Trafikudvalget 2004-05 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 27
Offentligt
147220_0001.png
Forslag til lov om trafikselskaber
• udmøntning af strukturaftalen om kollektiv
trafik
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationer vist under teknisk gennemgang af kommunalreform-forslag
147220_0002.png
Forslag til lov om trafikselskaber
Lovforslagets opbygning
• Kapitel 1 Trafikselskabers etablering, organisering og
finansiering
• Kapitel 2 Trafikselskabers opgaver
• Kapitel 3 Tilladelser til rutekørsel
• Kapitel 4 Rejsekort og rejseplan
• Kapitel 5 Kontrolafgift og straffebestemmelser
• Kapitel 6 Bemyndigelser, ikrafttræden og
overgangsbestemmelser m.v.
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationer vist under teknisk gennemgang af kommunalreform-forslag
147220_0003.png
Trafikselskabernes etablering
§ 1 og § 34
• Forberedelsesudvalgene for regionerne er ansvarlige for, at
pr. 1. januar 2007 i hver region oprettes et eller flere
trafikselskaber, evt. på tværs af regionerne, hvis der er
enighed om dette i de to regioner.
Oprettelsen sker på baggrund af høring af kommunerne.
Hver kommune deltager i ét trafikselskab.
Trafikselskaberne er omfattet af
§
60 i lov om
kommunernes styrelse.
• I Region Sjælland og Region Hovedstaden etableres dog
kun ét samlet trafikselskab, der dækker de to regioners
område, bortset fra Bornholm, hvor Bornholms
Regionskommune varetager de opgaver, som
trafikselskaberne varetager i det øvrige land
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationer vist under teknisk gennemgang af kommunalreform-forslag
147220_0004.png
Trafikselskabernes organisering § 2
• Bestyrelse på højst ni medlemmer, som udpeges af
henholdsvis regionsrådet (2 medlemmer) og
kommunalbestyrelserne inden for trafikselskabets område
(mulighed for dispensation i særlige tilfælde)
• Repræsentantskab for trafikselskabet vælges af kommunal-
bestyrelserne i de deltagende kommuner
• Transport- og energiministeren udarbejder efter
forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren en
standardvedtægt
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationer vist under teknisk gennemgang af kommunalreform-forslag
147220_0005.png
Trafikselskabers finansiering § 3
• Indtægter fra salg af kort og billetter mv. samt et
tilskud fra de deltagende kommuner og regioner
• I trafikselskaber vest for Storebælt bestemmer
trafikselskabet fordelingen af tilskuddet mellem de
deltagende parter (valgfri ordning)
• Tilskuddet til trafikselskabet på Sjælland dækkes
af de deltagende kommuner og Region
Hovedstaden og Region Sjælland. Fordelingen
fastsat i loven.
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationer vist under teknisk gennemgang af kommunalreform-forslag
147220_0006.png
Finansiering - Trafikselskaber vest for
Storebælt § 3, stk. 2
Trafikselskaberne bestemmer selv fordelingen af udgifterne
Dog en mindretalsbeskyttelse:
• Hver kommune skal maksimalt betale sit relative
forbrug af selskabets ydelser, inkl. individuel
handicapkørsel
• Regionen skal maksimalt betale den regionale
trafikbetjening med bus og privatbaner
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationer vist under teknisk gennemgang af kommunalreform-forslag
147220_0007.png
Finansiering Trafikselskabet på Sjælland
§ 3, stk. 3 og 4
Fordelingen af udgifter er lagt fast:
Regionerne betaler
• fælles udgifter i selskabet
• privatbaner
• busruter af regional betydning
Kommunerne betaler alle direkte udgifter for øvrige busruter
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationer vist under teknisk gennemgang af kommunalreform-forslag
147220_0008.png
Udgiftsfordeling mellem kommuner
• Busruter internt i én kommune betales af kommunen
• Busruter mellem flere kommuner betales af disse i
fællesskab
Fællekommunale busruter på Sjælland
Udgiften fordeles efter:
Kørselsomfang i kommunerne
Passagerernes tilhørsforhold ( pendlingsstatistik)
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationer vist under teknisk gennemgang af kommunalreform-forslag
147220_0009.png
Trafikselskabernes opgaver
Offentlig service trafik m.v. § 5
1.
offentlig servicetrafik i form af almindelig rutekørsel
(bustrafik)
(offentlig servicetrafik = trafik, som private
virksomheder ikke vil påtage sig i egen
forretningsmæssig interesse eller i hvert fald ikke i
samme omfang eller på samme vilkår)
(almindelig rutekørsel = kørsel der er åben for alle)
fastsættelse af takster og billetteringssystemer,
koordinering og planlægning af offentlig servicetrafik,
individuel handicapkørsel for svært bevægelses-
hæmmede og
privatbaner.
2.
3.
4.
5.
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationer vist under teknisk gennemgang af kommunalreform-forslag
147220_0010.png
Trafikselskabers opgaver
offentlig servicetrafik (fortsat)
• Trafikselskaberne skal samarbejde med
nabotrafikselskaberne om offentlig servicetrafik, der
krydser grænsen mellem to trafikselskabers område
• Dette gælder dog ikke trafikselskabet på Sjælland.
• Dog skal trafikselskaberne samarbejde om individuel
handicapkørsel på tværs af Storebælt
• Kørsel, der forløber over mere end to trafikselskabers
område eller over mere end trafikselskabets på Sjællands
område er fjernbuskørsel
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationer vist under teknisk gennemgang af kommunalreform-forslag
147220_0011.png
Trafikselskabers opgaver
Takster § 6
• Trafikselskaberne får takstkompetencen, dvs. de
nuværende 25 takstkompetencer samles i trafikselskaberne
• Trafikselskaberne skal indgå aftaler med
jernbanevirksomheder,
så det sikres, at passagerne kan købe én billet til rejser, der
foregår med både busser og tog
• I hovedstadsområdet skal der fortsat være én fælles
billettype til alle rejser med bus, tog og metro
• Taksterne må i gennemsnit ikke stige mere end pris- og
lønudviklingen
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationer vist under teknisk gennemgang af kommunalreform-forslag
147220_0012.png
Trafikselskabers opgaver
Takster § 6 (fortsat)
• For at håndtere overgangsfasen bliver der igangsat et
arbejde med deltagelse af repræsentanter fra hele den
kollektive trafik- sektor. Arbejdet skal:
– Afdække og sammenligne konsekvenser ved
forskellige modeller for nye takstsystemer
– Sammenligne modeller for implementering af et eller
flere nye takstsystemer med henblik på en så glidende
overgang som muligt
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationer vist under teknisk gennemgang af kommunalreform-forslag
147220_0013.png
Trafikselskabers mulige opgaver
§ 5, stk. 3 og 4
• Trafikselskaberne kan efter aftale med en kommune eller
en region varetage opgaver vedrørende indkøb af trafik,
som kommunen eller regionen skal varetage efter anden
lovgivning, fx kørsel med skoleelever og
patientbefordring.
• Trafikselskaberne kan efter aftale med en kommune
varetage opgaver vedrørende driften af en færgerute.
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationer vist under teknisk gennemgang af kommunalreform-forslag
147220_0014.png
Trafikselskabernes opgaver
Koordinering og planlægning §§ 7-9
• Et trafikselskab skal virke for, at der skabes gode
muligheder for forbindelse med andre trafikselskabers og
statens offentlige servicetrafik, herunder ved
tilrettelæggelse af køreplaner.
• I hovedstadsområdet er der behov for en særlig tæt
koordination og samarbejde vedrørende tog, S-tog, metro
og bustrafikken og omfattende flere aktiviteter.
Samarbejdet skal udover den køreplanskoordination, der
gælder for hele landet, i hvert fald omfatte information,
omstigningsforhold og markedsføring af den offentlige
servicetrafik
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationer vist under teknisk gennemgang af kommunalreform-forslag
147220_0015.png
Trafikselskabernes opgaver
Koordinering og planlægning §§ 7-9
(fortsat
)
• de nuværende bestemmelser om planlægning i de to kollektive
trafiklove videreføres i tilpasset form
• staten forpligtes til at udarbejde en trafikplan for den statslige
offentlige servicetrafiks omfang og serviceniveau
• trafikselskaberne forpligtes til at udarbejde langsigtede planer for den
offentlige servicetrafik, som trafikselskaberne er ansvarlige for inden
for rammerne af statens planlægning (der fastsættes ikke formkrav, idet
serviceniveauet fastsættes af trafikselskabet)
• planerne skal udarbejdes mindst hvert 4. år
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationer vist under teknisk gennemgang af kommunalreform-forslag
147220_0016.png
Trafikselskabernes opgaver
Privatbaner §§ 12-18
• Privatbaner uden for hovedstadsområdet overdrages til enten staten
eller trafikselskaberne
• Trafikselskabet på Sjælland overtager ansvaret for privatbanerne inden
for hovedstadsregionen.
• Trafikselskaberne overtager amternes funktioner i forhold til
privatbanerne, såvel økonomisk som administrativt
• Staten har fortsat det jernbanetekniske - herunder det
sikkerhedsmæssige - tilsyn
• Trafikselskaberne indtræder i amternes rettigheder og pligter, som er
nedfældet i lovgivningen og i aftalerne
• Trafikselskaberne kan på privatbanestrækninger:
– virke som trafikkøbere
– virke som infrastrukturforvaltere
– samt deltage i privatbaneselskaberne
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationer vist under teknisk gennemgang af kommunalreform-forslag
147220_0017.png
Kommunerne
• Linjeføring af busruter internt i kommunen
• Linjeføring af lokale busruter over flere kommuner i
samarbejde med nabokommunerne
• Fastlæggelse af serviceniveau på busruterne i form af
ønsket frekvens på forskellige tidsrum af dagen samt
generelle betingelser
• Visitering af handicappede til handicapbefordring
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationer vist under teknisk gennemgang af kommunalreform-forslag
147220_0018.png
Regionerne
• Oprettelse af trafikselskaber
• Fastlæggelse af serviceniveauet på privatbanerne
• Linjeføring af regionale busruter, der forbinder
større bycentrer i forskellige kommuner, som er
uden indbyrdes togbetjening
• Fastlæggelse af serviceniveauet på regionale
busruter i form af ønsket frekvens samt generelle
betingelser
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationer vist under teknisk gennemgang af kommunalreform-forslag
147220_0019.png
Trafikselskaberne
• Rådgivning af kommuner og regioner med hensyn til
optimal rutestruktur og serviceniveau
• Koordinering af ønsker mellem kommuner indbyrdes samt
mellem det regionale og lokale busnet
• udbud af bustrafik samt udbud/indkøb af privatbanetrafik
• evt. egenproduktion af trafik
• Overvågning af løbende kontraktopfyldelse
• Opstilling af de præcise buskøreplaner med hensyn til
afgangstider
• Koordinering af køreplaner mellem buslinjer samt mellem
busser og tog med henblik på at sikre gode
korrespondancer samt mulige stordriftsfordele
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationer vist under teknisk gennemgang af kommunalreform-forslag
147220_0020.png
Trafikselskaberne (fortsat)
• Fastsættelse af takster og billetteringssystemer (særligt
udvalgsarbejde vedr. overgangsfasen)
• Udbud og overvågning af handicapkørsel
• Information og generel passagerservice
• Opgørelse af busruternes økonomi og afregning af tilskud
mellem
de forskellige deltagere i trafikselskabet