Notat 3. kontor Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed : : : : 11. august 2005 504 - 17 AT, lokaltelefon 2 34 44 6. Kontor Kommissionens forslag af 20. juli 2005 KOM (2005) 319 final til forordning om offentlig personbefordring med jernbane og ad vej Notat om nærhedsprincippet Forslaget er vedtaget af Europa-Kommissionen den 20. juli 2005. Forslaget er fremsat i henhold til Traktatens artikel 71 og 89 og har til for- mål at fastlægge rammerne for, hvordan de kompetente myndi   gheder inden for rammerne af EU-retten kan gribe ind i den offentlige personbefordring for at sikre levering af tjenesteydelser af almen interesse, som er hyppigere, sikrere, bedre eller billigere end, hvad der kan opnås ved alene at lade ma r- kedskræfterne virke. Med dette for øje fastlægger fo rordningen, på hvilke vilkår myndighederne kan yde transportvirksomhederne kompe nsation for deres omkostninger til at opfylde forsyningspligten og give eneret til natio- nal og international offentlig personbefordring med jernbane og andre skinnekøretøjer og   ad vej. Kommissionen fremlagde et mere omfattende forslag end det nu forelig- gende i juli 2000. Der er endnu ikke skabt enighed i Rådet om forslaget, ligesom Europa-Parlamentet i sin første læsning havde mange ændringsfo r- slag. Blandt andet med baggrund i dette har Kommissionen nu fremsat et nyt forslag. I sit forklarende memorandum nævner Kommissionen, at den på baggrund af, at Fællesskabet og medlemsstaterne er fælles om ansvaret, foreslår en tekst, hvor der i større omfang er taget hensyn til næ   rhedsprincippet. Kommissionen har fremhævet, at den større vægt på nærhedsprincippet især fremgår af bestemmelserne om regional trafik og fjerntrafik, og af, at der er bibeholdt en tærskel, under hvilken en underhåndsaftale er mulig. Kommissionen giver også myndighe derne større råderum til den praktiske afvikling af udbud. Kommissionen har endvidere fremhævet, at hensigten hermed er at tage større hensyn til, at man kan gå frem på flere forskellige
Side 2 af 2 måder, samtidig med at der fastsættes en sammenhængende ramme i fo r- ordningen. Forslaget omfatter også bustrafik. Forslaget indeholder bestemmelse om, at lokale myndigheder selv kan varetage offentlig trafikbetjening eller ved en intern operatør. Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt.