Trafikudvalget 2004-05 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 266
Offentligt
2612653_0001.png
Trafikudvalget (2. samling)
TRU alm. del - Bilag 266
Trafikudvalget 2004-05 (2. samling)
TRU Alm.del - Bilag 266
Offentligt
Af fhv. kommissarius ved statens ekspropriationer F. Reidar Jørgensen
i
A
tt Ift51cd•-s,
,
MI ,
2_ 9a- 75-
c
05-
iLdssiLke,"
Københavns Havn L7
Københavns Handelshavn blev ved en lov fra 2000 omdannet fra en selvejende institution til et statsligt aktieselskab.
Forudsætningen for loven var, at havnen forud var en statslig forvaltningsenhed (ejet af staten). Ved U 2004.2661 H blev dette
tiltrådt. I artiklen gøres det gældende, at havnen historisk var en såkaldt kommunal havn. Der påvises en efter forfatterens mening
alvorlig fejl i et forud for loven af Justitsministeriet afgivet responsum. Flere historiske forhold i den afsagte højesteretsdom
problematiseres. En historisk udtalelse fremdrages som dokumentation for havnens historisk bedømt kommunale tilhørsforhold.
1. Ved lov nr. 474 31.5. 2000 om Køben-
havns Havn A/S blev Københavns Han-
delshavn omdannet fra en selvejende
institution til et aktieselskab. Forudsæt-
ningen var, at havnen forud for loven var
undergivet statslig ejendomsret. Ved
1 Harald Jørgensen: Lokaladministrationen i Danmark
(1985) s. 173: "Da mange købstæder havde vanskeligt ved at
finansiere nødvendige havneudvidelser, åbnedes der ved
en kgl. Resolution af 24. oktober 1798 mulighed for, at der
kunne optages lån i den kgl. Kreditkasse. I to tilfælde over-
tog statskassen den fuldstændige finansiering. Det skete
med Helsingør havn i 1824 og Fladstrands (Fredrikshavn)
havn i 1841. Disse to havne var fremtidig at betragte som
statshavne." I en periode, hvor staten gik ind med lån til
købstadhavne og i to tilfælde ligefrem må overtage havne-
ne, krævede staten øgede bidrag fra Københavns
Handelshavn til opmudring i havnen, fordi staten ikke fort-
sat ville have et for lille bidrag fra en kommunal havn.
2 Den redegør for forholdet mellem kommunen og havnen
og giver en klar begrundelse for, hvorfor retsstillingen er
som udtrykt. Det hedder således: "Havnene med deres
Tilliggende paa de forskjellige Steder i Riget ikke kunne
ansees som tilhørende de respektive Kommuner, idet de
neppe nogetsteds ere anlagte enten ved direkte af
Kommunernes Beboere uden særlig Godtgjørelse udført
Arbejde eller ved direkte Bidrag fra Kommunerne, ligesaa
lidet som de i Regelen underholdes paa denne Maade, hvil-
ket derimod sker ved Hjælp af de paa Handelen og
Skibsfarten i Almindelighed hvilende Afgifter ...". Videre
siges," at Havnekommissionen, ved hvis Sammensætning
der er indrømmet Kommunerne den fornødne Deet-
agtighed i de respektive Havnes lokale Bestyrelse, er en af
Kommunalbestyrelsen uafhængig Autoritet, der med
Hensyn til Bestyrelsen af Havnenes indre Anliggender er
indrømmet den samme Raadighed under det kgl.
Generaltoldkammer- og Kommereekollegii Overbestyrelse,
som den, der med Hensyn til de egentlige kommunale
anliggender er tilstaaet Kommunalbestyrelsen under
Kancelliets tilsyn ...". Skrivelsen gælder direkte for
Kjøbenhavns Handelshavn.
3 Grove: Kjøbenhavns Havn (1908) s. 21. 11641 sælger
Magistraten (Borgmester og Råd) "på Havnens Vegne" en
plads. Justitsministeriets udlægning, at dette betyder på
statens vegne, er forkert. Se nærmere note 8.
4 P. F. Schou: Kjøbstædemes Forfatning og Styrelse (1901)
s.18: Betydningen af udtrykket "Kjøbstad"."Saavel efter
legal som efter almindelig Sprogbrug forekommer udtryk-
ket "Kjøbstad" snart som betegnelse alene for
Provinskjøbstædeme ... snart i den korrektere Betydning
som tillige indbefattende Kjøbenhavn
; det ma da af
Sammenhængen udledes, hvilken Betydning der på hvert
sted må tillægges Ordet." Et eksempel på korrekt anvendel-
se: Anordning angaaende Kjøbstædernes økonomiske
Bestyrelse, Kjøbenhavn dog derfra undtagen af 24. 10. 1837.
Højesterets dom af 17. august 2004
(U 2004.2661) er det bestemt, at Køben-
havns Havn var en statslig forvaltnings-
myndighed, en selvejende institution
inden for den statslige forvaltning. Det var
en stadfæstelse af Østre Landsrets dom af
10. april 2002 og en anerkendelse af lovens
gyldighed. På grundlag af nævnte lov og
dom kan staten udtage milliardbeløb af
havnens kasse til anvendelse til andre for-
mål, hvilket den ikke på det tilvejebragte
lovgrundlag kunne have gjort, hvis hav-
nen ikke var blevet klassificeret som
"statslig".
Sagt meget kort var de foreliggende
muligheder for havnens status: Statslig,
kommunal, privat eller en selvejende havn
uden tilknytning til hverken stat eller
kommune. Som et helt centralt led i det
offentligt tilgængelige trafikhavnenet var
havnen naturligt undergivet regelsæt som
et "offentligt forvaltningssubjekt", uanset
hvilken kategori man henførte havnen til.
Om en almen trafikhavn efter havnelov-
givning før ca. 1990 kan karakteriseres
som statslig (statsejet), (købstad)kommu-
nal eller privat, må naturligvis afgøres på
grundlag af den lovgivningsmæssige og
administrative behandling, som man
historisk har givet vedkommende havn.
Statslige trafikhavne før lov om Køben-
havns Havn A/S var "direkte" statsejen-
dom, altså statsvirksomheder optaget på
finansloven.1 Private havne var undergi-
vet almindelig ejendomsret med de
begrænsninger, som havneloven fastsatte.
Derimod var de (købstad)kommunale
havne ikke ejet af vedkommende kommu-
ne. Det blev klart fastslået ved en kancelli-
skrivelse af 14. oktober 1847.2 De var øko-
nomisk selvstændige enheder, hvis midler
ikke måtte bruges til andre (kommunale)
formål. Det er sikkert, at Københavns
Havns midler i århundreder har været
adskilt fra Københavns Magistrats kasse
og således ikke har kunnet bruges til andet
end havneformål.3
Efter grundloven af 1849 blev der lovgivet
om havnen i 1857 og 1858. Retssagens
udgangspunkt var lov nr. 109 29. 4. 1913
om Bestyrelsen af Kjøbenhavns Havne-
væsen, der i § 1 bestemte: "Københavns
Handelshavn er en selvejende Institution,
der ledes af en Havnebestyrelse." Denne
status havde havnen ubestridt indtil 2000-
loven. Ved 1913-loven fik havnen en langt
friere stilling end landets (andre) kommu-
nale havne, der styredes af byråd og (fort-
sat) var undergivet en betydeligt kraftige-
re ministeriel styring. Københavns Han-
delshavn var således den mest selvstæn-
dige havn i systemet.
I denne artikel gøres det gældende, at
Københavns Handelshavn indtil 1913-
loven var en kommunal havn, der ved
sidstnævnte lov reelt blev frigjort fra det
kommunale tilhørsforhold og fik status
som en havn "sui genris". Eksistensen af
den statslige ejendomsret forud for 2000-
loven bestrides således.
Når havnens historie behandles, må man
være opmærksom på, at der inden for
samme vandområde (del af søterritoriet)
var to helt forskellige havne, med fælles
løb og interesser, nemlig Orlogshavnen og
Handelshavnen. Den første var naturlig-
vis statslig. Den store fællesinteresse for de
to havne var opmudringen, der navnlig i
århundredet før grundloven havde været
et vigtigt spørgsmål, både økonomisk og
organisatorisk (ansvaret for arbejdets
udførelse). Det er videre af betydning at
notere sig, at staden København systema-
tisk var en købstad med særligt styre.4
Handelshavnen blev da også betegnet
som "Stadens havn".
Københavns Handelshavns historie stræk-
ker sig over adskillige hundrede år. Hele
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 266: Juristen nr. 2, 2005: "Københavns Havn"
2612653_0002.png
Juristen nr. 2
Side 55
forløbet har betydning til belysning af
alternativet: Statslig eller kommunal. I en
aktuel artikel er det selvsagt kun muligt at
fremdrage nogle punkter, navnlig på bag-
grund af dommenes præmisser, for at
understøtte den opstillede tese om hav-
nens
kommunale
tilhørsforhold.
Imidlertid fremdrages til slut en historisk
udtalelse, der efter min opfattelse på
uigendrivelig måde dokumenterer, at
regeringen omkring 1860 ikke var i tvivl
om, at Københavns Handelshavn var en
kommunal havn. Forståelsesmæssigt er
det vigtigt at bemærke, at "kommunal"
hverken indebar en kommunal ejendoms-
ret til havnen (note 2) eller (i det 19.
århundrede før 1868) et magistratsstyre.
2. Det er et faktum, at staten indtil 1989
aldrig har givet udtryk - hverken direkte
eller indirekte - for det standpunkt, at hav-
nen skulle være en statslig forvaltningsen-
hed, som principielt kunne siges at være
"ejet" af staten. Havnen var selvejende
flere hundrede år før 1913-loven, som kun
bekræftede selvejet. Der er adskillige til-
kendegivelser og udtalelser fra lovgivende
forsamling, fagministre og fagministe-
rium, der direkte giver udtryk for, eller
som naturlig forudsætning har, at havnen
ikke var statslig.5 Det har således aldrig
været drøftet i forbindelse med lovgivning
om havnen, hvorfor en statslig havn skul-
le have en anden styreform end de som
statshavne benævnte. De skiftende mini-
stre har aldrig over for parlamentet røbet,
at der skulle lovgives om en statslig havn.
Det ville vel have været en parlamentarisk
nødvendig oplysning at give, hvis man
altså mente, at dette var tilfældet.6
Derimod blev der lovgivet om havnen
som led i ordningen af Københavns Kom-
munes forhold i konsekvens af § 96 i 1849-
grundloven om det kommunale selvstyre,
og der førtes drøftelser med kommunen
herom.7 Ved gennemførelsen af Lov om
Bestyrelsen af Kjøbenhavns communale
Anliggender af 4.3. 1857 blev den nærme-
re ordning af havnens forhold udskudt til
særskilt behandling, idet man i lovens § 1
begrænsede sig til en principudtalelse, en
art løfteparagraf, nemlig følgende: "Under
Magistratens Bestyrelse kunne endvidere
henlægges de Havnevæsenet, Bygnings-
og Brandpolitiet samt Sundheds- og
Reenlighedspolitiet vedkommende Sager,
som Kongen under Fastsættelse af nærme-
re med denne Lovs Grundsætninger
overeensstemmende Forskrifter maatte
finde det hensigtsmæssigt at overdrage
samme." Dette stod i modsætning til en
bestyrelse af en særlig kommission. Det
synes ikke at kunne være tvivl undergivet,
at Havnevæsenet her anses for et principi-
elt kommunalt administrationsområde. At
bebude, at en havn måske kan blive styret
af Magistraten efter kommunallovens
grundsætninger, hvis havnen er statens, er
direkte sagt en fornuftsstridig udlægning
af lovteksten.
Ved lov om Kjøbenhavns Havnevæsen af
30.12. 1858 blev havnen imidlertid ikke
undergivet magistratsstyre, jf. senere.
I Statshåndbogen var havnen indtil 1994
og i de foregående 20 år registreret under:
"Private institutioner med tilknytning til
(ministeriets) område". Lov nr. 239 12.5.
1976 om trafikhavne klassificerede trafik-
havnene således: Trafikhavne, der ejes af
staten, styres af ministeren (§ 2, stk. 1),
kommunalbestyrelserne styrer de trafik-
havne, der hidtil har været undergivet
deres styre (§ 3), de private trafikhavne
styres af havneejerne (§ 4), og Københavns
Handelshavn styres efter reglerne i (den
gældende lov ) (§ 5). Videre bestemtes":
Ministeren ... fører tilsyn med de i §§ 3-5
." Loven taler såle-
nævnte trafikhavne
des direkte om havne, som tilhører staten,
og siger, at Københavns Handelshavn er
undergivet ministerens tilsyn på linje med
alle andre, ikke-statslige havne.
3. Første gang, at staten hævdede, at hav-
nen var en statslig forvaltningsenhed, var
i et notat fra Justitsministeriet af 22.2. 1989,
ifølge hvilket "selvejende institution" i
1913-loven betød "et særligt forvaltnings-
subjekt" i betydningen "et statsligt forvalt-
ningssubjekt". Dette mødte en meget kraf-
tig modstand fra fagministeriet, der altså
fik at vide, at det ikke vidste, hvilken art
enhed det havde haft tilsyn med. Som sagt
havde fagministeriet i det 20. århundrede
gentagne gange givet udtryk for, at hav-
nen ikke var ejet af staten. Bemærk-
elsesværdigt er, at notatet ikke sondrede
mellem Orlogshavn og Handelshavn, men
herom blot sagde, at administrationen af
havnen og opmudringen i 1815 var blevet
adskilt mellem en civil havneadministra-
tion og en sømilitær opmudringsfunktion.
Indtil 1812 blev opmudringen i hele områ-
det foretaget af Orlogshavnen (kort
udtrykt) mod bidrag fra Handelshavnen. I
1812 oprettedes Administrationen for det
Københavnske Havne- og Opmudrings-
væsen, der i 1815 blev afløst af Admini-
strationen for det Københavnske Havne-
væsen, og staten forestod igen den samle-
de opmudring mod bidrag fra Handels-
havnen. Ifølge notatet var større udbyg-
ninger i 1600- og 1700-tallet foretaget for
Kongens midler. Det blev ikke sagt, at de
omtalte udbygninger var foretaget i Or-
logshavnen. 1857- lovens bestemmelse om
eventuelt magistratsstyre blev ikke nævnt.
5 Skrivelse af 29.2. 1904 fra Ministeriet for offentlige
Arbejder. Skattedepartementet spørger, om havnen ejes af
stat, kommune eller af disse i forening, eller om havnen er
en selvejende institution. Ministeriet fastslår, at havnen er
en selvstændig institution og altså ikke ejedes af stat eller
kommune. Sådanne forhold end ikke nævnes i de afsagte
dommes præmisser. Ikke nok med, at ministeriet direkte
siger, at havnen ikke er statseje, men hvorledes vil man for-
klare havnens stilling som en selvejende institution i 1904,
hvis den ikke var en kommunal havn? Ministeriet måtte
dog som minimum havde sagt noget om, at man helt unikt
havde med en selvejende statshavn at skaffe - et helt
ukendt begreb. Landsrettens betragtning om, at Havne-
kassen var separeret fra statskassen, er løs tale uden et
minimum af historisk holdepunkt.
Ministeriets indledende forarbejde til 1913-loven begynder
således: "Forslaget maa være baseret på, at Kbhvns.
Havnevæsen er en selvstændig, af Stat og Kommune uaf-
hængig Institution. I forhold til Staten maa denne Uaf-
hængighed nødvendigvis undergaa visse Modifikationer."
Men havnen fik ved loven en betydelig friere stilling end de
købstadkommunale havne. Ejendommeligt, hvis det drejede
sig om en statsejet havn, da de øvrige statshavne var under-
givet direkte statsstyre. Sådanne forhold har ikke anfægtet
domstolene overhovedet.
6 Ifølge 1913-loven skulle lovgivningsmagten fastsætte
vareafgifter i havnen. Den kompetence blev ved lov nr. 78
29.3. 1924 overført til ministeren. Hvis havnen havde været
en statslig forvaltningsenhed, måtte man naturligvis have
klargjort, at man ved forslaget ville fratage lovgivnings-
magten kompetence i relation til en statslig enhed. I øvrigt
dokumenterer forarbejdeme, at man i det hele paralleliserer
med de købstadkommunale havne. Justitsministeriets
1989-notat bruger loven i sin argumentation. ( Den er dels
misvisende, dels overflødig. Det fører for vidt at forklare).
Notatet er faktuelt forkert, når det siger, at 1924-loven angik
"takster for benyttelse af havnen". Sådanne kunne ministe-
ren fastsætte allerede efter 1913-loven. 1924-loven angik
som nævnt vareafgifter.
7
Indenrigsministerens skrivelse af 22.6. 1855 til
Kjøbenhavns Magistrat. Ministeren meddeler, at han ikke
har udarbejdet et lovudkast om Kjøbenhavns kommunale
forhold endnu, men har dog en foreløbig formening. "Langt
skadeligere er det imidlertid endnu, at de fleste og vigtigste
Brancher ere henlagte under forskjellige fra den almindelige
Communalbestyrelse adskilte Autoriteter ... ." Ministeren
udkaster så en skitse "af Magistratens Organisation", som
han har tænkt mulig. "6te Departement. De andre techniske
Fag, navnlig Vand- og Havnevæsenet." Havnevæsenet har
altså hidtil været unddraget kommunalbestyrelsen, idet det
har sorteret under en særlig kommission, men foreslås af
ministeren henlagt under det egentlige kommunestyre for
fremtiden. Det er indlysende, at der tales om havnevæsenet
som et kommunalt administrationsområde og ikke om sty-
ring af en statslig forvaltningsenhed.
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 266: Juristen nr. 2, 2005: "Københavns Havn"
2612653_0003.png
Juristen nr. 2 Side 56
4. Det kom til retssag mellem havnen, der
hævdede sit selveje, og staten. På grund-
lag af det under punkt 1-3 anførte måtte
man antage, at der påhvilede staten en
ganske tung bevisbyrde for efter flere
hundrede års forløb pludselig at hævde, at
Københavns Handelshavn var en statslig
forvaltningsenhed, vel navnlig under hen-
syn til, at fag-ministeriet inden den justits-
ministerielle belæring aldrig havde været i
tvivl om sagens sammenhæng. Men det
blev ikke tilfældet. Dommene fra Landsret
og Højesteret synes nærmest at have taget
udgangspunkt i en formodning om den
statslige ejendomsret. Derefter argumente-
res i vid udstrækning på den måde, at til-
kendegivelser eller forhold til understøt-
telse af det standpunkt, at staten ikke ejer
havnen, afvises med, at dette
ikke
fratager
havnen den statslige status, eller at givne
udtalelser om det modsatte er uden betyd-
ning. Nogle eksempler:
Landsrettens præmisser indledes således:
"Københavns Havns retlige stilling som
en selvejende institution, hvis formue er
adskilt fra statens - en konstruktion, der
også findes i lovgivningen om de kommu-
nale havne - findes ikke i sig selv af afgø-
rende betydning for spørgsmålet om,
hvorvidt havnen med rette har kunnet
anses for en statslig institution." Hertil
bemærkes: Da den, der første gang påbe-
råber sig en ejendomsret, som den pågæl-
dende tidligere har bestridt at være inde-
haver af, må skulle dokumentere sin ejen-
domsret, kunne man forvente, at dommen
tog sit udgangspunkt i noget, der positivt
understøtter denne. At begynde med at
argumentere for, at et givet forhold
ikke
udelukker påstandens rigtighed, turde
siges at have en omvendt bevisbyrde som
forudsætning. Dertil kommer, at det
angivne forhold er et oplagt indicium for,
at havnen er
kommunal,
da alle kommu-
nale havne havde en fra kommunekassen
adskilt kasse (var en selvejende institu-
tion), medens en sådan konstruktion ikke
kendes for nogen (anden) statstrafikhavn.
8 Thaarup: Journal og Haandbog for Kjøbenhavnere (1812):
"Stadens Havnevæsens Bestyrelse, afsondret fra Søe
Etatens, vedkom i forrige Tider Magistraten."
Havnekommissionen af 1692 var "at ansee som en Afdeling
af Stadens Magistrat; og Havnekassen at ansee som en
Afdeling af Stadens Kasse ...". Rigsarkivet gør (s. 20)
opmærksom på, at kommission og Magistrat var sideord-
nede, hvorfor "afdeling" er forkert. Afgørende er, at
Handelshavnens anlæg sættes i modsætning til Søe Etatens,
"hvilke var Statens, og ikke Stadens", og at Havnekassen er
en separat, kommunal kasse.
At havnens formue skulle være adskilt fra
statskassen, er tom tale. Havnekassen var
historisk adskilt fra
Magistratens kasse.8
Der ses ingen forklaring på, at man i 1857
skulle have lovgivet om en statshavn i den
kommunale styrelseslov. Ville staten efter
dommenes mening henlægge administra-
tionen af en statslig enhed til Magistraten,
eller ville staten forære kommunen en
havn? I begge tilfælde skulle man synes, at
der måtte være samtidige udtalelser, der i
hvert fald forudsætningsvis forklarede
dette. Derimod er der en indlysende for-
klaring på, at man giver kommunen et
løfte om eventuelt at overtage det direkte
styre af havnen, hvis det er en kommunal
havn. Det skete nemlig med en række
andre forvaltningsområder, der hidtil
havde været styret ved særlige kommis-
sioner. Loven sagde altså, at Havne-
væsenet også kunne tænkes underlagt et
direkte magistratsstyre i stedet for som
hidtil at være styret af en særlig kommis-
sion. Som det fremgår af lovcitatet foran,
sidestilles havnevæsenet med andre kom-
munale forvaltningsområder. Indenrigs-
ministeren havde forud skrevet til
Magistraten: "I Henseende til de Havne-
væsenet vedkommende Anliggender
maatte det uden Tvivl, da Havnens
Indtægter hæves af Skibsfart og Handel og
ej tilhøre Communen,
foreskrives, at
medens Administrationen overgik til
Magistraten , maatte dog den beslutten-
de Myndighed, som i
reent communale
Anliggender skulde være hos Borger-
repræsentationen, forblive hos Regjerin-
gen (Indenrigsministeriet)." (fremhævet
her). Havnen er således ikke et reent com-
munalt anliggende, men den er ikke en
statshavn. Hvordan skulle indtægterne i
en statsejet havn kunne komme til at tilhø-
re kommunen? Den slags anfægtelser er
ikke kommet til udtryk i de afsagte dom-
me. Men for at blive i dommenes linje: En
enheds retlige status ændres ikke ved, at
man lovgiver om den i en sagen uved-
kommende lov. Men med et lidt åbent sind
må man spørge: Hvorfor?
Sådanne ubesvarede spørgsmål kom
Justitsministeriet let fra i sit første notat.
Det nævnte ikke 1857-loven.
Derimod
sagde samme i et nyt notat af 10.11. 1999,
at der ikke var belæg for, at lovgivnings-
magten med gennemførelse af 1858-loven
"har ønsket at disponere over havnearea-
ler m.v. på en sådan måde, at man ikke
fremover erstatningsfrit ville kunne tilba-
geføre arealerne til staten". Man ville vel
så heller ikke med 1857-loven give havnen
væk. Altemativet er, at man ved loven stil-
lede kommunen i udsigt, at Magistraten
skulle styre en statshavn. Er det Justits-
ministeriets og dommenes alvorlige
mening, at 1857-loven skal læses således?
Og vel at mærke: Uden at et så unikt for-
hold nævnes med et ord i de ganske grun-
dige forarbejder?
5. Et hovedsynspunkt ved bedømmelse af
det historiske forløb er efter min opfattel-
se, at man ikke kan slutte fra styringskom-
petence til ejendomsret. Det sagde havnen
også under retssagen.
Højesteret henviser til en af Rigsarkivet
udarbejdet - i øvrigt fortrinlig - historisk
redegørelse og siger, at havnen før 1849 i
det hele var underlagt statsmagtens (kon-
gens) regulering og forvaltning.
Hvis dette indebærer, at Højesteret mener,
at man kan slutte fra styringskompetence
til ejendomsret, havde det været ønskeligt,
om dette var blevet sagt direkte med en
forklaring. Også landets andre købstad-
kommunale havne var underlagt en sådan
regulering og styring, om end først konse-
kvent i 1798. Ved kgl. resolution af 4.4.
1798 blev det bestemt, at enhver søkøb-
stad, som ikke allerede havde det, skulle
have en havnekommission, bestående af
en øvrighedsperson og nogle borgere
(den ved Hans Majestæt befalede
Commission, siger direktivet). Stiftamt-
mændene skulle have overopsynet, Gene-
raltoldkammeret skulle revidere og kvitte-
re regnskaber, have indsigt med afgifter
osv. Derved blev købstadhavnene ikke
statsejendom. At kongen tidligere og mere
intenst var interesseret i Københavns
Handelshavn, var en selvfølge på grund af
Orlogshavnen og havnens vigtighed.
Københavns Havn fik sin kommission i
1692, tidligere var det styrende organ
Københavns Magistrat. Ved denne admi-
nistrative omlægning blev Københavns
Handelshavn ikke statsejendom. Rigs-
arkivet advarer i sin redegørelse direkte
mod en sådan slutning: "Under absolutis-
mens statssystem var udskillelsen af
Københavns Havn fra Magistraten til en
særlig Havnekommission bestående af
kongeligt udnævnte medlemmer ikke ens-
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 266: Juristen nr. 2, 2005: "Københavns Havn"
2612653_0004.png
Juristen nr. 2 Side 57
betydende med, at havnen blev en "stats-
havn" efter at have været "kommunal".
Københavns Magistrat havde kun et ... i
forhold til senere ... begrænset selvstyre.
Havnekommissionen var således et
lokalt administrativt organ sidestillet med
Magistraten ... ." Rigsarkivet præciserer
således her, at havnens tilhørsforhold i
administrativ hensende indtil 1692 var
Staden København på samme måde som
resten af landets købstadkommunale
havne var knyttet til vedkommende køb-
stad. Det præciseres videre, at den admini-
strative ændring, der skete i 1692, ikke
ændrede noget i havnens ejerforhold.
Havnen blev ikke derved statseje, og det
havde den heller ikke været forud.
Højesteret siger derimod direkte, at
Havnekommissionen var en lokal statslig
forvaltningsmyndighed. Ordet "statslig"
må forstås som et karakteristikon, der står
i modsætning til noget andet. Højesteret
må derfor mene, at Havnekommissionen
ikke kunne sidestilles med Magistraten. I
betragning af, at Højesteret her henviser til
Rigsarkivets redegørelse, kunne man have
ønsket en mere fyldestgørende forklaring
på, at Rigsarkivet og Højesteret tilsynela-
dende er nået til modsat resultat. Dette så
meget mere, som Højesteret synes at
betragte 1692 som et væsentligt punkt. Det
anføres nemlig, at forvaltningen da gik
over fra Magistraten til Havnekommis-
sionen, og det er denne, som Højesteret
synes at kunne konstatere som den første
sikre statslige forvaltningsmyndighed.
Dette er et helt centralt punkt. For Rigs-
arkivets fremstilling af Københavns
Handelshavns forvaltnings historie er det
hovedtesen, at der var institutionsmæssig
succession fra
Københavns Magistrat
til
Københavns Havnekommission 1692-
1812 og videre frem til Bestyrelsen af
Københavns Havnevæsen efter 1913-
loven. Efter Højesterets præmisser må
man spørge, hvorfor Højesteret er uenig
heri.
Om den intense statslige styring af havne-
væsenet skal yderligere bemærkes, at man
i 1746 oprettede General-Landets-Havne-
kommission. Alle landets havne blev
underlagt den. Kommissionen skulle
"anordne alt, hvad som i de Kgl. Lande til
Havnenes og Færgeløbenes Istandsættelse
og Conservation henhører". Den fik dog
ikke nogen lang levetid.
Højesteret citerer gennem lovbemærknin-
ger fra Justitsministeriets notat nr. 2 føl-
gende: "Tværtimod var det kongen, der
havde oprettet den institution, der - i 1858,
hvor den første lovregulering af havnevæ-
senets virksomhed fandt sted - varetog
driften af den civile havn i København."
Men som ovenfor anført var enhver køb-
stadkommunal havnekommission at be-
tegne som "den ved Hans Majestæt befale-
de Commission". Er det i et responsum til
regering og Folketing tilladeligt at udelade
en sådan oplysning? Eller mener
Justitsministeriet, at så kunne staten tiltage
sig ejendomsretten til alle (købstad)kom-
munale havne?
Konklusion: Statens intense interesse for
landets havnevæsen og den deraf følgen-
de intense styring kan ikke anvendes som
et indicium for en statslig ejendomsret til
den ene eller anden havn.
6. Landsretsdommens historiske fremstil-
ling er angiveligt i vidt omfang bygget på
Rigsarkivets redegørelse og således lagt til
grund for de afsagte domme. Dommen
siger om den administrative situation, at
styret af havn og opmudring i 1812 var
lagt sammen i Administrationen for det
Københavnske Havne- og Opmudrings-
væsen. Videre siges: "Opmudringsvæs-
enet udgik allerede i 1815 af havneadmini-
strationen, som herefter betegnedes
Administrationen for det Københavnske
Havnevæsen, der som anført var en
"Communalautoritet",
og der oprettedes
en Kommission for Københavns Opmud-
ringsvæsen under Holmens chef, hvilken
kommission var
statslig."
(fremhævet
her). "Som anført" refererer bl.a. til en
udtalelse af Ørsted, der i forbindelse med
en sag om afgifter for brug af bolværker
mente, at "vedkommende Communal-
autoritets, nemlig Havneadministration-
ens" forslag til takster måtte være rimeligt.
Højesteret siger imidlertid direkte, at
Havneadministrationen var statslig og går
dermed imod Ørsteds karakteristik, der
ligger til grund for landsretsdommens
sagsfremstilling. Da dommen gennem
citat fra bemærkninger til lovforslag refe-
rerer Justitsministeriets (andet) notat af 10.
11. 1999, kan man frygte, at dette har
påvirket Højesteret til den angivne slut-
ning. Notatet er nemlig notorisk forkert på
dette punkt.
I notatet hedder det: "På den anførte bag-
grund (disse ord indleder også Højesterets
konklusion) må det sammenfattende efter
Justitsministeriets opfattelse antages, at
"Administrationen for Kjøbenhavns Havne-
og Opmudringsvæsen", som varetog drif-
ten af havnen i 1858, hvor den første lovre-
gulering af havnevæsenets virksomhed
fandt sted, var en statslig institution."
Men
den styrelse var nedlagt i 1815, og admini-
strationen af havn og opmudring var ble-
vet adskilt i en kommunal og en statslig
forvaltning.
Dette er så meget mere påfal-
dende, som Justitsministeriet i sit 1989-
notat, der ikke historisk er meget fyldest-
gørende, netop nævner denne adskillelse.
Som landsretsdommen rigtigt skriver, var
havnen styret af en "Communalautoritet"
i 1858. Denne dom anfører videre følgen-
de: "I 1840 indførtes en ny forvaltning for
København ved Anordning angående
kommunalbestyrelsen i København. Den-
ne indebar en tættere sammenhæng mel-
lem Havneadministrationen og kommu-
nalbestyrelsen." Dette blev bestemt ved
anordningens § 36, som lød: "Ligesom det
i den senere Tid er foranstaltet, at Med-
lemmer deels af Magistraten deels af
Borgerrepræsentationen have faaet Sæde i
de forskjellige Stadens Væsen vedkom-
mende Directioner og Commissioner, til
hvilke
særegne Communatanliggender
ere
henlagte ... ." (fremhævet her). Højesteret
anfører den rette betegnelse for havnead-
ministrationen fra 1815, men forklarer
ikke, hvorfor den anser begge de i 1815
oprettede kommissioner for statslige i
modsætning til landsretsdommens sags-
fremstilling.
Når Højesteret karakteriserer Administra-
tionen for det Kjøbenhavnske Havne-
væsen 1815-1860 som "statslig", er dette
således i strid med Rigsarkivets fremstil-
ling, Ørsteds udførlige forklaring om, at
den er en "communalautoritet", landsrets-
dommens historiske fremstilling og 1840-
anordningens direkte ordlyd. Jeg forud-
sætter herved, at ordet "statslig" ikke
dækker de myndigheder, som i perioden
kunne betegnes som "kommunale". I
modsat fald er karakteristikken irrelevant.
I betragtning af den betydning for hele
sagen, som spørgsmålet om opmudring
har, er Justitsministeriets forvanskning af
historien fatal. Højesteret skriver, at det
forhold, at byen København "havde delta-
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 266: Juristen nr. 2, 2005: "Københavns Havn"
2612653_0005.png
Juristen nr. 2 Side 58
get i havnens udgifter, herunder udgifter-
ne til opmudring, ændrer ikke ved, at
Københavns Havn var en statslig institu-
tion." (Nyt eksempel på den omvendte
bevisbyrde). Det er i sig selv bemærkelses-
værdigt, at "byen" betaler til en statshavn,
men som på tidligere fremdragne punkter
får man ingen forklaring på den slags ejen-
dommeligheder. Det er nødvendigt at for-
klare baggrunden for denne afgørende
udtalelse i højesteretsdommens præmis-
ser. Det forekommer meget forenklet at
sige, at "byen har deltaget i udgifterne til
opmudring". Det må understreges, at det
ikke var Københavns Kommune, der
bidrog.9 Det var Københavns Havns
kasse, som var en helt selvstændig kasse,
helt adskilt fra kommunekassen, som
bidrog til en statslig kasse, nemlig den i
1815 oprettede Kommission for Køben-
havns Opmudringsvæsen. Ifølge Højeste-
ret bidrager en statslig kasse altså til en
anden statslig kasse. Det er således ikke
noget kommunalt bidrag. Som man vil se,
camouflerer Justitsministeriet helt dette
forhold ved at sige, at der indtil 1858 var
en samlet administration for både havn og
opmudring. Det viser i hvert fald så
meget, at Justitsministeriet ikke har haft
øje for den afgørende betydning, som hele
sagen om opmudring har som dokumen-
tation for havnens kommunale status.
Man må spørge, hvorfor man i langt over
hundrede år diskuterede udgiftsfordelin-
gen mellem Orlogshavn og Trafikhavn,
hvis staten - Kongen - ejede begge. Havde
man dengang en så nøje udgiftsfordeling
mellem to statslige kasser? Igen er der
basale spørgsmål, som er uden svar.
Spørgsmål, som Justitsministeriet overho-
vedet ikke berører.
Dernæst er det bemærkelsesværdigt, at
der ganske ses bort fra den klare og meget
fyldestgørende redegørelse om den princi-
pielt rigtige udgiftsfordeling, som regerin-
9 I General-Toldkammer- og Commerce-Collegiets forestil-
ling forud for kgl. Resolution af 4. 6. 1817 hedder det:
"Ved en allerhøjeste Resolution af 26. Juni 1737 bestemtes
det, at den Del af Kjøbenhavns Opmudringsvæsen, som
paaligger Communen, og som altsaa er den, der for Tiden
henhører under Havne-Administrationens Ressort, skulle
besørges af Admiralitets- og Commissariats-Collegiet mod
en aarlig Erstatning af 800 Rd. af Havnekassen."
(Understregninger her). Her præciseres således, at
Handelshavnen er en kommunal havn, og at havnens kasse
er en kommunal kasse. Ofte var man ikke så præcis. Man
talte forenklet om "Communen", når man mente
Handelshavnen eller havnens kasse.
gen gav i bemærkningerne til budgettet
for 1841. Siden 1817 havde staten (Orlogs-
havnen) stået for den samlede havns
oprensning mod et (efter 1827 kun beske-
dent) bidrag fra "Stadens Havnekasse".
Det ville staten ikke blive ved med, da "de
Omkostninger, der rejse sig fra Handels-
havnens og Canalemes Opmudring, med
hvad dertil hører, nærmest bør udredes af
den Commune, til hvis Fordeel Oprens-
ningen foretages". Derfor var det i 1840
bestemt, at nogle statslige repræsentanter
skulle træde sammen "med nogle dertil
udnævnte Medlemmer af Kjøbenhavns
Magistrat, for foreløbigen at tage under
Overvejelse, hvorledes Omkostninger ved
Opmudringsvæsenet i Kjøbenhavn kunde
være at fordele
imellem Statskassen og
Communen"
(fremhævet her). Redegør-
elsen skelner klart mellem Orlogshavnen
og Handelshavnen. Det siges: "Vedlige-
holdelsen af den første Afdeling, som er
benævnt "Orlogshavnen", maatte paahvi-
le Staten, den anden Afdeling, der er kaldt
"Handelshavnen ", skulde principmæssi-
gen vedkomme Communen
." Den
taler om "Forholdet imellem Statens og
Communens Andeel af samtlige Arealer".
En fordelingsnøgle fastlægges. Men siges
det: "Skulde der derimod i Tiden blive
Spørgsmaal om, ved Fordybning i fast
Grund og ikke blot ved Borttagelse af
Mudder, at tilvejebringe en større Dybde
paa noget Sted, end den nu fastsatte, vil
det være en Selvfølge, at den Autoritet,
som maatte begjære en slig Fordybning,
ogsaa maatte skaffe Udvej til Dækning af
de dermed forbundne Omkostninger ... ."
Det er med andre ord sikkert, at statens
mening var, at opmudring i Handels-
havnen ikke var en statslig opgave.
Udgifterne skulle principielt dækkes af
Havnekassen. Når der tales om "Com-
munen", må man være opmærksom på, at
der ikke er tale om kommunekassen som
sådan, men om havnekassen, der betragte-
des som en separat, kommunal kasse.
Budgettet præciserer, at man taler om
"Havnecommissionen paa Communens
Vegne". Det centrale i havnepolitikken var
da som forud og i de følgende næsten
halvandet hundrede år en skarp adskillel-
se mellem kommunekasse og havnekasse,
men havnen var "kommunal", med den
særlige status som havnene nu engang
havde — nøjagtigt som i de øvrige købstad-
havne. Det ligger uden for det rimelige at
hævde, at staten i 1840 mente, at Handels-
havnen var "et statsligt forvaltnings-
subjekt".
Det er på denne baggrund, at jeg har den
opfattelse, at Højesterets udtalelse om, at
det er ligegyldigt, at byen København
havde deltaget i dækning af udgifterne til
opmudring, kunne fortjene en uddybning.
Dette er imidlertid kun et eksempel på,
hvorledes begge domme ser bort fra alle
de udtalelser og forhold, der utvetydigt
efter en almen vurdering taler for, at
Handelshavnen i 1858 ikke var en statslig
enhed og ikke ved 1858-loven blev det.
7. Efter forslaget til 1858-loven skulle hav-
nen styres af en administration på tre med-
lemmer, en borgmester, et medlem valgt af
Borgerrepræsentationen og et medlem
udnævnt af Kongen. En noget uforklarlig
sammensætning af styret for en statshavn.
Borgerrepræsentationen ville kun gå med
til at henlægge havnens bestyrelse til
Magistraten, hvorom der var forslag, hvis
den fik rådighed over havnens budget.
Det ville ministeren ikke gå med til, da
"Kjøbenhavns Havn ligesaa lidet som
Rigets andre Havne (kan) siges at være en
aldeles communal Indretning. Tvertimod
ere
Havnene
(understreget her) i flere
væsentlige Henseender at betragte som et
Statsanliggende og derfor ogsaa stillede i
et nært forhold til Statsstyrelsen." Det er
uden for det mulige at hævde andet end,
at ministeren her taler om Københavns
Handelshavn som en (hver anden) kom-
munal havn. Hvorledes skulle en stats-
havn kunne blive "en aldeles communal
Indretning"? Videre siges, at den kompe-
tence, der var tillagt de lokale havnekom-
missioner i de andre kommunale havne,
var uhyre begrænset, da den "afgjørende
og besluttende Myndighed er forbeholdt
Ministeriet". København burde ikke være
en undtagelse fra dette, især ikke i lyset af
Orlogshavnens placering i København.
Der er således ingen tvivl om, at ministe-
ren her behandler Københavns Handels-
havn som en (købstad)kommunal havn.
Det ville ikke kunne forklares, at man dis-
kuterer statens endelige beslutningskom-
petence, hvis det er en statsligt ejet havn,
man drøfter. Derimod er det helt naturligt,
at staten ikke vil frasige sig den beslut-
ningsmyndighed, som den har i forhold til
landets øvrige købstadkommunale havne.
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 266: Juristen nr. 2, 2005: "Københavns Havn"
2612653_0006.png
Juristen nr. 2 Side 59
;s-
en
at
en
til
ig.
)å,
lle
igt
at
lig
Lovens ordning blev et (reelt kun) rådgi-
vende Havneråd med ministeriet som den
besluttende myndighed. Dette forhold må
antages at være det punkt, som har været
afgørende for de to retters opfattelse af
havnen som statslig, uanset at ministeriet
også havde en vidtgående beslutnings-
kompetence i forhold til landets øvrige
(købstad)kommunale havne. Man så gan-
ske bort fra alle de forhold og udtalelser,
der talte for havnens kommunale tilhørs-
forhold.
På denne baggrund sagde havnen under
den nu sluttede retssag: "Københavns
Handelshavn har altid været tættere til-
knyttet eller mindst lige så tæt tilknyttet
Københavns Kommune som staten — på
tilsvarende måde, som de tidligere køb-
stadhavne var tilknyttet vedkommende
kommune." (En kommune ejede som
nævnt ikke havnen). Dette affærdiges i
landsretsdommen således: "Den selvejen-
de institution Københavns Havn har ube-
stridt (fremhævet her) hverken haft et pri-
vat eller kommunalt tilhørsforhold." Men
havnen havde netop fremhævet det kom-
munale tilhørsforhold, og dommen har
selv i sit referat med Ørsted som kilde
sagt, at Havnekommissionen fra 1815 til
1860 var en "Communalautoritet".
8. Hvorledes blev havnen betragtet i tiden
efter 1858 fra autoritativ side?
I Nordisk Universitets-Tidsskrift for 1862
skrev H. Hage en afhandling om
"Communerne i de tre nordiske Riger".
Heri siges: "Skjøndt endeel af de tidligere
særlige Commissioner nu ere gaaede op i
den forenede Communalbestyrelse, ere
dog enkelte vigtige Bestyrelsesgrene
adskilte fra den. Af disse skal her kun
nævnes &I, nemlig Havnevæsenets Be-
styrelse." Med andre ord: Havnevæsenet
blev tidligere styret af en særlig kommis-
sion, adskilt fra Communalbestyrelsen, og
det blev det i modsætning til en del andre
områder stadig. I en videnskabelig frem-
stilling giver man således efter Højesterets
dom en helt misvisende fremstilling af
havnens status. Der er ikke fornuft i at
sige, at styret af en statshavn er adskilt fra
Communalbestyrelsen!
Afgørende må imidlertid være, hvorledes
den ansvarlige minister udtrykte sig. I
rigsdagssamlingen 1866-186710 behandle-
Le-
d-
af
.m
lig
ed
til
fis
et.
da
,m
en
Dcl
!re
et
i
er
td,
ns
ts-
ial
-n-
de
dt
!re
af
'n.
te-
Is-
is-
de man et lovudkast om Styrelsen af
Kjebstædemes communale Anliggender.
Ph.H. Hage fandt (sp. 568), at man ville
"kunne overgive ikke Communalbesty-
relsen - det tror jeg ikke er rigtigt - men en
særlig Havnecommission en ganske
anden Myndighed end den, Havnecom-
missionen nu har ... . Det har man ogsaa
gjort i Kjøbenhavn; thi der er Forholdet
ganske naturligt ordnet, idet to Med-
lemmer vælges af Ministeren, men de
øvrige af Communalbestyrelsen, naturlig-
vis foruden det ene kongevalgte Med-
lem." Herpå replicerede ministeren (sp.
575): "Når den ærede Rigsdagsmand i
øvrigt henviste til Ordningen af
Havneforholdene her i Kjøbenhavn som
Forbillede for vor fremtidige ordning af
Havneforholdene i
de øvrige Communer
troer jeg i Modsætning dertil rigtignok
snarere, at man maatte nævne det som et
Skræmmebillede. Det vil ogsaa være vel
bekjendt, at den egentlige Styrelse af
Kjøbenhavns Havn ligger i Indenrigs-
ministeriet. De af Communen valgte Med-
lemmer, Havneraadet, ere raadgivende,
men Styrelsen af Kjøbenhavns Havne-
anliggender ligger i langt videre Omfang i
Indenrigsministeriet end Styrelsen af
de
andre saakaldte communale
Havnes
Anliggender. Vi have flere Classer af
Havnebestyrelser hertillands; vi have de
saakaldte kongelige Havne, hvis Anlig-
gender sortere umiddelbart under
Centraladministrationen; vi have de i Fi-
nansloven saakaldte communale Havne
med deres særegne Bestyrelse under en
skrap Control,
for ikke at sige Overbe-
styrelse fra Ministeriets side,
og vi have
reent private Havne, som næsten i samme
Grad som Byhavnene staae under
Ministeriets Control, navnlig med Hensyn
til alt det, som angaaer den store Sam-
færdsels Interesser." Senere siges (sp. 759):
"Endnu maa det være mig tilladt at tilføje,
at jeg ikke troer nogensinde at have udtalt,
at Havnene ere Statens Ejendomme; jeg
har sagt, at Havneanliggender hidtil have
været betragtede
som Statsanliggender,
men jeg troer, at det er en meget betydelig
Forskjel."
(Fremhævet her).
Nogen kortere og klarere fremstilling af
den administrative stilling på havneområ-
det omkring 1860 er det næppe muligt nu
at fremskaffe fra autoritativt hold. Bortset
fra de kongelige havne ejede staten ikke
havnene. Men havnene som helhed var et
vigtigt statsanliggende. Ministeren be-
kræfter her direkte min hovedtese på hav-
neområdet: Man kan ikke slutte fra sty-
ringskompetence til ejendomsret. "Jeg
troer, at det er en meget betydelig
Forskjel." Ministeren var J.B.S. Estrup,
hvis "begavelse var ... historikerens", og
som havde "megen respekt for juridisk
viden og stringens" (Svend Thorsen).
Det vil være nyttigt at meddele enkelte
andre udtalelser fra Folketingets forhand-
linger til illustration af det særegne forhold
mellem kommune og havn. Indenrigs-
ministeren udtaler (sp. 508): "Jeg maa dog
udtrykkelig henvise til, at dette Lovudkast
kun angaaer Styrelsen af Kjøbstædernes
communale Anliggender, men Havne-
væsenet hører ikke og har aldrig hørt til
disse." Meningen er, at kommunalbestyrel-
sen ikke har haft beslutningsmyndighed
over havnen og dermed ikke over dens
kasse. Ministeren fortsætter (sp. 527): "Det,
der forekommer mig at være Afgjørende, er,
at Havnene ikke i oeconomisk Henseende
have Nogetsomhelst med Communens
øvrige Oeconomi at bestille." Mørk udtaler
(sp. 526): "Det er ganske vist, at Staten
betragter sig som staaende i et mere særligt
Forhold til Havnene end til de forskjellige
andre Institutioner i Communeme, men det
er dog paa den anden Side anerkjendt, at
."
Havnene høre under Communerne
Ree udtaler (sp. 535): "Jeg troer, at man maa
dele vore Havne i to Slags. Havnene ved
Helsingør og Frederikshavn og, saavidt jeg
veed ogsaa den ved Christiansø, ere ude-
lukkende Statshavne, thi de ere anlagte paa
Statskassens Bekostning. De andre Havne
maa vistnok kaldes communale, thi til ingen
af disse har Staten bidraget noget." Mørk
var formand for Borgerrepræsentationen i
Århus, Ree tidligere medlem af Havne-
kommissionen i Randers, begge således
kommunal- og havnekyndige.
Som Ørsted udtrykte sig i 1835: "..., at
Havnevæsenet, der i sin Natur ikke er
noget reent Kommuneanliggende, ikke
sorterer under den almindelige Kom-
munalbestyrelse".11
gt,
til
10 Rigsdagstidende, Ordentlig Samling 1866-1867, For-
handlingerne paa Folketinget.
11 Øernes Stænderforsamling, Forhandlingerne 1835-36,
sp. 1516.
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 266: Juristen nr. 2, 2005: "Københavns Havn"
2612653_0007.png
Juristen nr. 2 Side 60
Det er mig ikke muligt at forestille mig, at
en domstol også skulle kunne underkende
den statement, som den ansvarlige mini-
ster afgav i forbindelse med ordningen af
købstadhavnenes forhold. Eller ville den
også - som Landsretten gjorde med en
anden markant tilkendegivelse - blive
affærdiget med, at det er en "politisk"
udtalelse? Kan man anvende en sådan
karakteristik, når taleren og den, man taler
til, er enige om faktum? Kan man affærdi-
ge historiske tilkendegivelser med en så
overfladisk begrundelse? Er det troværdig
historieskrivning, at et ministerium, der
ikke tidligere har beskæftiget sig med hav-
nesager, 120 år senere mener, at den
pågældende fagminister i 1866 ikke kend-
te baggrunden for en da 8 år gammel lov
samt det dagældende havnesystem, at det
gjorde det daværende Folketing heller
ikke, og at den siddende fagminister i 1989
heller ikke vidste, hvad det var, han havde
med at gøre?
De købstadkommunale havnes stilling
blev efter lov om kjøbstadkom_munernes
styrelse af 26.5. 1868 kort således:
Havnekassen skulle holdes adskilt fra
kommunekassen. "Indenrigsministeren
har fremdeles Overtilsynet med Havnenes
Vedligeholdelse og Forbedring." Han
kunne give pålæg om udførelse af nød-
vendige arbejder, budget skulle godken-
des, regnskab påkendes, optagelse af lån
og afhændelse af fast ejendom godkendes.
Byrådene var således i praksis ikke friere
stillet end det københavnske havneråd.
Men staten ejede ikke de købstadkommu-
nale havne og var vel ikke kommet godt
fra at tiltage sig deres formue.
9. Højesteret fastslår, at havnen ved 1913-
loven ikke ændrede retlig status. Den var i
forvejen og forblev ved loven en selvejen-
de institution. Heraf følger, at den fremde-
les havde den status, som den havde før
og efter 1858-loven. Ingen har hævdet, at
den lov skulle have ændret på ejerskabet.
Højesterets alternativer er, at enten er hav-
nen en "ægte" selvejende institution (af
privat karakter), eller også er den en sådan
inden for den statslige forvaltning. Det
oplagte alternativ, nemlig at havnen histo-
risk bedømt var "kommunal" (i den oven-
for angivne betydning), synes ikke at have
været i tankerne. Dette uanset, at status
som selvejende havde alle landets køb-
stadkommunale havne haft i flere hundre-
de år, medens konstruktionen ikke fandtes
for statshavne. Det havde været nærlig-
gende at spørge om, hvorfor man i 1857 og
1858 lovgav om havnen som led i ordnin-
gen af Københavns kommunale forfat-
ning, hvis det drejede sig om en statshavn.
Ifølge landsretsdommen gjorde havnen
direkte gældende, at havnen havde
samme status som de (øvrige) (købstad)-
kommunale havne. Men i øvrigt bliver en
havn jo ikke statslig ved, at den ikke på-
stås at være kommunal, medmindre man
anvender den omvendte bevisbyrde.
Til positivt forsvar for statsejet fremføres
en udtalelse fra landstingsudvalget (om
1913-loven), nemlig: "som saadan udson-
dret fra Ministeriet for offentlige Arbejders
direkte Administration". Nu er det meget
at hænge et ejerskab på adskillige milliar-
der op på, navnlig i betragtning af de talri-
ge udtalelser om det modsatte, hvis betyd-
ning afvises. Men det kan ikke undre, at
udvalget understregede, at det dermed
var slut med den direkte ministerielle sty-
ring af havnen, som 1858-loven havde
indebåret. Fagministeren betegnede lov-
ens system som et "skræmmebillede", da
den var 8 år gammel, og den var blevet til
som et kompromis. Ministeriet havde
ønsket en anden ordning således, at mini-
steriet havde fået samme myndighed i for-
hold til Københavns Handelshavn som i
forhold til andre købstadkommunale
havne.
Havnens selveje ændredes ikke ved 1913-
loven, men den meget selvstændige stil-
ling, som havnen ved loven fik i forhold til
de øvrige kommunale havne, gav den en
særstatus, jf. 1976-loven.
10. Det kan fastslås, at Justitsministeriet
har afgivet et responsum, der på et centralt
punkt er forkert og stærkt vildledende, og
som på et andet centralt punkt udelader
en oplysning, der ganske fratager det
anførte faktum den tilsigtede argumenta-
tionsværdi.
Rigsarkivet siger, at Havnekommissionen
af 1692 var en lokal myndighed sideordnet
med Magistraten, men Højesteret siger
den var en lokal statslig myndighed.
Den Københavnske Havneadministration
1815-1860 betegnes af Ørsted som en
"Communalautoritet", men af Højesteret
som statslig. Indenrigsminister Estrup
fastslår, at staten ikke ejede havnene bort-
set fra de kongelige havne, men Højesteret
har bestemt, at staten ejede Københavns
Handelshavn.
Højesteret kan ændre historiens gang.
Højesteret kan ikke ændre den forgangne
historie. Man vil måske sige, at hele sagen
er ganske ligegyldig. Hvis der er for
mange penge i havnens kasse (det ved jeg
ikke, om der er), så er det da godt, at de
bruges. For nogle år siden ophævede man
de kommunale havnes lovbundne selveje.
Populært sagt "forærede" man havne-
kommunerne deres respektive havne til fri
rådighed. Hvorfor skulle landets største
"købstad" snydes? Det er måske heller
ikke særligt vigtigt. Det er derimod vigtigt
ikke at forvanske historien. Det er endnu
vigtigere ikke at forvanske lov og ret.
Kunne man havde fået fat i pengene på
anden måde? Hvis der vitterligt var for
mange penge i havnens kasse, som ikke
lod sig bruge på fornuftig måde til havne-
formål, skulle man have sagt, at det var
det, man mente, og tonet rent flag. Da
måtte en analog "permutationsret" være
kørt i stilling. En nydannelse i retssystemet
er set før. En sådan skader ikke rettens
omdømme, da den normalt har en rimelig
begrundelse. I tilgift havde man — rigtighe-
den af den økonomiske status forudsat -
antagelig sparet en vidtløftig retssag.
Denne artikel er navnlig skrevet i respekt
for den fagminister, der i 1989 havde mod
og mandshjerte til at tale Roma — det magt-
fulde Justitsministerium - midt imod.