Bilag til Europaudvalget Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) den 27.   –  28. juni 2005 Pkt. 4. Forslag til forordning om internationale jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser. Sta- tus. KOM (2004) 0143. Forbrugerrå det  er  positivt  indstillet  over  for  en  forordning,  der  sikrer  internationale  togpassagerers fundamentale rettigheder. Lovgivning er den eneste måde at sikre passagererne klare og bindende re t- tigheder. Frivillige aftaler kan være positive, men de kan aldrig   erstatte lovgivning. Forbrugerrådet mener dog,  at disse rettigheder ikke kun bør  gælde internationale rejsende, men også nationale rejsende. I dag er der i Danmark ingen lovfæstede passagerrettigheder for togrejsende. De rejsende er efterladt med de forskellige togselskabers rejsebetingelser, og disse varierer fra selskab til selskab. En rapport fra Nordisk Ministerråd1 i 2004 konkluderede, at de gældende retslige regimer for regulering  af  togrejser  ud  fra  et  forbrugersynspunkt  er  utilfredsstillende.  Derfor  er  det  nødvendigt  at inkludere  de  nationale  passagerers  rettigheder  i  forordningen.  De  nationale  passagerer  rejser  jo  med samme  tog  som  de  internationale  passagerer  (de  står  bare  af  før  grænsen),  men  med  det  nuværende udkast er de nationale passagerer altså dårligere stillede. Gode pointer og forslag til ændringer: 1.    Forbrugerrådet er positive over for forslaget .  Forordningen  bør  dog  udvides  til  også  at  gælde nationale togpassagerer. Der er i dag kun få selskaber, der tilbyder internationale rejser. Derf or vil en inkludering af nationale passagerer have en markant større betydning for forbrugerne. 2.    Faste kompensationsregler. Det er positivt, at der i forslaget er lavet et udkast til kompensations- regler.  Men  p.t.  hører  kompensationsreglerne  kun  sammen  med   selve  billetprisen.  Der  er  ingen ulempegodtgørelse.  Forbrugerrådet  mener  derfor,  at  der  i  stedet  bør  indføres  et  todelt  kompensa - tionssystem, hvor kompensationen består af en fast sum, baseret på forsinkelsen (tid)   og en varia- bel sum, baseret på billette ns pris. 3.    Klagesystem. Det er meget positivt, at der lægges op til et klagesystem, der går på tværs af græ n- serne. Forbrugerrådet mener, at det bør fremgå af billetten, hvor man skal klage, således at forbr u- geren let kan  finde informationerne. Hvis  en forbruger taber en klagesag og vil føre den videre i retssystemet,  så  bør  forbrugerorganisationer  kunne  repræsentere  forbrugerne  i  sager  mod  to g- selskaberne. 4.    Adgang  til  information.  Det  er  positivt,  at  der  stilles  krav  til  informeringen  af  forbrugeren  før, under og efter rejsen. Forbrugerrådet mener dog, at det er også vigtigt, at der er informationer om køreplaner  tilgængelige  på  internettet,  stationer  og  andre  offentlige  steder.  Informationer  om  fo r- bindelser (bus, andre tog, metro og sporvogne) er ligeledes nødvendige. Claus Jørgensen, miljøpolitisk medarbejder (  [email protected]) 21. juni 2005 1 Togpassasjerers rettigheter i Norden, TemaNord 2004:544 F  i  o  l  s  t  r  æ  d  e    1  7             P  o  s  t  b  o  k  s    2  1  8  8            D  K    -    1  0  1  7      K  ø   b  e  n  h  a  v  n    K T  e  l  e  f  o  n  :      7  7      4  1      7  7      4  1            T  e  l  e  f  a  x  :      7  7      4  1      7  7      4  2            E  m  a  i  l  :    f  b  r  @  f  b  r  .  d  k