Trafikudvalget 2004-05 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 266
Offentligt
Trafikudvalget (2. samling)
TRU alm. del - Bilag 266
Trafikudvalget 2004-05 (2. samling)
TRU Alm.del - Bilag 266
Offentligt
Af fhv. kommissarius ved statens ekspropriationer F. Reidar Jørgensen
i
A
tt Ift51cd•-s,
,
MI ,
2_ 9a- 75-
c
05-
iLdssiLke,"
Københavns Havn L7
Københavns Handelshavn blev ved en lov fra 2000 omdannet fra en selvejende institution til et statsligt aktieselskab.
Forudsætningen for loven var, at havnen forud var en statslig forvaltningsenhed (ejet af staten). Ved U 2004.2661 H blev dette
tiltrådt. I artiklen gøres det gældende, at havnen historisk var en såkaldt kommunal havn. Der påvises en efter forfatterens mening
alvorlig fejl i et forud for loven af Justitsministeriet afgivet responsum. Flere historiske forhold i den afsagte højesteretsdom
problematiseres. En historisk udtalelse fremdrages som dokumentation for havnens historisk bedømt kommunale tilhørsforhold.
1. Ved lov nr. 474 31.5. 2000 om Køben-
havns Havn A/S blev Københavns Han-
delshavn omdannet fra en selvejende
institution til et aktieselskab. Forudsæt-
ningen var, at havnen forud for loven var
undergivet statslig ejendomsret. Ved
1 Harald Jørgensen: Lokaladministrationen i Danmark
(1985) s. 173: "Da mange købstæder havde vanskeligt ved at
finansiere nødvendige havneudvidelser, åbnedes der ved
en kgl. Resolution af 24. oktober 1798 mulighed for, at der
kunne optages lån i den kgl. Kreditkasse. I to tilfælde over-
tog statskassen den fuldstændige finansiering. Det skete
med Helsingør havn i 1824 og Fladstrands (Fredrikshavn)
havn i 1841. Disse to havne var fremtidig at betragte som
statshavne." I en periode, hvor staten gik ind med lån til
købstadhavne og i to tilfælde ligefrem må overtage havne-
ne, krævede staten øgede bidrag fra Københavns
Handelshavn til opmudring i havnen, fordi staten ikke fort-
sat ville have et for lille bidrag fra en kommunal havn.
2 Den redegør for forholdet mellem kommunen og havnen
og giver en klar begrundelse for, hvorfor retsstillingen er
som udtrykt. Det hedder således: "Havnene med deres
Tilliggende paa de forskjellige Steder i Riget ikke kunne
ansees som tilhørende de respektive Kommuner, idet de
neppe nogetsteds ere anlagte enten ved direkte af
Kommunernes Beboere uden særlig Godtgjørelse udført
Arbejde eller ved direkte Bidrag fra Kommunerne, ligesaa
lidet som de i Regelen underholdes paa denne Maade, hvil-
ket derimod sker ved Hjælp af de paa Handelen og
Skibsfarten i Almindelighed hvilende Afgifter ...". Videre
siges," at Havnekommissionen, ved hvis Sammensætning
der er indrømmet Kommunerne den fornødne Deet-
agtighed i de respektive Havnes lokale Bestyrelse, er en af
Kommunalbestyrelsen uafhængig Autoritet, der med
Hensyn til Bestyrelsen af Havnenes indre Anliggender er
indrømmet den samme Raadighed under det kgl.
Generaltoldkammer- og Kommereekollegii Overbestyrelse,
som den, der med Hensyn til de egentlige kommunale
anliggender er tilstaaet Kommunalbestyrelsen under
Kancelliets tilsyn ...". Skrivelsen gælder direkte for
Kjøbenhavns Handelshavn.
3 Grove: Kjøbenhavns Havn (1908) s. 21. 11641 sælger
Magistraten (Borgmester og Råd) "på Havnens Vegne" en
plads. Justitsministeriets udlægning, at dette betyder på
statens vegne, er forkert. Se nærmere note 8.
4 P. F. Schou: Kjøbstædemes Forfatning og Styrelse (1901)
s.18: Betydningen af udtrykket "Kjøbstad"."Saavel efter
legal som efter almindelig Sprogbrug forekommer udtryk-
ket "Kjøbstad" snart som betegnelse alene for
Provinskjøbstædeme ... snart i den korrektere Betydning
som tillige indbefattende Kjøbenhavn
; det ma da af
Sammenhængen udledes, hvilken Betydning der på hvert
sted må tillægges Ordet." Et eksempel på korrekt anvendel-
se: Anordning angaaende Kjøbstædernes økonomiske
Bestyrelse, Kjøbenhavn dog derfra undtagen af 24. 10. 1837.
Højesterets dom af 17. august 2004
(U 2004.2661) er det bestemt, at Køben-
havns Havn var en statslig forvaltnings-
myndighed, en selvejende institution
inden for den statslige forvaltning. Det var
en stadfæstelse af Østre Landsrets dom af
10. april 2002 og en anerkendelse af lovens
gyldighed. På grundlag af nævnte lov og
dom kan staten udtage milliardbeløb af
havnens kasse til anvendelse til andre for-
mål, hvilket den ikke på det tilvejebragte
lovgrundlag kunne have gjort, hvis hav-
nen ikke var blevet klassificeret som
"statslig".
Sagt meget kort var de foreliggende
muligheder for havnens status: Statslig,
kommunal, privat eller en selvejende havn
uden tilknytning til hverken stat eller
kommune. Som et helt centralt led i det
offentligt tilgængelige trafikhavnenet var
havnen naturligt undergivet regelsæt som
et "offentligt forvaltningssubjekt", uanset
hvilken kategori man henførte havnen til.
Om en almen trafikhavn efter havnelov-
givning før ca. 1990 kan karakteriseres
som statslig (statsejet), (købstad)kommu-
nal eller privat, må naturligvis afgøres på
grundlag af den lovgivningsmæssige og
administrative behandling, som man
historisk har givet vedkommende havn.
Statslige trafikhavne før lov om Køben-
havns Havn A/S var "direkte" statsejen-
dom, altså statsvirksomheder optaget på
finansloven.1 Private havne var undergi-
vet almindelig ejendomsret med de
begrænsninger, som havneloven fastsatte.
Derimod var de (købstad)kommunale
havne ikke ejet af vedkommende kommu-
ne. Det blev klart fastslået ved en kancelli-
skrivelse af 14. oktober 1847.2 De var øko-
nomisk selvstændige enheder, hvis midler
ikke måtte bruges til andre (kommunale)
formål. Det er sikkert, at Københavns
Havns midler i århundreder har været
adskilt fra Københavns Magistrats kasse
og således ikke har kunnet bruges til andet
end havneformål.3
Efter grundloven af 1849 blev der lovgivet
om havnen i 1857 og 1858. Retssagens
udgangspunkt var lov nr. 109 29. 4. 1913
om Bestyrelsen af Kjøbenhavns Havne-
væsen, der i § 1 bestemte: "Københavns
Handelshavn er en selvejende Institution,
der ledes af en Havnebestyrelse." Denne
status havde havnen ubestridt indtil 2000-
loven. Ved 1913-loven fik havnen en langt
friere stilling end landets (andre) kommu-
nale havne, der styredes af byråd og (fort-
sat) var undergivet en betydeligt kraftige-
re ministeriel styring. Københavns Han-
delshavn var således den mest selvstæn-
dige havn i systemet.
I denne artikel gøres det gældende, at
Københavns Handelshavn indtil 1913-
loven var en kommunal havn, der ved
sidstnævnte lov reelt blev frigjort fra det
kommunale tilhørsforhold og fik status
som en havn "sui genris". Eksistensen af
den statslige ejendomsret forud for 2000-
loven bestrides således.
Når havnens historie behandles, må man
være opmærksom på, at der inden for
samme vandområde (del af søterritoriet)
var to helt forskellige havne, med fælles
løb og interesser, nemlig Orlogshavnen og
Handelshavnen. Den første var naturlig-
vis statslig. Den store fællesinteresse for de
to havne var opmudringen, der navnlig i
århundredet før grundloven havde været
et vigtigt spørgsmål, både økonomisk og
organisatorisk (ansvaret for arbejdets
udførelse). Det er videre af betydning at
notere sig, at staden København systema-
tisk var en købstad med særligt styre.4
Handelshavnen blev da også betegnet
som "Stadens havn".
Københavns Handelshavns historie stræk-
ker sig over adskillige hundrede år. Hele