VINTERUDVALGETKommunalreformen ogVINTERTJENESTE (KR-VIN)Overgangsvinteren 2006/200720. april 2005
VINTERUDVALGETSide 2Kommunalreformen ogVINTERTJENESTEOvergangsvinteren 2006/2007Dato: 20. april 2005$asq192536.doc13.juli 2005Indholdsfortegnelse1.Indledning ...................................................................................................................32.Overgangsvinteren 2006/2007 ...................................................................................32.1Hele overgangsvinteren gennemføres på amternes nuværende grundlag ............42.2Overgangsvinteren gennemføres på nyt grundlag pr. 1. januar 2007 ....................52.3Hele overgangsvinteren gennemføres på nyt grundlag pr. 1. oktober 2006 ..........52.4Yderligere variationer ............................................................................................63.Anbefaling ...................................................................................................................6Bilag A: Skematisk oversigt over modeller
VINTERUDVALGETSide 3Kommunalreformen ogVINTERTJENESTEOvergangsvinteren 2006/2007Dato: 20. april 2005$asq192536.doc13.juli 20051.IndledningDa overgangsvinteren 2006/2007 skal være tilrettelagt til start pr. 1. oktober 2006, er der uanset valg af model behov for en snarlig afklaring af spørgsmålet. Vinterudvalget har derfor valgt, at afrapportere udvalgets overvejelser og anbefaling for dette emne selv-stændigt ved nærværende notat.Udgangspunktet for udvalgets overvejelser har været, at der - jf. drøftelser mellem Tran s-port- & Energiministeriet og Indenrigs- & Sundhedsministeriet - ikke kan forventes lov-hjemmel til, at fremrykke overdragelsen pr. 1. januar 2007 af vintertjenesten.Såfremt et andet overdragelsestidspunkt benyttes, skal dette basere sig på frivillige aftaler parterne imellem. Den efterfølgende beskrivelse tager derfor udgangspunkt i, at det nuv æ-rende lovforslag ikke ændres væsentligt i sit indhold, og overdr agelses tidspunktet derfor er 1. januar 2007. Indgåede kontrakter skal dog respekteres og videreføres, og frivillige aftaler mellem vejbestyrelserne kan indgås som beskrevet.2. Overgangsvinteren 2006/2007Overordnet ser Vinterudvalget følgende muligheder f or løsning af overgangsvinteren:Hele overgangsvinteren gennemføres på amternes nuværende grundlag (se punkt 2.1) Kontrakter gældende til og med april 2007Overgangsvinteren gennemføres på nyt grundlag pr. 1. januar 2007 (se punkt 2.2) Kontrakter gældende til og med 31. december 2006 ellerHele overgangsvinteren gennemføres på nyt grundlag pr. 1. oktober 2006 (se punkt 2.3) Kontrakter gældende til og med april 2006, og frivillige aftaler kan indgås.Beskrivelse af modeller for overgangsvinteren er overordnetillustreret i bilag A. Af Aftale om strukturreform, af juni 2004, fremgår følgende af kapitlet om Vejområdet vedr. videreførelse af kontrakter i forbindelse med amtsvejene:Som udgangspunkt videreføres eksisterende drifts- og vedligeholdelseskontrakter til de-res udløb , [ ] .Af Lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen § 3 fremgår endvidere, at den eller de myndigheder, hvortil opgaven overføres, indtræder endvidere den 1. januar 2007 i de rettigheder og pligter, som udelukkende er knyttet til varetagelse af opgaven.Kontrakter vedr. udførelse af vintertjeneste der l øber til og med april måned 2007, må så-ledes som udgangspunkt skulle videreføres efter 1. januar 2007,af de myndigheder der overdrages opgaven.
VINTERUDVALGETSide 4Kommunalreformen ogVINTERTJENESTEOvergangsvinteren 2006/2007Dato: 20. april 2005$asq192536.doc13.juli 2005For vintertjenestens vedkommende vil sådanne kontrakter som oftest omfatte kørsel på veje, der efter 1. januar 2007 fordeles mellem flere kommuner og staten. Vinterudvalget forudsætte r derfor, at såfremt disse respekteres og videreføres i fællesskab .2.1Hele overgangsvinteren gennemføres på amternes nu værende grundlagModellen indebærer, at Vejdirektoratet som den tilbageværende overordnede vejbestyre l-se, overtager ansvaret for tilrettelægge lse og udførelse af vintertjenesten, på alle de n u-værende amtsveje for hele vinteren 2006/2007.Vejdirektoratet opretter således egen vinterorganisation, der forestår udførelsen for vinte-ren 2006/2007 på amternes nuværende grundlagmht. ruter, entreprenører, plads er og salthaller m.m.Generelt må samarbejde med amterne indtil 1. januar 2007, og derefter med kommuner-ne, være påkrævet, ikke mindst mht. at opretholde det nødvendige beredskab. Det er a f-gørende, at de personer der p.t. indgår i amte rnes vinterorganisation eller tilsvarende fortsat kan indgå i vagtordning for hele sæsonen, uanset fremtidige a sættels esforhold.Beskrivelsen i bilag A skal for denne model suppleres af følgende :Overvågning og styring:Vejdirektoratet forventer under alle omstændigheder, at opre tte et antal vintervagtcentraler for overvågning og varsling af vintertjeneste på det kommende statsvejnet. Disse vinter-centraler kan etableres således, at de allerede er operationelle pr. 1. oktober 2006. Alter-nativt kan det lokalt aftales, at amternes nuvære nde vagtcentraler videreføres for en del af, eller evt. i hele overgangsvinteren.Opmær ksomheden henledes på, at det ekstra personale der skal benyttes i Vejdirektora-tets vinterorganisation i overgangsvinteren, kun forudsættes tilknyttet direktoratet via u d-lånsordning, og med ansættelse i anden vejbestyrelse.Udførelse:Udgangspunktet for modellen er, at entreprisekontrakter med vognmænd o.l. er gældende for hele overgangsvinteren.For de opgaver, der varetages af amternes eget personale, skal disse enten videreføres i det regi, hvortil personalet og materiel overføres, eller der skal findes alternative løsninger, evt. ved nye private aktører. For alle amter drejer det sig om ca. 50 sti- og fortovsru-ter/traktorer, ca. 80 personer til håndarbejde (trapper, busperroner o.l.) samt varetagel-sen af læssefunktionerne på ca. 30 saltpladser. Udover traktorer benytter enkelte amter endvidere egne lastbiler til udførelse af vintertjeneste (under 10 stk.).
VINTERUDVALGETSide 5Kommunalreformen ogVINTERTJENESTEOvergangsvinteren 2006/2007Dato: 20. april 2005$asq192536.doc13.juli 2005Ligeledes forudsættes, at de kommuner der i dag udfører vi ntertjeneste på stier og fortove på stats- og amtsveje, fortsat vil udføre disse opgaver (ca. 100 ruter/strækninger) .Personale:Ligesom anført ovenfor, forudsættes det ekstra personale til overgangsvinteren, til ekse m-pelvis tilsyn, plads- og værkstedsfunktion o.l., tilknyttet Vejd irektoratet via udlånsordning, ellererstattet ved brug af private aktører. Alternativt kan amternes vagtorganisation videre-føres for en del af, eller evt. i hele overgangsvinteren.2.2Overgangsvinteren gennemføres på nyt grundlag pr. 1. januar 2007Modellen indebærer, at amte rnes vinterorganisation bibeholdes til og med 31. december 2006, til at forestå udførelsen af vintertjeneste (inkl. overvågning og varsling). Nuværende kontrakter forlænges således til denne dato. Herefter overdrages ansvaret til Vejdirektora-tet og kommunerne som det er tilfældet for alle ø vrige driftsopgaver.Beskrivelsen i bilag A skal for denne model suppleres af følgende:Materiel, salthaller m.m.:Overdragelse 1. januar 2007 vil betyde, at de lastbiler, traktorer o.l. (over 1.000 stk.), der kører amtets spredere, plove m.m., midt i en vintersæson skal afmonteres, såfremt de på-gældende entreprenører ikke ti lfældigvis skal fortsætte med samme materiel.Herefter skal materiellet påmonteres kommende entreprenø rers køretøjer . Der er her tale om en meget stor opgave, idet monteringsbeslag o.l. skal tilpasses de enkelte lastbiler.Også forhold vedr. salthaller o.l. skal være afklaret inden overdr agelse.Udførelse:Nye entreprenører skal igangsættes midt i en vintersæson. De t skal understreges, at der ligger et sort arbejde i at instruere de enkelte chauffører (bl.a. i forhold på de enkelte r u-ter).Det er således primært den rent praktiske overdragelse midt i en vintersæson, som vil blve stærkt problematisk , og modellen sikrer ikke forsyningssikkerheden ved sne og isglatte veje omkring årsskiftet.2.3Hele overgangsvinteren gennemføres på nyt grundlag pr. 1. oktober 2006Denne model er udgangspunktet i amter, der kan opnå frivillige aftaler med Vejdirektoratet og kommunerne om fremrykket overdragelse af vintertjenesten.Modellen forudsætter således, at kommunerne hhv. Vejdirektoratet overtager ansvaret for vintertjeneste på egne veje pr. 1. oktober 2006, og gennemfører overgangsvinteren efter den model, som bliver valgt for fremtiden.
VINTERUDVALGETSide 6Kommunalreformen ogVINTERTJENESTEOvergangsvinteren 2006/2007Dato: 20. april 2005$asq192536.doc13.juli 2005Beskrivelsen i bilag A skal for denne model suppleres af følgende:Materiel, salthaller m.m.:Fordeling af materiel, salthaller m.m. fremrykkes, og foretages således inden 1. oktober 2006. Specielt mht. salthaller er fordelingen afgørende, da disse skal indgå i den overor d-nede planlægning. Afklaring er de rfor nødvendig senest ultimo 2005.Personale:De nye vinterorganisationer skal være operationelle pr. 1. oktober 2006. Personale fra a m-terne der har vintertjeneste som en overvejende del af sin beskæftigelse, skal derfor ford e-les mellem Vejdirektoratet og nye kommuner inden da.Endvidere skal de kommende vejbestyrelser inden 1. oktober 2006 have gennemført en omfattende planlægningsopgave, hvorfor der forventeligt skal indgås aftaler om fleksibel udlånsordning mellem amterne og de kommende vejbestyrelser, alene til planlægningen .Fordelen ved denne model er, at der ikke skal bruges ressourcer specifikt for planlægning af én enkelt sæson . I stedet kan kræfterne koncentreres om den endelige fremtidige lø s-ning. Samtidig isoleres den kommunale økonomi fra den stUlempenvil primært være af ressource - og tidsmæssig karakter som beskrevet ovenfor.Endvidere skal det understreges, at modellen kræver fælles beslutning inden for de enkel-te amter. Konsekvenserne være helt uoverskuelige, hvis ikke alle vejbesty relser inden for et amt kan tilslutte sig modellen.2.4Yderligere variationerDet kan ikke udelukkes, at ovenstående modeller kan kombineres fra amt til amt. Fra Vej-direktoratets side er det dog ønskeligt, at samme løsningsmodel vælges af samtlige a mter.Inden for de enkelte amter, vil det blive yderst kompliceret ikke at se på hele vintertjene-sten som en samlet enhed, hvorfor samme model for overdragelsen således må vælges overfor alle de kommende vejbestyrelser indenfor amtet.Kombinationer indenfor amtet kan dog heller ikke udelukkes, eksempelvis vedat udtage enkelte hele ruter (der overdrages til en enkelt kommune) af den samlede løsning. Af hen-syn til overskueligheden skal sådanne muligheder dog ikke behandles yderligere her, men anbefales løst lok alt.3.AnbefalingEt enigt Vinterudvalg anbefaler, at de amter hvis entreprenørø ber efter vinteren 2005/2006, forlænger disse til og med april 2007, og at hele overgangsvint e-ren dermed gennemføres på amternes nuværende planlægningsgrundlag, som be-skrevet under punkt 2.1.
VINTERUDVALGETSide 7Kommunalreformen ogVINTERTJENESTEOvergangsvinteren 2006/2007Dato: 20. april 2005$asq192536.doc13.juli 2005Ved denne løsning kan der opnås en smidig overgang fra vinterorganisation i amtsligt til statsligt hhv. kommunalt regi, uden unødvendige risikobetonede løsninger for trafikante r-ne. Detaljer for overgangen kan aftales lokalt fra amt til amt.Endvidere giver modellen bedre tid til gennemførelse af den endelige løsning for den fre m-tidige vintertjeneste, herunder mulighederne for et hensigtsmæssigt samarbejde vejbest y-relserne imellem. Ved at udsættes disse beslutninger sikres, at alle kommende vejbesty-relser er fuldt ud etableret på beslutningstidspunktet.Vinterudvalget lægger på dette grundlag op til en snarlig drøftelse med kontaktgruppen, og efterfølgende med øvrige relevante organisationer og foreninger om, hvorledes denn e lø s-ning i praksis kan implementeres, således at arbejdet omkring de praktiske detaljer kan påbegyndes snarest.Vinterudvalget skal samtidigt fraråde et skift pr. 1. januar 2007 , da denne løsning vil medføre en stor sikkerhedsmæssig risiko omkring overdr agelsestidspunktet.En opdeling af amternes vinterorganisation midt i en vintersæson, med de problemer det vil medfører mht. overvågning og varsling, nye entreprenører og genmontering af m ateriel, vil være stærkt uhensigtsmæssigt og risikobetonet, ogbør derfor undgås. Denne opfattel-se mener Vinterudvalget at have bred opbakning til, ved drøftelser i andre vinte rtekniske kredse.Såfremt enighed kan opnås med alleamter, kommende kommuner og Vejdirektoratet, kan en ændring af opgavevaretagelsenber 2006 være løsningen. Modellen kræ-ver dog et stort planlægningsarbejde gennemført på kort tid, hvorfor beslutninger skal træ f-fes snarest. Det synes tvivlsomt om der på nuværende tidspunkt kan opnås den krævede eni ghed. Såfremt enkelte (i øvrigt endnu ikke officielt beslutningsdygtige) kommuner melder fra, kan modellen risikere at falde fra hinanden.
Bilag A
VINTERUDVALGETBilag AKommunalreformen ogVINTERTJENESTEOvergangsvinteren 2006/2007Dato: 20. april 2005$asq192536.doc13.juli 2005