Trafikudvalget 2004-05 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 322
Offentligt
2612655_0001.png
Henrik Vilhelmsen
Ternesøparken 43
4690 Haslev
e-mail: [email protected]
Trafikudvalget (2. samling)
TRU alm. del - Bilag 322
Offentligt
Dato: 10. august 2005.
Folketinget
Att.: Trafikudvalget
Christiansborg
1240 København S
Vedr.: PAVA Bilsyn
Jeg vedlægger til orientering kopi af mit brev af d.d. til Færdselsstyrelsen, hvori jeg
påpeger en række uheldige forhold i administrationen af den lovgivning, som folke-
tinget har vedtaget.
Kort fortalt er situationen den, at folketinget har vedtaget lovgivning, hvori der
lægges betydelig vægt på, at der ikke må være sammenfaldende interesser mellem
de virksomheder, som syner biler og de virksomheder som reparerer biler. Eller
som Trafikministeren udtrykte det over for Folketinget:
"For at undgå habilitetsproblemer både mellem virksomhederne og i forhold
til kunderne vil det ikke blive tilladt reparationsvirksomheder eller person-
kredsen bag sådanne virksomheder at udføre syn."
Ikke desto mindre kan det konstateres, at Færdselsstyrelsen har givet tilladelse til,
at virksomheden PAVA, der driver virksomhed med rustbeskyttelse, reparation af
bilruder m.v. er meddelt tilladelse til at drive virksomhed med bilsyn. PAVA Bilsyn
kommer altså til at skulle vurdere sit eget arbejde, ligesom PAVA Bilsyn kan blive
fristet til at anbefale kunderne reparationer eller rustbehandlinger, som kunderne
reelt ikke har brug for.
Som forbruger finder jeg dette ganske problematisk.
Efter min opfattelse, at PAVA Bilsyn klart inhabil til at drive bilsyn. En sådan virk-
somhed er jo i realiteten en offentlig opgave, der er udliciteret til private, og der
må derfor stilles strenge habilitetskrav til virksomheden, på samme måde som der
kan stilles krav til offentlige embedsmænds upartiskhed. PAVA Bilsyn kan ikke an-
ses at opfylde de krav, der stilles om inhabilitet.
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 322: Henvendelse af 10/8-05 fra Henrik Vilhelmsen, vedrørende PAVA Bilsyn
2612655_0002.png
Jeg hører gerne, om Trafikudvalget anser det for en korrekt administration af Folke-
tingets lovgivning, at Færdselsstyrelsen har givet tilladelse til udførelse af bilsyn til
en virksomhed, der også driver virksomhed med reparation af bilruder, opsætning
af solfilm og reparation og forebyggelse af rustangreb, når henses til, at det ved
bilsyn blandt anset skal påses, at bilerne ikke er kraftigt angrebet af rust, og at ru-
der m.v. skal være i lovlig stand.
Jeg hører gerne nærmere.
Med venlig hilsen
Hen •
mse
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 322: Henvendelse af 10/8-05 fra Henrik Vilhelmsen, vedrørende PAVA Bilsyn
2612655_0003.png
ARK/5ER
ti
'
4,'#
;4,
PAVA
Bilsyn
Indskrivning
PAVA
od rust>
Mi/ A •
5,4
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 322: Henvendelse af 10/8-05 fra Henrik Vilhelmsen, vedrørende PAVA Bilsyn
2612655_0004.png
~~'°
.~;,ti.,,. .0 ~.
r+rr~rr
"www*w~~
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 322: Henvendelse af 10/8-05 fra Henrik Vilhelmsen, vedrørende PAVA Bilsyn
2612655_0005.png
DET
TE
CENTER
ANa-SYN
ningstid. Vi driver i forvejen
PAVA Rustbeskyttelsescenter
her i Forum, og der er god
:sammenhæng mellem det at
rust, og det at fore-
-tage hitsyn. Med Hans Bruun
"dsen-, som virkelig kan det
der med at få aktiviteter til at
Øtcse på et kundeorienteret
g, har vi store forvent-
n'inger til PAVA Bilsyn, siger
~Pociot.
PAVA Bilsyn A/S blev etable-
ret efter, at det fra den 1. janu-
ar i år blev muligt for private
virksomheder at udføre syn
og ørnsyn på person- og vare-
biter. Statens Bil-inspektion
havde tidligere monopol
området, og årsagen til libera-
liseringen var et politisk
ønske
om at gøre syn og omsyn let-
PAVA Bilsyn i Farum åbnede - Vores vision er, at vi skal
forleden som det første i ræk- være det Tokafe
41015,5%4,
SPin
ken af nye centre, hvor PAV
bedst lever op til kunden*
vil udføre periodiske
yn og rn
Øsfi
og registreringssyn på person- og krav
t.
og varebiler.
adnit
god indtføning:for den
Med åbningen af PAVA Bil- te bilsyrtsvirksornhed,
syn i Farum er startskuddet Hans Bruum-
gået til etablering af et lands-
dækkende net af bilsynsvirk- lacob
POCk*
som
somheder under navnet PAVA Center Farum
PAVA Bilsyn NS med den tid- detførste PetVA Bilsyn.
ligere Peugeot direktør, Hans - Da vi fik tilbuddet orn at
Bruun, som administrerende etablere PAVA 8ilsyn.kræve-
direktør.
de det ikke lang kretænk-
LC)
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 322: Henvendelse af 10/8-05 fra Henrik Vilhelmsen, vedrørende PAVA Bilsyn
2612655_0006.png
Første Pava Bilsyn center åbnel
Pava Bilsyn i Farum åbnede forleden som det
første i rækken af nye centre, hvor rustbeskyttel-
seskæden vil udføre periodiske og registreringssyn
på person- og varebiler.
VÆRKSTED
Med åbningen af Pava Bil-
syn i Farum er startskuddet
gået til etablering af et
landsdækkende net af bil-
synsvirksomheder under
navnet Pava Bilsyn A/S
med den tidligere Peugeot-
direktør, Hans Bruun, som
adm. direktør.
- Vores vision er, at vi skal
være det lokale synssted, som
bedst lever op til kundernes
og myndighedernes ønsker og
krav i kombination med mini-
mal administration og god ind-
tjening for den enkelte bit-
synsvirksomhed, fastslår Hans
Bruun.
Jacob Pociot ejer Pava Cen-
ter Farum og står bag det
første Pava Bilsyn.
- Da vi fik tilbuddet om at
etablere bilsyn, krævede det ik-
ke lang betænkningstid.Vi dri-
ver i forvejen rustbeskyttelse-
scenter her i Farum, og der er
god sammenhæng mellem det
at forebygge rust og det at fo-
retage bilsyn. Vi har store for-
ventninger til dette nye forret-
ningsomride, siger Jacob Po-
ciot.
Pava Bilsyn A/S blev etable-
Jens Villads Jensen og Jacob Pociot (i midten) er teamet bag det
ret, efter at det fra den 1. janu-
første Pava Bilsyn - her sammen med adm. direktør, Hans 8ruur
ar i år blev muligt for private
(forrest).
virksomheder at udføre syn og
omsyn på person- og varebiler. ler næste gang, bilen skal på syn holder til på Luniki
Greve, og indtil videre er
Hos den nye synskæde øn- værksted, oplyses det.
- På vores hjemmeside, planlagt ni synscentre
sker man at give kunderne me-
re end bare et syn i traditionel www.pavabilsyn.dk. har vi Amager, i Taastrup, Farum,
forstand. Kunderne vil ikke etableret et bookingsystem. kilde, Vejle, Viby J, Aalt
kun få synet deres bil efter de hvor man kan indskrive sin bil Nørresundby og Frede
retningslinier, som loven fore- til syn. Her er der også mulig- havn.
Registreringssyn eller p
skriver - Pava Bilsyn vil også hed for at betale online. Man
kroner
oplyse kunden om bilens al- kan også vælge at ringe for at desyn koster 400
mene tilstand med fokus på booke et syn, oplyser Hans Pava og omsyn 250 kronu
sikkerhedsdele, som måske Bruun.
Hovedkontoret for Pava Bil-
skal udskiftes før næste titin el-
tLA "%'O
\iv\
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 322: Henvendelse af 10/8-05 fra Henrik Vilhelmsen, vedrørende PAVA Bilsyn
2612655_0007.png
ogsai Pava
14u
Et landsdækkende net af
nye bilsynsvirksomheder er
under etablering under nav
net Pava Bilsyn.
Officiel
startdato er sat
6. juni, hvor man planlægger
at syne de første biler. Som
navnet siger, bliverPava Bil-
r
syn Iokalt primært e
påsamuxeaxlresse sow_
.
else, men **11
et selv-
Også blive etablir
stændige Pava Bilsynsvirk-
somheder.
I de byer hvor der etable-
res selvstændige Pava Bil-
syn vil der således være go-
de muligheder for, at driftige
branchefolk kan etablere
sig. Pava Bilsyn får hoved-
kontor i Greve, hvor man vil
varetage atinnmstrationen,
servicere og udvikle Pava
Bilsynsvirksomhederne, si-
kre et højt kvalitetsniveau
og stå for den overordnede
i arkedsfeniug.
Bilsyn
%Bring af"
* fategitt~eide med
p,
tip,
l
tidvaffint i samarbejde
med Automobil Teknisk In-
stitut (ATI).
Ali er Danmarks førende
indenfor rådgivning og
undervisning for virksomhe-
der i autobranchen med et
udbygget samarbejde med
brancheorganisationer, bi-
limportører og bilproducen-
ter.
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 322: Henvendelse af 10/8-05 fra Henrik Vilhelmsen, vedrørende PAVA Bilsyn
2612655_0008.png
PAVA Eli
PAVA Bilsyn i Farum bliver
dermed startskuddet for det
landsdækkende net af PAVA
Bilsynsvirksomheder,
som
fungerer under PAVA Bilsyn
AIS, der har den tidligere Peu-
geot direktør Hans Bruun som
øverste chef.
Siden 1. september 2004 har
Den 6. juni slogJacob Pociot ogJens Whad
smjensen dørene op forPAWid-
syn i Farum, som hermed er idar ttlat for
etage de obligatoriske bilsyn påler
son- ogvarebiler.
det været muligt for private at
lave omsyn, som er et tjek af, at
bilen er blevet repareret, hvis
det kræves ved første syn. Her-
med fik bylister mulighed for
at fåderes bil synet på mm e-
der nd autorisation efter re-
paratiOn i stedet for igen
skulle besøge Statens Bilin-
spektion.
Næste skridt skete den 1. janu-
ar 2005, hvor alle virksomhe-
der, der opfylder kvalitetskra-
vene, men ikke selv reparerer
biler, kan få tilladelke til at ud-,
føre hovedsyn. altså det ørste
syn. Hermed ophørte tens
monopol på at udføre
Formålet med laber
gen
af statens bilsyn har v et, at
detskalp billigene filette-
re at få synet sin biL
7.
;
-utitaier: «ilf
de ildæ brig for lifpig be-
ikke
tænkningstid. Vi hat iftvej'en
PAVA Rustbeskyttelse, som vi
er meget glade for, og der er
god sammenhæng mellem
rugbeskyttelse og ktat fore-
bygge rustangreb og jiLsy t.
åbner i Fanim
9/r/ Penal
terniuirse
imadron.
grualika~le
~wet ow nariltraed
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 322: Henvendelse af 10/8-05 fra Henrik Vilhelmsen, vedrørende PAVA Bilsyn
2612655_0009.png
jens Andersen, indehaver af
Pava Bilsyn på Amager, hav-
de egentlig planlagt sin egen
pensionering, men udfor-
dringen om at etablere bil-
syn var alligevel for stor, så
nu har han været på skole-
bænken for at tage certifika-
tet som synsmand og står
klar med forretningen på
Amager under paraplyen Pa-
va Bilsyn.
- Lige nu er der noget tur-
bulens om os, fordi vi ved et
ekr>" k uheld er be-
t at syne er, før den
rigtige tilladelse var os i
hænde, fortæller Jens Ander-
sen.
- jeg vil ikke sige, at vi ta-
g smutteren
med godt hu-
d i stiv
m* eit
arm. Far vi har faktisk ikke
andre muligheder.
Alle synsstederne med
navnet Pava Bilsyns er selvs-
tændige forretninger, mens
Pava Bilsyn er en forening,
der servicerer synsstederne.
ikke åbne eget værksted, for
reglerne for synssteder siger,
at der ikke nik være familie-
mæssige bånd mellem en
ejer af en synshal og en ejer
af et autoværksted.
Det er også Pava Bilsyn,
der har forhandlet forskelli-
ge tilbud hjem til sine med-
lemmer vedrørende indret-
ning og udstyr, som de en-
kelte medlemmer har kunne
vælge helt eller delvist.
Ea raddre Yak
Der er ingen manual til
indretning af en synshat.
Det er op til hver enkel ejer
at beslutte indretningen af
virksomheden.
Vi har for det første
hil test
valgt, at alt vores udstyr ingt
skulle være nyt, forklarer jens Andersen har
20
års
erfaring fra eget værksted
lens Andersen.
- Vi kunne godt have ta- på Vordingborg-egnen og
get noget udstyr med fra endnu &re år i branchen.
mit tidligere værksted, men Han ligner ikke en mand i
det har vi altså valgt ikke at den alder, hvor de fleste kan
overveje pension.
gøre.
- Pension er ikke et
- Hvis vi havde gjort det,
spørgsmål om alder, men
om muligheder, siger han.
Men selvom mulighe-
den lå der, blev det altså ik-
ke lige nu, at værkstedslivet
skulle afsluttes.
- Jeg overvejer da også at
starte synsvirksomhed i
Vordingborg, men nu skal
dette her på Amager først i
orden. Vi overvejer meget,
om vi også skal begynde på
brugtbil-test, men det skal i
givet fald tilrettelægges, så
synene kan passes, og vi
skal også vurdere omstillin-
gen af udstyr uden gener.
Da han forklarer det sid-
ste. klarner han sin Ketner-
her fik en leasing-ordning
på udstyret, og samtidig
kunne Ketner tilbyde en
serviceaftale med hurtig
udrykning - også på lørda-
ge, for vi har fra starten sat-
set på at være yderst servi-
cemindede, siger jens An-
dersen.
For at få den mest opti-
male tilkørsel for kunderne
til syn byttede jens Ander-
sen rundt på Pava rustbe-
lwndlin centret og banen
til syn.
- Vi har lagt funktioner-
ne på synsbanen, så vi kan
have toenhaiv bil i sving ad
gangen, forklarer Jens An-
dersen.
Ved siden af det mekaniske er
der også edb-udstyr, man skal
vænne sig tit Flemming ikwfoed
tester kornmunikationspro-
grommet.
Tommy Andersen har
været udlært et år og fik en
sølvmedalje, som blev over-
rakt af Dronningen. Han
har gået på faderens værk-
sted og har, som han selv si-
ger det, "boet i en bil".
- Jeg var ikke i lære på
min fars værksted. Det var
vi enige om var en dårlig
ide. Det var godt at komme
ud og opleve noget andet,
siger Tommy Andersen.
Men det betyder ikke, at
Jens Andersen ikke har haft
indflydelse på Tommys ud-
dannelse.
- Om aftenen fortsatte
jeg med at lære af ham.
At bilsyn kan blive noget
ensformigt er Tommy An-
dersen godt klar over, men
han synes fejlfinding er in-
teressant, og han føler sig
godt gearet til sådanne op-
gayer efter at have slugt sin
fars viden.
lens Andersen tilkaldes
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 322: Henvendelse af 10/8-05 fra Henrik Vilhelmsen, vedrørende PAVA Bilsyn
2612655_0010.png
Til syn hos det lokale Pava-center
Knivene hvæsses for alvor på mar-
følgelig at være det lokale synssted,
kedet for bilsyn, når rustbeskyttelses- som bedst lever op til kundernes og
kæden Pava nu også vil syne biter.
myndighedernes ønsker og krav", si-
Målet er at komme op på
ger Pava Bilsyns direk-
ca. 80 synssteder landet
tør,
Hans Bruun, til Bit
over, oftest i forbindelse
Magasinet.
med de lokale Pava-rust-
Pava Bilsyn er kun en
beskyttelsescentre.
af mange nye spillere på
Pava Bilsyn, som det
det liberaliserede syns-
nye selskab med hoved-
marked.
sæde i Greve hedder, er
En komplet, opdate-
udviklet i samarbejde
ret liste over godkend-
med Automobil Teknisk
te synsvirksomheder og
Institut (ATI), der rådgiver
hvor du finder dem, fin-
og underviser virksom-
Tidligere Peugeot-chef,
der du på Færdselssty-
Hans Bruun, star nu
heder i autobranchen.
relsens hjemmeside
spidsen for Pava Bilsyn
"Vores vision er selv-
www. fstyrdk
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 322: Henvendelse af 10/8-05 fra Henrik Vilhelmsen, vedrørende PAVA Bilsyn
2612655_0011.png
C
(-
Ør in god forretning'og et *tort behov. Forbrugerne har indnu lick* eøietne Sig tit, it
ndsvenligti monk« ditøktøren. POW lbrben otyum
r
1011
gore k
*Id ilit fl WM* WIMPS
dln
itrinkørlinolNkilliSrl dot
rods øget
l‘mkurrence er der
at ig ventelister'til
hrt
få synet bilen.
Pava vil åbne 80
gymilialler
Danmark. Kortere
ventelister kan give
pr rig og bengete
gstider
åb
ste af foråret, oplyser
Færdselsstyrelsen. Allige-
vel forventer man, at libe-
raliseringen snart vil gøre
en forskel.
Pava bliver
ny gigant
- Lige nu er der kun gan-
ske få dages ventetid de fle-
ste steder, og efterhånden
bliver konkurrencen hår-
dere. Jeg er overbevist om,
at der snart kommer
markant priskrig i de byer,
hvor der er flest synsvirk-
somheder, siger chefkonsu-
lent Leif Lorenzen fra
Færdselsstyrelsen.
Indtil videre skalutes de
nye firmaer at have erobret
cirka 10 procent af marke-
det fra det tidligere Statens
Bilinspektion, der nu hed-
Af JestAt. Sørensen
REdIONEN: Siden årsskif-
tbt kan p vate firmaer og-
så syne bi r, men indtil vi-
dere har et ikke .g net
førbruger 4 e.
Prisern er uændret om-
kring 400 over, og vente-
literne v lange i det me-
der Applus+ Bilsyn.
Bortset fra Applus+ er
FDM størst med 16 synshal-
ler, men rustbeskyttelses-
firmaet Pava vil snart give
FDM baghjul.
Pava Bitkre vil
kort
tid åbne 80 synshaller
Danmark. Målet er
at
sætte
sig på mindst en tlerdedel
af markedet
- Vi ser en godforretning
og et stort behov. Forbru-
gerne har endnu ikkelttæn-
net sig til, .at der ikI4 lam-
gere kun er k sted at få
net bilen. Men den øgede
konkurrence vil gøre det
meget mere kundevenligt.
Vi. skal også rådele folk
om deres bil - for eksempel
om de snart bør skifte ki-
leremmen eller få rustbe-
handlet bunden. dg vi skal
holde åbent, når folk har
syn har blandt andet fået ke kunnet nå nær så meget,
tid op&
drive-in-syn uden tidsbe- som bilinspektionen kun-
n,
ger Haile
stilling i Kolding, Esbjerg, ne nå. Det oplyser Færd-
a Silent'
rektør for
skal
Hans er t ede mål er at Odense og Nørresundby. selsstyrelsen, som
synsste-
få så korte entelister, at Kunden skal blot melde sin godkende alle nye
ankomst i check-in for at få der.
folk og fir
blTeri synet. Der kan dog
iet
hewer at
isler gavne de stadig være en kort vente-
Mere
- Det
fir er, er urtigt skal tid.
konkurrence
Desuden har man siden
en vare gn eller en
h
ve n. Til gen- 1. maj haft lørdagsåbent
la il
jeg ke, om det Kolding. Og som noget nyt
g
d,
13144 dso meget billi- vil man tilbyde ferietjek af
gere; J tror, ærmere, at folks biler i alle synshaller-
vil lukke,
m
nogle
riår k kurrencen bliver
hårdere, siger Hans Bruun.
n
4 M: •
Hoe Applus+ Bilsyn har
c4rektør Jesp Hansen lo-
vet fOrbedrin r, efter den
statslige virk omhed blev
,
ivatiserat pplus+ Bil-
.11% noget er der kommet
ud af den øgede konkurren-
ce med 30 nye private syns-
firmaer. Men det har end-
nu ikke øget antallet af
synstider væsentligt, for
langt de fleste af firmaerne
består af tidligere ansatte
fra bilinspektionen.
Dermed har Applus+ ik-
- Synene er bare flyttet,
og i den første del af året
har ventelisterne været på
samme niveau som tidlige-
re. Derfor har firmaerne
ikke haft brug for prisried-
sættelser for at tiltrække
kunder. Men FDM har ud-
dannet egne medarbejdere,
og det samme er Pava ved
at gøre. Så kommer der me-
re konkurrence, siger Leif
Lorenzen.
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 322: Henvendelse af 10/8-05 fra Henrik Vilhelmsen, vedrørende PAVA Bilsyn
2612655_0012.png
Moto
PAVA Bitsyn åbner i Farum
Den 6. juni slogJacob Pociot ogJens Viltadsenlensen dørene op forPAVABil-
syn i Farum, som hermed er klar tit atforetage de obligatoriske bilsyn på per-
son- ogvarebiler.
PAVA Bilsyn i Farum bliver
dermed startskuddet for det
landsdækkende net af PAVA
Bilsynsvirksomheder,
som
fungerer under PAVA Bilsyn
AIS, der har den tidligere Peu-
geot direktør Hans Bruun som
øverste chef.
Siden 1. september 2004 har
det været muligt for private at
lave omsyn, som er et tjek af, at
bilen er blevet repareret, hvis
det kræves ved første syn. Her-
med fik bilister mulighed for
at få deres bil synet på værkste-
der med autorisation efter re-
paration i stedet for igen at
skulle besøge Statens Bilin-
spektion.
Næste skridt skete den 1. janu-
ar 2005, hvor alle virksomhe-
der, der opfylder kvalitetskra-
vene, men ikke selv reparerer
biler, kan få tilladelse til at ud-
føre hovedsyn, altså det første
syn. Hermed ophørte statens
monopol på at udføre bilsyn.
Formålet med liberaliseringen
af statens bilsyn har været, at
det skal blive billigere og lette-
re at få synet sin bil.
Jacob Pociot udtaler: "Jeg hav-
de ikke brug for lang be-
tænkningstid. Vi har i forvejen
PAVA Rustbeskyttelse, som vi
er meget glade for, og der er
god sammenhæng mellem
rustbeskyttelse og det at fore-
bygge rustangreb og bilsyn.
Med Hans Bruun, som virkelig
kan det der med at få aktivite-
ter til at vokse på et kundeori-
enteret grundlag, har vi store
forventninger til PAVA Bilsyn
Vi er ikke i tvivl om, at vi får
mange både private og for-
handlere/værksteder
som
kunder, hvoraf vi I dag har
mange i forvejen fra vor rust-
beskyttelse."
Hos PAVA Bilsyn i Farum øn-
sker man, at give kunderne
mere end bare et syn i traditio-
nel forstand. Kunderne vil få
synet deres bil med fokus på -
sikkerheden, som loven siger,
men man vil også give lainclen
gode råd ombilens almene til-
stand
med
folcus på sikker-
hedsdele, sorn måske skal ud-
skiftes førsyn eller næste gang,
bilen skal på værksted.
Jacob Pociot fortsætter:
"Har ktmden blot behov for et
godt uvildigt bilråd, selv om
Til venstre
ses
kkins Bruun, direktør for PAVA Bilsyn A/S,max
syn i Forum
de ikke skal tig syn, så er de
også velkomni til at Ligge incL
Vore åbningstider er fastsat ef-
ter vores vurdering al kunder-
nes ønsker, og vi har blandt
andet åbent tg kl. 20.00 om
mandagen:
Forud for åbningen har der
været stor tra!dhed i det nye
PAVA Bilsyn. Medarbejderne
har været på et oblip
kursus, samt tilhørendi
men, og med Færds
reisen som censor. PA1
syns kvalitetsstyringss
som er udarbejdet af Au
bilteknisk Institut ogce
res af TtiV, er nu også på
Desuden er der blevet ir
ret det nødvendige Inc
Den nye synshal i PAVA Bilsyn i Farum
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 322: Henvendelse af 10/8-05 fra Henrik Vilhelmsen, vedrørende PAVA Bilsyn
2612655_0013.png
Moto
PAVA Bi
Jensen dørene
op
forPAVA Bil-
juni slogJacobPad& ogjens=
Den 6.
bitsPwPå per-
etage
i Farum, som hermed er Marta atim
syn
son- egvarebiter.
PAVA Bilsyn i Farum bliver
t
dermed startskuddet for de
VA
landsdækkende net af PA
som
Bilsynsvirksomheder,
n
fungerer under PAVA Bilsy
AIS, der har den tidligere Peu-
m
geot direktør Hans Bruun so
øverste chef.
r
Siden 1. september 2004 ha
at
det været muligt for private
at
lave ornsyn, som er et tjek af,
is
bilen er blevet repareret, hv
Her-
det kræves ved første syn.
for
med fik bilister mulighed
ste-
at få deres bil synet påværk
re-
der med autorisation efter
at
paration i stedet for igen
-
skulle besøge Statens Bilin
spektion.
u-
Næste skridt skete den 1. jan
he-
ar 2005, hvor alle virksom
ra-
der, der opfylder kvalitetsk
rerer
vene, men ikke selv repa
at ud-
biler, kan få tilladelse til
første
føre hovedsyn, altså det
statens
syn. Hermed ophørte
syn.
monopol på at udføre bil
gen
Formålet med liberaliserin
Til ven
syn i F
Hos
sker
mere
nel fc
synet
sikke
men
gode
stans
heds(
skifte
bilen
jatot
"Har
godt
Den
nye synshali PAVA Bilsyn
i
Farum
Med Hans Bruun, som virkelig
ite-
kan det der med at få aktiv
ri-
ter til at vokse på et kundeo
re
enteret grundlag, har vi sto
lsyn.
forventninger til PAVA Bi
får
Vi er ikke i tvivl om, at vi
for-
mange både private og
som
handlere/værksteder
g har
kunder, hvoraf vi i da
rust-
mange i forvejen fra vor
beskyttelse."
, at
af statens bilsyn har været
te-
det skal blive billigere og let
re at få synet sin bil.
hav-
Jacob Pociot udtaler: "Jeg
g be:
de ikke brug for lan
ejen
tænkningstid. Vi har i forv
soda vi
PAVA Rastbes***Ise,
, eg der er
ercriegr
melion
god
det at fore-
w
rustbe
by -,tereb
og
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 322: Henvendelse af 10/8-05 fra Henrik Vilhelmsen, vedrørende PAVA Bilsyn
2612655_0014.png
AFTE
VA
,
4,, (91.- VII
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 322: Henvendelse af 10/8-05 fra Henrik Vilhelmsen, vedrørende PAVA Bilsyn
2612655_0015.png
Henrik Vilhelmsen
Ternesøparken 43
4690 Haslev
e-mail: [email protected]
Dato: 30. juni 2005.
Færdselsstyrelsen
Adelgade 13
Postboks 9013
1304 København K
Vedr.: PAVA Bilsyn
Jeg har til min store overraskelse set, at PAVA nu har fået lov til at syne biler. Det
er på mange måder glædeligt, at der ikke længere er monopol på at syne biler, men
jeg har vanskeligt ved at forstå, at man kan tillade en virksomhed som PAVA at sy-
ne biler.
Som jeg har forstået lovgivningen, er det vigtigt, at den virksomhed, der syner bi-
lerne er uafhængig, og at der ikke kan rejses tvivl om, hvorvidt virksomheden lader
falske lodder indgå, når det skal vurderes, om en bil kan gå gennem synet eller ej.
PAVA er en virksomhed, der lever af at beskytte biler mod rust. De reparerer også
stenslag på ruderne, sætter solfilm op på ruderne og foretager andre små reparati-
oner. De er sikkert gode til rustbeskyttelse og deres reparationer. Jeg har dog van-
skeligt ved at forstå, at en sådan virksomhed også kan få lov til at udføre syn på
bilerne efterfølgende.
Det er min opfattelse, at et bilsyn på et PAVA center aldrig kan være uvildigt.
Synsmedarbejderen skal blandt andet sikre, at bilen ikke er gennemtæret af rust og
at ruderne er hele, ligesom der skal være tilstrækkelig lysgennemgang af ruderne.
I forhold til rusten kan man da nemt forestille sig, at synsmedarbejderen fra PAVA
anbefaler, at synskunden tager sig en gang rustbeskyttelse "ved siden af" bare for
at være sikker på, at bilen går igennem synet næste gang. Man kan da også fore-
stille sig, at en bil beskyttet med PAVA går meget nemmere gennem et syn end bi-
ler, der ikke er beskyttet, eller "kun" er beskyttet med konkurrentens produkt.
På samme måde kan der vel i høj grad rejses tvivl om, hvorvidt en synsmedarbej-
der fra PAVA Bilsyn vil behandle et ubetydeligt stenslag i forruden, hvis man "ved
siden af" kan få dette repareret hos den flinke kollega fra PAVA. Bliver bilen kasse-
ret ved synet, hvis PAVA har opsat en solfilm, der ikke tillader sollyset at trænge
igennem som det skal? Går bilen gennem syn, hvis kunden har brugt en solfilm fra
en konkurrent?
Det er min opfattelse, at PAVA Bilsyn umuligt kan betragtes som en uvildig instans.
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 322: Henvendelse af 10/8-05 fra Henrik Vilhelmsen, vedrørende PAVA Bilsyn
2612655_0016.png
Det er muligt, at PAVA gennem smarte selskabskonstruktioner har forsøgt at gøre
sig til to forskellige virksomheder, der på papiret er "uafhængige". - Det er dog ikke
det, som PAVA signalerer, når de skal markedsføre sig selv.
For det første bruger PAVA bilsyn PAVA's varemærker. For en forbruger er der der-
for ingen tvivl om, at PAVA og PAVA Bilsyn er "det samme". Hvis en uafhængig
virksomhed bruger en anden virksomheds varemærke, bliver der normalt straks
grebet ind fra den anden virksomheds side. Hvis ikke PAVA Bilsyn er ejet af PAVA,
så er virksomheden på anden måde kontrolleret af PAVA, eller PAVA har en økono-
misk fordel af at stille sit varemærke til rådighed for PAVA Bilsyn. - Har PAVA Bilsyn
redegjort for dette, da PAVA Bilsyn bad om godkendelse i færdselsstyrelsen?
For det andet bruger PAVA Bilsyn i høj grad forbindelsen til PAVA i sin markedsfø-
ring. I pressemeddelelsen i forbindelse med etableringen af PAVA Bilsyn fremhæver
ejeren af PAVA Center Farum, at han "fik et tilbud" om at starte PAVA Bilsyn, og at
der er "god sammenhæng mellem at behandle rust og det at foretage bilsyn". På
hjemmesiden for PAVA Bilsyn fremhæves, at PAVA Bilsyns "specialister har indgå-
ende kendskab til alle bilmærker og suppleret med den enorme viden, som PAVA
har opsamlet ... står vi utroligt stærkt på markedet". - Hvis ikke PAVA Bilsyn formelt
set er ejet af PAVA, så gør PAVA Bilsyn ikke meget for at understrege uafhængighe-
den.
For det tredje er ejeren af PAVA, fr. Anette Kristensen, formand for bestyrelsen i
PAVA Bilsyn, ligesom PAVA Holding er stifter af PAVA Bilsyn. Revisor for PAVA Bilsyn
er den samme revisor som for PAVA Holding.
Det er således klart, at PAVA har meget betydelige interesser i PAVA Bilsyn. Det er
også klart, at PAVA Bilsyn derfor ikke kan opfattes som en uvildig instans, der på
helt uafhængig basis træffer beslutning om, hvorvidt en bil kan gå gennem syn eller
ej
Da trafikministeren gjorde det muligt for andre end Statens Bilinspektion at syne
biler lagde ministeren vægt på, at bilsynet skulle foretages af helt uafhængige virk-
somheder. Ministeren sagde i Folketinget:
"For at undgå habilitetsproblemer både mellem virksomhederne og i forhold til
kunderne vil det ikke blive tilladt reparationsvirksomheder eller personkredsen
bag sådanne virksomheder at udføre syn."
Som forbruger og almindelig interesseret i trafiksikkerheden i Danmark skal jeg
derfor bede Færdselsstyrelsen om at oplyse følgende:
1.
Opfatter Færdselsstyrelsen PAVA Bilsyn som værende en uvildig virksomhed,
der ikke har forbindelse til PAVA?
Hvis ja, hører jeg gerne, hvilke undersøgelser Færdselsstyrelsen har foretaget
for nærmere at undersøge relationerne mellem de to virksomheder.
2.
Anser Færdselsstyrelsen det for lovligt, at en virksomhed, der reparerer bilru-
der og opsætter solfilm samt foretager rustbehandling samtidig udfører bilsyn,
hvor det blandt andet kontrolleres, at bilens ruder er i lovlig stand og bilen ik-
ke er alvorligt rustangrebet?
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 322: Henvendelse af 10/8-05 fra Henrik Vilhelmsen, vedrørende PAVA Bilsyn
2612655_0017.png
Jeg skal benytte lejligheden til at begære aktindsigt i den korrespondance, der har
været ført mellem Færdselsstyrelsen og PAVA Bilsyn og PAVA i forbindelse med an-
søgningen om tilladelse til at udføre bilsyn.
Med venlig hilsen
Henrik Vilhelmsen
1