Side 1 (16) Status på Banedanmarks  og Trafikstyrelsens anlægspro- gram november 2004 Sammenfatning   Banedanmarks og Trafikstyrelsens anlægsprojekter og programmer gennemføres samlet set som planlagt. Usikkerheden i de enkelte pro- jekter er beskrevet særskilt for hvert projekt i forlængelse af sam- menfatning og økonomioversigt.   Der kan i den forbindelse skelnes mellem projekter hvor gennemførel- sen af hele eller dele af projektet er forbundet med en vis eller nogen usikkerhed. Der er gjort nærmere rede herfor i de efterfølgende be- skrivelser af de enkelte projekter. De projekter der vurderes at være forbundet med en lille usikkerhed udgøres af: Nye S-tog, infrastrukturændringer Kapacitet København H – Østerport Kapacitetsforbedringer vest for København (KØR) Tilsvarende kan der peges på følgende projekter hvor der må påreg- nes nogen usikkerhed:   Ringsted, banetekniske anlæg, hvor alle entreprisekontrakter ikke er indgået. Ringbanen, hvor der fortsat er usikkerhed om udformningen af forpladsen mv. ved Ny Ellebjerg station Jernbanesikkerhed, hvor der er usikkerhed i forhold til godken- delse af ATC-togstop og ATP-mobil i Trafikstyrelsen. Overhalingsstationer for godstog, hvor der er usikkerhed i for- hold til sikring af sporspærringer og budgettets rummelighed Århus Havnebane, hvor der er usikkerhed i forhold til kapacite- ten i sikringsanlægget på Århus H Projekter, der vurderes at være forbundet med en stor usikkerhed ud- gøres af: Nærbanen i Århus, hvor usikkerheden primært er forbundet med udestående myndighedsbehandling i Århus kommune. For Risskovområdet vil dette først blive afklaret til næste år, mens perronforlængelserne muligvis vil blive gennemført i indevæ- rende år.
Side 2 (16) Oversigt over igangværende anlægsprojekter(nettoudgift) I det følgende er vist en oversigt over status for budgetteret forventet totaludgift på finansloven og forventet åbningstidspunkt for de an- lægsprojekter Trafikstyrelsen forbereder samt de igangværende pro- jekter der gennemføres af Banedanmark. Oversigten omfatter ikke   mindre puljeprojekter som fx elevatorprojekter mm. fra Anlægspuljen.   For hvert projekt er anført størrelsen af bevillingen 1. gang projektet er medtaget på Finansloven. Der er desuden angivet en generel pris- regulering samt andre reguleringer, der afhængigt af det enkelte pro- jekt kan være merbevillinger eller reduktion af bevillinger. Disse æn- dringer er enten forudgående sket ved aktstykker eller direkte politi- ske aftaler. I det omfang disse er indgået efter vedtagelse af Finans- lov 2004 er de særskilt omtalt i den efterfølgende uddybende beskri- velse af anlægsprojekterne. Tabel 1: Større Anlægsprojekter under forberedelse i Trafikstyrelsen * Note KØR-projektets tilskud/TEN-støtte er ikke indregnet i tabellen.  1) heraf 9 mio. kr. til forberedelse i Trafikstyrelsen og 791 mio. kr. til udførelse i Bane- danmark 2) heraf 3 mio. kr. til forberedelse i Trafikstyrelsen og 43 mio. kr. til udførelse i Bane- danmark, jf. Akt 122 24/3 2004.
Side 3 (16) Tabel 2: Større anlægsprojekter under gennemførelse i Banedanmark   * Note Ringbaneprojektet og LOKO-projektets tilskud/TEN-støtte er ikke indregnet i tabellen. 1) Med Akt 161 2/6 2004 er der orienteret om en forventet fordyrelse på ca. 6 mio. kr. i forhold til den angivne totaludgift.
Side 4 (16) Uddybende oplysninger vedrørende de enkelte an- lægsprojekter Kapacitetsudvidelse Østerport – Ringsted (KØR) Status KØR-projektet har i henhold til trafikaftalen til formål at sikre en ka- pacitetsudvidelse på strækningen Østerport-Ringsted  som svarer til to persontogskanaler eller en godstogskanal pr time. Til dette formål analyseres en række anlægsalternativer på strækningen, og anlægs- udformning, anlægsøkonomi og udførelsesplanlægning for de enkelte anlægsalternativer er behandlet. Der udvælges på baggrund af trafi- kale analyser en eller flere ”pakkeløsninger”, bestående af kombinati- oner af de trafikalt set mest effektive anlægsalternativer, inden for en økonomisk ramme på 800 mio. kr. eksklusiv TEN-støtte. KØR-projektet midtvejsrapporterer ultimo 2004/primo 2005, og vil på baggrund af beslutning om valg af ”pakkeløsning” foretage en offentlighedsfase i 2.kvartal 2005 og på baggrund af høringsnotat tilpasse og detaljere projektmaterialet som basis for udarbejdelse af grundlag for endelig politisk stillingtagen og som program til overdragelse til Banedanmark. Åbningsår I henhold til gældende tidsplan forudsættes KØR-projektet overdraget til Banedanmark primo 2006, hvorefter der foretages videreprojekte- ring og udbud og kontrahering af anlægsopgaver. Udførelsen er fast- sat til 3 år, begyndende primo 2007 og anlægsarbejderne som helhed forventes afsluttet ultimo 2009. Usikkerheder Der arbejdes på at validere projektforudsætningerne. Usikkerhederne forventes elimineret i det videre programmeringsarbejde i 2005. Overhalingsspor for godstog Status: Projektets formål er at forbedre mulighederne for at overhale godstog over Fyn. Hovedparten af overhalingssporene på Fyn er for korte til godstog der udnytter den maksimale længde for godstog på 750 m som er mulig på den øvrige del af strækningen mellem Øresund og Padborg.
Side 5 (16) Der er gennemført en række trafikale analyser for godstogs frem- kommelighed på Fyn og i Sønderjylland. Disse viser, at flaskehalsene for godstog befinder sig ved Nyborg, Tommerup, Kauslunde og på en- keltsporene i Sønderjylland. Der vil i starten af 2005 blive taget ende- ligt stilling til hvor der skal igangsættes egentlige anlægsundersøgel- ser. Et egentligt beslutningsgrundlag fra Trafikstyrelsen forventes at fore- ligge i april 2005. Videre projektering og udførelse forventes overdra- get til Banedanmark i august 2005 med henblik på ibrugtagning i december 2006. Åbningsår: Projektet forventes afsluttet i henhold til planen i 2006. Usikkerhed: Manglende muligheder for tilstrækkeligt med spærringer af stræknin- ger i forbindelse med etablering af de foreslåede tiltag kan forsinke projektets afslutning.   Århus Havnebane Status Projekt havnebane i Århus har til formål at forbedre adgangsforholde- ne til Århus Havn, der er i kraftig vækst. Havnen betjenes i dag af en bane der grundet en meget skarp kurve medfører uhensigtsmæssige driftsbegrænsninger. Projektet skal samtidig forbedre afviklingen af vejtrafik til og fra Århus Havn via Marselis Boulevard. Der arbejdes således med en forlægning af havnebanen, således at kørsel med jernbanegods ikke medfører uhensigtsmæssigt lange spærretider for vejtrafikken. Status i projektet er at der er gennemført sporprojektering og analy- ser af kapaciteten i sikringsanlægget i Århus. Projektet har desuden været i offentlig høring ved en VVM og en Lokalplan. Endelig politisk stillingtagen til projektet i Århus Byråd og Århus Amtsråd forventes primo år 2005 i forbindelse med vedtagelse af plangrundlaget. Ændringer til FL Der er indgået politisk aftale mellem Regeringen og Århus Borgmester om en forhøjelse af det statsligt tilskud til havnebaneprojektet fra 65 mio. kr. til 130 mio. kr. De supplerende statslige midler erstatter År- hus Havns tilskud til projektet.    
Side 6 (16) Åbningsår Udførelsesperioden for havnebaneprojektet forventes at blive år 2005- 2006 under forudsætning af at Århus Havn og Banedanmark udpeges som bygherrer. De formelle vilkår omkring dette forventes fastlagt i indeværende år. Usikkerhed På det nuværende grundlag er der en vis usikkerhed omkring projek- tets samlede økonomi. Denne relaterer sig til kapaciteten i Århus sik- ringsanlæg (som omfatter hovedbanegården som helhed), hvor en udbygning ikke kan udelukkes.   Udover denne projektmæssige usikkerhed udestår en endelig afklaring af bygherreroller og projektrisiko, hvorfor disse områder vil blive til- lagt særlig vægt i den videre projektering. Pulje til Nærbaner Status Arbejdet med etablering af nærbanen i Ålborg og standsningsstedet i Hørning blev afsluttet i 2003.   I 2004 er det planlagt, at følgende delprojekter udføres; Etablering af nyt standsningssted i Viby Hastighedsopgradering af strækningen Skanderborg - Silke- borg Etablering af transversal i Århus H Hastighedsopgradering af strækningen Århus - Ryomgård (Grenåbanen)   Ændringer til FL Finanslovsbevilling på 164,3 mio. kr. er i henhold til Akt 88 17/12 2003 tilført 37,0 mio.kr fra projekt Nye S tog Infrastrukturændringer. Åbningsår   Det samlede projekt afsluttes omkring årsskiftet 2004/2005. Dog vil der udestå restarbejder i 2005. For de enkelte delprojekter er status følgende:    Viby station: Etablering af standsningssted i Viby blev forsinket med 9 måneder grundet forlænget politisk sagsbehandling i Århus kommune, hvorfor besigtigelse og ekspropriation ikke har kunnet foretages som planlagt. Projektet blev igangsat i april 2004 og stationen ibrugtaget oktober 2004.  
Side 7 (16) Opgradering af strækningen Skanderborg – Silkeborg: Opgra- dering af Skanderborg-Silkeborg er afsluttet, dog vil der udestå enkelte restarbejder i 2005. Opgraderingen af strækningen Århus – Ryomgård: Opgrade- ringen afsluttes inden udgangen af 2004. Hastighedsopgrade- ringen forudsætter samtidig sporfornyelse på en del af stræk- ningen Århus-Ryomgård. Dette arbejde er planlagt udført i pe- rioden september til december 2004, hvor Grenåbanen er to- talspærret. Grundet forlængelse af myndighedsbehandlingen i Århus kommune vil det sandsynligvis ikke være muligt at gen- nemføre perronarbejderne på hhv. Skolebakken (ny perron) og Europaplads (forlængelse) i 2004. For at begge togsæt skal kunne komme til perron bliver det nødvendigt at udføre midler- tidige forlængelser af de eksisterende perroner. Overvejelser om mulige løsninger pågår. Etablering af transversal: Er udført og ibrugtaget oktober 2004. Usikkerhed Der er risiko for, at opgraderingen af hastigheden på strækningen i Århus kommune bliver forsinket som følge af udestående myndig- hedsbehandling. Århus kommune ønsker fortsat kun at behandle Gre- nåbanen samlet, hvilket betyder, at overkørslerne i Risskov kædes sammen med perronforlængelserne i Århus kommune. Konsekvensen af dette kan blive, at perronerne i Århus først kan etableres medio 2005 afhængig af kommunens sagsbehandlingstid. For overkørslerne i Risskov vil dette betyde, at den eksisterende hastighed på 75 km/t bibeholdes gennem Risskov. Dette medfører, at der i en periode må køres med en køreplan, der giver meget få muligheder for at indhente forsinkelser.    Århus – Grenå projektet er generelt meget tidsstyret og der er stor usikkerhed med hensyn til projektøkonomien for: Som orienteret med Akt 161 2/6 2004 er der sket en skærpel- se af sikkerhedskravene i forbindelse med overkørsler, hvilket forventes at øge udgiften for projektet med ca. 6 mio. kr. Ud- giftsforøgelsen vil blive dækket gennem omdisponeringer inden for anlægsprojekterne på § 28.63.02. Banedanmark (Anlægs- bev.). Overkørslerne gennem Risskov er endnu ikke blevet færdig- gjort med hensyn til myndighedsbehandlingen. Sikringsanlæg og fjernstyringssystem: Der pågår test af soft- ware for sikringsanlæg, disse tests tager længere tid end op-
Side 8 (16) rindeligt forudsat. Leverandøren udfører nu flere aktiviteter pa- rallelt, for at det oprindelige færdiggørelsestidspunkt kan fast- holdes. Hvis der skulle vise sig nogle store fejl på et sent tids- punkt, er der risiko for, at Grenåbanen ikke kan genåbnes til tiden. Sandsynligheden for dette vurderes ikke til at være stor.    Ydre objekter – som er en del af sikringsanlæggene dvs. signa- ler, relæer mv.: Projektering har foregået parallelt med den første del af udførelsen, da de trafikale specifikationer ikke har været tilstrækkeligt konkretiseret fra projektets start. Det har stillet krav om meget korte leveringstider mod normale leve- ringstider på op til 6 måneder, hvilket vil kunne afstedkomme fordyrelser på 5 til 7 mio. kr. i forhold til den forudsatte pro- jektøkonomi. Perronforlængelser: Perronlængder er på et meget sent tids- punkt blevet fastlagt til 73 m af Banedanmark i dialog med lo- komotivførernes organisation, hvilket har medført fordyrelser af perronanlæggene. Det skyldes usikkerhed omkring stands- ningslængder og sikkerhedsafstande. Ringsted Banetekniske anlæg Status Der er april 2004 indgået kontrakt med Bombardier Transportation A/S om leverance af et relæbaseret sikringsanlæg type DSB 1972. Projekteringen er næsten afsluttet og produktionen er opstartet 12/8 2004. Projektering af de øvrige arbejder pågår, herunder afklaring vedrørende omfang af udskiftning af sporskiftedrev. Der er afklaring af bygningsindretning og fremtidige forhold for nuværende lejere i stuetagen.   Der er nedsat en ibrugtagningsgruppe der planlægger procedurer og forholdsregler ved ibrugtagningen. Ibrugtagningen er planlagt til pri- mo 2006.   Der forestår endnu diverse udbud af bl.a. byggeledelse indenfor for- skellige fagdiscipliner. Licitation på udførelse af ydre kabelarbejder forventes afholdt februar 2005. Åbningsår Projektplanen følges. Tidsplanen er netop opdateret og det har ikke givet anledning til ændringer i den forventede slutdato. Det betyder, at sikringsanlægget forventes ibrugtaget til prøvedrift i december 2005. Forløber prøvedriften tilfredsstillende forventes det eksisterende anlæg endeligt afløst af det nye sikringsanlæg inklusiv fjernstyring og passagerinformation i marts 2006.
Side 9 (16) Usikkerhed Der resterer udbud på udførelse af stærkstrømsarbejder, bygningsre- novering , kabelarbejder og passagerinformation samt på byggeledel- se af disse. Derfor er der en økonomisk usikkerhed, idet disse arbej- der indtil videre er budgetfastsat efter rådgiveroverslag.   Usikkerheden omkring omfanget af udskiftning af sporskiftedrev kan påvirke tidsplanen.   Nye S-tog, infrastrukturændringer: Status Projektets formål er at tilpasse S-banens infrastruktur til drift med nye 4. generations S-tog, herunder at sikre, at togenes bedre tekni- ske egenskaber kan udnyttes af operatøren bl.a. ved forøgelse af strækningshastigheden op til 120 km/t. Hermed opnås kortere rejse- tider og optimal udnyttelse af materiellet. Projektets tidsplan er baseret på DSB’s planer for anskaffelse og ind- sættelse af nye S-tog. Når alle infrastrukturarbejder på en delstrækning er afsluttet kan om- kodning af hastighedskontrol og togstop anlægget (HKT-anlægget) svarende til projektets hastighedsprofil finde sted. Milepælen  indehol- der således tidspunktet for, hvornår HKT-omkodningen er planlagt at finde sted.   De kommende milepæle i projektet opdelt på strækninger er følgen- de: Centrale afsnit: København – Enghave     70 km/h   ultimo 2005 Østerport – Hellerup   100 km/h   medio 2005 Nordbanen:   Gentofte - Lyngby 120 km/h medio 2005 Holte – Hillerød 120 km/h   ultimo 2004 * Vestbanen:      Valby – Glostrup 120 km/h medio 2005 Glostrup – Taastrup   120 km/h medio 2005 Frederikssundsbanen: Valby – Jyllingevej     100 km/h   ultimo 2005 Jyllingevej – Ballerup   120 km/h   ultimo 2005 Hellerup – Klampenborg   100 km/t   medio 2005 Note: *) Forudsætter Trafikstyrelsens accept af kørsel med 120 km/h på F-HKT.
Side 10 (16) Ændringer til FL Projektet er reduceret med 57 mio. kr. i forhold til finansloven for 2004, der ved Akt 88 17/12 2003 er overført til henholdsvis Odense- Svendborg opgradering og Nærbaneprojektet. Åbningsår Ibrugtagning af projektets delelementer er indledt september 2002, og de resterende strækninger er ibrugtaget/ibrugtages løbende. Høje- re hastighed for ovennævnte strækninger indarbejdes i DSB S-togs køreplan for 2006. Usikkerhed Budgettet vurderes rimeligt robust. For en ordens skyld skal det dog anføres, at der på nuværende stade (udarbejdelse af projektgrundlag) vedr. opgradering af køreledningsanlæg på strækningen Valby- Ballerup, udestår afklaring af visse tekniske og dermed økonomiske forhold. Derudover er det p.t. uafklaret, hvilke økonomiske konse- kvenser det vil medføre, såfremt Trafikstyrelsen stiller krav om æn- dringer til F-HKT (Forenklet-Hastigheds Kontrol Togstop) på Holte Hil- lerød strækningen som følge af, at hastigheden på strækningen skal øges til 120 km/t. Det vurderes p.t., at visse færdiggørelse/finisharbejder samt doku- mentationsfærdiggørelse først afsluttes i første halvår af 2006.   Fjernstyringscentral S-banen (Ny DIC-s) Status   Projektet omfatter fornyelse af S-banens nuværende fjernstyringssy- stem samt udvidelse af fjernstyringen, således at den kommer til at omfatte hele S-banen. Der blev i 1995 indgået kontrakt med Bombardier Transportation (dengang ABB Signal) om levering  af fjernstyringssystemet. Kontrak- ten blev imidlertid ophævet i december 2000 og der verserer p.t. en voldgiftssag. Domsforhandlingerne er ikke berammet og det er derfor usikkert, hvornår der foreligger en dom. Efter fornyet udbud blev der i januar 2003 indgået kontrakt med Sie- mens. Såvel Siemens aktiviteter, som øvrige aktiviteter, forløber planmæssigt. Ibrugtagning af det nye fjernstyringssystem vil ske strækningsvist i perioden medio 2005 – ultimo 2006. Projektet forven- tes afsluttet i 2007 med en oprydning efter den nuværende fjernsty- ring. Ændringer til FL Der er ikke ændringer i forhold til finansloven for 2004.
Side 11 (16) Åbningsår Fjernstyringssystemet forventes at være fuldt ibrugtaget ultimo 2006. Projektet afsluttes efter afsluttende oprydning ultimo 2007. Usikkerhed Der er indgået kontrakt på den væsentligste del af projektet, hvorfor tidsplan og budget vurderes at være robust. Øget kapacitet Københavns Hovedbanegård – Østerport (LO- KO) Status   LOKO-projektet, hvis hovedformål er at forbedre nettets fleksibilitet og robusthed samt øge kanalkapaciteten med 25%, omfatter to del- projekter; København H nordlig del og Østerport. I september 2004 har projektet fået til opgave at forlænge gangbroen i nordenden af perronerne på Østerport til DSB's kursuscenter med offentlig adgang fra Folke Bernadottes Allé.   Ændringer til FL Med Akt 64 15/12 2004 er overført 24 mio. kr. fra LOKO-projektet til Banedanmarks driftskonto (§28.63.01) i tilknytning til et konstateret mindreforbrug på projektet.   Åbningsår   Delprojekt København H nordlig del er afsluttet maj 2002, med enkel- te restudgifter i 2003/2004.   Med hensyn til delprojektet Østerport er hovedudførelsen afsluttet ved udgangen af september 2004. Enkelte arbejder, teknisk dokumentati- on mv. afsluttes ved årsskiftet 2004/2005. Forlængelsen af gangbroen til Folke Bernadottes Allé vil kunne ibrugtages i 2. kvartal 2005.   Herefter udestår alene en delopgave med etablering af opstillingsspor ved Østerport, hvor endelig udformning afventer fortsat afklaring med DSB.   Usikkerhed   Ingen kendte økonomiske og tidsmæssige usikkerheder, udover om- fang af og tidsplan for opstillingsspor ved Østerport.   Ringbanen Status Formålet med projektet er at anlægge en bybanering langs Ring 2 mellem Hellerup og Ny Ellebjerg, og derved dels give lokale bolig- og
Side 12 (16) byudviklingsområder bedre tilgang til S-banenettet, dels give mulig- hed for togskifte til eksisterende radialbaner. Ringbanen anlægges som en fortsættelse af den eksisterende S-bane mellem Hellerup og Grøndal ad den nuværende godsforbindelsesbane til Danshøj og videre til Vigerslev og Ny Ellebjerg. Ringbanen anlægges med dobbeltspor og primært til S-togsdrift. Den maksimale hastighed bliver 80 km/t, og banen planlægges med 5 mi- nutters frekvens i dagtimerne og med 10 minutters frekvens i aften- timerne. Langs banen anlægges seks nye S-togsstationer hhv. Flintholm Stati- on, KB Hallen, Ålholm, Danshøj, Vigerslev Allé og Ny Ellebjerg. Da Ny Ellebjerg først kan tages i brug december 2006, etableres der en mid- lertidig station ved Gl. Køge Landevej. Denne vil være i brug fra års- skiftet 2004/05 til årsskiftet 2006/07. På Flintholm bliver der mulighed for omstigning til Frederikssundsbanen og Metroen, på Danshøj til Hø- je Tåstrup S-banen og på Ny Ellebjerg til Køge Bugt S-banen. Ringbaneprojektet blev i 2003 udvidet med etableringen af korte ven- despor i Hellerup. Denne del af projektet  er ved beslutning af oktober 2004 udvidet med et broanlæg over Hellerupvej. Flintholm station blev åbnet som planlagt 24. januar 2004. Ændringer til FL Projektet er reduceret med 18,7 mio. kr. i forhold til finansloven for 2004, der ved Akt 61 8/12 2004 er overført til projektet med Jernba- nesikkerhed. Delprojektet med etablering af vendespor er fordyret med 19,2 mio. kr. som følge af broanlægget. De 10,2 mio. kr. betales af DSB, mens de resterende 9 mio. kr. afholdes indenfor Ringbaneprojektets total- udgift.                        Åbningsår Etapen mellem Flintholm og Gl. Køge Landevej er planlagt teknisk ibrugtaget december 2004 og med passagerdrift fra januar 2005. Hel- lerup korte vendespor er planlagt ibrugtaget 2006. Den samlede Ringbane forventes fuldt ibrugtaget december 2006. Usikkerhed Den samlede forbrugsprognose for hele projektet er estimeret til ca. 1.800 mio. kr., hvilket er dækket af finanslovsbevillingen samt inte- ressenters medfinansiering. Prognosen er imidlertid behæftet med en usikkerhed, da der p.t. foregår undersøgelser vedrørende interessent- betaling og dermed projektgrundlaget angående forpladser på Ny El- lebjerg station.  
Side 13 (16) Odense-Svendborg Status Projektets formål er at reducere rejsetiden mellem Odense og Svend- borg, øge såvel kapaciteten som køreplanens robusthed, samt forbed- re betjeningen af nogle standsningssteder, som Odense Sygehus, Års- lev, Ringe og Stenstrup.   Projektets hovedaktiviteter er afsluttet i 2003. Banen blev genåbnet i 2003 på grundlag af en midlertidig ibrugtagningstilladelse. Der arbej- des på at opnå endelig godkendelse hos Trafikstyrelsen.   I forbindelse med opgradering af strækningen udbygges overkørsels- anlæggene med fjernstyringsmæssig indikering af vitale funktioner. Indikeringer skal sikre bedre overvågning af overkørselsanlæggenes driftssituation og dokumentere anlæggenes funktion i eventuelle uheldssituationer og dermed hurtigere fejlretning. Principperne - i daglig tale benævnt som "32 indikeringer fra overkørselsanlæg" - er en følge af Jernbanetilsynets temainspektion af overkørselsanlæg på Grenåbanen og har nødvendiggjort udvikling af nye principper og pro- jekteringsnormer. Projektering og udførelse pågår og udførelsen for- ventes tidligst at kunne afsluttes i 1. kvartal 2005. I 2004 udføres blandt andet nedgravning af kabler på hele stræknin- gen samt på stationerne, de sidste mangelarbejder vedr. de aflevere- de entrepriser, en række opfølgningsarbejder inden for sikring og fjernstyring, tegnings/dokumentationsarbejder.   Ændringer til FL Ved Akt 88 17/12 2003 er overført 20 mio.kr fra Infrastrukturændrin- ger nye S-tog til Odense-Svendborg, hvorefter bevillingen udgør i alt 201,3 mio.kr.   Åbningsår Selve den opgraderede bane blev planmæssigt åbnet den 14. septem- ber 2003. Usikkerhed Pga. projektets fremskredne stade er der ingen usikkerhed.
Side 14 (16) Jernbanesikkerhed Status Bevillingen til Jernbanesikkerhed indeholder 3 anlægsprojekter: ATC- togstop, ATP-mobil samt forbedret sikkerhed for krydsende trafikan- ter: ATC-togstop har til formål; at udvikle et reduceret ATC togkontrolsystem til anvendelse på sidebanerne, hvor strækningshastigheden er max. 120 km/t. at etablere ATC-togstop på fire strækninger fordelt på Jylland og Fyn.   Fra primo 2003 og til dato er gennemført følgende: Udarbejdelse af funktionskrav i dialog med Jernbanetilsy- net/Trafikstyrelsen. Udarbejdelse af Anlægsbestemmelser for efterfølgende god- kendelse hos Trafikstyrelsen. Udvikling af komponenter som efterfølgende er godkendt af Trafikstyrelsen. Udvikling af interface-modul til DSB type 1977 sikringsanlæg.   Udvikling af beslag, stativer m.m.   Overvåget prøvedrift på pilotstrækningen Esbjerg – Skjern, som er afsluttet med tilfredsstillende resultat. Strækningen er overgået til alm. prøvedrift.   Assessment af anlægsbestemmelserne er aftalt med Det Nor- ske Veritas. Arbejdet er afsluttet i novovember 2004 Projektering af de fire udvalgte strækninger er afsluttet. Etablering af ATC-togstop på de fire strækninger er igangsat.   ATP-mobil ATP-mobil har til formål at give operatører, som kører med ATP udru- stede tog, tilladelse til at køre på ATC udrustede baner. Projektet har ligget stille en periode på grund af manglende mulighed for afprøvning af anlægget. ATP er p.t. kun installeret i 3 tog, som i perioden til dato primært har kørt på ikke ATC-udrustede strækninger. Nye køreplaner har muliggjort fortsættelse af projektet.    Der har i foråret 2004 været gennemført en række testkørsler, som har afsløret et par problemer, som p.t. er under afklaring. I dag køres
Side 15 (16) der prøvedrift med et tog, og der arbejdes på at få de to sidste tog i overvåget prøvedrift. Efter afsluttet prøvedrift indstilles anlægstypen til godkendelse i Tra- fikstyrelsen. Forbedring af sikkerhed for krydsende trafikanter   På strækningen Skanderborg-Silkeborg er det besluttet, at 23 private overkørsler og overgange skal nedlægges/opgraderes. Anlægsarbej- det udføres i perioden maj - november 2004. På strækningen har det ikke været muligt at overholde den ønskede tidsplan som følge af skærpede krav til erstatningsanlæg. Til nedlæggelse af 7 overkørsler på strækningen Ålborg - Frederiks- havn har der været budgetteret 9 mio. kr. på sikkerhedsrammen.   I forbindelse med projektet er 47 overkørsler undersøgt med henblik på sikkerhedsmæssig opgradering eller nedlæggelse. Resultatet er, at flere overkørsler, som benyttes i forbindelse med landbrugsdrift, kan nedlægges og adgangen til landbrugslodderne vil i stedet kunne ske via nye adgangsveje. Nedlæggelse af overkørsler i stedet for investering i nye erstatnings- anlæg har betydet, at det vil være muligt at øge sikkerheden på flere overkørsler på strækningen end forudsat. Det vurderes, at det vil væ- re muligt at øge sikkerheden på 40 overkørsler i stedet for udgangs- punktet, som var 7 overkørsler. Ændringer til FL Finanslovsbevillingen på 87,9 mio. kr. til ATC-togstop og sikkerhed for krydsende trafikanter er i henhold til Akt 61 8/12 2004 tilført 18,7 mio. kr. Fordyrelsen dækkes af en tilsvarende reduktion af bevillingen til Ringbanen, idet der forventes et mindreforbrug i denne størrelses- orden ved dette projekt.   Åbningsår ATC-togstop forventes ibrugtaget på alle fire strækninger med udgan- gen af 2004 og ATP-mobil forventes afsluttet medio 2005. Nedlæggelse/opgradering af overkørsler på strækningen Skanderborg- Silkeborg forventes afsluttet ultimo 2004 og juni 2005 på strækningen Nørresundby-Frederikshavn. Usikkerhed Der vurderes at være risiko for fordyrelse på ATC-togstop som følge af den igangværende anlægsgodkendelse. Hvis assessment af anlægsbe- stemmelserne og de fire projekterede strækninger viser uhensigts- mæssigheder som der skal rettes op på, vil det formentlig medføre at der skal gennemføres ændringer på alle fire strækninger, hvilket kan
Side 16 (16) medføre øgede udgifter. Det vurderes at denne merudgift maximalt vil udgøre 10 mio. kr.   Planlagte forberedelser af anlægsprojekter: Ved aftale om trafik af 5. november 2003 blev det besluttet at iværk- sætte udarbejdelse af beslutningsgrundlag mhp. en senere beslutning om igangsættelse af anlægsprojekter. Det drejer sig om følgende pro- jekter med angivelse af undersøgelsesperiode. Modernisering Hobro-Aalborg 2006 Opgradering af Sydbanen      2006 Modernisering af Nørreport station   2005 Projekteringsarbejde vedr. dobbeltspor Nordvestbanen    2005-2006