anlægsarbejderne igangsættes efteråret 2005. Pla n- lagt åbning er 2008. Åbningsår: Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2008 for det samlede anlæg overholdes. Usikkerhed:    På FL 2004 er projektets totaludgift anført til 1.788 mio. kr. med 48 % budgetsikkerhed. Budgetsikkerheden er efter en fornyet risikoanalyse nu 56 %. Det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at totaludgiften vil falde inden for 10/90 % intervallet 1.579 mio. kr. – 1.961 mio. kr. Risikoen for afvigelse fra bud- gettet skyldes primært de overordnede markedsforhold, konjunkturer m.v., vejrmæssige forhold samt resterende projektdetaljering. Holbæk - Vig, rute 21 etape 1, Langerød – Tuse N.: Status: Alle ekspropriationer er tilendebragt og anlæg af broer er stort set gennemført. Nedgravning (omlægning) af 7 km højspændingskabel er afsluttet efter påkrav fra ledningsejeren. Vejentreprisen er udbudt og licitationen er afholdt, men kon- trakten er ikke underskrevet, idet vejentreprisens forventede samlede pris plus de resterende arbejders pris overskrider bevillingen. Med bevillingen på FL 2004 vil det ikke være muligt indenfor restbudgettet at færdiggøre anlægsprojektet med
den kvalitet der var forudsat i anlægsloven. Det  var i dette lys der blev indarbej- det en øget bevilling i forbindelse med FL2005. Åbnings  år: Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2006 for etape 1, Langerød   – Tuse N. overholdes. Usikkerhed: På FL 2004 var totaludgiften anført til 215 mio. kr. med 50  % budgetsikkerhed. Projektændringer som følge af påkrav fra andre myndigheder (nedgrave de elled- ninger og miljøkrav) samt ændrede konjunkturer i forhold til det forudsatte i an- lægsskønnet bevirkede i 2004, at projektet ikke ville kunne afsluttes inden for den afsatte bevilling. Ændringer til FL 2004: På FFL 2005 er der derfor blevet søgt om  en bevillingsforhøjelse på 42,9 mio. kr. (2005 priser) svarende til en budgetsikkerhed på 50 %. Med vedtagelsen af F i- nanslov 2005 er projektbevillingen blevet forhøjet med dette beløb. Hundige - Greve S.: (Køge Bugt Motorvejen) Status: Folketinget vedtog d. 6. maj 2004 anlægslov for udbygning af Køge Bugt Motor- vejen mellem Hundige og Greve Syd på en 5 km. lang strækning. Projektering er igangsat, og besigtigelsesforretning forventes gennemført i foråret 2005. Etabl e- ring af støjvolde er igangsat på en en kelt lokalitet, idet det har vist sig muligt at få tilført overskudsjord fra et større byggeri nær ved motorvejen. Åbningsår: Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2008 overholdes. Usikkerhed: På FL 2004 er anført en totaludgift på 342 mio. kr. med   50 % budgetsikkerhed. Dette er uændret. Det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at totaludgiften vil falde inden for intervallet 283 – 400 mio. kr. Risikoen for afvigelse fra budge ttet skyldes blandt andet de lokale forhold, afgrænsning af projektet og de generelle markedsforhold. Udbygning af Motorring 3: Status: Der er i perioden april- juni 2004 gennemført besigtigelsesforretninger for ud- bygningen af Motorring 3, bortset for delstrækningen mellem Slotherrensvej og Roskildevej. Ekspropriationsforretningerne på strækningen mellem Jægersborg og Slotherrensvej pågår. Projekteringen af etape 3 (mellem Slotherrensvej og Roskildevej) har indtil au- gust 2004 afventet en nærmere vurdering af muligheder og konsekvenser af en koordinering mellem udbygningen af Motorring 3 og 1. etape af Frederikssunds- motorvejen (M3-M4), som indgår i trafikaftalen af 5. november 2003. Folketi n- gets Finansudvalg har den 2. september 2004 (aktstykke nr. 200) givet tilslutning til den nødvendige projektering af 1. etape af Frederikssundsmotorvejen, således
der kan ske en koordinering mellem de 2 projekter. Projekteringen er igangsat på dette grundlag. Der er gennemført en teknisk-økonomisk analyse om anvendelse af støjsvag vej- belægning på Motorring 3. På baggrund af denne an  alyse er det besluttet, at der i forhold til VVM-redegørelsens hovedforslag, tilvælges en tæt støjsvag vejbelæg- ning, som forventes at kunne nedsættes støjen med ca. 2 dB på strækningen Slotsherrensvej – Roskildevej. Der er indgået kontrakt med hensyn til  leverancer og opsætning af trafikledelses- system, som skal anvendes i forbindelse med trafikafviklingen under og efter an- lægsarbejdet. Levering og opsætning af trafikledelsessystem på går. Projekteringen af udbygningen pågår via eksterne rådgivere. Projek   tets komplek- sitet i form af meget vanskelige pladsforhold, samt behov for koordinering og planlægning af de forskellige anlægsaktiviteter i relation til trafikafvikling og de nært placerede naboejendomme har betydet, at omfanget af projektering hos rå d- giveren har været større end hidtil forudsat. Anlægsarbejderne udbydes i fire hovedentrepriser. De to første hovedentrepriser, som omfatter delstrækningen mellem Jægersborg og Slotherrensvej, er blevet ud- budt. Der er ultimo 2004 indgået kontrakt med de to en treprenørfirmaer, som kom med de økonomisk mest fordelagtige tilbud. Den samlede kontraktsum på omkring 831 mio. kr. lå meget tæt på Vejdirektoratets bygherreoverslag. Selve hovedentreprisernes anlægsarbejder på Motorring 3 forventes igangsat i marken i påsken 2005. Åbningsår: Vejdirektoratet forventer, at udbygningen af Motorring 3 i sin helhed tidligst vil kunne afsluttes ultimo 2009, pga. den nævnte problemstilling vedr. koordinering med 1. etape af Frederikssundsmotorvejen. En nærmere fastlæggelse af åbning s- året for delstrækningen mellem Slotherrensvej og Roskildevej vil dog først kunne ske, når anlægsloven for Frederikssundsmotorvejens 1. etape er vedtaget i Folk e- tinget. Usikkerhed: På FL 2004 er anført en totaludgift på 1.879 mio. kr. med en budg  etsikkerhed på 50 %. På basis af resultaterne fra de gennemførte ekspropriationsforretninger, st a- tus på leverance og etablering af trafikledelsessystemer samt de indkomne ti lbud i november 2004 er der gennemført en fornyet usikkerhedsanalyse, som har resul- teret i en budgetsikkerhed på 56 %. Det vurderes at der er stor sandsynli ghed for, at totaludgiften vil falde inden for intervallet 1.676 -2.025 mio. kr. Risikoen for afvigelse fra budgettet skyldes blandt andet usikkerhed vedrørende analyseteknik, markedskonjunkturer og projektdetaljering.
Indføring af E20 til Esbjerg: Status: På Gammelby Ringvej mellem Englandsgade og Jernevej er slidlag og striber p å- lagt. Stitunnel ved Mådevej er monteret, dog mangler belægning på Mådevej. St   i- tunnel ved Mådekirkevej e r monteret, dog mangler tilfyldning og belægning. Der har været afholdt licitation og kontrakt er indgået vedr. støjskærm ved Lorents Møllersvej. Åbningsår: Projektstrækningen er åben for trafik i hele ombygningsperioden. Ombygningen forventes afsluttet i november 2004. Støjskærm forventes dog først færdig ultimo 2004 eller primo 2005. Usikkerhed:    På FL 2004 er totaludgiften anført til 33 mio. kr. med 84 % budgetsikkerhed. Budgetsikkerheden er nu 98 %. Det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at den samlede udgift vil falde inden for intervallet 30 mio. kr. - 33 mio. kr. Risiko- en for afvigelse fra budgettet skyldes hovedsageligt de generelle markedsforhold. Ønslev - Sakskøbing: Status: Projektet detailprojekteres i 2004 og anlægsarbejder i marken forventes igangsat i 2005. Kombineret linje- og detailbesigtigelse samt ekspropriation af en enkelt ejendom er udført. De øvrige ekspropriationer afholdes ultimo 2004. Åbningsår: Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2007 overholdes. Usikkerhed: På FL 2004 er totaludgiften anført til 258 mio. kr. med 50 % sandsynlighed.   Budgetsikkerheden er efter en fornyet risikoanalyse 11 % med en middelværdi på 299 mio. kr. Det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at den samlede total- udgift vil falde inden for intervallet 256 – 343 mio. kr. Risikoen for afvigelse fra budgettet skyldes blandt andet: Vurderingsusikkerhed, usikkerhed vedr. valg af entreprenør og dennes kompetence, konjunkturer, udførelse, trafikafvikling, pro- jektudvikling, datausikkerhed, projektering, tilsyn og administration. Behovet for ekstra midler til projektet drøftes p.t. mellem Vejdirektoratet og Transport- og Energiministeriet. Vejdirektoratet vurderer at der med de øjeblikke- lige konjunkturer er behov for at tilføre projektet 41,9 mio. kr for at bringe bud- getsikkerheden op på 50 pct. Udfaldet af licitationen i februar 2005 af den ko m- binerede jord-, bro- og belægningsentreprise vil afklare behovet herfor. Nors omfartsvej: Status: Der er i juni 2004 gennemført licitation på broe ntreprisen, hvor resultatet blev 10 % højere end bygherreoverslaget. Dette kan primært henføres til stigende stålpr i- ser. I efteråret 2004 er der udarbejdet udbudsmateriale vedr. jord og belæ gning frem mod ekspropriation og efterfølgende licitation primo marts 2005. Broentreprisen er påbegyndt, og fo rventes afsluttet efteråret 2005.
Åbningsår: Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2006 ove  rholdes. Usikkerhed:    I FL 2004 er projektets totaludgift anført til 129 mio. kr. med 27 % budgetsikker- hed. Der er i september 2004 gennemført en fornyet risikoanalyse, der giver en middelværdi på 148,5 mio. kr. Budgetsikkerheden er nu 15 % med den givne b e- villing. Det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at den samlede udgift vil falde inden for intervallet 125 mio. kr. - 173 mio. kr. Den forholdsvis store risiko for afvigelse fra budgettet skyldes usikkerhed omkring konjunkturer, usikkerhed omkring den lokale markedssituation samt endelig usikkerhed omkring leveran- dørernes evne til at håndtere kalk som byggemat eriale. Vejdirektoratet vurderer at der med de nuværende konjunkturer er behov for at projektet tilføres 19,5 mio. kr. for at opnå en budgetsikke rhed på 50 pct. Besparelsesforslag drøftes p.t. mellem Vejdirektoratet og Transport- og Energiministeriet. Brande-Riis, 1. etape: Status: Anlægslov for Brande – Riis blev vedtaget den 22. april 2004. Der er afholdt bor- germøde og liniebesigtigelse på hele strækningen i løbet af sommeren. Af bevi l- lingen afholdes også udgifter til liniebesigtigelse og sikring af l inieføringen for etape 2. Der eksproprieres 3 hele ejendomme i november 2004. Detailbesigtigelse for 1. etape forventes afholdt i foråret 2005. Åbningsår: Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2008 ove  rholdes. Usikkerhed:    I FL 2004 er projektets totaludgift anført til 266 mio. kr. med 50 % sandsynlig- hed. Dette er uændret. Det vurderes at der er stor sandsynlighed for at den samle- de udgift vil falde inden for intervallet 222 - 313 mio. kr. Risikoen for afvigelse fra budgettet skyldes ifølge risikoanalysen primært de generelle konjunkturer og markedsforhold, udbud- og kontraktform samt usikkerhed på grunddata. Der er udarbejdet en ny usikkerhedsanalyse ultimo 2004. Udbygning af E45, Nørresundby - Bouet: Status: Finansudvalget har ved Akt. nr. 122 af 24. marts 2004 tiltrådt, at igangsættelse s- tidspunktet for projektet fremrykkes til 2004. Fremrykningen sker som led i rege- ringens Forårspakke fra 2004. Åbningsår: Fremrykningen indebærer, at udbygningen forventes færdig i 2006. Usikkerhed:    På FL 2004 er a nført en totaludgift på 47 mio. kr. med 50 % sandsynlighed. De tte er uændret. Det vurderes at der er stor sandsynlighed for at totaludgiften vil falde inden for intervallet 40 - 54 mio. kr. Risikoen for afvigelse skyldes blandt andet de generelle markeds- og konjunkturforhold.
Vejdirektoratets nye anlægsprojekter Følgende projekter indgår i Trafikaftalen af 5. november 2003 mellem Regeringen, Dansk Fo l- keparti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne. Projekterne optræder på Finanslov 2004, men igangsættes som det fremgår af Finanslov 2004 først fra 2005 eller senere. Desuden medt a- ges Frederikssundsmotorvejen som et nyt anlægsprojekt, i det anlægslovsforslag er fremsat i ef- teråret 2004, men på nuværende tidspunkt ikke vedtaget. Holbæk - Vig, rute 21, etape 2&3 Tuse N – Vig N: Status: På de nordligste etaper er liniebesigtigelsen gennemført. De geotekniske foru n- dersøgelser i marken er tilendebragt. I 2004 er der blevet forlodsovertaget én ejendom. I forbindelse med arbejder på Holbæk -Vig, etape 1 er der foretaget en koordineret nedgravning af en højspændingsledning, hvoraf en mindre del vedrø- rer etape 2. Selve påb egyndelsen af projektet sker dog først i 2008. Åbningsår: Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2012 for etape 2 og 3 ove  rholdes. Usikkerhed:    I FL 2004 er totaludgiften anført til 632 mio. kr. med 50 % sandsynlighed. Pro- jektets risikoanalyse er - da projektet ikke har været aktivt -  kun prisreguleret si- den anlægget kom på finansloven første gang.  Der er udarbejdet fornyet usikker- hedsanalyse ultimo 2004. Bording-Funder: Status: Anlægsloven for Bording - Funder blev vedtaget den 22. april 2004. Vejdirektoratet har i 2004 udskrevet en arkitektkonkurrence som afsluttes i 2005 vedrørende den ca. 700 m lange og 30 m høje dalbro over Funder Å  dal. Anlægget igangsættes i 2005. Åbningsår: Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2012 overholdes. Usikkerhed: På FL 2004 er totaludgiften anført til 628 mio. kr. med 50 % sandsynli ghed. Der er i anlægsloven taget forbehold herfor med henblik på afh oldelse af en fornyet risikoanalyse når arkitektkonkurrencen er afholdt. Frederikssundsmotorvejen (M3-M4): Status: 1. etape af Frederikssundsmotorvejen indgår i Trafikforliget af 5. november 2003. Som en udmøntning af forliget er der 6. oktober 2004 fremsat forslag til lov om anlæg af 1.etape af Frederikssundsmotorvejen mellem Motorring 3 og Motorring 4 (L11).
Projektet skal koordineres med udvidelsen af Motorring 3, og i den forbindelse har det været nødvendigt at fremrykke Frederikssundsmotorvejens afløb for at opnå de forudsatte fordele ved koordineringen.  Fremrykningen skal ligeledes sik- re, at den forudsatte koordinering med Motorring 3 projektet ikke medfører yder- ligere forsinkelser af udvidelsen af Motorring 3. Finansudvalget har den 2. september 2004 givet tilslutning til at fremrykke de- tailprojekteringen. Ligeledes er der fremsat ændringsforslag til finansloven 2005 vedrørende fremrykning i årene 2005  -2007, således at der er overen sstemmelse med det fremsatte anlægslovsforslag. Detailprojektering af 1. etape af Frederikssundsmotorvejen fra Motorring 3 til Motorring 4 er igangsat. Vejdirektoratet har arbejdet med at flytte den i VVM- redegørelsen, skitserede linieføring nærmere på Jyllingevej, for at skåne Vestsk  o- ven mest muligt. Den igangværende projektering tager udgangspunkt i en trafikal, miljømæssig og økonomisk optimering af projektet med særligt fokus på at b e- grænse arealindgrebet i Vestskoven og Vestvolden. Åbningsår: Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2012 overholdes. Usikkerhed: I anlægslovforslaget er anført at de 712 mio. kr. som indgår i den politiske aft ale svarer til en budgetsikkerhed på 43 %. Denne vurdering er baseret på VVM  - forslaget. I anlægslovforslaget foreslås ændringer af projektet som vil påvirke a  n- lægsudgifterne. I det omfang udgifterne stiger i forhold til den politiske aftale skal ændringerne forelægges Folketinget. Nedenstående projekter er besluttet igangsat med Trafikaftalen af 5. november 2003, men har først anlægsstart i 2005 eller senere. Udbygning af Kongevejen i Helsingør igangsættes i 2006 Motorvej mellem Søften og Skødstrup i Århus (statsligt tilskud) Udbygning af motorvej mellem Odense og Middelfart igangsættes i 2009. Status for igangværende VVM-undersøgelser Rute 18, Riis-Ølholm-Vejle: Der er udarbejdet detaljerede projektforslag for tre linjer på strækningen Ølholm -Vejle og for udbygning af strækningen Riis-Ølholm til motorvej samt udarbejdet foreløbige visualiseringer og anlægsoverslag. Der arbejdes fortsat med udfletningen ved E45 nord for Vejle, hvor en række alternativer er ble- vet undersøgt, bl.a. efter ønske fra Vejle Kommune. Desuden er alternative tilslutninger af Diagonalvejen og rute 13 ved Ølholm undersøgt og mu- ligheder og konsekvenser af en tilslutning til Tørringvej, efter ønske fra Jelling Kommune, er
vurderet. Der undersøges ligeledes et forslag, som tilgodeser en evt. senere udbygning af rute 13 til højklasset vej nord for Ølholm. Der er gennemført en række miljøundersøgelser, herunder en undersøgelse af birkemus, som er beskyttet af habitatdirektivet. Desuden er der gennemført trafikberegninger og igangsat støjbe- regninger m.v. VVM-redegørelsen forventes fremlagt i offentlig høring i 1. halvår 2005. Fløng-Roskilde Vest: VVM-undersøgelsen for en udbygning af Holbækmotorvejen mellem Fløng og Roskilde Vest blev påbegyndt ultimo 2002, og det er planlagt, at en VVM -redegørelse med resultaterne af un- dersøgelsen skal fremlægges i en offentlig høring i 1. halvår af 2005. Der er undersøgt 3 hovedalternativer: En symmetrisk udbygning af motorvejen fra 4 til 6 spor mellem Fløng og Roskilde Vest. En asymmetrisk udbygning fra 4 til 6 spor på den del af motorvejen, der forløber lige syd om Roskilde, kombineret med en symmetrisk udbygning på de øvrige strækninger. Anlæg af en ny 4-sporet motorvej ca. 1 km syd for den eksisterende motorvej mellem Fløng og Svogerslev, kombineret med en udbygning af den eksisterende motorvej fra 4 til 7 spor igennem Fløng. Samtidig forudsættes den eksisterende motorvej nedklassifice- ret til kommunevej med en maksimalt tilladt hastighed på 90 km/t. Derudover er undersøgt en række andre alternativer, herunder andre linjeføringer for en sydlig linje, 0+ alternativer med betydelig udbygning af den kollektive trafik eller med inddragelse af nødspor til kørespor i myldretiden, løsninger med reversible kørespor, overdækning af motorve- jen igennem Fløng samt udbygning til 8 spor igennem Fløng. Supplerende VVM-undersøgelse af en udbygning af Frederikssundsvej: Ifølge Trafikforliget af 5. november 2003 skal der i 2004-2005 gennemføres supplerende under- søgelser med udgangspunkt i den eksisterende Frederikssundsvej således, at der e fterfølgende kan træffes beslutning om den videre linieføring fra Motorring 4 mod vest. Den supplerende VVM-undersøgelse af en udbygning af Frederikssundsvej er igangsat. Der er nedsat en styregruppe og en trafikgruppe som skal deltage i undersøgelsesarbejdet. Der er end- videre nedsat og afholdt temamøder med en interessentgruppe med deltagelse af de grupperin- ger, der var de ivrigste fortalere for en udbygning af den eksisterende Frederikssundsvej. Den supplerende VVM-undersøgelse vil afdække mulighederne for – og konsekvenserne af – at etablere en forøget vejkapacitet i Frederikssundsfingeren ved udbygning af strækningen fra Fre- derikssund til Frederikssundsmotorvejen ved Harrestrup.
Undersøgelsen tilrettelægges, så den kommer til at omfatte forskellige løsningsmuligheder for en udbygning af Frederikssundsvej, bl.a. et forslag fra foreningen Grøn Trafik i Bycirklen, som omfatter etablering af niveaufri kryds på strækningen gennem Ballerup, mindre krydsforbedri n- ger på strækningen fra Ballerup til Frederik ssund samt forbedringer af den kollektive trafik. Et forslag om en højklasset vej med udgangspunkt i Frederikssundsvejs tracé, der kan afvi kle den potentielle trafikale efterspørgsel i Frederikssundsfingeren, undersøges også. Rute 15, Kombilinien i Silkeborg: VVM-undersøgelsen af Kombilinien i Silkeborg er igangsat og forventes afsluttet i efteråret 2005. Arbejdet udføres i samarbejde med Silkeborg Kommune og Århus Amt. Der er udarbejdet skitseforslag til linjeføring, længdeprofil og udformning af tilslutningsanlæg- gene og igangsat undersøgelser vedr. geotekniske forhold, grundvand, miljø, behov og mulighe- der for overdækning, æstetiske forhold, konsekvenser for ejendomme, trafikafvikling etc. Rute 9, Svendborgmotorvejens afslutning i Svendborg: For Svendborgmotorvejens afslutning i Svendborg har Vejdirektoratet undersøgt to alternative forslag: ”Forslag med ruderanlæg”, hvor motorvejen føres ind i den nuværende 4-sporede strækning af rute 9 ca. 500 m nord for Ring Nord som forudsat i anlægsloven af 1999, og ”Forslag med B-anlæg”, hvor motorvejen forlænges mod syd gennem det åbne land vest for den nuværende rute 9 frem til forbindelse med denne ved Faaborgvej syd for Ring Nord. Da det har vist sig, at begge forslag vil berøre levesteder for hasselmusen, har Vejdirektoratet indarbejdet afværgeforanstaltninger i form af erstatningsbiotoper langs vestsiden af motorvejen i begge forslagene. De således reviderede forslag blev sendt til Fyns Amt til VVM -screening. Fyns Amt har efterfølgende afgjort, at de reviderede forslag ikke kræver udarbejdelse af VVM- redegørelse. Vejdirektoratet har beskrevet de reviderede forslag i Rapport 288, som blev offentliggjort 8. september 2004 og sendt til Fyns Amt og Svendborg og Egebjerg Kommuner med anmod- ning om en udtalelse. Vejdirektoratet har modtaget udtalelser fra amtet og de to kommuner samt fra Rudkøbing Kommune og har fremsendt indstilling til trafikministeren. Trafikministeren har videresendt indstillingen til Folketingets Trafikudvalg. Status for igangværende forundersøgelser Rute 26 Århus  -Hanstholm: I 2004 er der igangsat en undersøgelse, der har til formål at prioritere projekterne på de stræ  k- ninger af rute 26, som endnu ikke er udbygget.
Baggrunden er, at trafikministeren og amtsborgmesteren for Viborg Amt ved et møde i 2003 blev enige om, at det vil være hensigtsmæssigt at se de forskellige projekter og ønsker til ud- bygningen af rute 26 i en sammenhæng, således at der kan foretages en prioritering af projekte r- ne. Det blev derfor besluttet at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal udarbejde et forslag til en sådan prioritering. Undersøgelsen udføres af Vejdirektoratet i samarbejde med Viborg og Århus amter. Result  atet af arbejdet vil blive et katalog over mulige udbygningsprojekter på rute 26 fra Århus til Hans   t- holm. Med hjemmel i projekteringsloven for rute 26 og med henblik på at sikre mulighederne for at forlægge rute 26 på delstrækninger, s øges så vidt muligt en afklaring af det mulige fremtidige tracé. Rute 15 Ringvejen i Silkeborg: Da det må forventes, at der vil gå adskillige år, inden en sammenhængende moto   rvej vil aflaste den nuværende rute 15 mellem Funder og Låsby, har Silkeborg K ommune foreslået at der ge n- nemføres en undersøgelse af de trafikale problemer på den nuværende rute 15 gennem byen. Trafikministeren har på den baggrund den 1. oktober 2004 anmodet Vejdirektor atet om at igangsætte en undersøgelse i samarbejde med Silkeborg kommune. Planlagte VVM-undersøgelser Ved Trafikforliget den 5. november 2003 blev det besluttet at igangsætte en række VVM- undersøgelser i de kommende år. Det drejer sig om følgende projekter med angivelse af unde r- søgelsesperiode: E20, Odense V-Middelfart, udvidelse 2005 - 2007 Motorring 4, udvidelse 2005 - 2007 E45, Herslev-Hornstrup, udvidelse 2005 - 2007 E47 Øverød-Isterød, udvidelse 2006 - 2008 Rute 18, Brande omfartsvej, udbygning 2007 - 2008 E20, Odense SØ – Odense V, udvidelse 2009 - 2011 E45, Fredericia – Kolding, udvidelse 2009 - 2011