Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 29. juni 2005 559 - 000002 DSB og Ørestadsselskabets investeringer i rejsekort Jeg skal hermed orientere Trafikudvalget om den aktuelle status for im- plementering af et elektronisk rejsekort som billetmedie i den kollektive trafik. Rejsekort A/S, der forestår indkøb af rejsekortsystemet, har nu færdi ggjort forhandlingerne med den foretrukne byder, East West Denmark Aps. Pro- jektet går derfor nu ind i en egentlig udviklingsfas e. Konkret betyder dette, at jeg har anmodet om Finansudvalgets tilslutning til, at DSB og Ørestadsselskabet som aktionærer i Rejsekort A/S kan in d- skyde yderligere kapital i selskabet. DSB’s investering i forbindelse med anskaffelsen af rejsekortudstyr m.v. vil være på 367 mio. kr. Hertil kommer indskud af egenkapital i og ydelse af aktionærlån til Rejsekort A/S på i alt 273 mio. kr. Tilsvarende vil Ørestadsselskabet indskyde 9 mio. kr. i ege  n- kapital i Rejsekort A/S og stille 18 mio. kr. i lånekapital til r å dighed for selskabet. Investeringen vil påvirke Ørestad   sselskabets lånebehov, men med de nu kendte forudsætninger vil investeringen kunne afholdes indenfor lånera mmen. Staten deltager således indirekte i rejsekortprojektet via sit ejerskab hhv. medejerskab af DSB og Ørestadsselskabet. Jeg agter løbende at følge pr o- jektet, primært gennem de kvartalsmøder, jeg har med DSB’s direktion og formandskab. Opbygningen og implementeringen af rejsekortet indeholder således  – g mener det er mest hensigtsmæssigt, at de delt  agende parter i den kollektive trafik bærer disse risici og det daglige driftsansvar for rejsekortet, da de bedst vurderes at kunne håndtere dette som følge af deres mangeårig erfaring med udvikling og drift af takst- og billetsystemer. Rejsekortsystemet kan ikke gennemføres på én gang i hele landet. Da overgangsordninger, hvor der opereres med gamle og nye systemer samti- dig, er uhensigtsmæssige   – - plan- lægges efter følgen   de implementeringsmodel, som anses for den hurtigst mulige:
Side 2 af 2 2007: Pilotsystem; forberedelse til egentlig idriftsættelse 2008: Øst Danmark 2009: Fyn og Jylland I 2008/9 benytter DSB det eksisterende billetsystem vest for Storebælt og til øst/vest trafikken , mens rejsekortsystemet og et nyt kontantbilletsystem fungerer i trafikken øst for Storebælt. I 2009 afskaffes det eksisterende bi   l- letsystem og alene rejsekortkortsystemet og det nye kontantbilletsystem anvendes. I den forbindelse vil DSB også opstille de t nødvendige u dstyr på stationer på de strækninger, der betjenes af ARRIVA. Anvendelsen af re   j- sekortet som billetmedie vil blive reguleret i Transport- og Energiministe- riets trafikkontrakter med ARRIVA og med DSB. I 2010 planlægges rejs  e- kort at kunne benyttes i Øresundstrafikken. Med venlig hilsen Flemming Hansen