SØREN THYGESEN RÅDGIVENDE CIVILINGENIØR
JULBJERGVEJ 4 HÅRBØLLE
4792 ASKEBY TLF. 5582 6136 -DUET
E-MAIL: [email protected] SE-NR: 16280534
pr. e-mail til
Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
Hårbølle, den 24. juni 2005
Lad mig herved anmode Trafikudvalget om foretræde snarest muligt iht. reglerne herom.
Mit ærinde er at bede udvalget om støtte til mit ønske om at få et møde med transport - og
energiminister Flemming Hansen vedrørende en sag , der har optaget mig i mange år, og
som indenfor det sidste år har fået fornyet aktualitet.
Alle bilister kender til de meget generende og langvarige hovedreparationsarbejder, der
finder sted på jernbeton-vejbroer overalt i Europa i sommermånederne. Da det i 1989 stod
klart, at Storebæltsfo rbindelsens Vestbro skulle udføres som en jernbetonbro, forudså jeg
den nationale infrastruktur-katastrofe, der ville opstå, når broens kørebane til sin tid skal
fornys. Jeg udtænkte e n ny kørebanekonstruktion til sådanne opgaver der lader sig
hovedreparere udenfor myldretimerne, således at broen kan holdes åben for trafik i sin
fulde bredde i disse. Det lykkedes mig ikke at vinde beslutningstagernes interesse for mit
projekt. Det er svær t at sælge en løsning på et problem, der først opstår efter 25 -30 år.
Dengang havde jeg kun tanke på nyanlæg.
I 1994 blev min konstruktion med tilføjelse af en enkelt bill ig komponent udført på et
gammelt renoveringsmodent jernbetondæk i Roskild e. Anlægget fungerer i bedste velg å-
ende den dag i dag, og det kommer det til at gøre i flere århundreder med en lille overfla-
devedligeholdelse ca. hvert 30. år.
I sommeren 2003 kom det frem, at Mønbroens jernbetondæk skal have en meget omfa t-
tende og kostbar hovedreparation, der sandsynligvis vil kræve at broen lukkes helt for
trafik i lange perioder. Det fik mig til at gentænke mit projekt, og jeg fandt frem til en met o-
de, der gør det muligt at udføre arbejdet i små afsluttede eta per i nattetimerne, så broen i
disse kun vil være afspærret i den ene vognbane og om dagen kan befærdes i sin fulde
bredde.
Metoden indebærer langt mindre entreprenør arbejde, end det vi kender. I tilgift til de me-
get mindre gener for trafikanterne sparer broejeren en udgift på et par tusind kroner pr.
kvadratmeter af brodækket . På Mønbroen vil arbejdet kun ne udføres på ca. 70 natetaper ,
og besparelsen er mindst 15 millioner kroner i forhold til en hovedreparation med den
traditionelle teknik. Når Vestbroens kør ebane til sin tid skal hovedrepareres, vil arbejdet
kunne udføres på ca. 120 natetaper, hvor 2 vog nbaner er lukket, medens broen vil være
farbar i fuld bredde om dagen. Her vil besparelsen udgøre ca. 350 millioner nutidskroner.
/2