Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels- og våbenkonto- ret Sagsnr.: 2005-150-0100 Dok.: CHH40356 Besvarelse af spørgsmål nr.   152 af Folketingets Retsudvalg. Spørgsmål: ” Ministeren bedes kommentere artiklen i MetroXpress den 24. maj 2005: ”Nye bil i- ster har kørt  for lidt”. Ministeren bedes herunder oplyse, hvor langt Rigspolit iet er med forslag til forbedringer af køreundervisningen. Der henvises til, at minist eren i et svar til Trafikudvalget (TRU, 2003-04, alm. del – plyst, at Rigspolitichefen var ved at gennemgå alle teoriprøver med henblik på    en kvalitets- sikring.” Svar: Det fremgår bl.a. af artiklen i MetroXpress, at Danske Kørelæreres Landsforbund direktøren for Rådet for Større Færdselssikkerhed –   finder, at den eksisterende køreskoleu nder- visning er forældet. Dette indebærer efter forbundets opfattelse, at kørelærerne er nødsaget til at målrette  undervisningen mod elevernes muligheder for at bestå køreprøven    – uddanne gode bilister. Som eksempel nævnes teoriundervisningens anvendelse af b  egreberne ”vejens udstyr” og ”vejens for   løb”, som ifølge forbundet ikke umiddelbart giver m   ening for unge mennesker. Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspol  iti- chefen, som bl.a. har oplyst følgende: ”Det er i køreuddannelsen vigtigt, a  t eleven lærer hurtigt at opfatte og bedømme de forskellige faretegn ved andre trafikanters adfærd, køretøjernes manøvreegensk aber, vejen,  vejret  og  føret,  således  at  eleven  kan  forudse  situationerne  og  i  tide  re  agere rigtigt  over  for  dem.  Undervisningen  skal  derfor  i  høj  grad  orienteres  mod  k ø d- dannelsens egne mål og ikke snævert mod beståelse af køreprøven. At køre bil er en praktisk handling, og derfor må køreuddannelsen have  sit tyngd   e- punkt i indøvelsen af praktiske færdigheder. Den teoretiske underv   isning (især i a  f- snittet om manøvre på vej) skal først og fremmest tjene til at lette elevens in   dlæring af de praktiske færdigheder.
- I teoriundervisningen bruges i afsnittet om vejforhold begreber som ”vejens u dstyr” og ”vejens forløb”. ”Vejens udstyr” er således  en samlebetegnelse  for risik oforhold vedrørende smal eller bred kørebane, kørebanebelægningens art og ti lstand, køreb a- nestriber, vejbump, fortov, cykelsti, fodgængerfelt og vejbelysning. Ved ”vejens fo   r- løb”  forstås  vejkryds,  rundkørsler,  sving,  ba kker,  jernbane-overkørsler  og  vejin d- snævringer.   Begreberne indgår i mindre omfang i teoripr ø Formålet med denne undervisning  er  at give eleven et sådan kendskab til risikofo  r- hold  ved  vejen  afhængig  t  af  bl.a.  vejr  og  føre  mv.  eller  andre  trafikanters  m åde  at færdes på, at det hjælper eleven til at lære at forudse faresituationer, der ofte kan o p- stå bestemte steder på en vej eller på bestemte vejstrækninger, og i tide reagere he n- sigtsmæssigt over for dem. Kendskab  et til det teoretiske stof skal udnyttes i praksis under øvelserne i kørsel på vej. Eleven skal således lære, at risikoforhold ene ved ve- jene har sammenhæng med vejenes omgivelser, udstyr, forløb, brug og særlige type. Eleven skal endvidere lære at bedømme vejforholdene efter de nævnte kendetegn o g reagere  hensigtsmæssigt  over  for  dem  i  alle  færdselssituationer,  der  ofte  fører  til ulykker. For så vidt angår teoriprøvesystemet    kan det oplyses, at Rigspolitichefen har afsluttet en  gennemgang  af  alle  teoriprøver  med  henblik  på  en  kvalitetssikring  af    billeder, spørgsmål   og svarmuligheder. Rigspolitichefen er for tiden i gang med at æn  dre for- muleringerne af visse spørgsmål og svarmuligheder samt optage nye lysbill  eder.”