Den 23. juni 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. S stillet af FMPU. Spørgsmål  nr. S: Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre, at Københavns Kommune får mulighed for at oprette zoner, hvor der kræves filtre i diesel lastbiler? Svar: Miljøzoner blev anbefalet i regeringens partikelredeg ø- relse i juni 2003, og regeringen har afsat 30 mill. kr. til tilskud til vognmænd, der vil skulle have eftermonteret et partikelfilter, blandt andet som følge af krav i mi ljø- zoner. På den baggrund er det selvfølgelig meget ærgerligt, at ansøgningen fra Københavns Kommune viste sig at være for vidtgående, og derfor ikke kunne godkendes af Justitsministeriet. Det er omvendt positivt, at Justitsministeriet ikke så problemer i forhold til EU-retten og konkurrencelovgiv- ningen i forhold til ansøgningen fra Københavns Kommune. Der skulle således ikke ligge principielle hindringer i vejen for en miljøzone. Jeg er selvfølgelig helt enig med justitsministeren i, at det er vigtigt at komme i gang med et forsøg med mi l- jøzoner hurtigst muligt. Miljøministeriet bidrager hertil og jeg ved, at Miljøstyrelsen deltager i det møde J  u-
2 stitsministeriet har senere i dag med København og Frederiksberg Kommune. Der er enighed mellem Miljøministeriet og Just itsmini- steriet om, at det nu drejer sig om, hurtigt at finde frem til en miljøzone med en fornuftig miljøeffekt, og som kan etableres inden for den gældende lovgivnings rammer. Med svaret på spørgsmål 125 har jeg orienteret udval- get om, at eventuelle midler til tilskud til partikelfiltre, der ikke anvendes i 2005, vil blive overført til 2006 med henblik på fortsat at kunne give tilskud til vogn- mænd, der bliver omfattet af krav om montering af pa r- tikelfiltre. Jeg vil følge drøftelserne med Købe   nhavns Kommune meget nøje  - også som led i revisionen af bekendtgørelsen om tilskud til efte råret.