Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Færdsels- og våbenkonto-
ret
Sagsnr.:
2005-150-0100
Dok.:
CHH40356
Besvarelse af spørgsmål nr. 152 af Folketingets Retsudvalg.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere artiklen i MetroXpress den 24. maj 2005: Nye bil i-
ster har kørt for lidt. Ministeren bedes herunder oplyse, hvor langt Rigspolit iet er
med forslag til forbedringer af køreundervisningen. Der henvises til, at minist eren i
et svar til Trafikudvalget (TRU, 2003-04, alm. del
plyst, at
Rigspolitichefen var ved at gennemgå alle teoriprøver med henblik på en kvalitets-
sikring.
Svar:
Det fremgår bl.a. af artiklen i MetroXpress, at Danske Kørelæreres Landsforbund
direktøren for Rådet for Større Færdselssikkerhed
finder, at den eksisterende køreskoleu nder-
visning er forældet. Dette indebærer efter forbundets
opfattelse, at kørelærerne er nødsaget til at
målrette undervisningen mod elevernes muligheder for at bestå køreprøven
uddanne gode bilister. Som eksempel nævnes teoriundervisningens anvendelse af b egreberne
vejens udstyr og vejens for løb, som ifølge forbundet ikke umiddelbart giver m ening for unge
mennesker.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspol iti-
chefen, som bl.a. har oplyst følgende:
Det er i køreuddannelsen vigtigt, a t eleven lærer hurtigt at opfatte og bedømme de
forskellige faretegn ved andre trafikanters adfærd, køretøjernes manøvreegensk
aber,
vejen, vejret og føret, således at eleven kan forudse situationerne og i tide re agere
rigtigt over for dem. Undervisningen skal derfor i høj grad orienteres mod k ø
d-
dannelsens egne mål og ikke snævert mod beståelse af køreprøven.
At køre bil er en praktisk handling, og derfor må køreuddannelsen have sit tyngd e-
punkt i indøvelsen af praktiske færdigheder. Den teoretiske underv isning (især i a f-
snittet om manøvre på vej) skal først og fremmest tjene til at lette elevens in dlæring
af de praktiske færdigheder.