Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
29. juni 2005
559
-
000002
DSB og Ørestadsselskabets investeringer i rejsekort
Jeg skal hermed orientere Trafikudvalget om den aktuelle status for im-
plementering af et elektronisk rejsekort som billetmedie i den kollektive
trafik.
Rejsekort A/S, der forestår indkøb af rejsekortsystemet, har nu færdi
ggjort
forhandlingerne med den foretrukne byder, East West Denmark Aps. Pro-
jektet går derfor nu ind i en egentlig udviklingsfas e.
Konkret betyder dette, at jeg har anmodet om Finansudvalgets tilslutning
til, at DSB og Ørestadsselskabet som aktionærer i Rejsekort A/S kan in
d-
skyde yderligere kapital i selskabet. DSBs investering i forbindelse med
anskaffelsen af rejsekortudstyr m.v. vil være på 367 mio. kr. Hertil kommer
indskud af egenkapital i og ydelse af aktionærlån til Rejsekort A/S på i alt
273 mio. kr. Tilsvarende vil Ørestadsselskabet indskyde 9 mio. kr. i ege n-
kapital i Rejsekort A/S og stille 18 mio. kr. i lånekapital til r å dighed for
selskabet. Investeringen vil påvirke Ørestad sselskabets lånebehov, men
med de nu kendte forudsætninger vil investeringen kunne afholdes indenfor
lånera mmen.
Staten deltager således indirekte i rejsekortprojektet via sit ejerskab hhv.
medejerskab af DSB og Ørestadsselskabet. Jeg agter løbende at følge pr
o-
jektet, primært gennem de kvartalsmøder, jeg har med DSBs direktion og
formandskab. Opbygningen og implementeringen af rejsekortet indeholder
således
g mener det er mest
hensigtsmæssigt, at de delt agende parter i den kollektive trafik bærer disse
risici og det daglige driftsansvar for rejsekortet, da de bedst vurderes at
kunne håndtere dette som følge af deres mangeårig erfaring med udvikling
og drift af takst- og billetsystemer.
Rejsekortsystemet kan ikke gennemføres på én gang i hele landet. Da
overgangsordninger, hvor der opereres med gamle og nye systemer samti-
dig, er uhensigtsmæssige
- plan-
lægges efter følgen de implementeringsmodel, som anses for den hurtigst
mulige: