Orientering om DSB’s trafikudvidelser
Jeg har den 22. februar 2005 orienteret udvalget om status for leveringen af IC4- og IC2-tog. Det fremgik blandt andet heraf, at DSB vil overtage det første IC4-togsæt i slutningen af oktober 2005, og at det første tog indsættes i ordinær drift ved køreplansskiftet 2005/2006. Endvidere oplyste jeg, at trafikudvidelserne, der oprindeligt skulle være sket primo 2006, men som i september sidste år blev udskudt til 2006/2007, i henhold til den seneste tidsplan vil ske gradvist i løbet af 2007.
DSB har nu oplyst mig om den aktuelle status for indsættelsen af IC4- og IC2-togene samt for trafikudvidelserne. DSB forventer fortsat, at leveringen af de nye tog vil ske i henhold til tidsplanen beskrevet i min orientering af 22. februar, og som jeg kort har opridset ovenfor. Tidsplanen for udskiftningen af ældre materiel vil derfor også være uændret.
I takt med den løbende levering af IC4 og opnåelse af en tilfredsstillende driftsstabilitet, indsættes IC3 i regionaltrafikken på Sjælland. Der vil blive tale om en løbende udskiftning af de ældre røde regionaltog. Efter 2006 er det DSB’s forventning, at alle togene på Nordvest- og Sydbanen vil blive kørt med moderne materiel. Det kan dog ikke udelukkes, at enkelte myldretidstog i en periode undtagelsesvis vil blive fremført af rødt materiel.
Det har været DSB’s forventning i henhold til den gældende leveringsplan for IC2, at de første IC2-tog kunne indsættes på Svendborgbanen i 2. kvartal 2006. DSB forventer dog at modtage en ny leveringsplan for IC2 fra leverandøren i august.
DSB vil endvidere i forbindelse med køreplansskiftene i de kommende år udvide trafikken til det niveau, der er beskrevet i kontrakten med Transport- og Energiministeriet, og som ligger til grund for DSB’s GTA-køreplan. Det har hidtil været planen, at de sidste udvidelser op til det fulde produktionsomfang på ca. 46 mio. togkm. årligt, vil ske gradvist i løbet af 2007. DSB vurderer imidlertid nu, at det vil være mest hensigtsmæssigt, såfremt denne udvidelse sker i forbindelse med køreplansskiftet 2007/2008. På nuværende tidspunkt kan det imidlertid ikke siges med bestemthed, hvilke produktionsudvidelser, der vil ske hvornår.
Der er flere årsager til, at DSB ønsker en fast skæringsdato for trafikudvidelserne.
For det første bliver det hermed enklere at sikre en togkøreplan, der er koordineret med de regionale trafikselskabers køreplaner for bustrafikken, og hvor der dermed er de bedst mulige korrespondancer mellem busser og tog. Trafikselskaberne har tilkendegivet at der vil være fælles køreplanskift i forbindelse med DSB’s gennemførelse af den fulde GTA køreplan.
For det andet vil en fast skæringsdato være hensigtsmæssig for at DSB kan sikre en optimal intern produktionstilrettelæggelse. GTA-køreplanen baseres grundlæggende på en mere effektiv udnyttelse af DSB’s produktionsapparat (f.eks. lokomotivførere og materiel). Denne effektive udnyttelse er også grundlaget for den reduktion i DSB’s kontraktbetaling, som blev gennemført i forbindelse med indgåelsen af den nye kontrakt 2005-2014.
En sådan omlægning af produktionsomkostningerne kan imidlertid – i modsætning til selve trafikudvidelserne - ikke ske gradvist. Det er først når samtlige trafikudvidelser er gennemført, at DSB kan gennemføre ændringerne i f.eks. personalets tjenesteplaner og materiellets omløbsplaner med henblik på at den mere effektive drift også kan slå igennem på omkostningerne. For at undgå en situation, hvor DSB i løbet af 2007 kommer op på fuldt produktionsniveau, men uden at omkostningerne kan reduceres tilsvarende, ønsker DSB at gennemføre ændringerne med en fælles skæringsdato: Køreplansskiftet 2007/2008.
Jeg mener, der er gode argumenter for den foreslåede udskydelse af de sidste produktionsudvidelser, og er derfor indstillet på at følge DSB’s forslag. Der vil blive udarbejdet en tillægskontrakt med DSB herom.