SØREN THYGESEN    RÅDGIVENDE CIVILINGENIØR                                           JULBJERGVEJ 4 HÅRBØLLE 4792 ASKEBY TLF. 5582 6136 -DUET E-MAIL: [email protected] SE-NR: 16280534 pr. e-mail til Folketingets Trafikudvalg Christiansborg Hårbølle, den  24. juni 2005 Lad mig herved anmode Trafikudvalget om foretræde snarest muligt iht. reglerne herom. Mit ærinde er at bede udvalget om støtte til mit ønske om at få et møde med transport    - og energiminister Flemming Hansen vedrørende en sag , der har optaget mig i mange år, og som indenfor det sidste år har fået fornyet aktualitet. Alle bilister kender til de meget generende og langvarige hovedreparationsarbejder, der finder sted på jernbeton-vejbroer overalt i Europa i sommermånederne. Da det i 1989 stod klart, at Storebæltsfo rbindelsens Vestbro skulle udføres som en jernbetonbro, forudså jeg den nationale infrastruktur-katastrofe, der ville opstå, når broens kørebane til sin tid skal fornys. Jeg udtænkte e n ny kørebanekonstruktion   til sådanne opgaver der lader sig hovedreparere udenfor myldretimerne, således at broen kan holdes åben for trafik i sin fulde bredde i disse. Det lykkedes mig ikke at vinde beslutningstagernes interesse for mit projekt. Det er svær t at sælge en løsning på et problem, der først opstår efter 25  -30 år. Dengang havde jeg kun tanke på nyanlæg. I 1994 blev min konstruktion med tilføjelse af en enkelt bill ig komponent  udført på et gammelt renoveringsmodent jernbetondæk i Roskild e. Anlægget fungerer i bedste velg å- ende den dag i dag, og det kommer det til at gøre  i flere århundreder med en lille overfla- devedligeholdelse ca. hvert 30. år. I sommeren 2003 kom det frem, at Mønbroens jernbetondæk skal have en meget omfa  t- tende og kostbar hovedreparation, der sandsynligvis vil kræve at broen lukkes helt for trafik i lange perioder. Det fik mig til at gentænke mit projekt, og jeg fandt frem til en met o- de, der gør det muligt at udføre arbejdet i små afsluttede eta  per i nattetimerne, så broen i disse kun vil være afspærret i den ene   vognbane og om dagen kan befærdes i sin fulde bredde. Metoden indebærer langt mindre entreprenør  arbejde, end det vi kender. I tilgift til de me- get mindre gener for trafikanterne sparer broejeren en udgift på et par tusind kroner pr. kvadratmeter af brodækket . På Mønbroen vil arbejdet kun ne udføres på ca. 70 natetaper , og besparelsen er mindst 15 millioner kroner i forhold til en hovedreparation med den traditionelle teknik. Når Vestbroens kør ebane til sin tid skal hovedrepareres, vil arbejdet kunne udføres på ca. 120 natetaper, hvor 2 vog nbaner er lukket, medens broen vil være farbar i fuld bredde om dagen. Her vil besparelsen udgøre ca. 350 millioner nutidskroner. …/2
-2- Metoden kan spare trafikanterne mange vent e timer i myldretimerne på indfaldsvejene til de store byer, når der skal udføres kørebane på broer her. Ifølge  Vejdirekto- ratets statistik tager arbejdet på en mindre landevejsbro med 2 vognbaner (længde: 25 m, bredde: 12 m) gennemsnitlig 6 uger med den traditionelle teknik. Med min metode vil det kunne udføres på 4 natet aper. På en hovedlandevejsbro med 4 vognbaner er de tilsvaren- de tal hhv. 12 uger og 10 natetaper. Også broarbejder på jernbanebroer vil kunne udføres me d metoden. Af korrosionstekniske  grunde tåler jernbetondækket ikke nedbør  , medens arbejdet udfø- res med min metode. Arbejdsstedet skal overdækkes . Det betyder at arbejdet er næsten uafhængig af årstiden, hvorved man kan undgå at arbejde i sommer skoleferien, hvor kvalificeret arbejdskraft er dyr og svær at skaffe. Jeg er ikke længere erhvervsaktiv, så den eneste måde samfundet kan få gavn af min opfindelse på er, at det erhverver mine ophavsrettigheder til den og udnytter dem. I Vejdi- rektoratet anerkender man perspektiverne ved min konstruktion, men man vil ikke i direk- toratets regi ligge inde med ophavsrettighederne, da man ikke længere har eksporta ktivite- ter. I transportministeriet  foreslår man, at jeg forsøger at afsætte ophavsretti  ghederne i entre- prenø rbranchen. Her er holdningen, at man selvsagt ikke vil engagere sig i et projekt, der på kort sigt reducerer omsætningen i segmentet til en tredjed el af, hvad man er vant til og på langt sigt helt udfaser denne type opgaver. Entreprenører skal jo ikke leve af at lette trafikafviklingen. Jeg er sikker på, at denne sammenhæng vil  kunne afklares ved et møde mellem transportministeren, embedsmændene Defor er det ærgerligt , at det ikke er lykkedes mig at få et sådan møde i stand. Jeg føler det som en borgerpligt at forsøge at for mit projekt på rette sted for, og jeg beder Trafikudvalget om hjælp hertil. Med venlig hilsen Søren Thygesen PS Forud for et eventuelt foretræde  vil jeg udarbejde en teknisk redegørelse  i almindeligt sprog for teknikkenbag mit projekt og fremsende den til udvalget.