VINTERUDVALGET Kommunalreformen og VINTERTJENESTE (KR - VIN) Overgangsvinteren 2006/2007 20. april 2005
VINTERUDVALGET Side 2 Kommunalreformen og VINTERTJENESTE Overgangsvinteren 2006/2007 Dato: 20. april 2005 $asq192536.doc 13 . juli 2005 Indholdsfortegnelse 1. Indledning ...................................................................................................................3 2. Overgangsvinteren 2006/2007 ...................................................................................3 2.1 Hele overgangsvinteren gennemføres på amternes nuværende grundlag  ............4 2.2 Overgangsvinteren gennemføres på nyt grundlag pr. 1. januar 2007 ....................5 2.3 Hele overgangsvinteren gennemføres på nyt grundlag  pr. 1. oktober 2006 ..........5 2.4 Yderligere variationer ............................................................................................6 3. Anbefaling ...................................................................................................................6 Bilag A: Skematisk oversigt over modeller
VINTERUDVALGET Side 3 Kommunalreformen og VINTERTJENESTE Overgangsvinteren 2006/2007 Dato: 20. april 2005 $asq192536.doc 13 . juli 2005 1. Indledning Da overgangsvinteren 2006/2007 skal v ære tilrettelagt til start pr. 1. oktober 2006, er der – uanset valg af model – behov for en snarlig afklaring af spørgsmålet.  Vinterudvalget har derfor valgt, at afrapportere udvalgets overvejelser og anbefaling for dette emne selv- stændigt ved nærværende    notat. Udgangspunktet for udvalgets overvejelser har været, at der  - jf. drøftelser mellem Tran s- port- & Energiministeriet og Indenrigs- & Sundhedsministeriet - ikke kan forventes lov- hjemmel til, at fremrykke overdragelsen pr. 1. januar 2007 af vintertjenesten. Såfremt et andet overdragelsestidspunkt benyttes, skal dette basere sig på frivillige aftaler parterne imellem. Den efterfølgende beskrivelse tager derfor udgangspunkt i, at det nuv æ- rende lovforslag ikke ændres væsentligt i sit indhold, og overdr  agelses tidspunktet derfor er 1. januar 2007. Indgåede kontrakter skal dog respekteres og videreføres,  og frivillige aftaler mellem vejbestyrelserne kan indgås som beskrevet. 2. Overgangsvinteren 2006/2007 Overordnet ser Vinterudvalget følgende muligheder f or løsning af overgangsvinteren: Hele overgangsvinteren gennemføres på    amternes nuværende grundlag (se punkt 2.1)  Kontrakter gældende til og med april 2007 Overgangsvinteren gennemføres på nyt grundlag pr. 1. januar 2007 (se punkt 2.2)  Kontrakter gældende til og med 31. december 2006  eller Hele overgangsvinteren gennemføres på nyt grundlag pr. 1. oktober 2006 (se punkt 2.3)  Kontrakter gældende til og med april 2006, og frivillige aftaler kan indgås. Beskrivelse af modeller for overgangsvinteren er overordnet illustreret i bilag A. Af ”Aftale om strukturreform”, af juni 2004, fremgår følgende  af kapitlet om Vejområdet vedr. videreførelse af kontrakter i forbindelse med amtsvejene: ”Som udgangspunkt videreføres eksisterende  drifts- og vedligeholdelseskontrakter til de- res udløb , […] .” Af ”Lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen”   § 3 fremgår endvidere, at ”den eller de myndigheder, hvortil opgaven overføres, indtræder endvidere den 1. januar 2007 i de rettigheder og pligter, som udelukkende er knyttet til varetagelse af opgaven”. Kontrakter vedr. udførelse af vintertjeneste der l øber til og med april måned 2007, må så- ledes som udgangspunkt skulle videreføres  efter 1. januar 2007 , af de myndigheder der overdrages opgaven.
VINTERUDVALGET Side 4 Kommunalreformen og VINTERTJENESTE Overgangsvinteren 2006/2007 Dato: 20. april 2005 $asq192536.doc 13 . juli 2005 For vintertjenestens vedkommende vil sådanne kontrakter som oftest omfatte kørsel på veje, der efter 1. januar 2007 fordeles mellem flere kommuner og staten. Vinterudvalget forudsætte r derfor, at såfremt disse respekteres og videreføres  i fællesskab . 2.1 Hele overgangsvinteren gennemføres på amternes nu   værende grundlag Modellen indebærer, at Vejdirektoratet   som den tilbageværende overordnede vejbestyre l- se, overtager ansvaret for tilrettelægge lse og udførelse af vintertjenesten, på alle de n u- værende amtsveje for hele vinteren 2006/2007. Vejdirektoratet opretter således egen vinterorganisation, der forestår udførelsen for vinte- ren 2006/2007 på amternes nuværende grundlag mht. ruter, entreprenører, plads er og salthaller m.m. Generelt må samarbejde med amterne indtil 1. januar 2007, og derefter med kommuner- ne, være påkrævet, ikke mindst mht. at opretholde det nødvendige beredskab. Det er a  f- gørende, at de personer der p.t. indgår i amte rnes vinterorganisation – eller tilsvarende – fortsat kan indgå i vagtordning for hele sæsonen, uanset fremtidige a   sættels esforhold. Beskrivelsen i bilag A skal for denne model suppleres af følgende : Overvågning og styring: Vejdirektoratet forventer under alle omstændigheder, at opre tte et antal vintervagtcentraler for overvågning og varsling af vintertjeneste på det kommende statsvejnet. Disse vinte r- centraler kan etableres således, at de allerede er operationelle pr. 1. oktober 2006. Alter- nativt kan det lokalt aftales, at amternes nuvære nde vagtcentraler videreføres for en del af, eller evt. i hele overgangsvinteren. Opmær ksomheden henledes på, at det ekstra personale der skal benyttes i Vejdirektora- tets vinterorganisation i overgangsvinteren, kun forudsættes tilknyttet direktoratet via u d- lånsordning, og med ansættelse i anden vejbestyrelse. Udførelse: Udgangspunktet for modellen er, at entreprisekontrakter med vognmænd o.l. er gældende for hele overgangsvinteren. For de opgaver, der varetages af amternes eget personale, skal disse enten videreføres i det regi, hvortil personalet og materiel overføres,  eller der skal findes alternative løsninger, evt. ved nye private aktører.  For alle amter drejer det sig om ca. 50 sti- og fortovsru- ter/traktorer, ca. 80 personer til ”håndarbejde” (trapper, busperroner o.l.) samt varetagel- sen af læssefunktionerne på ca. 30 saltplad ser. Udover traktorer benytter enkelte amter endvidere egne lastbiler til udførelse af vintertjeneste (under 10 stk.).
VINTERUDVALGET Side 5 Kommunalreformen og VINTERTJENESTE Overgangsvinteren 2006/2007 Dato: 20. april 2005 $asq192536.doc 13 . juli 2005 Ligeledes forudsættes, at de kommuner der i dag udfører vi  ntertjeneste på stier og fortove på stats- og amtsveje, fortsat vil udføre disse opgaver  (ca. 100 ruter/strækninger) . Personale: Ligesom anført ovenfor, forudsættes det ekstra personale til overgangsvinteren, til ekse  m- pelvis tilsyn, plads- og værkstedsfunktion o.l., tilknyttet Vejd irektoratet via udlånsordning, eller erstattet ved brug af private aktører.  Alternativt kan amternes vagtorganisation vider e- føres for en del af, eller evt. i hele overgangsvinteren. 2.2 Overgangsvinteren gennemføres på nyt grundlag pr. 1. januar 2007 Modellen indebærer, at amte rnes vinterorganisation bibeholdes til og med 31. december 2006, til at forestå udførelsen af vintertjeneste (inkl. overvågning og varsling). Nuværende kontrakter forlænges således til denne dato. Herefter overdrages ansvaret til Vejdirektora- tet og kommunerne som det er tilfældet for alle ø  vrige driftsopgaver. Beskrivelsen i bilag A skal for denne model suppleres af følgende: Materiel, salthaller m.m.: Overdragelse 1. januar 2007 vil betyde, at de lastbiler, traktorer o.l. (over 1.000 stk.), der kører amtets spredere, plove m.m., midt i en  vintersæson skal afmonteres, såfremt de på- gældende entreprenører ikke ti  lfældigvis skal fortsætte med samme materiel. Herefter skal materiellet påmonteres kommende entreprenø rers køretøjer  . Der er her tale om en meget stor opgave, idet monteringsbeslag o. l. skal tilpasses de enkelte lastb iler. Også forhold vedr. salthaller o.l. skal være afklaret inden overdr agelse. Udførelse: Nye entreprenører skal igangsættes midt i en vintersæson. De   t skal understreges, at der ligger et sort arbejde i at instruere de enkelte chauffører (bl.a. i forhold på de enkelte r u- ter). Det er således primært den rent praktiske overdragelse midt i en vintersæson, som vil bl ve stærkt problematisk   , og modellen sikrer ikke forsyningssikkerheden ved sne og isglatte veje omkring årsskiftet. 2.3 Hele overgangsvinteren gennemføres på nyt grundlag pr. 1. oktober 2006 Denne model er udgangspunktet i amter, der kan opnå frivillige aftaler med Vejdirektoratet og kommunerne om fremrykket overdragelse af vintertjenesten. Modellen forudsætter  således, at kommunerne hhv. Vejdirektoratet overtager ansvaret for vintertjeneste på egne veje pr. 1. oktober 2006, og gennemfører  overgangsvinteren efter den model, som bliver valgt for fremtiden.
VINTERUDVALGET Side 6 Kommunalreformen og VINTERTJENESTE Overgangsvinteren 2006/2007 Dato: 20. april 2005 $asq192536.doc 13 . juli 2005 Beskrivelsen i bilag A skal for denne model suppleres af følgende: Materiel, salthaller m.m.: Fordeling af materiel, salthaller m.m. fremrykkes, og foretages således inden 1. oktober 2006. Specielt mht. salthaller er fordelingen afgørende, da disse skal indgå i den overor d- nede planlægning. Afklaring er de rfor nødvendig senest ultimo 2005. Personale: De nye vinterorganisationer skal være operationelle pr. 1. oktober 2006. Personale fra a m- terne der har vintertjeneste som en overvejende del af sin beskæftigelse, skal derfor ford e- les mellem Vejdirektoratet og nye kommuner inden da. Endvidere skal de kommende vejbestyrelser inden 1. oktober 2006 have gennemført en omfattende planlægningsopgave, hvorfor der forventeligt skal indgås aftaler om ”fleksibel udlånsordning” mellem amterne og de kommende vejbestyrelser, alene til planlægningen . Fordelen ved denne model er, at der ikke skal bruges ressourcer specifikt for planlægning af én enkelt sæson . I stedet kan kræfterne koncentreres om den  endelige fremtidige lø s- ning. Samtidig isoleres den kommunale økonomi fra den st Ulempen vil primært være af ressource  - og tidsmæssig karakter  som beskrevet ove n for. Endvidere skal det understreges, at modellen kræver fælles beslutning   inden for de enkel- te amter. Konsekvenserne være helt uoverskuelige, hvis ikke alle vejbesty relser inden for et amt kan tilslutte sig modellen. 2.4 Yderligere variationer Det kan ikke udelukkes, at ovenstående modeller kan kombineres fra amt til amt. Fra Vej- direktoratets side er det dog ønskeligt, at samme løsningsmodel vælges af samtlige a   mter. Inden for de enkelte amter, vil det blive yderst kompliceret ikke at se på hele vintertjene- sten som en samlet enhed, hvorfor samme model for overdragelsen således må vælges overfor alle de kommende vejbestyrelser indenfor amtet. Kombinationer indenfor amtet kan dog heller ikke udelukkes, eksempelvis vedat udtage enkelte hele ruter (der overdrages til en enkelt kommune) af den samlede løsning.  Af hen- syn til overskueligheden skal sådanne muligheder dog ikke behandles yderligere her, men anbefales løst lok alt. 3. Anbefaling Et enigt Vinterudvalg anbefaler, at de amter hvis entreprenør ø  ber efter vinteren 2005/2006, forlænger disse til og med april 2007, og at hele overgangsvint   e- ren dermed gennemføres på amternes nuværende planlægningsgrundlag , som be- skrevet under punkt 2.1.
VINTERUDVALGET Side 7 Kommunalreformen og VINTERTJENESTE Overgangsvinteren 2006/2007 Dato: 20. april 2005 $asq192536.doc 13 . juli 2005 Ved denne løsning kan der opnås en smidig overgang fra vinterorganisation i amtsligt til statsligt hhv. kommunalt regi, uden unødvendige risikobetonede løsninger for trafikante  r- ne. Detaljer for overgangen kan aftales lokalt fra amt til amt. Endvidere giver modellen bedre tid til gennemførelse af den endelige løsning for den fre  m- tidige vintertjeneste, herunder mulighederne for et hensigtsmæssigt samarbejde vejbest y- relserne imellem. Ved at udsættes disse beslutninger sikres,  at alle kommende vejbesty- relser er fuldt ud etableret på beslutningstidspunktet. Vinterudvalget lægger på dette grundlag op til en snarlig drøftelse med kontaktgruppen, og efterfølgende  med øvrige relevante organisationer og foreninger om, hvorledes denn e lø s- ning i praksis kan implementeres, således at arbejdet omkring de praktiske detaljer kan påbegyndes snarest. Vinterudvalget skal samtidigt fraråde et skift pr. 1. januar 2007 , da denne løsning vil medføre en stor sikkerhedsmæssig risiko omkring overdr  agelsestidspunktet. En opdeling af amternes vinterorganisation midt i en vintersæson, med de problemer det vil medfører mht. overvågning og varsling, nye entreprenører og genmontering af m  ateriel, vil være stærkt uhensigtsmæssigt og risikobetonet,    ogbør derfor undgås. Denne opfattel- se mener Vinterudvalget at have bred opbakning til, ved drøftelser i andre vinte rtekniske kredse. Såfremt enighed kan opnås med alleamter, kommende kommuner og Vejdirektoratet, kan en ændring af opgavevaretagelsen ber 2006 være løsningen.   Modellen kræ- ver dog et stort planlægningsarbejde gennemført på kort tid, hvorfor beslutninger skal træ  f- fes snarest. Det synes tvivlsomt om der på nuværende tidspunkt kan opnås den krævede eni ghed. Såfremt enkelte (i øvrigt endnu  ikke officielt beslutningsdygtige) kommuner melder fra, kan modellen risikere at falde fra hinanden.
Bilag A
VINTERUDVALGET Bilag A Kommunalreformen og VINTERTJENESTE Overgangsvinteren 2006/2007 Dato: 20. april 2005 $asq192536.doc 13 . juli 2005