Største trafiksikkerheds- og
uddannelsessatsning nogen sinde
Arbejdsgivere og arbejdstagere går sammen om megasatsning på trafiksikkerhed og
uddannelse ved brug af lastbilsimulatorer
Transportbranchens arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer iværksætter nu den
største trafiksikkerheds- og uddannelsessatsning nogen sinde. Sammenlagt lægger
parterne op til at investere et flercifret millionbeløb i indsatsen over de næste år.
Fremover vil ATL medlemsvirksomhedernes ca. 30.000 chauffører få mulighed for mindst
én dags uddannelse i en lastbilsimulator hvert femte år. I lastbilsimulatoren kan
chaufførerne 'prøve' et væld af katastrofesituationer, der kommer så tæt på den virkelige
oplevelse, som noget kan tænkes men uden at det får konsekvenser for nogens liv eller
lemmer.
Det er Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL), der sammen med Fagligt
Fælles Forbund (3F) står bag initiativet via TransportSektorens Uddannelsesfond (TSU).
Initiativet indebærer investering i yderligere tre lastbilsimulatorer ud over den ene, som
TSU investerede i allerede for 2½ år siden og som siden har været en kæmpe succes.
To af de i alt fire lastbilsimulatorer bliver stationære og får til huse i et nyt simulatorcenter,
som skal opføres i tilknytning til TSU's eksisterende faciliteter på Danmarks Transport
Center lidt nord for Vejle.
De to øvrige lastbilsimulatorer - hvoraf den ene er den allerede eksisterende - er mobile,
og de skal bruges til at servicere ude i landet.
Dansk førerposition
Med investeringen, der andrager et tocifret millionbeløb bringer Danmark sig i en absolut
førerposition, når det gælder efter- og videreuddannelse af danske lastbilchauffører i
trafiksikker adfærd og i øvrigt også mere energirigtig kørsel. Kun lande som Holland,
Belgien og Frankrig vil kunne bryste sig af et tilsvarende eller højere niveau.
"Investeringen i de nye lastbilsimulatorer og centeret ved Vejle er den direkte følge af det
udredningsarbejde, som vi har præsenteret i form af en hvidbog om uddannelse af
erhvervschauffører, der blev offentliggjort i begyndelsen af april," udtaler Poul Juelsbjerg,
der er direktør i TSU og tillige direktør i Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik.
"I hvidbogen dokumenterer vi dels, at der eksisterer et enormt behov for en bedre
grunduddannelse af branchens medarbejdere og samtidig et stort videre- og
efteruddannelsesbehov. Det sidste bliver nu et lovgivningskrav, idet vi senest i 2009 skal
efterleve et nyt EU-uddannelsesdirektiv, som foreskriver, at erhvervschauffører skal have
minimum 5 dages efteruddannelse hvert femte år."